Skal hjelpe en kompis og kjøpe nytt anlegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal hjelpe en kompis og kjøpe nytt anlegg.

Har en kompis på jobb som skal kjøpe 2-kanals stereo til stuen.
    Han har kun vært på Hi-Fi klubben og sett / hørt på følgende:

Dali Ikon 5 (7500,-)
    Denon PMA-700 AE forsterker (3200,-)
    Denon DCD-700 AE cd spiller (3000,-)
    Denon DVD-1730 (1700,-)
    (Han har en 40" Sony V2500 som dette skal kobles til.)

Selgeren på Hifi klubben anbefalte sterkt en cd spiller istedenfor kun å kjøpe en DVD spiller. Hører han virkelig forskjell på en Denon cd-spiller til 3000,- og foreksempel en DVD-2930 på dette anlegget?

Han har budsjett på 15000,-, men kan gjerne spare et par lapper.
    Noen andre forslag? Hva hadde dere gått for?

Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med brukt???

Ville vel prøvd å fått no som var maks 1 år gmlt, men det var ikke dette du lurte på. Jeg ville da kun ha kjøpt DVD 1930(ikke cd), og for de lappene jeg sparte ville jeg ha gått for IKON 6.

oddball

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

heia...

jeg ville nok ikke valgt Denon PMA-700 AE på Ikon 5... test med PMA 1500 og hør forskjellen... en god amp er ekstremt viktig for lyden.. er redd Denon PMA-700 AE blir litt spinkel til Ikon 5...

Ikon 6 kan du egentlig bare drite i å prøve på Denon PMA-700 AE... da blir det knapt med PMA 1500 også spør du meg... det er min ydmyke mening

lykke til !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    heia...

jeg ville nok ikke valgt Denon PMA-700 AE på Ikon 5... test med PMA 1500 og hør forskjellen... en god amp er ekstremt viktig for lyden.. er redd Denon PMA-700 AE blir litt spinkel til Ikon 5...

Ikon 6 kan du egentlig bare drite i å prøve på Denon PMA-700 AE... da blir det knapt med PMA 1500 også spør du meg... det er min ydmyke mening

lykke til !!!
    Ville du heller kjøpt PMA 1500 istedenfor å investere i en cd spiller? Bare kjøpe en 1730 eller 1930 som bilde- og lydkilde?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lyd skal det være, hva slags musikk..?

Hvor stort rom skal fylles?

Hvor bor dere, hva slags andre butikker finnes i nærheten?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva slags lyd skal det være, hva slags musikk..?

Hvor stort rom skal fylles?

Hvor bor dere, hva slags andre butikker finnes i nærheten?
    Viktige spørsmål, men min kompis vil gjøre dette enkelt og kjøpe alt på ett sted. Tror heller ikke at han orker å gå til mange forskjellige butikker.

Sånn jeg forstår er Ikon 5 en banker, det som er spørsmålet nå er om han skal ha cd spiller eller bare DVD spiller og bruke pengene på en bedre forsterker. Er kanskje usikker på Denon som forsterker. Er NAD C352 Integrert forsterker et bedre valg?

Når det gjelder musikksmak hører han på Dylan, Prefab Sprout, Wilco etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten er totalstørrelsen på stuen ca. 40 kvm, men den er "L-formet". Veggen der tv og anlegg skal stå er maks 3,5 meter, og den delen av stuen er 10 kvm. Sofaen er lenger bak i rommet, seks meter fra stereobenk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon som forsterker er ikke et dårlig valg, ikke så kraftig som Nad, men spiller finere synes jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hørte pma-700 med ikon-2 og det låt ganske bra egentli, brukte da 700 cd-spillern også.

prøvde også cambridge 640a v.2 sammen med ikon dette låt enda litt luftigere (merk i mine ører) men hadde ikke like god punch som denon.

cd-spilleren som matcher cambridge 640a v.2 virket også som en utrolig god spiller til denne høyttaleren.

burde kanskje prøve litt forskjellige forsterkere når dere er der ja.

kanskje thule ia60 er en mulighet også?

thule
    THULE Spirit IA60 Integrert forsterker

mvh
    stian

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cd

Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Ville du heller kjøpt PMA 1500 istedenfor å investere i en cd spiller? Bare kjøpe en 1730 eller 1930 som bilde- og lydkilde?

hei igjen...

altså.. har han bestemt seg 100% for ikon 5 så ville jeg valgt PMA-1500.. og så heller kjøpt en 1930... men sjekk en brukt 2910.. mye bedre valg spør du meg...

høres ikke ut som om han er skikkelig lyd frik.. tror ikke han vil høre forskjell på en god dvd spiller og en cd spiller.. ville da også lagt mer i kabler, for der er det stor forskjell fra 15 kr lisser til f.eks QED Silver Anniversary XT... er det snakk om 2 meter bør han sparke i de 250 kr... så absolutt.. en god digital kabel fra dvd spiller(om det blir der han havner) er også viktig...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal han med digitalkabel? Ingen av de forsterkerne som er nevnt har prosessorinngang.

Tror også jeg ville lagt litt mer i en forsterker med litt mer krefter, det kommer som regel godt med. PMA 1500 er et meget godt alternativ.

Hva med å satse på Hificenterkjeden i stedet? H/K HK970 forsterker og H/K HD 950 CD spiller, sammen med QLN Artech 12 eller 8 vil dette svinge bra.
    Totalt ca. 14500 + kabler med artech 12 og ca. 12000 med artech 8.

Regn med en tusenlapp eller så i kabler i tillegg, så mener jeg at det skal bli bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN og H/K støttes, men hvis det kun er snakk om HFK ville jeg (jeg altså) heller gått for 600 serien til B&W. Ikke så kresen på forsterker (Ikon får lett "skrikende" diskant med en "dårlig" forsterker) og spiller dypere med bedre perspektiv og mellomtone. Kan med fordel kombineres med NAD.

eks:

B&W DM603 S3 Høyttalere

NAD C352 Integrert forsterker

CAMBRIDGE Azur 640C v.2 CD-spiller ...evt en DVD spiller..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva skal han med digitalkabel? Ingen av de forsterkerne som er nevnt har prosessorinngang.

Tror også jeg ville lagt litt mer i en forsterker med litt mer krefter, det kommer som regel godt med. PMA 1500 er et meget godt alternativ.

Hva med å satse på Hificenterkjeden i stedet? H/K HK970 forsterker og H/K HD 950 CD spiller, sammen med QLN Artech 12 eller 8 vil dette svinge bra.
    Totalt ca. 14500 + kabler med artech 12 og ca. 12000 med artech 8.

Regn med en tusenlapp eller så i kabler i tillegg, så mener jeg at det skal bli bra.
    Bra alternativ, men høyttalerene er i største laget fysisk. For brede...
    Hva med System Audio?
    Men igjen... han skal ha DVD spiller, men må han ha cd-spiller også til et anlegg av denne kvaliteten?
    Er H/K HK970 et bedre kjøp enn Denon PMA700? Den er jo et par tusen lapper dyrere...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis lyd til musikk er det viktigste, så ville jeg for min del ha hørt på selgeren på Hifi-klubben her.

Jeg har erfart at dvd-spillere kan være hørbart dårligere til dette, og Ikon5 er en høyttaler med såpass god oppløsning at jeg tror den kan avsløre forskjellen.

Ved å velge en seperat cd-spiller, åpner det seg også andre muligheter på dvd-fronten, f.eks opptaker dersom det kunne være aktuelt?

Syns det så ut som et fint oppsett dette jeg. Han kunne selvsagt ha valgt både større forterker (eks pma1500) og høyttalere (ikon6) til bruk i et rom med litt størrelse (stue), men da blir det selvsagt dyrere. Jeg hadde uansett ikke ofret cd-spilleren for å få det til.

Hvis film er viktigst, blir prioriteringen annerledes. Da ville jeg også supplert med en sub (noe som også kan gjøre til musikk såklart).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hvis lyd til musikk er det viktigste, så ville jeg for min del ha hørt på selgeren på Hifi-klubben her.

Jeg har erfart at dvd-spillere kan være hørbart dårligere til dette, og Ikon5 er en høyttaler med såpass god oppløsning at jeg tror den kan avsløre forskjellen.

Ved å velge en seperat cd-spiller, åpner det seg også andre muligheter på dvd-fronten, f.eks opptaker dersom det kunne være aktuelt?
    Dette er jeg også enig i. Vil merke stor forskjell på en dedikert CD spiller i stedet for en DVD spiller, alternativet er en DVd og ekstern DAC til musikk.

Men jeg ville nok uansett gått for noe litt kraftigere enn PMA 700.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... tenkte meg ikke om når jeg skrev det, jeg tenkte da på om han skulle kjøpe seg en hjemmekino amp.. nei er helt rett som du sier.. med en vanlig stereo amp er det kun phono kabler som trengs mellom cd\dvd spiller og amp

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten

Syns det så ut som et fint oppsett dette jeg. Han kunne selvsagt ha valgt både større forterker (eks pma1500) og høyttalere (ikon6) til bruk i et rom med litt størrelse (stue), men da blir det selvsagt dyrere. Jeg hadde uansett ikke ofret cd-spilleren for å få det til.

Hvis film er viktigst, blir prioriteringen annerledes. Da ville jeg også supplert med en sub (noe som også kan gjøre til musikk såklart).

ikon 6 og PMA-1500 mener jeg ikke passer sammen, PMA-1500 blir for svak etter min mening.. en får(som jeg har sagt tidligere) lyd, men får ikke utnyttet potensialet i den veldig gode høytalern.. :?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    hehe... tenkte meg ikke om når jeg skrev det, jeg tenkte da på om han skulle kjøpe seg en hjemmekino amp.. nei er helt rett som du sier.. med en vanlig stereo amp er det kun phono kabler som trengs mellom cd\dvd spiller og amp
    Og jeg burde ikke kalt det prosessorinngang, digitalinngang er vel mer riktig
    Prosessorinngang er vel strengt tatt noe annet...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg burde ikke kalt det prosessorinngang, digitalinngang er vel mer riktig
    Prosessorinngang er vel strengt tatt noe annet...

hihi.. det er rett, MEN jeg skjønte hva du mente, det er jo det viktige.. ekke her for å "krangle" om hva innganger heter

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke jeg heller, men det kan kanskje være oppklarende for trådstarter i tilfelle han er usikker.
    OG jeg er enig i at 1500 kanskje er i minste laget for ikon 6/7.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •