Pris/Verdi på high-end

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
  1. #1
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Pris/Verdi på high-end

    Når jeg ser prisen på enkelte produkter, får det meg til å sette spørsmål ved hvordan man kan få en ting til å koste så mye?

    Se foreksempel på en Classé CA401 til 80 lapper.
    Hvorfor må den koste så mye?
    Hvis man legger sammen prisen på alle delene, hvor mye er man oppe i da? Tipper det blir igjen en del til R&D, men hvor mye R&D kreves for å produsere en "gammeldags" forsterker? Ja, for det er vel bare en "vanlig" forsterker som er ekstremt kraftig, og har topp komponenter all over?
    Så kommer produksjon (for hånd?) og diverse frakt og sånt.
    Dette er jo ikke Det verste eksempelet jeg har sett, godt mulig at man kan forsvare prisen på akkurat denne forsterkeren! Men det er ikke poenget mitt her. Poenget er at jeg ikke forstår mange usannsynlig høye priser på noe hifi utstyr.
    Hva får noen til å være villige til å gi 106.395,- for 1,0 m XLR ledning? (kaller det ledning bevisst for å sette det på spissen )

    Er det slik at enkelte sluker det rått at "Det er det det koster for perfekt lyd." og punger ut, eller er det fler en meg som blir skeptiske av høye priser? Jeg lurer på hvor mye marginer hvert ledd har på den XLR kabelen....

  2. #2
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    de er priset etter hva folk er villig til å betale for de.
    i tilegg skal de som jobber ha årslønn...

  3. #3
    Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lyd og kvalitet pr kr blir langt mindre når vi ser på de aller dyreste komponentene på markedet. Når pris, lyd og kvalitet ikke lenger er i sammsvar er litt individuelt fra produkt til produkt type.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stikkord: Utvikling, Produksjon, Markedsføring, Distribusjon

    Det kan også trekkes fram at masseproduserte produkter vil være billigere da faste kostnader blir fordelt over flere kjøpere av produktet. For eksempel er utviklingskostnaden fast, uavhengig om et tusen eller hundre tusen kjøper produktet. Det er også flere faktorer som gjør at prisen blir billigere, men tok bare et raskt eksempel.

    Er nok mange som tror at dyrt er synonymt med bra, dette kan vel være korrekt til en hvis grad. Forestill deg en graf med pris og ytelse, pris/ytelse har nok en sammenheng fram til et vist punkt og deretter vil nok prisen stige brått oppover i forhold til ytelse.

    Kabler til hundre tusen er forresten galskap!

  5. #5
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    produksjonskostnader er en veldig liten faktor ved high end utstyr. ikke mange deler de trenger å bytte før de kan høyne prisen med 10k.
    mye rart som går i bransjen...
    har hørt om produsenter som selger reparerte produkter som nye..
    kabelmerker som har laget feilkonstruerte kabler (de låter annerledes, derfor kan de bli testet som geniale og bra)
    billige og gode strømforsyninger som har blitt droppet for tunge dyre, bare for å skape kvalitetsfølelse som også påvirker testene.........

  6. #6
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok slik at forhandlere ofte tar seg bedre betalt for en dyr gjenstand enn en billig. Ikke bare i antallet kroner, men også i vesentlig grad i antallet prosent. Produsenten gjør også ofte det samme med toppmodeller.

    Regnestykket kan gjerne se slik ut:
    Trafo, audiograde 4kVA: kr 3 000
    Kondensatorbank 500mF Audiograde: kr 3 500
    Kabinett, CNC-frest: kr 4 000
    Inn/utgangsterminaler: kr 500
    Effekttransistorer: kr 1 000
    Kretskort m/komponenter (småserier): kr 1 200
    Bryter spesiallaget: kr 300
    Linjekort m/komponenter (småserier): kr 417


    R&D: kr 1 950
    Montering for hånd: kr 2 900


    Sum deler og arbeid: kr 18 767

    Fortjeneste Produsent: 70 % kr 13 137

    Frakt: kr 2 000

    Toll: kr 4 000

    Innpris forhandler: kr 37 904

    Fortjeneste forhandler: 70 % kr 26 533

    MVA: 24 % kr 15 465

    Utsalgspris: kr 79 901


    Detter er selvsagt ren gjetting, men regnestykket kan definitivt se slik ut. Det er da ikke snakk om gullpris på komponenter, men det kan være gøy å tenke på hva delene i en NAD C272 koster...

  7. #7
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var nesten det jeg hadde en mistanke om. :?

    Får liksom følelsen av at noe ikke stemmer.

    Iallefall ikke på en kabel til 100k/m! :shock:

  8. #8
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm. Her tar gjør en anslag som jeg tror har lite fundament i virkeligheten... 70% er en helt uvanlig høy margin, på hi-end er marginene enda lavere. At den totale kanalmarginen er opp mot 70% (eller høyere) er ikke usannsynlig, men det er i de aller fleste tilfeller produsent, ikke forhandler, som sitter med denne marginen. Årsaken er rett og slett av merkevarer er langt for synlige, ved at ulike forhandlere kan importere/forhandle produktet. Tar en 70%, vil en stå meget blottet for konkurranse, samt selvsagt anklager for grådighet.

    Når det gjelder margin til produsent, blir nok uansett mye benyttet til markedsføring og andre tiltak som reduserer den faktiske resultatgrad ned mot industrinormalen, 2-3% av omsetning.

    Hvis du sjekker en rekke hi-end produsenter vil du nok finne at da eller fleste leverer resultater som er helt normale...

  9. #9
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et eksempel på at margiene ikke gjør at man blir rik på high end er vel Eufonia som er leverandør for Mark Levinson. De er bemannet ned slik at nå består firmaet av 1 mann.

    70% fortjeneste hos forhandler finner du kun i klesbransjen.

  10. #10
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder margin til produsent, blir nok uansett mye benyttet til markedsføring og andre tiltak som reduserer den faktiske resultatgrad ned mot industrinormalen, 2-3% av omsetning.

    Hvis du sjekker en rekke hi-end produsenter vil du nok finne at da eller fleste leverer resultater som er helt normale...
    "Andre tiltak"? Som å kjøre dyre firmabiler og "krympe" budsjettoverskuddet?
    Det med markedsføring, jeg synes egentlig ikke jeg kan huske å ha se så mange av produsentene representert så alt for mye?

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Et eksempel på at margiene ikke gjør at man blir rik på high end er vel Eufonia som er leverandør for Mark Levinson. De er bemannet ned slik at nå består firmaet av 1 mann.

    70% fortjeneste hos forhandler finner du kun i klesbransjen.

    Det er vel først og fremst et spørsmål om man kan leve fett av å selge High-End i Norge. Det er ikke så veldig mange som får dette til. Det er tross alt ganske begrenset marked for hvor mange som er villig til å kjøpe forsterekere/komponenter fra 50.000,- og oppover.

    Vel, vel. Så vidt jeg har forstått er det GOD margin på mange kabler. Både fra produsent og videre fra forhandler. Men dette er nok heller et av unntakene. Jeg tenker da primært på High-End kabler o.l. Som det blir skrevet i førsten av denne posten skal vel gull være noe av det dyreste man kan bruke i kabler, og prisen på 1 m med fintgull er ikke all verden (sammenliknet med 100').

    Ellers har det vel etterhvert blitt kjent hvilke forhandlere som har bedre marginer enn andre? Tenker igjen på HIFI bransjen.

    mvh TomTomTo

  12. #12
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk nå på at en som har det minste peiling på å drive butikk kjøper ikke inn utstyr for 1 000 000 og seøger det videre for 1 100 000, for så etter å ha fordelt alle kostnader sitter igjen med 10 000 etter å ha bundet opp en mill. Det er ikke like lett å selge en forsterker til 80 000 som en mobiltelefon.

    Dersom en forhandler kjøper inn en forsterker som er ment å koste 80 000 ut, så skrur han prisen ned til 56 500,-. Han tjener nå netto på produktet 7650,- pr enhet. En selger må selge 2 slike i uka for å fø seg selv og sin del av bedriften.

    Dersom den samme forhandleren selger produktet for 80 000,- klarer han seg med at en selger selger ett produkt annenhver uke. I denne prisklassen er det ikke å forvente at de selger så mye mer heller. Det er tidkrevende og binder masse kapital for forhandleren.

    Husk at dersom man har et påslag på 70 % så betyr det at forhandleren sitter igjen med bare 33% av salgssummen i lomma. Det er før han har lønnet selgeren, forrentet varen, dekket sosiale kostnader, husleie, strøm, renhold, renovasjon, vedlikehold, forsikring, lønnet regnskapsavdeling osv osv...

  13. #13
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    tror ikke de kan leve noe av fortjenesten på high end produkter. toppmodellene er der gjerne bare for å være der, for å gi butikken status ex..selge mer av budsjettskomponenter.

  14. #14
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mye av grunnen til de høye prisene er også rett og slett prispolitikk. Man priser seg kunstig høyt opp for å være ekslusiv og tiltrekke seg de som vil ha noe ikke andre har råd til.

    Bare se på BOSE. 55000 for Lifestyle 50 i Norge, ca 20000 i veiledende utsalgspris i USA. I USA er BOSE et merke for alle og enhver, mens her i Norge skal det tydeligvis kun selges til dem som har ræva full av penger og er mer opptatt av utseende og eksklusivitet enn pris/lydkvalitet.

  15. #15
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke være noen annen forklaring. BOSE er bånn.

  16. #16
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men når vi diskuterer high-en priser og oppjustering så må jeg få kommem ed HiFi Centeret som jeg synes er på vei ned både i pris, produkt og kvalitet.

    Før var HiFi Centeret en litt eksklusiv butikk hvor spesielt interesserte gikk og man ikke alltid møtte naboen (med mindre han var av samme interesse)

    Nå har stadig HiFi Centeret pakker og priser (produkter også) mer og mer i ren Elkjøp stil.
    De beveger seg vekk fra high-en og blir mer en dagligsjappe synes jeg.

  17. #17
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I USA er det typisk "lettere" å selge svinedyrt utstyr. Mange produsenter som har kommet opp med knallutstyr til lav pris har ikke lukkes i USA. Noen har derimot forsøkt med å skru opp prisene ufirskammet høyt, og lykkes med både økt salg og økt fortjeneste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •