Ac3 5.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ac3 5.1

Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ac3 5.1

Hei.

Hvilke kabler klarer å overføre AC3 5.1 lyd fra pcn til recieveren? Må man stille inn forsterkeren etter dette lydsignalet for å spille det av?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde gå med toslink/spdif/optisk eller coax. Har du hdmi på hovedkortet er dette bare et pluss, men ikke mange korta som har det, med mindre de er veldig nye.

På forsterkeren er det bare til å velge digital input som det du har output fra pcen, så skal du være good to go!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Burde gå med toslink/spdif/optisk eller coax. Har du hdmi på hovedkortet er dette bare et pluss, men ikke mange korta som har det, med mindre de er veldig nye.

På forsterkeren er det bare til å velge digital input som det du har output fra pcen, så skal du være good to go!
    Ok, fett.

Men, når jeg nå f.eks. ser på film, så kjører jeg lyden på DVD-kanalen som henter lyden fra OPT1 inngangen, altså optisk 1. Det står "Dolby Pro Logic II" på displayet hver gang jeg starter en DVD og menyen kommer. Når jeg starter selve filmen hopper den over til Dolby Digital. Men jeg ser på filmer at det finnes både DTS 5.1 og Dolby Digital 5.1, hva er best? Og hvorfor velger min forsterker standard DD og aldri DTS f.eks.?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ninjaspliff
    Det står "Dolby Pro Logic II" på displayet hver gang jeg starter en DVD og menyen kommer. Når jeg starter selve filmen hopper den over til Dolby Digital. Men jeg ser på filmer at det finnes både DTS 5.1 og Dolby Digital 5.1, hva er best?
    DTS har høyere bitrate som kan gjøre at det ligger mer informasjon på DVD-en.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    DTS har høyere bitrate som kan gjøre at det ligger mer informasjon på DVD-en.
    Så du anbefaler å bruke DTS da som standard?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, det eneste jeg har lest som er forskjellen er at det er mer bass i SUB-sporet. Det kan hende at det er andre lydmessige fordeler også, men det vet ikke noe om.

MVH Faller

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fett.

Men, når jeg nå f.eks. ser på film, så kjører jeg lyden på DVD-kanalen som henter lyden fra OPT1 inngangen, altså optisk 1. Det står "Dolby Pro Logic II" på displayet hver gang jeg starter en DVD og menyen kommer. Når jeg starter selve filmen hopper den over til Dolby Digital. Men jeg ser på filmer at det finnes både DTS 5.1 og Dolby Digital 5.1, hva er best? Og hvorfor velger min forsterker standard DD og aldri DTS f.eks.?
    \\ Dolby® Pro Logic® II technology processes any high quality stereo (two-channel) movie and music audio into five playback channels of full-bandwidth surround sound //
    Tror det bare er slik at DD er standarden..? Kan også ha noe med at ikke alle forsterkere støtter DTS.

De fleste hififreaks foretrekker DTS, meg selv inkludert =)

EDIT: leif

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 og Dolby Digital er det samme. I menyer og ofte på ekstramateriell så er det ikke sorround lyd, bare stereo lyd. Derfor kommer ikke Dolby Digital opp før selve filmen kommer i gang. DD er normalt standard lydformat for DVD-filmer, og dette velges automatisk av den grunn. De aller fleste foretrekker derimot DTS pga mer informasjon, altså høyere bitrate på lyden.

Dolby Prologic II omdanner et stereosignal til å høres ut som surround. Du kan velge på recieveren din om den skal spille i prologic eller f.eks. ren stereo når den får vanlige stereo signaler inn.

Enkelte foretrekker f.eks prologic når de spiller live DVD'er som kun har stereo spor. Man kan da får mer live følelse med f.eks. å ha publikumslyden i bakkant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •