Svakere lyd i suben i surround, enn stereo... Hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svakere lyd i suben i surround, enn stereo... Hjelp?

Hei!
    Driver å fikler litt med det nye utstyret mitt, og har akkurat fått skikkelig trøkk i suben min på stereo. Men, når jeg vrir om til min vanlige instilling til film på receiver (Home Theater - General) så merker jeg at bassen ikke er så heftig.

Jeg lurer på hva som er grunnen til dette, da YPAO instillinger (frekvenser, volum osv) er likt på alle programmer\oppsett? Eller er det ikke det?

Eller er det noe annet som er grunnen? Vil gjerne ha like god bassopplevelse under film, som jeg har når jeg spiller musikk i stereo..

Mitt utstyr:
    Receiver: Yamaha RX-V659
    Subwoofer: XTZ W10.16
    Høyttalere: Yamaha NS oppsett hele veien.
    Kabling på sub: Monster, med y-splitt for å få lyd på begge kanaler i suben

Hvis det er noe mer dere lurer på, bare spør!

Hadde vært utrolig kjekt med svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står alle høyttalere til Small?
    Normalt sett vil alle høyttalere spille lavere i surround modus enn i stereo hvis en ikke har effekt trinn, men du skal jo ikke miste bassen sånn uten videre.

Når jeg fikk subben min var det motsatt. Mest fordi detikke er så ofte musikk spiller så dypt (hadde delefrekvens på 40 hz da). Så satt delefrekvens til 80 sånn at jeg kjenner mer av det trøkket du for fra 60 hz og oppover. På Film fungerte det utmerket.

Hvilken instillinger har du på surround oppsettet og på subben da?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Har bare frontene satt til small... Skal center og bakhøytalere være på small også?

På surround oppsettet, har jeg kjørt en AUTO kalibrering med mic, og satt delefrekvens på suben til 80hz, satt frontene til small, og skrudd opp volumet som går ut fra forsterker til sub et par hakk.

Slik er instillingene på forsterker.

På subben står volumet på kl 12 ca, og phase og crossover står på 0. Har ikke justert på dette enda. De vippebryterne som det står EQ, og med med noe annet, har jeg ikke satt på.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk gjennom alle instillingene på receiveren én gang til. Jeg opplevde plutselig at Yam'en (RX-V4600) endret på instillingene uten at dette var "bestilt". Den gang var det bass-boost på bakhøyttalerene. Så dette ut fra grafene som viser dB/Hz. Kanskje verdt å sjekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak og senter HT skal også stå til small.
    Du kan jo prøve å justere phase å se hva som skjer. Hos meg hørte jeg med en gang hva som ble riktig men ofte så gjør en ikke det. Og hører en ikke forskjell så betyr det som regel at alt er greit som det er. Beste er å teste med en test-cd eller testtoner lastet ned fra nettet. Eller måleutstyr da.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå satt center og bakhøytalere til small. Merkelig nok, merket jeg at det ble mer fart i subwooferen.
    Er dette kanskje fordi alle frekvenser under 80hz, (som jeg har satt den til) går fra høyttalerne til suben?

Hørtes mye mer riktig ut nå...! Mangler bare å få integrert den med skikkelig utstyr nå..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer det. Står de til Large betyr det at de skal spille alle frekvenser selv uavhengig av delefrekvens til subben. Tror ikke subben får alle de dype frekvensene fra alle kanalene da. Sikker noen her inne som har bedre grie på dette enn meg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står de i Large i forsterkeren vil alle kanalene spille fult frekvensområde ned til 20 hz - 20.000 khz eller "dypere/høyere" i frekvensene..
    Da spiller suben kun LFE signalet, som kan kutes på forskjelige frekvenser i Surr.forsterker. ( Kutt under 80 hz )

Siden det er en XTZ så la begge portene være åpne for mest mulig trykk ... :-)

Small innstilling i Surr.forsterker vil spare dine høytalere fra og måtte spille frekvenser de ikke kan gjengi, som regel mellom 40-65 hz begynner høytalere og runde av i lydstyrke. De alder fleste velger og dele på 80 hz, og sende all bass fra front, center og surround høytalere i suben i tilegg til LFE. Da er det en fordel og ha en sub som tåler og få litt juling :-)

Tommelfinger regel: Har HT basselement på 8" eller som tilsvarer 8" er den stor nok for Large innstilling. Men det finnes klare unntak og høytalere med mindre elementer som tåler Large :-)

Sparer du høytalerne og bruker small, vil ofte lyden i HT bli renere og tydeligere oppover i frekvensene :-)

Som nevnt over. Sjekk hva høytalerne er gode for med og sjekke deres frekvensresponse i romet ditt. Sinus toner er fint, det er og finne hvis du titter innom " Kringlyd " gutta

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman/kardon

Tommelfinger regel: Har HT basselement på 8" eller som tilsvarer 8" er den stor nok for Large innstilling. Men det finnes klare unntak og høytalere med mindre elementer som tåler Large :-)

Sparer du høytalerne og bruker small, vil ofte lyden i HT bli renere og tydeligere oppover i frekvensene :-)
    Hmm. Dette var interessant for meg også.
    Mine DM630 har to 8" i hver HT, og vil da kanskje falle innunder kategorien Large da? Jeg har bare brukt dem med Small og oppdaget finere og klarere lyd etter det. Skal teste med Large også, men er ikke sikker på om jeg vil ofre den fine lyden jeg har oppnådd, foreløpig er jeg fornøyd med hva subben min presterer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Det skulle ikke mye testing til der før jeg fant ut at mine fronter bør stå til Small. Bassen fra subben forsvinner og jeg kan ikke spille så høyt før frontene begynner å skape seg. Kanskje jeg ikke skulle spille så høyt uansett uten en effektforsterker, men setter jeg dem til small greier de å henge med ganske mye lenger, og subben blir MYE mer med i bildet.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hehe. Det skulle ikke mye testing til der før jeg fant ut at mine fronter bør stå til Small. Bassen fra subben forsvinner og jeg kan ikke spille så høyt før frontene begynner å skape seg. Kanskje jeg ikke skulle spille så høyt uansett uten en effektforsterker, men setter jeg dem til small greier de å henge med ganske mye lenger, og subben blir MYE mer med i bildet.
    Du har fasefeil mellom fronter og subben.
    Snu fasen på subben 180 grader,så prøver du igjen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lønner seg og ha en forsterker med litt og gå på ja. B&W er ikke lettdrevet akkurat.

HT virker veldig !!! forskjellig fra rom til rom.

Ser ut til og være svært lite og hente i de lave frek her ja :-O
    25/150watt er ikke så veldig mye på høytaler med 2*8" :-O

Type: DM 630 3-weg staande luidspreker met baspoort achteraan
    (Bass reflex digitaal monitor systeem met bi-wiring)
    Vermogen: Geschikt voor versterkers van 25W tot 150W RMS in 8 Ohm.
    Frequency range: -6dB bij 40Hz en 30kHz
    Frequency response: 53Hz tot 20kHz
    Dispersion: 20Hz tot 15kHz
    Gevoeligheid: 91dB
    Impedantie: 8 Ohm
    Intern volume: 52.4 Liter
    Afmetingen: 850mm(H) x 236mm (Br) x 407mm (D)
    Gewicht: 19.2 kg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var for så vidt klar over at frontene mine ikke var noe jern langt nede i frekvensene
    Till tazzat, så har jeg ikke fasefeil. Jeg hører greit forskjell på 0 og 180 grader så den står riktig, men jeg ble litt i tvil nå hehe. samboeren min er dritlei av at jeg ksal teste så må vel bli i morgen :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her var det mye interessant og lærerikt!

Nå har jeg prøvd autosetup og Yamaha setter altså sub'en min til -9,5dB med de følger at dypbassen nærmest er borte............

Men etter å ha endret fronter og surround fra large til small så skal jeg prøve på nytt

Sånn går det når man aldri husker small eller large forskjellen...

Men en annen ting:
    når jeg spiller fra kilder med egen volumkontroll, f.eks fra TV (varaiable audio out) eller fra PC (via minijack fra hodetelefon ut) så må jeg ha mye høyere volum på Yamaha'n enn om jeg spiller fra en "død" kilde (DVD/CD)?
    (ps! ja, PC sin volumkontroll står på maks, TV'n er forsåvidt grei nok da jeg kan styre totalvolumet med den fjernkontrollen)

edit: tror dette siste har vært debattert herinne før - det er ingen "big deal" for meg da jeg justerer lyden ettersom jeg selv ønsker

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med to subber og fase/ fase feil..

Har satt mine på 180*, da det er der hver av dem låter best.
    Men kan det være fase feil selv om de står innstilt på samme fase?

Eller er det slik at så lenge subbene har samme fase innstilling, så spiller de i fase..?

Fase meg her og fase meg der..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Men en annen ting:
    når jeg spiller fra kilder med egen volumkontroll, f.eks fra TV (varaiable audio out) eller fra PC (via minijack fra hodetelefon ut) så må jeg ha mye høyere volum på Yamaha'n enn om jeg spiller fra en "død" kilde (DVD/CD)?
    (ps! ja, PC sin volumkontroll står på maks, TV'n er forsåvidt grei nok da jeg kan styre totalvolumet med den fjernkontrollen)

edit: tror dette siste har vært debattert herinne før - det er ingen "big deal" for meg da jeg justerer lyden ettersom jeg selv ønsker
    I menyen på reciveren så er det vel en innstilling man kan velge som jevner ut disse lyd forskellene fra de forskelldige kildene.

Husker ikke i farten hvor denne ligger eller hva den heter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    I menyen på reciveren så er det vel en innstilling man kan velge som jevner ut disse lyd forskellene fra de forskelldige kildene.

Husker ikke i farten hvor denne ligger eller hva den heter.
    Takk, Pixel, skal sjekke det opp.
    Foretok en ny auto setup, men igjen så vil systemet ha ned sub'en til -10db.

Endret dette etterpå manuelt og satte samtidig delefilteret (??) til 90hz - kom mye mere bass da ja..........

B&O passer alldeles utmerket som surroundhøyttalere, men mine ører synes "large" passet bedre i oppsettet på disse. hmmmmmmmm

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Takk, Pixel, skal sjekke det opp.
    Foretok en ny auto setup, men igjen så vil systemet ha ned sub'en til -10db
    Hvordan er volumet på selve subben stilt inn da?
    Mine står på 50/50, og ved auto setup så havner subbene på +3,5dB i reciveren.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    volumet på selve sub'en står på 50/50, men den står kanskje litt for nærme mikrofonen - who knows - spiller forsåvidt ingen rolle - men delefilteret til 90 er kanskje litt drøyt?? Det dundrer ganske bra

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil at forsterkeren skal bestemme delingen på subwooferen, skrur du den på max frekvens. Hvis du har en knapp som deaktiverer deling på subwoofer kan du også bruke denne, da den har samme effekt.

Sannsynligvis har du satt forsterkeren til å dele på 80hz, og kanskje du hadde mindre enn dette på subben. Da manglet du all bass i området fra 80hz og nedover til det du hadde satt på suben..

F.eks: Du har satt på 40hz på subben, og den deler på 80hz i forsterker. Dette gjør faktisk at du mister bassinformasjon i området 80-60hz! (noe som du vil helst unngå)

Håper det hjalp litt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •