Jording - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51

Tråd: Jording

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei det er slett ikke sikkert at vannrør i bygårder/blokk er benyttet som jordingspunkt for hele komplekset,det er helst i riktig gamle bygg det kan forekomme.Det var meningen å bli forstått slik at det er mulig å forsøke det,og så ev droppe det om du ikke oppnår ønsket effekt.Og for å være helt ærlig,så er jeg skruppelløs om jeg skulle være så uheldig å ende opp med en stereokomponent,utstyrt med jordingskontakt.Jeg kopler den av,ev setter den ut av spill.Forskrifter får være forskrifter så mye de bare vil!Minst 80 % av alle produsenter av audio benytter jo ikke jordledning til sine apparater uansett,så hvorfor er det da i det hele tatt noen,som utstyrer sine produkter med det??Er det fordi at de er brannbomber uten jord?Tror ikke det nei.Det ser veldig seriøst og "profft"ut,og det selger vel litt ekstra,+at det lager mye unødvendig ulyd-selvfølgelig.
    Mvh Rune

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Vel!Jeg er ikke elektriker
    Hold deg til den forklaringen du!

Hva vet du om hva som blir brukt som hovedjord??
    Jeg kan fortelle deg det jeg nemlig at til og med idag ( les: 2007 ) så blir avløp brukt som hovedjord, og da særlig i bygårder der du ikke har noe annet valg..
    E-verk i byer gir tillatelse til dette da det gamle kloakksystemet ( det som er av jern ) er absolutt den beste jordingen du får!!

så hvorfor er det da i det hele tatt noen,som utstyrer sine produkter med det??Er det fordi at de er brannbomber uten jord?Tror ikke det nei.Det ser veldig seriøst og "profft"ut,og det selger vel litt ekstra,+at det lager mye unødvendig ulyd-selvfølgelig.
    De som gjør dette klarer ikke å følge forskriftene og har ikke noe valg! Mulig at du ikke bryr deg og Norges lover men seriøse aktører som selger må gjøre det tenk

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    De som gjør dette klarer ikke å følge forskriftene og har ikke noe valg! Mulig at du ikke bryr deg og Norges lover men seriøse aktører som selger må gjøre det tenk
    Det med jordingen har du helt rett i

Men jeg har lurt litt på det med jording på av-produkter.

Har sett flere projektorer med plastkapsling - men med jordet stikk. Mens alle crt tver jeg har sett har ujordet stikk.

Min Pioneer 668 har jordet stikk men ikke min datters Denver dvd-spiller.

Min RME dac har ujordet stikk - men min Behringer eq/dac har jordet stikk osv....

Lurer litt på poenget.

Er det et kvalitetsstempel at produktet ikke er dobbeltisolert og dermet må ha jordet stikk?

Selv kjører jeg all min hifi på ujordet stikk - har ikke annet i stua
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stusset på dette selv ja, jeg har ikke peiling på hvorfor det er slik. Tør ikke å gjette på noe engang. Men Jeg synes det er litt rart at forsterkere med store strømforsyninger ikke har jord, oppstår det en feil så hjelper det lite med dobbelt isolering

Men du har et godt poeng. Men jeg tviler på at det er salgstriks ihvertfall :twisted:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stusset på dette selv ja, jeg har ikke peiling på hvorfor det er slik. Tør ikke å gjette på noe engang. Men Jeg synes det er litt rart at forsterkere med store strømforsyninger ikke har jord, oppstår det en feil så hjelper det lite med dobbelt isolering

Men du har et godt poeng. Men jeg tviler på at det er salgstriks ihvertfall :twisted:
    Kanskje det er en fordel med jordet skjerming for signalbehandling inne i komponentene eller noe slikt?

Snickersis burde kanskje kunne bidra med kompetanse her - går ut fra at Midgard blokkene har jordet kabel?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at elektrikeren har rett!Kan bare referere til det som var praksis for 10-15 år siden under innredningsarbeider i boligblokker.(Trondheim)Da var det faktisk gjort et poeng av at jording ikke skulle ha kontakt med vann/avløp i byggene,men aner ikke hvorfor.De oppdager jo stadig noe nytt..
    Men -som du sier,et godt filter,kan sikkert gjøre mye bra.Foreløbig synes jeg prisen er lovlig høy da..
    Også veldig enig i at det ville vært uhyre interessant å få vite grunnen til at hi-fi komponenter blir utstyrt med jordledning.Uansett ser det ut til at dette hadde sin store tid på 90-tallet,da veldig mye tung hi-fi hadde jordet plugg.I dag virker det som om det er et fåtall,heldigvis.Dvs om ikke de har klart å skjerme unotene inne i komponentene på et vis da...
    PS.Jeg vet alle tilkoplinger til hovedjord i de byggene jeg har hatt ansvaret for,eller vært med på.Det er en plikt,selv om jeg ikke er elektriker.Går på ansvarsretten!
    Mvh Rune

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel saken blitt oppklart, og svantekiller har som vanlig rett i det han sier ang forskriftene.
    Det eneste jeg mener, er at uansett skal det aldri være en jordet og en ujordet stikk i samme rom! Så dersom man skal legge opp en ny kurs i samme rom som det allerede ligger en ujordet, så klinker man opp ujordet stikk der og, eventuellt bytter den andre kursen til jordet... Men, nå blir vel jobben gjort av en som har både utdanning og erfaring som elektriker, så da burde ikke dette være tema i det hele tatt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke på at elektrikeren har rett!Kan bare referere til det som var praksis for 10-15 år siden under innredningsarbeider i boligblokker.(Trondheim)Da var det faktisk gjort et poeng av at jording ikke skulle ha kontakt med vann/avløp i byggene,men aner ikke hvorfor.De oppdager jo stadig noe nytt..
    Men -som du sier,et godt filter,kan sikkert gjøre mye bra.Foreløbig synes jeg prisen er lovlig høy da..
    Også veldig enig i at det ville vært uhyre interessant å få vite grunnen til at hi-fi komponenter blir utstyrt med jordledning.Uansett ser det ut til at dette hadde sin store tid på 90-tallet,da veldig mye tung hi-fi hadde jordet plugg.I dag virker det som om det er et fåtall,heldigvis.Dvs om ikke de har klart å skjerme unotene inne i komponentene på et vis da...
    PS.Jeg vet alle tilkoplinger til hovedjord i de byggene jeg har hatt ansvaret for,eller vært med på.Det er en plikt,selv om jeg ikke er elektriker.Går på ansvarsretten!
    Mvh Rune
    Dette er riktig det du sier med at avløp/vann skulle ikke ha kontakt med jordingsanlegget i hus for over 10 år siden. Det ble til og med skjøtet på en plast del slik at det ble helt isolert. Problemet i senere tid er at det dannes et belegg på insiden av vann/avløpsrørene med tiden, som er strøm førende. Da kan det bli livsfarlig! F.eks du holder på komfyren som er jordet og du har jordfeil. Samtidig er du borte i vannkrana som ikke er jordet sammen med el.anlegget, men jordet til bakken p.g.a belegget. Da har du to forskjellige jordingspotensial, og strømmen går igjenom kroppen/hjerte(hjerte tåler ca 30ma). Dette er grunnen til at man jorder rør sammen med el.anlegget nå:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Dette er riktig det du sier med at avløp/vann skulle ikke ha kontakt med jordingsanlegget i hus for over 10 år siden. Det ble til og med skjøtet på en plast del slik at det ble helt isolert. Problemet i senere tid er at det dannes et belegg på insiden av vann/avløpsrørene med tiden, som er strøm førende. Da kan det bli livsfarlig! F.eks du holder på komfyren som er jordet og du har jordfeil. Samtidig er du borte i vannkrana som ikke er jordet sammen med el.anlegget, men jordet til bakken p.g.a belegget. Da har du to forskjellige jordingspotensial, og strømmen går igjenom kroppen/hjerte(hjerte tåler ca 30ma). Dette er grunnen til at man jorder rør sammen med el.anlegget nå:-D
    Dette med at plastrør dannet et strømførende belegg på insiden av avløpsrør av plast var vel kjent når jeg jobbet som elektrikker på første halvdel av 80 tallet

Husker godt vi monterte noe som hette Tjømemuffa på høvedavløpsrøret for å jorde det. Går ut i fra at dette brukes enda?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette med at plastrør dannet et strømførende belegg på insiden av avløpsrør av plast var vel kjent når jeg jobbet som elektrikker på første halvdel av 80 tallet

Husker godt vi monterte noe som hette Tjømemuffa på høvedavløpsrøret for å jorde det. Går ut i fra at dette brukes enda?
    Nå er Tjømemuffe påbudt uansett... SÅ den er på plass den
    Før var den bare et tilleggsvalg og anbefalt og ikke påbudt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Tjømemuffe påbudt uansett... SÅ den er på plass den
    Før var den bare et tilleggsvalg og anbefalt og ikke påbudt.
    Ja før var det jo opp til det lokale elverket å sette krav - det var forskjeller fra kommune til kommune.

Jeg mener at det her i Sandefjord var påbudt den gangen, pleide å montere det på alle nybyggde hus. Er jo ikke så langt her i fra til Tjøme hehe

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •