Anlegg nr. 2! Rørforsterker & horn? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du tenker rimelig likt slik jeg også har sett for meg et pc oppsett.
    Rør og klipsch bør jo være en god formidler fra pc'n.
    Blir spennende å se hva du ender opp med.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EL84/85 utgangs-rørene er mindre rent fysisk enn EL34 rør og gir også mindre watt.

EL34 er mye brukt pga at de er relativt rimelige, går for å være musikalske og gjerne gir en hyggelig uteffekt (20-25 Watt per rør, så med 2 rør per kanal blir det 40-50 watt uteffekt).

Det er med pentode/super-linear drift. Med triode-drift som endel forsterkere gir mulighet for, så halveres omtrent uteffekten, men lyden blir bedre synes de fleste (man kan dra paralellen til A-klasse drift) - så lenge høyttalerene kan drives med denne effekten.

DECWARE - Article about fake Triodes vs. the real thing.
    Many people consider the EL34 to be the big brother of the EL84, but there is an obvious difference in speed that has to be dealt with during the design stage of a good amplifier. In the case of our SE84B amp, the tube is so fast that a tube rectifier was required to slow down the power supply enough to effect a musical vs. anal result. On our new project using EL34's, we've been spoiled and are used to the speed of it's little brother and were unable to effect the same sonic result with tube rectification from the same bottom line. In this case, the tube is a little slower so the power supply needs to be a little faster. Doing this gives results that bring the signatures of the two amps much closer together, even though the circuits are completely different.

But just when you start to assume that smaller tubes are faster in all cases, or make any assumptions about "what is better" in relation to audio configurations you're just hopping on a Mary-go-round which stops where it starts. Understand that every stereo is unique, just like no two humans are exactly the same. Even identical stereos are different because of the rooms they're in are different. And even if they were identical stereos in identical rooms, no two sets of ears would interpret it the same. You will never know for sure what is better sounding between any given set of choices in audio until you try them for yourself and see.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Er det så lurt med hornladning i nærfelt da? Jeg har ingenting imot horn, men ville da mene at med horn trenger man litt avstand fra lydkilden til lyttepossisjon for at det skal låte bra. Og på skrivebordet kan det kanskje bli litt trangt?

Eller er du en sånn som har skrivebordet midt i rommet :P
    Dette var et godt poeng. Jeg tenkte vel mer i den retningen at dette var en fordel, men det er kanskje helt motsatt....? Horn krever altså litt avstand... hmm....

Det er et vanlig stort kontor skrivebord, og det blir ca. 80 cm fra hver høyttaler til hodet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    EL84/85 utgangs-rørene er mindre rent fysisk enn EL34 rør og gir også mindre watt.

EL34 er mye brukt pga at de er relativt rimelige, går for å være musikalske og gjerne gir en hyggelig uteffekt (20-25 Watt per rør, så med 2 rør per kanal blir det 40-50 watt uteffekt).

Det er med pentode/super-linear drift. Med triode-drift som endel forsterkere gir mulighet for, så halveres omtrent uteffekten, men lyden blir bedre synes de fleste (man kan dra paralellen til A-klasse drift) - så lenge høyttalerene kan drives med denne effekten.
    Ok, slik jeg tolker ut i fra dette så er det ikke noe som direkte kan kalles bedre enn noe annet, så fremt man ikke er avhengig av mer watt. Det bare låter litt forskjellig. Med tanke på at EL84/85 ser ut til å være billigere, kunne det kanskje passet bedre.

Jeg minns forøvrig at Stereophile brukte en 7watt og en 13watts rørforsterker på Focal 1027Be gulvhøyttalere, men mente at 7watt ble litt lite (!). Ergo trenger jeg i allefall ikke å se så nøye på akkurat dette med watt.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de aller beste (?) går jo for å være 300B - som har lite med watt men visstnok magisk lyd - uten at jeg har hørt disse selv. Kommer sikkert an på hvor vellykket forsterkerkonstruksjonen er også...

Men da er det samtidig snakk om å bevege seg oppover i prisklassene både hva gjelder selve rørene og forsterkerne. Det samme gjelder for rør som gir mer watt enn EL34, som KT88/90, 805 osv...

Og så finnes det noen mer eller mindre eksotiske konstruksjoner som bruker en drøss med inngangsrør på utgangen istedenfor tradisjonelle utgangsrør: Welcome to EAR-Yoshino

Men det koster også...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Om det ikke er den litt forsterkede lydeffekten som ev,kan sjenere om du har horn for nære, er det ingen grunn til at du ikke kan ha det på skrivebordet.
    Det er en seiglivet myte,dette med at horn skal være så retningsbestemt i lyden.Det er de ikke!Det er tvert i mot.En horndiskant sprer lyden mer enn en tradisjonell diskant gjør,enten man tror det eller ikke.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Om det ikke er den litt forsterkede lydeffekten som ev,kan sjenere om du har horn for nære, er det ingen grunn til at du ikke kan ha det på skrivebordet.
    Hva mener du med litt forsterkede lydeffekten?
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Det er en seiglivet myte,dette med at horn skal være så retningsbestemt i lyden.Det er de ikke!Det er tvert i mot.En horndiskant sprer lyden mer enn en tradisjonell diskant gjør,enten man tror det eller ikke.
    Mvh Rune
    De var det jeg mente også. Derfor regnet jeg nesten et horn som en fordel sånn sett..... :???:

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN.

Dette synes jeg er spennende. Jeg ser frem til å lese resultatene av dette prosjektet.

Ola

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Håkon,misforsto deg litt!
    Lyden fra en horndiskant KAN nok være ganske kraftig på for nært hold.Men-altså ,det kommer da an på hvor høyt han har tenkt å spille!Dette har ingenting med spredningen å gjøre da.....
    Mvh Rune

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle tro domediskant er en stor fordel ved nærfeltslytting. pga spredningen vil de smelte sammen med mellomtonen fra woofer tidligere.
    har hatt rb35 selv, på kloss hold høres det ut som musikken er oppdelt i stykker...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe lengre i planleggingen Håkon?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette ble lagt litt på is.

Delvis pga. siste kommentar fra einis, som faktisk ikke hørtes så ufornuftig ut. Og delvis pga. at budsjettet sprakk med flere tusen.

Jeg har ikke gitt opp prosjektet, men jeg venter til jeg kommer over noen gode kanditater av noen høyttalere som passer til en god kinesisk rørforsterker. Er fortsatt åpen for forslag :-D

De må ikke være alt for store, men til gjengjeld trenger de ikke yte mye i bunn. Siden forsterkeren sannsynligvis ikke blir noe kjempesaker, så er det vel også greit om de er middels til lettdrevne. Brukt/gammelt/nytt...spiller ingen rolle. Fordel om det passer til et kirsebær kontorbord og en svart/sølv 30" LCD, men ingen must....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •