Sub her og sub der...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub her og sub der...

Sitter bare her en kveldstime og funderer...

I det siste synes jeg antallet tråder med tittel alá "SVS vs. XTZ", "Ny sub!!!!!" har florert og ofte er det snakk om personer med anlegg i lav prisklasse som kjøper glatt subber som SVS PB12/Plus 2 og sitter på fronter til under 10% av prisen og en gammel forsterker som faren lodda sammen (litt på spissen, men). Er det ikke litt mye fokus på de nederste 30-40 hertzene i lydbildet kontra å ha ting i orden litt høyere opp i registeret? Jeg vet ihvertfall for min del at sub er det siste jeg tenker på å kjøpe til et anlegg. Joda, det er moro med bra og dyp bass, men det hjelper ikke med highend bass når resten ikke er på samme nivå. Vel, dette var bare en tanke som fløy gjennom et trøtt hode...ikke meningen å være negativ eller fordømmende, bare tanker

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har da alltid vært mange av de trådene!:-)
    Ingenting er kjedeligere en et anelgg med lav bass "kvalitet". Usikker på hvordan jeg skal formulere meg. Men er bassen udefinerbar og pløssete, er det ikke noe kjekt og høre på. Men det og ha bass fundamentet på plass er positift uansett anlegg. Dog, ikke alle får til kalibrering så godt, og ødlegger mer med en sub en det som det skulle ha hjulpet.
    Det er en grunn til at både xtz og svs alltid blir nevnt når det kommer til "skal ha ny sub" tråder. Har selv hatt plus/2, og har tilgode og høre en råere sub i samme pris klasse. Det fins mange andre virkelig gode subwoofere. Men mtp value for money og "vil ha rå film sub", så blir ikke de andre gode subene nevnt.
    Det og bruke 15k på en sub er for mange ok, selv om de "bare" har brukt 10k på reste av anlegget. Ikke alle ønsker og bruke så mye på og få de øvre frekvensene på plass. De sitter "greit nok";-)
    Bare en tanke...

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du er sikkert inne på noe der. Vet ikke hvordan det er med dyr sub og billig anlegg. Men andre veien har jeg erfart at det ikke funker. Spilte før med en SA sub electro 50, sammen SA1250 og syntes det fungerte utmerket. Byttet SA1250 med Dali Mentor2. Uansett hva jeg gjør nå får jeg ikke SA sub 50 til å funke lenger. Så da så...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Ingenting er kjedeligere en et anelgg med lav bass "kvalitet".
    Jo, et anlegg med dårlig diskant og mellomtone. Jeg vil heller ha et anlegg der frekvensene over 50 hz rocker bra enn et bassmonster som ikke klarer å spille troverdige stemmer og instrumentlyder. Det synes jeg er viktigere å få på plass, jeg skjønner at vi ikke alle tenker likt, men men...

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jo, et anlegg med dårlig diskant og mellomtone. Jeg vil heller ha et anlegg der frekvensene over 50 hz rocker bra enn et bassmonster som ikke klarer å spille troverdige stemmer og instrumentlyder. Det synes jeg er viktigere å få på plass, jeg skjønner at vi ikke alle tenker likt, men men...
    Enig, derfor jeg gjerne skulle byttet ut mine dynavoice høyttalere, jeg skulle gjerne hatt frem detaljene litt mer, det låter liksom så "standard" over 50hz synes jeg. Men slik tenkte jeg ikke da jeg kjøpte de, da var det bass som gjaldt, men nå så angrer jeg nesten litt på at jeg ikke sparte litt lenger og kanskje hadde kjøpt noe litt dyrere brukt kanskje.

men men, skal vel handle inn noe nytt etter sommeren eller noe sånt kanskje. Da går jeg opp litt i prisklasse og satser på at mellomtonen og diskanten er litt mer engasjerende da. (rundt 10k)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en kjøper en XTZ som jeg har, så er det fordi jeg ikke vil bruke mer penger på lyden der nede.. Heller spare opp til go'lyd fra høyttalere.. Med det så må jeg si at jeg har altid før vært skeptisk til sub på stero-anlegg, men det er fordi jeg har hørt mange dårlige kombinasjoner der bassen overspiller resten av lyden..

Men etter jeg selv har stilt min inn, så er jeg faktisk ganske fornøyd.. Synes at lyden som bassen gir, er med på å skape en mye bedre helhet i lyden.. Så klart ville jeg ha hatt det bedre fra mellomtone og opp, men det er jo en av grunnene til at jeg ikke kjøpte en dyr sub..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet...

Når jeg tenker meg litt om, så er jeg vel i grunn enig. hehe
    Lest gjennom 3 ganger nå, og ser at jeg har missa ganske mye... så jeg sier takk for meg. Og får heller prøve og bidra litt i morgen:-)

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    slettet...

Når jeg tenker meg litt om, så er jeg vel i grunn enig. hehe
    Lest gjennom 3 ganger nå, og ser at jeg har missa ganske mye... så jeg sier takk for meg. Og får heller prøve og bidra litt i morgen) Dog, topp og mellom tone bør være av ok kaliber...
    Da forsvant litt av vitsen med det jeg skrev også ...

Jeg får vel bare kort si at jeg også finner det snodig at folk legger penger i dyp bass før det andre har blitt bra. Personlig føler jeg i alle fall at naturlig og levende gjengivelse av instrumenter er det viktigste, uten at jeg prøver å si at jeg selv har oppnådd dette i noen stor grad.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke hvorfor den dyyyyyypbassen er så nødvendig
    nå kommer skudda tenker jeg!

har et par ns-555 på en grei effektforsterker..på max bass på film så mistet 3 jenter maten deres på sofaen min på fritt vilt...
    hva skal jeg med mer bass da?:-?
    dessuten synes jeg som noen over har nevnt at diskant og mellomtone skal låte realistisk..og det gjør det med meg fornøyd jeg

ikke skyt da folkens, kun min meining:|

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dypbassen er helt konge, men synes resten og må være der, var egentlig bare det jeg ville få utløp for i en sen nattetime, var som sagt ikke rettet i en spesiell retning.

Ha en herlig fredag den 13.!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi de fleste har grei mellomtone og diskant? Ikke alle som sitter å MÅPER over nye kabler om dagene. Bass er ekstremt viktig for å få engasjerende og moro lyd.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ekstremt viktig, det som er viktig er at det er samklang hele vein, fra topp til bånn, er bassen der, men mellomtone og diskant ikke er helt på høyden, da synes jeg personlig at det blir rett og slett stress å høre på..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss heller dra det litt ned på et realistisk nivå.. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er mange med sinnsyke subber og dårligere høyttalere? Det er en del med SVS og XTZ subwoofere i en grei prisklasse 5.000 og oppover som kanskje ikke har prioritert frontene like mye, men det er da ikke betydelig mange med et veldig ubalansert subwooferbudsjett? Får heller inntrykk av at XTZ og SVS subbene er lette å integrere, går dypt for pengene, ikke er altfor dyre og veldig populære blant hjemmekinofolk med alt fra billige til dyre høyttalere. Jeg ser ingen stor ubalanse..

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i grunn aldri vært noe Sub-hode, så for min del har alltid god mellomtone og diskant (70Hz-20kHz) vært det viktigste.
    Det gir meg mye mer godfølelse enn bass som truer med å slukke hørselen for godt.

Men når dette er på plass er en god sub et selvsagt tillegg, både i bil og hjemmekino, det får ut det lille ekstra! :-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og ofte er det snakk om personer med anlegg i lav prisklasse ...
    Er forsåvidt enig i en del du skriver, men du må huske på at de som sitter med anleggene du refererer ofte er i tenårene og det er vel ikke så mange her som ikke syntes høy lyd og sinnsykt mye bass var det viktigste når man selv var på den alderen. Men i dag kunne jeg aldri tenke meg å ha et anlegg som kun leverte bra lyd fra 80hz og ned...

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Bass er ekstremt viktig for å få engasjerende og moro lyd.

Nei, det er det ikke. IMHO.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Er forsåvidt enig i en del du skriver, men du må huske på at de som sitter med anleggene du refererer ofte er i tenårene og det er vel ikke så mange her som ikke syntes høy lyd og sinnsykt mye bass var det viktigste når man selv var på den alderen. Men i dag kunne jeg aldri tenke meg å ha et anlegg som kun leverte bra lyd fra 80hz og ned...
    Så du mener altså at de fleste har ikke har bra lyd oppover i registeret? Man trenger altså ikke å ha Focal Utopia grande triple uranium son for å få "bra" lyd.

Lyden er bra nok allerede i 6 tusen kronersklassen spør du meg. Oppover det blir det bare snakk om hvor mye måping man er ute. Men det er jo klart. Om man vil bruke 60k på amp så at man slipper sub for the ultimate måping så er jo det greit.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Hva er lav prisklasse??

Personlig så har jeg billig sub, billige høyttalere, men tror at suben blir når høyttalerne skiftes ut.. er fornøyd med den etter jeg har fått stilt den inn..!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter bare her en kveldstime og funderer...
    Tror vi er ganske enige, jeg.

Her er en tråd jeg startet for et år siden;
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...sssssssss.html

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass til musikk

Det er heldigvis lov til å ha forskjellige syn på det
    Etter demorunden i Arendal har jeg fått bekreftet mitt syn på bass. Hjemme hos Anfield spiller Vistaenes 8" alene på musikk med tilfredsstillende resultat. Mine Sequel klarer med bravur musikk med sine 10". Hjemme hos Homecinema laget B&W 704'enes 6,5" nok bass til å skru av SVS PB12/plus til musikk når de ble foret med nok strøm. I Arendal ble vi også introdusert for en radikalt annerledes opplevelse av musikk - hos Flageborg. Det hele er en smakssak med andre ord. Jeg synes det er tull å velge å fokusere på bunnoktavene om man ikke får balanse i oppsettet, en sub skal supplere med det høyttalerene ikke makter å gjøre alene. Jeg ville ikke brukt dyre dommer på en fantastisk pallett med bass om høyttalerene ikke klarer å formiddle storparten av det hørbare frekvensregistret på en tilfredsstillende måte.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •