Noen andre som har Dali Concept 8?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen andre som har Dali Concept 8?

Hei.

Dere som kjører samme frontene som meg (Dali Concept 8), hva bruker dere av forsterker(e) til å drive disse?

Har selv en Yamaha RX-V1700, men merker lett på hifi at jeg kan hente mye mer effekt ut av de med en effektforsterker eller noe.. Men er i tvil hva eg skal handle, har fått fint tilbud på Abrahamsen V4.0 poweramp, kan dette vær det rette for anlegget mitt for å heve lyden betraktelig?

Hvilke høytaler kabler anbefaler dere å kjøre fra forsterker til høytalerne? D.D. bruker eg vanlig monster kabel kjøpt hos Elkjøp...?

Mvh

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også Dali Concept 8, som jeg foreløpig driver med en pioneer vsx-916. Lite krefter, men ok lyd. Skal også ha meg en effektforsterker eller kanskje en integrert forsterker... Jeg har fått tilbud med Abrahamsen v2.0 for knapt 7k når den blir tilgjengelig. Har også hørt mye bra om Rotel RB 1070, og Vincent SP-331. Slenger meg på samme spørsmål, regner med lyden på v2.0 og v4.0 er omtrent den samme.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Hei.

Dere som kjører samme frontene som meg (Dali Concept 8), hva bruker dere av forsterker(e) til å drive disse?

Har selv en Yamaha RX-V1700, men merker lett på hifi at jeg kan hente mye mer effekt ut av de med en effektforsterker eller noe.. Men er i tvil hva eg skal handle, har fått fint tilbud på Abrahamsen V4.0 poweramp, kan dette vær det rette for anlegget mitt for å heve lyden betraktelig?

Hvilke høytaler kabler anbefaler dere å kjøre fra forsterker til høytalerne? D.D. bruker eg vanlig monster kabel kjøpt hos Elkjøp...?

Mvh
    Hva mangler du i lyden? Hvorfor vil du oppgradere med mer effekt?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hva mangler du i lyden? Hvorfor vil du oppgradere med mer effekt?
    Eg savner den der klare fiine lyden i høytalerne, føler det kan bli litt "rot" på høøyt / max volum, føler også den uklare lyden starter ca på -10 og nedover, når eg ser på forsterkeren..

Vet jo faktisk ikkje om det er forsterkeren som ikkje er kraftig nok eller høytalerne som ikke er gode nok? For bass og trøkk er det nokk av!

Spiller mye Mark Knofler, Neil Young, Pearl Jam, Pink Floyd etc..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være en kombinasjon av begge deler, Concept er greie høyttalere dog så du bør jo kunne spille relativt høyt med dem. Abrahamsen-forsterkeren har vel ikke akkurat utrolige krefter med sine 2 x 70 watt og er ikke forsterkeren jeg hadde valgt for å drive Concept 8 til knestående. Hva med å kikke på no digitalt f.eks.?

LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker

Kan være en bedre kilde kunne gjort susen også...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt være en kombinasjon av begge deler, Concept er greie høyttalere dog så du bør jo kunne spille relativt høyt med dem. Abrahamsen-forsterkeren har vel ikke akkurat utrolige krefter med sine 2 x 70 watt og er ikke forsterkeren jeg hadde valgt for å drive Concept 8 til knestående. Hva med å kikke på no digitalt f.eks.?

LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker

Kan være en bedre kilde kunne gjort susen også...

For å være ærlig, grunnen for eg velger abrahamsen er fordi jeg har personalpris på den, grunnet jeg jobber for Elkjøp! Sikker ikkje mange av dere her på forumet som liker Elkjøp blabla men det får dere bare leve med..

Elkjøp begynner å levere mer å mer gode, store hifi produkter som Yamaha, Energy, Canton og Abrahamsen, derfor forstår eg ikkje vitsen med å springe til hifiklubben å kjøpe noe for full pris.. Kjøpte forresten Dali Concept 8 der fordi jeg ikkje var helt fornøyd med Yamaha NS-777, men etter egen erfaring har eg hørt mye på Energy RC-50 i det siste, å eg vil ikke si Dali høytalerne er bedre..

Så et alternativ kan være å bytte ut dali'ene med et par RC-50, tror de spiller bedre den type musikk som eg liker, mye toner og klar diskant, trenger ikke alt det trøkket dali'ene gir meg, det får jeg fra en Energy S123C subwoofer...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingenting i mot Elkjøp, men du ville ha en forsterker som kunne funke på Concept 8 og jeg tror ikke 2 x 70 watt vil gjøre det mye bedre enn RX-V1700, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Grunnen til at jeg anbefalte Lyngdorf var fordi den vil spille livet av Abrahamsen på ren effekt ihvertfall, og sannsynligvis på lyden også.

RC50 (500?) spiller mye penere enn Concept 8 imho utifra det lille jeg hørte på elkjøp, men du som jobber på elkjøp kan vel bare ta med et par hjem og prøve litt head to head? Ellers så ser jeg på profilen din at høyre kanal står klistret til veggen, tror det vil hjelpe deg med mye hvis du får litt luft rundt høyttalerne, ihvertfall på 3D og bass, litt vanskelig å si hvordan det er med plass i rommet utifra bildene.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingenting i mot Elkjøp, men du ville ha en forsterker som kunne funke på Concept 8 og jeg tror ikke 2 x 70 watt vil gjøre det mye bedre enn RX-V1700, ihvertfall ikke til å rettferdiggjøre prisforskjellen. Grunnen til at jeg anbefalte Lyngdorf var fordi den vil spille livet av Abrahamsen på ren effekt ihvertfall, og sannsynligvis på lyden også.

RC50 (500?) spiller mye penere enn Concept 8 imho utifra det lille jeg hørte på elkjøp, men du som jobber på elkjøp kan vel bare ta med et par hjem og prøve litt head to head? Ellers så ser jeg på profilen din at høyre kanal står klistret til veggen, tror det vil hjelpe deg med mye hvis du får litt luft rundt høyttalerne, ihvertfall på 3D og bass, litt vanskelig å si hvordan det er med plass i rommet utifra bildene.
    Okei forstår, takk for forslaget ihvertfall, har lest gjennom den å den virker jo utrolig bra, men problemet er at prisen dobler seg på den iforhold til Abrahamsen.. Men ja, det heter vel; du får hva du betaler for, innenfor hifi ihvertfall

Har ikkje mulighet å ta de med hjem, har stått å hørt på de noen timer nå idag, då bruker eg en RX-V2700 (ca samme eg har hjemme) forsterker på de her på jobben, selve klarheten i lyden, hvordan instrumentene skiller seg, så kan ikke dali'ene måle seg mot Energy RC-50 spør du meg å mine ører.. Men som sakt nå står RC-50 i et stort elkjøp bygg å greier, liker de ihvertfall veldig veldig godt!

Nei har ikke mulighet å endre posisjon på høytalerne hjemme, dårlig med plass:\

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett får man det man betaler for, men ikke misforstå, Abrahamsen er nok gode produkter, men tror ikke de er laget for å dra i vei svære 8 tommere på fullt utslag. Men som du sier Energyene spiller flott, og du får dem enda rimeligere og kan vel prøve dem lett ut hjemme også så er det vel ikke noe i veien for det.

Du får uansett ha lykke til videre...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ""Ved bruk saman med rørforsterkarar tykte eg lyden vart endå betre enn på Kjell Omar sin gamle Luxman A373. JoLida med EL84 på 20 Watt er ikkje meint å drive slikt, men det gjekk forbausande bra, sjølv om du ikkje får ut det store dynamiske potensialet til Concept 8. Du fekk heller ikkje JoLidaens fine perspektiveigenskapar til å komme til sin rett.

Ved å gå opp til MingDa MC34-A med 35 watt og EL34-rør, stilte tinga seg ganske annleis, spesielt på lytterom #3 som ikkje er så forferdeleg stort. Også i triodedrift greidde denne forsterkaren å kontrollere bassen anstendig, og det vart faktisk mykje tredimensjonalitet og perspektiv å høyre frå desse rockarane. Direkte nydeleg på 10CC og Supertramp, og også klassiske opptak vart langt meir lytteverdige. På litt røffare musikk var det også lett å forstå dei som meiner rock og rør høyrer saman.""

rimelig lettdrevne med andre ord.
    audiophile.no

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ""Ved bruk saman med rørforsterkarar tykte eg lyden vart endå betre enn på Kjell Omar sin gamle Luxman A373. JoLida med EL84 på 20 Watt er ikkje meint å drive slikt, men det gjekk forbausande bra, sjølv om du ikkje får ut det store dynamiske potensialet til Concept 8. Du fekk heller ikkje JoLidaens fine perspektiveigenskapar til å komme til sin rett.

Ved å gå opp til MingDa MC34-A med 35 watt og EL34-rør, stilte tinga seg ganske annleis, spesielt på lytterom #3 som ikkje er så forferdeleg stort. Også i triodedrift greidde denne forsterkaren å kontrollere bassen anstendig, og det vart faktisk mykje tredimensjonalitet og perspektiv å høyre frå desse rockarane. Direkte nydeleg på 10CC og Supertramp, og også klassiske opptak vart langt meir lytteverdige. På litt røffare musikk var det også lett å forstå dei som meiner rock og rør høyrer saman.""

rimelig lettdrevne med andre ord.
    Ærh forstod ikkje alt så bra der eg:S Men ja, vett de er veldig lettdrevne..

Men vis det var noen produkt du ville frem til i det du skrev, har du link til dem? Kjenner ikkje til så mye produkter å modeller, bare de "vanlige / kjente".. ops:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder effektforsterker har jeg blitt litt i tvil i det siste, jeg får abrahamsen V4.0 for ca 5000kr, så har jeg sett at jeg kan få NAD C272 til samme prisen, har hørt NAD forsterkere skal være mer "skreddersydd" mot NAD sine større høytalere, bl.a. concept serien?

Bare for å spør, hva ville dere valgt, eller hva kan dere anbefale på mine Dali Concept 8 høytalere av NAD 272 eller Abrahamsen V4.0? Eller har dere andre anbefalinger, pris ikkje over 5000kr!!!!

Vis en ser på vekten er Abrahamsen tyngre, men det er mer watt på NAD sin forsterker, men vett at vakt kan ha minimalt å si. Noen som vett hvilken strømforsyning som er størst?

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Når det gjelder effektforsterker har jeg blitt litt i tvil i det siste, jeg får abrahamsen V4.0 for ca 5000kr, så har jeg sett at jeg kan få NAD C272 til samme prisen, har hørt NAD forsterkere skal være mer "skreddersydd" mot NAD sine større høytalere, bl.a. concept serien?

Bare for å spør, hva ville dere valgt, eller hva kan dere anbefale på mine Dali Concept 8 høytalere av NAD 272 eller Abrahamsen V4.0? Eller har dere andre anbefalinger, pris ikkje over 5000kr!!!!

Vis en ser på vekten er Abrahamsen tyngre, men det er mer watt på NAD sin forsterker, men vett at vakt kan ha minimalt å si. Noen som vett hvilken strømforsyning som er størst?

NAD er jo en rå rocekforsterker på Concept serien, men for 5000 kan du raide bruktamarkedet for masse godbiter. Mer for pengene der, etter din musikksmak hadde jeg tenkt i retning evt. Vincent/Electrocompaniet. Strømsterke forsterkere. Men som cybervision sier så er Lyngdorfen "hånd i hanske" i henhold til lyden på Concept serein, har selv hatt den da jeg hadde Concept 10. Øegg ut en annonse på Ø.K så skal du se du får drøssevis av svar for det er masse valg i denne prisklassen

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD passer veldig bra til Concept. C272 og C8 er perfekt match:-D Da får du bass og trøkk så det holder og du kan spille veldig høyt. 272 har oppgitt effekt på 150watt, men klarer fint 180watt per kanal i 8ohm uten forvrengning.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    NAD er jo en rå rocekforsterker på Concept serien, men for 5000 kan du raide bruktamarkedet for masse godbiter. Mer for pengene der, etter din musikksmak hadde jeg tenkt i retning evt. Vincent/Electrocompaniet. Strømsterke forsterkere. Men som cybervision sier så er Lyngdorfen "hånd i hanske" i henhold til lyden på Concept serein, har selv hatt den da jeg hadde Concept 10. Øegg ut en annonse på Ø.K så skal du se du får drøssevis av svar for det er masse valg i denne prisklassen

Ja er veldig i tvil på om jeg skal velge abrahamsen eller nad, har ikke bestemt meg enda, men øverst av alt falt eg jo veldig for den der Lyngdorfen, men har ikkje mulighet å bruke 10k sånn økonomien ser ut nå:\

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal klare å få tak i en brukt Lyngdorf til rundt den prisen viss du legger ut en "ønskes kjøpt" annonse og har litt tålmodighet.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden