Frem og tilbake - effekt, center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frem og tilbake - effekt, center?

Jepp, ettersom jeg til slutt fant ut at jeg ikke klarer å pakke 1007 i ei eske og sende dem fra meg, har jeg funnet ut at det lureste alternativet for meg er en kombo stereo/surround oppsett sak.

Derfor kommer jeg nok til å kjøpe en rimelig receiver som leverer preout på center og fronter ihvertfall og da også en Focal-center av grei quality og noen bakhøyttalere, sub kommer og selvsagt. Det jeg lurer på er:

1. Hva slags receiver er lurest å kjøpe av rimelig for å få det jeg er ute etter? Noen merker som er bedre til sånt enn andre?

2. Må jeg ha egen effektdel til center også, eller holder det å avlaste receiver med Bryston til fronter?

3. Hva slags bakhøyttalere gir best surroundopplevelse for en overkommelig sum penger?

Håper noen kan gi noen kjappe presise svar, sonderer bare terrenget og legger litt planer og strategier...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Rimelig" og "overkommelig sum penger" er relative begrep...

Ettersom du skal bruke 1007 i front, er det nok ikke dumt å holde seg til Focal både når det gjelder senter og surround.
    Cobalt SR800s er jo absolutt å anbefale i så måte, likeså Electra 900 eller 901 senter. Dette er knallgode høyttalere som burde være greie å få tak i brukt til en god pris.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    2. Må jeg ha egen effektdel til center også, eller holder det å avlaste receiver med Bryston til fronter?
    Det avhenger av størrelsen på senter og hva slags receiver du kjøper. Med en senter av litt størrelse kan det være smart med et ekstra effekttrinn for å få fullt utbytte.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg tenkte og at det bør være mulig å få tak i 900 eller 901 rimelig og greit, hvis ikke har vel André "et tonn" center fra 800S-serien liggende til løp og kjøp pris, men jeg klarer ikke diskanten i de.

1007 er jo meget oppløste og livlige så jeg må nok ha en rimelig ok center for å ta kontrollen, men kan jo kjøpe en monoblokk til å drive den isåfall.

Jeg er ikke noe stort kinomenneske, men savner det å kunne kjøre surround av og til.

Jeg vil isåfall kjøre preout til Brystonen som skal driver 1007, er det lurt med autooppsett da, stiller ikke den inn volumet slik at alt matcher?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifistasjonen på Elverum har restesalg på en del Focal-høyttalere, 50% rabatt. Mulig du finner noe interessant der:

Hifi-Stasjonen - Hifi produkter

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får høre med de, og André når han kommer til hektene igjen.

Ser jo at vi kjører noe alá samme tankegangen rent lydmessig, Striky. Electra-centeren overlever sammen med Berylliumen?

Hvordan vil denne receiveren fungere tror dere? Har den preout, ser det står så mye rart her, men har ikke så god peil på receivere dog Går jo for 3 kjappe nå og har jo autooppsett osv...

RX-V657 RX-V657

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter samme diskantelement i Cobalt S-serien som det gjør i Electra. Om du ikke liker den er vel Profile eller nye 800V et bedre valg?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, leste lappen som sto på døre til Hifi-huset:

Grunnet matforgiftning på ferie i utlandet, har vi desverre ikke mulighet til å holde åpent i dag.

Og så på slutten: (Seriøs magetrøbbel). Haha.

Skal kansje ikke le, spydde en halv natt etter en dårlig kebab dagen før...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja han har den på telefonen også, men like greit, har fått tenkt litt så det var nok en styrelse fra oven at han holdt stengt tross alt. Får håpe han kommer seg igjen kjapt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det sitter samme diskantelement i Cobalt S-serien som det gjør i Electra. Om du ikke liker den er vel Profile eller nye 800V et bedre valg?
    Hmm, stemmer det ja, Men Profile er jo dyr. 800V ligger på 4 lapper før justeringer...

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ser jo at vi kjører noe alá samme tankegangen rent lydmessig, Striky. Electra-centeren overlever sammen med Berylliumen?

Electra-senteren må nok få bli en stund til, ja. Har naturligvis lyst på Beryllium i senter også, men da må jeg opp på Big Mama for å få samme finish (CC1000Be fåes ikke i Avantgarde), og den er noe dyr (veil 42.000 + stativ). Uansett er jeg knallfornøyd med CC901.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, får se, 800V matcher jo ikke Classicen på mine, og jeg vil jo bare ha surround, er ikke så kresen akkurat der. Mitt hjerte ligger jo i 2 kanaler... Marantz kjører jo 800S mellom sine 1027...hmm

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en kurant redeiver burde det være greit å kun ha ekstra effekt på frontene. Slik kjører jeg i dag med Focal og Yamaha. Da fokus er mest på musikk og ønske om kun 5.1 til film burde en grei receiver gjøre jobben. Om 5.1 er "fokus" både på film og musikk mener jeg det er best med kraft på senter også.
    Start uten ekstra effekt for senter og kjenn hvordan det fungerer.
    Selv er jeg på jakt etter en 3-kanals sak dette fordi det er mye musikk i 5.1 og ditto med film.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei cybervision!

En surroundreceiver med gode pre-amp utganger og en grei mengde krefter, sammen med romkorreksjon vil du komme langt med. Yamaha matcher Focal godt, og du får mye for pengene.

Ang center - det er ting du må passe deg for. Diskanten i centeren *må* matche be-diskanten. Bakhøyttalerne kan ha en annen diskant eller være av et helt annet merke for den saks skyld, det er ikke på langt nær så viktig. Den centeren jeg kan tenke meg matcher best utenom 1000be centern blir vel Profile.. Hadde hørt hvilken pris du vil få på en, eventuelt lete etter brukt.

Bipolare bakhøyttalere (Electra SR 1000be / Profile SR 908 / Chorus SR 800v / Electra SR 900) er hvor du vil legge penger for en utrolig god surroundeffekt. Spredningen og effekten du får av slike konstruerte høyttalere er utrolig moro, hear it to believe it! Ville absolutt sett på bakhøyttalere før center. Bruker du Brystonen på fronter, har en monoblokk på en matchende center og bipolare bakhøyttalere på en surroundreceiver med god romkorreksjon sitter du med et rått surroundanlegg.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo ut som en god deal det da, hva ligger Profile-centeren på? Surround i 1000 Be er nok litt for pricy, men kanskje SR 800V er overkommelige...

Slik bakhøyttalere, skal de stå på bakvegg eller sidevegg egentlig? (Litt grønn og innrømmer det gladelig)

Har den RX-V657 Preout på fronter og center? Forstod det ikke helt utifra spesifikasjonene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profile CC 908 - 11.000,-

Den er relativt stiv, men den er bad to the bone. Skikkelig trøkk, superoppløst diskant.. Den ruver ganske i størrelse og effekt, du skal ha en del plass for å få den til å ikke bli overflødig, pass på det.

Bipolare bakhøyttalere har du enorme plasseringsmuligheter for. I Profile-manualen står det at man kan ha dem omtrent hvor man vil. Sett dem 40-50 cm over hodet i sitteposisjon, så får du effekter direktestrålende høyttalere bare kan drømme om. Kom innom og hør hvis du er i Oslo en gang.

Etter hva jeg kan se har Yamahaen pre-out på alle kanaler. Dette er kontaktene i midten bak. Det finner du eventuelt sikkert lett ut.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, 11 lakser var solid pris med tanke på at jeg nok ikke kommer til å ha noe særlig stort rom på ei stund. En er jo på god vei til C1000 Be også da..

657 har jo autooppsett også, muligens bankers kjøp til 2990...

MEN: Må jeg har HDMI på receiveren rent optimalt sett? Eller holder det at en fremtidig DVD-spiller har det for å kunne gi gode bilder til en fremtidig flatskjerm av større kaliber.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du eventuelt ingen andre bildekilder i fremtiden til en flatskjerm anbefaler jeg å kutte ut receiveren som et mellomledd. Kjør kilden direkte til skjermen - HDMI / komponentswitching er vel egentlig optimalt for de som ønsker å bare ha èn kabel til en projektor, og bruker da receivern som bildehub.

Det eneste jeg tror kan skurre litt (ikke bokstavlig talt) vil være kvaliteten på pre-out utgangene til Yamahaen mtp effektforsterkere. Jeg vet lite om kvaliteter på pre-out utganger fra disse receiverne, men I Yamaha RX-V 2700 tråden lærte vi at de pre-outene ikke var gode nok.. Dette ville jeg forhørt meg om grundigere, siden det kan være en potensiell flaskehals. Dette må jeg også se an i forhold til min egen RX-V 2500.

Disse centerkanalene er forsåvidt flotte å få i hus, da phantom center for meg var i et for lavt volum i forhold til resten av høyttalerne, noe som gjorde det godt å få en regulerbar centerkanal i hus.. Etterhvert innså jeg derimot etter det igjen at 4-kanals surround holdt i lange baner. Jeg tror det optimale for meg hadde vært en litt mindre og billigere center som matchet frontene godt, profile centern var et hakk for stort for rommet mitt! Bakhøyttalerne skal derimot ingensteds foreløpig..

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Det eneste jeg tror kan skurre litt (ikke bokstavlig talt) vil være kvaliteten på pre-out utgangene til Yamahaen mtp effektforsterkere. Jeg vet lite om kvaliteter på pre-out utganger fra disse receiverne, men I Yamaha RX-V 2700 tråden lærte vi at de pre-outene ikke var gode nok.. Dette ville jeg forhørt meg om grundigere, siden det kan være en potensiell flaskehals. Dette må jeg også se an i forhold til min egen RX-V 2500.
    Ok, da holder det muligens med en rimelig receiver da, men er jo interessant det du sier om kvalitet på pre-out. Skal neimen ikke være lett i denne verden...

Når det gjelder dine planer fremover Mattmann så vil jeg tro at du har vil få mye å hente på elektronikksiden. Jeg merket stor forskjell, STOR forskjell fra Atoll og opp til Brystonen, og jeg vil tro Atollen spiller en del bedre enn Yamaha-receivere. Huff, dyr hobby dettan...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i det. Jeg flytter muligens inn i studenthybel etterhvert, og da vil jeg gå over til hifi. Jeg selger yamahaen og bakhøyttalerne, og kjøper en Parasound P3 / Meridian G02 / Midgard pre (?). Nå i førsteomgang beholder jeg Yamahaen og bakhøyttalerne og kjøper meg en 2kanals effektforsterker og bruker Yamahaen som pre.. Da kan jeg vurdere å gå over til hifi men fortsatt ha et godt surroundoppsett. Ingen tvil om at en integrert 2kanals stereoforsterker spiller bedre enn en receiver, bare så lenge pre-out fra en receiver kan gjengi et godt signal vil jo bruken av f. eks Brystonen komme veldig godt med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •