Maksimere lydkvaliteten fra PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Svirre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Maksimere lydkvaliteten fra PC

Jeg har store planer om å oppgradere hifi-parken min i den nærmeste fremtid. Stereo er tingen, så det blir et plain oppsett med en intigrert forsterker og to gulvstående høytalere. Har ikke helt bestemt meg for komponenter men B&W CM7 er høyaktuelle som høytalervalg. Forsterker har jeg ikke helt landet på enda, men det blir noe i tilsvarende pris/kvalitet.

Så, over til hovedpoenget med denne tråden. Jeg ønsker å koble dette opp mot pcen og lurer dermed på hvordan jeg kan få best mulig lyd ut til anlegget.

Den mest åpenbare oppgraderingen er jo lydkortet. Jeg har nå Xi-Fi XtremeGamer, men jeg skal selge det og satse på noe som er mer egnet for musikk da jeg så å si aldri spiller spill. De kortene jeg har sett på hittil er ESI Juli@ og Onkyo WAVIO SE-90PCI, og jeg heller egentlig mest mot ESI kortet. Er det andre alternativer jeg bør vurdere og er det mye og hente på å gå opp i pris? E-mu 1616 ligger på rundt det dobbelte av de kortene jeg linker til i første post. Betaler man mye for den eksterne enheten som følger med her, eller er det noe å hente når det gjelder lydkvalitet? Tenker da spesielt på DAC'en.

Det andre spørsmålet mitt går på Windows generelt. Er er det noe man bør/må gjøre for å få bedre lyd når det gjelder innstilliger osv? Jeg snakket med en en kar på Hifi-Klubben som mente Windows tuklet med lyden på et eller annet hvis og at man ved visse justeringer kunne øke lydkvaliteten betrakltig, er det noe i det?

Det tredje spørsmålet mitt går på hvordan dette skal kobles sammen. Så vidt jeg har skjønt det så lønner det seg å bruke RCA-utgangene på ESI-kortet opp mot en forsterker. Da bør jeg altså invistere i en god phono <-> phono kabel og koble dette samme via den?

Setter pris på innspill.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1616? 1212m koster da omtrent det samme som Juli. det er også balansert ut/inn, coax og optisk ut/inn, midi og kommer med mye software.
    kontra onkyon bare har ubalansert og optisk ut
    vet ikke helt om onkyo og ESI har ASIO heller..?

til rca bruker du bare en adapterkontkt fra clas.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr egentlig 'balansert utganger' og hvilke fordeler bringer det med seg?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ til nytt lydkort kan jo være en USB-dac.

Frode

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har broevd det meste. Optical out, line out, Apple Airport express& USB-DAC. Til slutt har jeg kommet til at det beste var SlimDevices Transporter. Helt konge. Max lyd og fexibilitet. Du kan kjoere optical out fra din PC til Transporteren hvis du vil kontrolere alt paa PC'n. Hvis du er lat saa bruker du Transporterens remote control. Toppers!!!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Hva betyr egentlig 'balansert utganger' og hvilke fordeler bringer det med seg?
    Du kan jo lese litt her?: XLR connector - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jack, ikke xrl men.
    bruker slike på mitt 1212m

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er 1212m kortet sammenlignet med sin dyrere storebror E-Mu 1616? Er det noe å hente i lydkvalitet?

Det bør kanskje nevnes at dette kortet kun skal brukes til å koble PCen til en intigrert forsterker, så antall inn- og utganger på kortene har minimalt og si så lenge de tilfredstiller dette enkle kravet. Det er altså lydkvaliteten i to kanaler jeg er ute etter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen anelse, men man skulle vel vente seg noe bedre til dobbel pris ja.
    les specsene.

1212m spiller iallefall veldig godt til prisen. tror det ligger noen ESI juli vs EMU 1212m sammenligninger på nettet. ta et søk!

her har du et annet alternativ Procom Music

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har lydkortene som har blitt nevnt i denne tråden og har fått de til å fungere tilfredstillene i Vista? Så vidt jeg kan se har ingen av de ferdigstilte drivere til Vista. :/

Hva med ASIO-drivere og Vista, noen som har prøvd det?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Hva med ASIO-drivere og Vista, noen som har prøvd det?
    ASIO er ikke nødvendig i Vista. Den nye lydmikseren tukler ikke med lyden slik kmixer i tidligere Windows-versjoner gjorde.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bra ut!

Det ser imidlertid ut til at ingen av kortene har drivere for Vista enda (ikke engang BETA-drivere!). :/

Hvis jeg går for E-Mu 1212 kortet vil da den beste måten å koble kortet til forsterkeren være en 'mini-jack til phono' kabel eller via RCA?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •