Jording - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51

Tråd: Jording

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    det er jo ikke noe vits å ramse opp ørten ting som ikke har noe med saken å gjøre.

fyren skal ha en ny kurs til et stereoanlegg som mest sannsynlig står i stua hans i en helt vanlig enebolig.
    da trenger man ikke vurdere, og ramse opp ørten forskjellige problemstillinger som kaaaaanskje i ett av ti tusen tilfeller blir aktuelt.
    ikke sant?=)

-------
    -jorda stikk er påbudt, (da må også andre stikkontakter på andre kurser i umiddelbar nærhet(samme rom) også være jorda, ja det er vurderinger inni bildet her også med tanke på avstander til ujorda/jorda stikk, men slike detaljer vet elektrikeren som skal utføre jobben uansett).
    -krav til jordfeilbryter
    -jording tilkobles hovedjordskinne(som er jordskinna i sikringsskapet i de aller fleste tilfeller).
    -jobben må utføres av en elektriker osv.
    --------

Sant nok, men når noen kommer med påstander som rett og slett er totalt feil og kan føre til forferdelige feil, så synes jeg det er på sin plass at man får frem det som faktisk er sant og riktig!! enig?

Dessuten så er det lett å bli "revet med" når noen snakker om ting de ikke har peiling på

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så klart! =) tråden kunne egentlig vært stengt etter det andre svaret mitt, siden det var dekkende. heh..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ja. Men det er like greit å legge frem alt og "skremme" hobbyelektrikere enda mer :twisted:

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Lenge siden du har sett i forskriftene???

Utdrag fra NEK 400: 2006

Alle forbrukerkurser <20 A som inneholder stikkontakter skal ha jordfeilbeskyttelse på 30mA Dette gjelder alle nettsystemer!!

Og at man bør ha en 100mA foran hører fortiden til Samtidig så er jordpunktet i sikringsskapet det samme som hovedjordskinne i 90 % av alle bolig installasjoner!!

Og at det er smart å ha med jord er en selvfølge da det er påbudt, og en jordfeilbryter har Absolutt ikke noen funksjon på en kurs uten jord..

Les forskriftene litt du
    Åja, skreiv berre det eg husket fra vk1. Må vere noe nytt som er kommet for i boka mi står det: "For varmekabler, stikkkontakter på bad og utendørs og enkelte andre deler av installasjonen er det krav om jord vern med ein utløsestrøm på maksimalt 30 mA. For andre forbrukerkurser er det ikkkje noe i veien å benytte jordfeilvern med høyere utløsestrøm."

Du Skriver jo: Alle forbrukerkurser <20 A som inneholder stikkontakter skal ha jordfeilbeskyttelse på 30mA Dette gjelder alle nettsystemer!!

Skal ikkje han sette opp ein 16A kurs da?

Jord må du selvfølgeleg ha på alle nye installasjoner, og eg viste ikkje atte hovedjordskinna er som oftest i sikringsskapet. Jobber ikkje på hus desverre, sitter å slingrer i nordsjøen eg.

Det å sette opp jordfeilvern på alle kursene er noe installatørene har begynt med i det siste. Siden det er krav om å legge med jord til alle punkt i installasjonen. Men eg er ikkje oppdatert desverre

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle kurser mindre enn 20ampere

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    alle kurser mindre enn 20ampere
    Oisann unskyld, leste feil. Please ikkje skyt meg fordet.

Men dette med krav om jordfeilbryter på heile installasjonen har eg lite tru på. Lærte om dette med jordfeilbrytere for eit år siden. Minste kravet så vidt eg husker er 100mA over heile installasjonen er for å forebygge brann. Mens 30mA over bad, varmekabel og ute stikk er for berøring.

Men eg veit dei fleste har installatører har gått over til jordfeilbryter på alle kurser siden det er ein stor fordel. Men dette med forskrifter kan tolkes på mange måter siden dem skriver så generelt, så vist du spør ein installatør så trur eg ikkje han kan refferere direkte til forskriftene om dette.

Men Nek 400 seier:

NEK 400 krever ikke at det skal være et strømstyrt jordfeilvern (jordfeilbryter) 30 mA på alle kurser i TN installasjoner. Det kreves strømstyrt jordfeilvern ived spesielle forhold gitt i NEK 400-7 og NEK 400-8 (for eksempel for bad og utendørs stikkontakter). I TN installasjoner kreves det imidlertid at jordfeil skal kobles ut innen 0,4 s. Normalt vil dette kravet tilfredsstilles ved hjelp av et overstrømsvern, men det kan også benyttes et strømstyrt jordfeilvern.

NK64 har lagt inn en veiledning til NEK 400-4-41, avsnitt 413.1.5.1 som klart indikerer at et strømstyrt jordfeilvern, 30 mA, for en hel installasjon ikke er å anbefale..
    DSB har også signalisert at de anser det å sette kun et 30 mA strømstyrt jordfeilvern foran en hel installasjon for å være i strid me fel §16. Dette gjelder særlig installasjoner tilknyttet et IT distribusjonsnett. Problemene meb uønsked tripping ved jordfeil utenfor installasjon er mindre for installasjoner tilknyttet et TN-distribusjonsnett enn for installasjoner tilknyttet et IT-distribusjonsnett.

Etn alternativ løsning vil være å benytte det strømstyrte jordfeilvernet kun for de kurser hvor det er påkrevd med et 30 mA strømstyrt jordfeilvern.

Leser og på nett at:

I følge NEK400 2002 skal det være jordfeilbryter på alle kurser som har stikkontakter ute, samt til baderomskurser. Skal du kun legge opp en ny kurs, følger du denne reglen.

I tillegg er det ikke tillat å kjøre IT-installasjoner med 1. jordfeil slik det var tillatt tidligere. For å sikre at man ikke får 1. jordfeil i IT-installasjoner, må det innmonteres jordfeilbryter foran hele installasjonen med passe utløsestrøm, eller jordfeilbryter på hver av kurssikringene. Velges jordfeilbryter på hver av kurssikringene, velges 30mA utløsestrøm.
    Velges en 63A jordfeilbryter foran hele installasjonen, må det velges en jordfeilbryter med riktig utløsestrøm. Mange installatører velger her ukritisk 100mA, men dette må vurderes fra tilfelle til tilfelle.

En tredje løsning er å montere en 63A 30mA jordfeilbryter foran hver grupper på 3 kurser. På denne måten ivaretas el-sikkerheten på den måten at ikke hele installasjonen legges ut hvis det kommer jordfeil på en kurs og brannfaren ved jordfeil er ikke stor siden utløsestrømmen ved jordfeil er kun 30mA.

Men dette er kansje gamle forskrifter, hvor leste du at det skal være jordfeilbryter på alle kurser under 20A?

Ikkje bli sint på meg vist eg har feil, skriver berre det eg har lært.

MVH

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf

Men dette er kansje gamle forskrifter, hvor leste du at det skal være jordfeilbryter på alle kurser under 20A?

Ikkje bli sint på meg vist eg har feil, skriver berre det eg har lært.

MVH
    Dette er de gamle forskrifter ja! Den nye forskriften sier det som jeg noterte over! og 100 mA har fortsatt ikke noe poeng eller virkemåte. Grunnen til at man kjører på hver kurs er enkel: det er enklest, tar minst plass og ikke minst man bruker 1 time på å koble et skap

Blir ikke sint bare ivrig

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er de gamle forskrifter ja! Den nye forskriften sier det som jeg noterte over! og 100 mA har fortsatt ikke noe poeng eller virkemåte. Grunnen til at man kjører på hver kurs er enkel: det er enklest, tar minst plass og ikke minst man bruker 1 time på å koble et skap

Hehe, flott. Vi lærer så lenge vi lever.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe, flott. Eg lærer så lenge eg lever.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål:

Hva var galt med seperat jord (jordspyd)?. At jodfeilvernet da ikke fungerer?.

mvh
    Lars

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lwin
    Et spørsmål:

Hva var galt med seperat jord (jordspyd)?. At jodfeilvernet da ikke fungerer?.

mvh
    Lars
    Vet ikke om det ulovlig ( det er det mest sannsynligvis ikke )
    Men HVORFOR??

- Det er dyrt!
    - Det er MYYE ekstra arbeid som påvirker pkt 1
    - Det har ikke noen hensikt så lenge man har en hovedjord i skapet. Noe alle har

Så det som er galt er rett og slett at det er en totalt meningsløs kostnad.

Men en jordfeilbryter vil virke jo.. Så lenge kursen har et jordpotensiale så virker den som den skal

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er forskjellige jordpotensiale. det skal være samme jordpotensiale i hele installasjonen..

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt spørsmål

Siden denne tråden tydligvis har samlet det som er av Sterksstrømsguruer på forumet og mine kunskaper om dette er noe utdaterte (ble ervervet på Sterkstrømslinja på Sogn Vidregående i 1965),samt at det opprinnelige spørsmål nå vel kan sies å være besvart, prøver jeg meg med en ny problemstilling som jeg gjerne vil ha svar på.

Jeg har to stikk uten jord ved anlegget mitt. Ønsker meg en egen kurs 16A til anlegget. Må jeg da installere den nye kursen med jord eller kan jeg installere enda en ny kurs uten jord siden det er ujordet fra før.

Eller må jeg for å tilfredstille forskriftene gjøre om den eksiterende kursen med de to ujordede stikk til en jordet kurs ? og må det jordfeil bryter både på ny og gammel kurs ? har allerede en jordfeilbryter for badet men det er den eneste kursen med jordfeil bryter i huset.

Tileggsspørsmål : kan en å samme kurs ha både ujorede og jorede stikk i samme rom?

Tillater meg å be om enkle svar uten lange utredninger :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo

Tillater meg å be om enkle svar uten lange utredninger :-)
    Du kan forlenge eksisterende kurs ( som er ujordet ) med flere stikk uten jord.
    Men skal du legge opp en ny kurs må denne være med jord, og JFB.

Problemet er at det ikke er lov til å ha ujordet/jordet stikk i samme rom ( gjelder ikke stikk for varmepumpe )

Det besvarer vel begge sp. på en enkel måte??

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne ikke ha vært bedre, tusen takk :-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel!Jeg er ikke elektriker,men du kan ikke ha både jordete og ujordete stikk på samme kurs.det er bombesikkert.
    jeg har nevnt dette i en annen tråd også ang jording til stereoanlegg.Det bør du absolutt ikke bruke,selv om komponentene er utstyrt med jordledning.Jordforbindelsen til skap genererer mer støy i et stereoanlegg enn bare "skitten"strøm greier alene.Skal et stereoanlegg jordes,bør du utstyre det med egen ledning,rett gjennom veggen og ned i jorda,uten å kople på noe annet.Feks.Jord forsterker ut til egen jord,og jord sammen de andre komponentene anlegget ditt måtte bestå av, til forsterkeren.Har du platespiller,kan det skje merkelige ting..Enkelte ganger kan det fungere best å jorde den til en annen komponent enn forsterkeren direkte.Skulle du feks ha en båndspiller vil det vanligvis bli best å jorde platespiller via båndspiller og så videre til forsterker(Har ikke spekulert videre på hvorfor det kan være slik,men det kan nok ha noe med samrøret; Pick-up og magnetiske tonehoder å gjøre-kanskje..)
    Bor du i byen så ville jeg rett og slett latt være å jorde anlegget,ev forsøkt en ledning til et egnet vannrør i kobber,om det skulle finnes i leiligheten.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Bor du i byen så ville jeg rett og slett latt være å jorde anlegget,ev forsøkt en ledning til et egnet vannrør i kobber,om det skulle finnes i leiligheten.
    Mvh Rune
    Hva hjelper dette da? Et vannrør har jordforbindelse med resten av anlegget så da er du jo like langt

Har du jordet stikk så bruk det!! Den beste måten å rense slik jord er et filter mellom stikken i veggen og anlegget!!

Man bør ikke oppfordre folk til å "droppe" jording, det er mye rart i forskriftene om dette og den enkleste er noe som heter berøringsfare og den sier at det er ulovlig å droppe jording...

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Vel!Jeg er ikke elektriker,men du kan ikke ha både jordete og ujordete stikk på samme kurs.det er bombesikkert.
    jeg har nevnt dette i en annen tråd også ang jording til stereoanlegg.Det bør du absolutt ikke bruke,selv om komponentene er utstyrt med jordledning.Jordforbindelsen til skap genererer mer støy i et stereoanlegg enn bare "skitten"strøm greier alene.Skal et stereoanlegg jordes,bør du utstyre det med egen ledning,rett gjennom veggen og ned i jorda,uten å kople på noe annet.Feks.Jord forsterker ut til egen jord,og jord sammen de andre komponentene anlegget ditt måtte bestå av, til forsterkeren.Har du platespiller,kan det skje merkelige ting..Enkelte ganger kan det fungere best å jorde den til en annen komponent enn forsterkeren direkte.Skulle du feks ha en båndspiller vil det vanligvis bli best å jorde platespiller via båndspiller og så videre til forsterker(Har ikke spekulert videre på hvorfor det kan være slik,men det kan nok ha noe med samrøret; Pick-up og magnetiske tonehoder å gjøre-kanskje..)
    Mvh Rune
    Konklusjonen blir da at hifi guruer blir nødt til å kjøpe seg gamle hus med utdaterte elanlegg for å kunne oppnå den opptimale lyden i stereoanlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Det har ikke noen hensikt så lenge man har en hovedjord i skapet. Noe alle har
    Må arrestere deg litt her! På gamle hus er det ikkje alltid skapet er jordet. Ein ting som ofte er brukt er at ting som bla. vvb har blitt jorda fra vannrøyr e.l. Men no kan eg stort sett bare IT, da det er dette som blir brukt her.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Må arrestere deg litt her! På gamle hus er det ikkje alltid skapet er jordet. Ein ting som ofte er brukt er at ting som bla. vvb har blitt jorda fra vannrøyr e.l. Men no kan eg stort sett bare IT, da det er dette som blir brukt her.
    Arrester i vei Men uansett så har man en forbindelse mellom skap og hovedjordskinne som igjen er forbindet ved avløp så man er fortsatt like langt.

Lengre opp skrev jeg at ca 90 % av bolig hus har dette, og av de husene som ikke har hovedjordskinne i skap har på et eller annet tidspunkt fått en kontrollrapport far det lokale E-verket om å legge utjevning fra hovedjord til skap.
    Så til slutt er det det samme punktet men jeg skal ta den

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •