Sub - delefrekvens og i det hele tatt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub - delefrekvens og i det hele tatt...

Hei!

Fikk en XTZ 99 W8.16 i hus på lørdag, og har først nå så smått begynt å bli kjent med den.

Har funnet ut at den spilte best i front ved TV benken så plasseringa er unnagjort (rommet er litt 'rart' akkustikkmessig). Det jeg lurer litt på nå, er om jeg har satt den opp riktig. Den er koblet til sub-ut på Denon recieveren min med en Proson subkabel. Alle andre høyttalere er satt til small. Delefrekvens i setup på reciever er satt til 80 Hz. På selve suben er delefrekvensen satt til max (250 ifølge XTZ), og phase på 0. Volum har jeg rundt kl. 12 vanligvis, og litt høyere på film.

Det jeg lurer på egentlig er om jeg har bomma på delefrekvens eller noe? Skal den stå på 80 Hz på suben og? Eller overstyrer recieveren det, og forer den kun med 80 Hz og nedover?

Suben buldrer fint den, men er nybegynner med dette. Så vil gjerne ha litt input på om jeg har gjort det riktig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du har ikke bomma. Setter du delefrekvens i receiver til 80 har du gjort alt rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre. Kan bli mye moro for 1700,- med denne subben ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk akkurat ny sub for en uke siden også og hadde litt av de samme spørsmålene. Jeg har ikke noe mulighet å sette delefrekvens på subben men på recieveren står den på 80 Hz og det passer best for meg.
    Eneste andre instilling jeg måtte gjøre var å sette phase til 180.

Det er vel sånn at den delefrkenvsen på recieveren overstyrer subbens for hvis recieveren deler på 80 så vil jo ikke subben få mer fra rundt 80 og nedover og da setter man ofte subbens delefrekvens til maks.
    Fikk også et tips om at recievernes delefilter er like skarpt/bratt som subbenes så en kan få en finere overgang, hvis en kombinerere disse to.

Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Et delefilter kutter ikke all informasjon under en gitt frekvens. Den demper signalet, med gradevis økende styrke. Hvor raskt styrken øker kalles filterets bratthet, eller orden. Delefilteret i recivere er som oftest lite bratt i avrullingen. Setter du delefilteret til 40 hz vil subben gi greit output til i hvertfall 60 hz.

Mange bruker derfor det slake filteret i reciveren først, for så litt høyere å koble inn det ofte brattere filteret i subben for å få best mulig kurve.

Hvis høyttalerene dine ikke har svært god midbass vil det likevel ofte bli bedre å dele rundt 80 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for input.

Hva gjør egentlig Phase? :S Manualen til XTZ sa at den burde stå på 0, noe jeg da adlyder blindt ^^

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Settepotet
    Ok, takker for input.

Hva gjør egentlig Phase? :S Manualen til XTZ sa at den burde stå på 0, noe jeg da adlyder blindt ^^
    Phase forsinker signalet litt slik at hvis du har subb som spiller mott frontene dine så hvis lydbølgene trffer hverandre vil de kansellere hverandre mer eller mindre og du får mye mindre trøkk.
    Forskyver du fasen litt så vil bassen ikke treffe bassen fra frontene.
    Jeg kjører subben min rett mot ene fronten og må ha 180 grader forskyvning. Det bør være lett å høre egentlig om den kansellerer ut eller ikke. Spiller du med subben ved siden av frontene så bør ikke du ha noe behov for å stille på dette. Uansett kan det være at en aldri opplever behov for å stille på fase.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står ved frontene så antar jeg slipper å dille med phase...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig ja. Er jo relativt lett å skru mens du spiller musikk eller noe å høre om du hører forskjell. Hvis en hjelper deg å skru mens du sitter i lytteposisjon hjelper det på.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i hvilke tilfeller vil man ha behov for å dele frekvensen ved suben? Jeg finner ikke ut hvordan jeg skrur av frekvensdeleren på reciveren så hvordan kan man da sende alle frekvenser til både sub og fronter? Vil det ikke alltid være best å be reciveren dele frekvensen der frontene ikke klarer mer slik at suben tar seg av dette i stede? For mine fronter sliter ganske kraftig med 100hz og setter jeg delefrekvensen til 80hz mister jeg vel frekvensområdet 80-100hz? For frontene gir lite trykk her :P Leste den quoten lurer kom med, er vel kanskje noe her som hjelper litt :P

Men hvordan får jeg da sendt alle frekvenser til alle høytelere? Setter jeg alt på "large" sendes jo ingenting til suben...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •