Sub her og sub der... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sist i går gikk det opp for meg at det er mer enn 6 måneder siden jeg sist pillet ved noen innstillinger på subben min. Når jeg er på besøk hos andre og hører et anlegg uten sub synes jeg ofte at lyden er litt stusslig med tanke på dynamik og dybde, med mindre de da selvfølgelig har høytalere og forsterkere som koster det hvite ut av øynene.

Kort og godt så synes jeg at sub i stereo kan gi deg mye av smaken av kaviar til prisen for makrell i tomat :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Sist i går gikk det opp for meg at det er mer enn 6 måneder siden jeg sist pillet ved noen innstillinger på subben min. Når jeg er på besøk hos andre og hører et anlegg uten sub synes jeg ofte at lyden er litt stusslig med tanke på dynamik og dybde, med mindre de da selvfølgelig har høytalere og forsterkere som koster det hvite ut av øynene.

Kort og godt så synes jeg at sub i stereo kan gi deg mye av smaken av kaviar til prisen for makrell i tomat :-D
    Ja, men det blir da ikke kaviardiskant fordi om bassen er på plass...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå overser du poenget Gwandarion....at det faktisk går dypt....

Folk har forskjellig smak mht musikk og bass, noen vil ikke høre/føle dypbass, andre elsker det.

Alle liker ren deilig lyd over si 50 hz. Noen liker lysere klang enn andre.

Problemet her er at bra bass under 50 hz er mer kostbart å få til enn bra lyd over 50hz, derfor ser man ofte et anlegg satt opp med subber som er dyrere enn frontsystemet.

Et annet problem er at mange ikke klarer å integrere og tune subbene på en bra måte, dette kan være rom relatert og mangel på gode plasseringsmuligheter. Da er det bedre å sette opp et anlegg som spiller bra i det området rommet tillater.

Selv har jeg jobbet iherdig med å teste forskjellige romkorreksjons systemer, og fått til den lyden JEG liker i begge mine oppsett, med fullfrekvent lyd til rett under 20 hz.

Noen synes sikkert den lyden er grusom, men jeg elsker den!!!

Det er viktig å poengtere at man ikke velger bort fantastisk vokal og bra midbass, men bare supplerer med dybbass i tillegg.

Hvis noen er interessert kan de se kurvene her, gul er stueanlegget, blå er kinoen. Stueanlegget ligget flatt på 84 dB opp til diskantområdet, kinoanlegget på 85 dB, så jeg liker at kurven stiger slakt oppover fra 160-20 hz.

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag%20johnsen

Dag:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ja, men det blir da ikke kaviardiskant fordi om bassen er på plass...
    Det er også derfor jeg sier "mye av smaken av..."

Men når høytalerene og forsterkeren slipper for å gjengi bassen har de også samtidig mere overskudd til resten af frekvensspekteret, så man får litt både i pose og sekk ved å intergrere en sub i stereo. Ulempen er nettopp integrasjonen som man skal beregne å bruke litt mer enn en ettermiddag på om man skal ha et optimalt resultat.

Dog vha SMS-1, og sansynligvis ennå mere så den nye romkorreksjonen fra SVS/Audessey så vil integrasjon være mere plug'n'play enn hva det er om man har en lydtryksmåler og en Behringer til å hjelpe seg med.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er AVforum i et nøtteskall, kjøp en subwoofer og kjøp en ny romkorreksjon, i steden for å oppgradere fronthøyttalerne. Det hjelper lite å avlaste høyttalerne med en subwoofer, eller korrigere seg i hjel, når de i utganspunktet ikke låter bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofer gir deg en unik mulighet for å kjøpe et par stativhøytalere av god kvalitet samtidig som du ikke behøver å kjøpe et kraftverk av en forsterker til å drive det hele, og fremdeles går du ikke glipp av noe bass.

Man skal heller ikke kimse av den muligheten som sub gir for plassering. Hvor ofte finner du den beste bassresponsen og det optimale stereoperspektivet i en og samme posisjon?

Jeg har det litt med sub som jeg har det med effektforsterkere. En effektforsterker gir meg muligheten for å ikke ta like mye hensyn til de innebygde forsterkerene når jeg skal kjøpe meg en ny surroundreceiver, og dermed så står jeg langt friere til å velge. På samme måte når jeg skal ut og kjøpe høytalere, hvordan de gjengir bass, og hvordan fase/impedans forløpet ser ut i de dypeste frekvensene er for meg ikke interessant da jeg alikvel lar subben håndtere den delen av frekvensspekteret.

Man kan la være å like det om man vil, men det er en løsning som i det minste fungerer for meg.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    ...
    Som det tidligere i tråden så er det helt mulig å få tilnærmet full kontroll på et bass-element, men jeg mener at når det er gjort, så er det mange lyder som oppfattes som trege, selv om bassen jobber på sitt riktig.
    Jeg tenker da på forskjellge låter og ikke selve sub'en eller resten av anlegget. ...
    Hvis bassen er godt integrert med resten av anlegget (stikkordet er fase) vil ikke basstransienter oppleves som trege. Du har rett i at de tonene som subwooferen gjengir oppleves som trege når de spilles for seg selv, men poenget er at anslaget (starten av f.eks en basstransient) er høyfrekvent og derfor noe som leveres av diskantene, før mellomtonen fyller på, så en eventuell mellombass og til slutt subwooferen. Hvis alle spiller på lag og med riktig timing vil man ikke oppleve "treg" bass, kun et friskt og saftig fraspark med tordenkrefter i bunn*

*Forutsetter at anlegget og rommet er kapable til å gjengi noe slikt ved riktig kalibrering og bruk. Resultatene kan variere. Kun til utvortes bruk.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Nå overser du poenget Gwandarion....at det faktisk går dypt....
    Det er ikke dypt...

Dette er dypt:
    Gregg Baileys 64' PVC subkontrabass Klarinett spiller 4.09Hz på C-2,
    Hill orglet i Sydney Town Hall, spiller 8,18Hz på C-1,
    BBBb Octokontrabass klarinetter, spiller 14,57Hz på Bb-1
    Og endelig kommer vi til store kirkeorgler, Bösendorfer Imperial Grand Pianos og dets like med skrave 16,35Hz på C-0...

Dette er dog noe de fleste aldri vil oppleve hjemme, det ligger faktiske begrensninger langt tidligere enn ved avspillingen i vår hjem, opptaksmessig er sub 20Hz uten etterprossesering og manipulasjon er vanskelig å både fange og produsere. Men å ha god Subtonal respons er veldig viktig både for det helhetlige lydbildet og for naturlig reproduksjon. Det er mange utklingninger, ekko og 2.-3. harmonier som graver dypt i frekvens. Med disse på plass vil det gagne det generelle lydbildet. Og som alle med buldrende bass vet er headroom alltid en god ting.

Men det jeg påpekte er at denne frekvense varierer utifra hvilket tonesystem de settes i, noe som beklageligvis var dette noe OT fra min side.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

7. Det er AVforum i et nøtteskall,

2. kjøp en subwoofer og

5. kjøp en ny romkorreksjon,

6. i steden for å oppgradere fronthøyttalerne.

3. Det hjelper lite å avlaste høyttalerne med en subwoofer,

4. eller korrigere seg i hjel,

1. når de i utganspunktet ikke låter bra.
    1. De aller fleste høytalere spiller veldig bra - innenfor de "rammene" de er produsert - (de aller fleste eiere er kjempefornøyd med sitt valg)

2. En subwoofer gir et betydelig "løft" av lydopplevelsen - effektforsterker "slapper" mer av - fronthøytaler leverer "uanstrengt" lyd - lytteren opplever en bedre helhet i lydbildet.

3. Det å avlaste fronthøytalere med en optimalt plassert og kalibrert SUBwoofer - gir det største "løftet" i lydopplevelsen.

4. Rommet er lydens "verste" fiende - plassering er ALT

5. Romkorreksjon er prikken over i'en.

6. Det finnes alltid noe bedre - men er det verdt prisen i forhold til opplevelsen?

7. AVForum sin styrke er nettopp - hearing/feeling is believing - et sted hvor entusiaster møtes og IKKE MINST utforsker teoretiske synseres manglende kunnskap og uvitenhet - i praksis.

Besøk en AVForumer du også - Audiomur

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Det er ikke dypt...

Dette er dypt:
    Gregg Baileys 64' PVC subkontrabass Klarinett spiller 4.09Hz på C-2,
    Hill orglet i Sydney Town Hall, spiller 8,18Hz på C-1,
    BBBb Octokontrabass klarinetter, spiller 14,57Hz på Bb-1
    Og endelig kommer vi til store kirkeorgler, Bösendorfer Imperial Grand Pianos og dets like med skrave 16,35Hz på C-0...

Dette er dog noe de fleste aldri vil oppleve hjemme, det ligger faktiske begrensninger langt tidligere enn ved avspillingen i vår hjem, opptaksmessig er sub 20Hz uten etterprossesering og manipulasjon er vanskelig å både fange og produsere. Men å ha god Subtonal respons er veldig viktig både for det helhetlige lydbildet og for naturlig reproduksjon. Det er mange utklingninger, ekko og 2.-3. harmonier som graver dypt i frekvens. Med disse på plass vil det gagne det generelle lydbildet. Og som alle med buldrende bass vet er headroom alltid en god ting.

Men det jeg påpekte er at denne frekvense varierer utifra hvilket tonesystem de settes i, noe som beklageligvis var dette noe OT fra min side.
    Flagerborg opplever disse, har hørt/følt 5 hz hjemme hos ham:-o

Selv må jeg nøye meg med bra repons ned til skarve 17 hz, men det er jo ikke værst det heller :-D

AUDIOMUR, du trenger absolutt ikke rakke ned på andre fordi de har funnet løsninger som ikke likner dine egne. Vi har garantert forskjellig smak når det gjelder lyd.

Og så burde du sette mer pris på at noen jobber målrettet og utforsker nye arenaer, og gidder å fortelle deg om løsninger som kanskje kan være til hjelp for mange.

Hadde ikke jeg og Flageborg hjulpet hverandre med info og ideer i årevis, og i samarbeid med ROKO og AKTO, hadde vi IKKE VÆRT I NÆRHETEN av den lyden vi har idag.
    Synergien av å jobbe grusomt aktivt med plassering, komponentvalg, spesielt utvalgte/utprøvde lyttetester samt manuell tilnærming mht kalibrering (kombinert med bruk av utrolig mye tid og tidvis penger) har gitt voldsomme løft i hele lydbildet, med like mye fokus på topp, mellomregister, midbass og dypbass.Alt må være på plass.
    Vi har også lært mye av å besøke mange andre på forumet.

Håper du kan ha en annen holdning, det tror jeg er lurt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flagerborg opplever disse, har hørt/følt 5 hz hjemme hos ham:-o
    Er dette mulig da?

Alle kildene skal jo klare å gjengi dette, cd/dvd spiller, forsterker, høytt.! Det tror jeg neppe. Det er vel ingen forsterker, cd spiller eller ht som spiller fra 5 Hz!? Men 20 Hz er jo bra dypt det også da. Trenger vel ikke så mye under det for å føle bassen.

Sitat Opprinnelig postet av EON
    På film er sub et must, uansett fronter.
    Ikke hvis frontene har 12 eller 15 tommere da..? Slipper sub da ja.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, en selv om elementene er store i frontene så er de sjeldent i stand til å følge ned i 20 hz området.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Er dette mulig da?

1. Alle kildene skal jo klare å gjengi dette, cd/dvd spiller, forsterker, høytt.! Det tror jeg neppe. Det er vel ingen forsterker, cd spiller eller ht som spiller fra 5 Hz!? Men 20 Hz er jo bra dypt det også da. Trenger vel ikke så mye under det for å føle bassen.

2. Ikke hvis frontene har 12 eller 15 tommere da..? Slipper sub da ja.
    1. Jeg har vært vitne til at sofaen hjemme hos Flageborg beveger seg ved 4Hz. Det er flere som kan backe opp dette. Tviler du? Spør om audiens.

2. Nei, membranareale i ett sett fronthøyttalere veier ikke opp for noe som er purpose built, kan plasserers der den passer best - uavhengig av frontene og som er uendelig justerbar i forhold.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Jeg var så heldig å få innpass på en Demo i Spektrum i dag hvor Line array og konsert utstyr fra Mayer Sound ble vist for et elativt lite publikum.

Mye nyttig informasjon å få med seg for en ung hifi entusiast selvom det her var snakk om pa.

Det er noe eget med 40 x 18" som slår deg i brystet men det er svært lite dypbass savner det, noen som har hørt noen større saker som kan gjenngi skikkerlig dypbass? (annet en hos Flagerborg )

Edit:
    Tenker på større ting enn hjemme saker her, syns det er tamt med dypbass mange steder.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infinity IRS Betaene til Roald har bra respons ned til 9 hz!

Mine SVS PB12plus kan tunes til 12 hz respons. (Jeg velger 20 hz tuning med god respons til 17 hz for å få mer trykk oppover.)

Ellers er det ikke mange høyttalere som er bygd for veldig lav respons.

Sikkert en grunn til det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Er dette mulig da?

Alle kildene skal jo klare å gjengi dette, cd/dvd spiller, forsterker, høytt.! Det tror jeg neppe. Det er vel ingen forsterker, cd spiller eller ht som spiller fra 5 Hz!? Men 20 Hz er jo bra dypt det også da. Trenger vel ikke så mye under det for å føle bassen.

Ikke hvis frontene har 12 eller 15 tommere da..? Slipper sub da ja.
    Du har baller til å si at vi lyver???

Slipper ikke sub vettu. Trodde selv det samme en stund for noen år siden. Har selv fronter med 2X12" i hver, og stor forsterker til å drive dem, flat respons til 25 hz, men det er bare blåbær mot skikkelige subber, det gir en HELT annen opplevelse med sub, tro meg.

Lurt å spørre litt mer når du ikke vet så mye.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    2. En subwoofer gir et betydelig "løft" av lydopplevelsen - effektforsterker "slapper" mer av - fronthøytaler leverer "uanstrengt" lyd - lytteren opplever en bedre helhet i lydbildet.
    Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner, i allefall for enkelte. Noen ville vel heller satset på å legge de ekstra pengene i en bedre effektforsterker og bedre fronthøyttalere, enn å bare kjøpe enda mer utstyr. Tror det baner ned til følgende:

1. Hva slags musikk liker man? Går en høyttaler ned til 35hz, dekker man overraskende mye musikk uten å "miste" noe. Til film derimot....
    2. Hvordan preferanser har man når det kommer til bass? Noen elsker at rommet rister og nærmest jakter etter musikk som går dypt, mens andre mener det ødelegger/forstyrrer totalt for musikkopplevelsen. Vi er forskjellige...
    3. Hva er budsjettet? Et godt sammensatt 2-kanals oppsett til 15k vil overkjøre et sett med receiver og sub til samme prisen når det kommer til ren lydkvalitet.

3. Det å avlaste fronthøytalere med en optimalt plassert og kalibrert SUBwoofer - gir det største "løftet" i lydopplevelsen.
    Regner med at du gir utrykk for din egen preferanse nå, og ikke fakta? Veldig mange mener lydopplevelsen ligger over 60hz. Noen vil lett kunne bruke argumentet om dersom man vurderer et anlegg til 20k beregnet på musikk, ligger det mye større lydmessige løft om man kjøper et oppsett til 40k fremfor å bare legge til en 20k-sub. (kvalitet fremfor kvantitet etc)

4. Rommet er lydens "verste" fiende - plassering er ALT
    Enig, men plassering hjelper lite om rommet er bygget opp av 4 nakne murvegger. Gode akustiske tiltak er undervurdert....også i bassområdet.

5. Romkorreksjon er prikken over i'en.
    Noen mener også at det å prøve å korrigere dårlig rom/anlegg med EQ, er som å male på en rusten bil.

6. Det finnes alltid noe bedre - men er det verdt prisen i forhold til opplevelsen?
    Det kommer vel ann på hvem du spør. Noen bruker 500k på et par høyttalere og mener det er verdt hver krone, mens andre syntes det er tullete å bruke mer enn 5k på et par. Det er vel ganske bred enighet om at forskjellene blir mindre og mindre desto høyere opp i prisleiet man kommer i, men det er de små forskjellene virkelige entusiaster ofte dyrker.....enten det gjelder bilde eller lyd.

7. AVForum sin styrke er nettopp - hearing/feeling is believing - et sted hvor entusiaster møtes og IKKE MINST utforsker teoretiske synseres manglende kunnskap og uvitenhet - i praksis.
    Når alt kommer til alt, er vi ikke egentlig en gjeng med synsere alle sammen?

Det ER mye snakk om bass på AVforum, men det er sannelig ikke rart:

1. Det er i stor grad hjemmekino-entusiaster her, og i film er bass et must.
    2. Det er mange unge her som prioriterer bass fremfor ren lydkvalitet.
    3. Flere av de mest aktive her må sies å være over gjennomsnittet interisert i bass som nærmest river ned veggene.

Ingenting galt i dette, og det hjelper til å øke den generelle kompetansen på ting som kalibrering og valg av sub. (ingen er vel ferdig utlært, bare ferdig..er det ikke det de sier? ) Flageborg & Co er en stor bidragsyter her, noe man selvfølgelig bør sette pris på. Jeg tror også at de fleste her inne som er veldig opptatt av ren hifi, også er inne på HFS av og til....og der er det langt mellom trådene som omhandler subwoofere....om man skulle trenge en "pause". Forøvrig enig at det kanskje blir litt vel mye fokus på subwooferen når folk skal velge anlegg for første gang:

-"Jeg skal ha X som 5.1 opsett og X som reciever, er det bra kombo?"
    -"Jada, men hvordan sub skal du ha deg? SVS starter på 6000,- og under det er det XTZ."

Om man lar dette irritere seg, så er det vel bare å slenge seg med i diskusjonen og dele sine meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke et spørsmål om hvordan musikk man liker,
    kun et spørsmål om hvordan lyd man liker. Kall det gjerne preferanser, det er nok riktig betegnelse. Men floskelen om at man ikke mister noe under en viss frekvens bør ikke sies flere ganger.

Tror det klart er den billigste løsningen for billig bra lyd å kjøpe billigere front/kilde/forsterker men med subwoofer, blir stadig overasket hva PC anlegget på jobben til 500 kroner leverer.....med sub. Dette er satt på spissen, men sier faktisk mye om saken.

Hifisentralen, grøsser når du sier det! SYNSING SYNSING PRAT PRAT....uff

PS. Setter pris på vinklingene og engasjementet!!! :-)

Bare ikke helt enig kamerat

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe eget med 40 x 18" som slår deg i brystet men det er svært lite dypbass savner det, noen som har hørt noen større saker som kan gjenngi skikkerlig dypbass? (annet en hos Flagerborg )

Ja det hører jeg hver dag:-D. Har akuratt gjort en måling,klarte 128 db ved 10 Hz med sinustoner

Det må vel sies å være skikkerlig dypbass:-D :-D :-D :-D

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det gir en HELT annen opplevelse med sub

Nåja, syntes det spiller med litt mer attakk bassen uten subber hos deg. Men av og til, trenger man subbene.

Heldigvis er smaken forskjellig.

-Christian som ikke bruke sub om dagen.

(Går det an da? )

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •