Sub her og sub der... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For de som synes det blir for "mye" bass ved bruk av sub til musikk så er det noe som heter Gain på sub'ene og i tillegg så finnes det instillinger på de fleste receivere som gjør at man kan justere i tillegg.
    Selv er jeg kjempefornøyd med å bruke 2 subber, noe som gir meg - uten tvil - mye bedre lyd - etter min smak.

Til lyttemusikk så bruker jeg Pure-Direct modus som gjør at sub'ene da er stillt inn med mye lavere volum en f.eks. Dolby Digital og DTS der jeg liker å ha litt mer trøkk.
    Ved Pure-Direct legger man nesten ikke merke til sub'ene, det merker du best av at man slår dem av. Da hører man at det mangler noe.
    Til enkelte sanger som trenger ekstra trøkk i 2ch som f.eks. ved fest, setter jeg receiver i Stereo som gir noen ekstra dB på sub'ene.

Sub'ene virker litt tregere enn fronterne, men det skulle da bare mangle da vi snakker om long-stroke 10" tommere mot 6,5" elementer i frontene.
    Grunnen til at det virker litt tregere med subbene er også det at sub'ene spiller utrolig mye dypere enn frontene og da vil man få lave frekvenser/lyder som oppfattes tregere enn høye frekvenser/lyder.

Nå er jeg HELT avhengig av subbene mine og kunne ikke tenke meg å kun bruke kun fronter.
    Men hvis jeg skulle gå over til kun 2ch lytting, så kunne jeg tenke meg å gå for endel dyrere fronter som går lengre ned i dybde og med mer kraft enn de jeg har nå. Men da snakker man om dobbling av pris på fronter - minst.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Sub'ene virker litt tregere enn fronterne, men det skulle da bare mangle da vi snakker om long-stroke 10" tommere mot 6,5" elementer i frontene.
    Grunnen til at det virker litt tregere med subbene er også det at sub'ene spiller utrolig mye dypere enn frontene og da vil man få lave frekvenser/lyder som oppfattes tregere enn høye frekvenser/lyder.
    BS. Tror heller vi snakker om feil kalibrering, for liten amp eller rett og slett dårlig sub. En god 10-tommer spiller kjapt og fint bare den får krefter å jobbe med. Lyd blir ikke treg bare fordi sinustoppene kommer med større mellomrom...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Kanskje fordi de fleste har grei mellomtone og diskant? Ikke alle som sitter å MÅPER over nye kabler om dagene. Bass er ekstremt viktig for å få engasjerende og moro lyd.
    Er enig i at bassen er viktig, men dette blir et spørsmål om prioritering. Problemet med billige høytalere med kraftig bass, er at de viktigste tonene i musikken ikke kommer frem. Mesteparten av det som foregår i musikken ligger jo i mellomtonen (med unntak av dance/trance og slike musikksjangere såklart). Personlig ønsker jeg først å ha orden på dette, slik at stemmer og instrumenter kommer frem slik de skal. Mener ikke dermed at bassen er uviktig, langt ifra, men en høyttaler som har dyp bass uten at det går på bekostning av de øvre tonene eller sammenhengen i lyden er som regel veldig dyr. De store høyttalerne i B&W 800-serien f.eks har jo begge delene i orden, men da koster det som sagt også deretter.

Om det går an å integrere en sub slik at lyden i anlegget får en fin sammenheng og uten at det går på bekostning av musikaliteten, er noe jeg er nysgjerrig på. Har aldri savnet dyp bass på de anleggene jeg har hatt tidligere i små og middels store rom. Nå etter å ha kjøpt hus med ei litt større stue, har tanken om at jeg kunne tenke meg litt mer fylde i bunn slått meg. Kona ville ikke ha store høyttalere (burde hatt en klausul om frie tøyler med anlegg da jeg giftet meg!!), og jeg endte dermed opp med et par B&W CM7. Pen lyd, men de fremstår likevel som litt "små" for rommet. Dersom noen har gode erfaringer med kompakt sub som suplement, så er jeg som sagt nysgjerrig. Har til nå vært skeptisk til sub og musikk av frykt for at det ikke skal bli god nok sammenheng i lyden, men om noen har meninger om dette, så syns jeg det er interressant.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med både SVS SB12+ og Rel Strata 5. Relen integrerte best og var helt sømløs i lydbildet. 1007 nådde dypere og spilte fyldigere. SB12+ var litt verre å få til, men jeg hadde muligens feil tilnærming. SB12 hadde MYE mer guffe og gikk omtrent like dypt rent lyttemessig ihvertfall. Skal ha sub nærmere sommeren og da blir det nok en SB12 igjen vil jeg tro som et kompromiss mellom hifi og kino.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    BS. Tror heller vi snakker om feil kalibrering, for liten amp eller rett og slett dårlig sub. En god 10-tommer spiller kjapt og fint bare den får krefter å jobbe med. Lyd blir ikke treg bare fordi sinustoppene kommer med større mellomrom...
    Feil kalibrering ja, det kan jo ødelegge alt.
    Sier ikke at lyden ER treg bare fordi sinustoppene har lengre avstand, men at noen KAN oppfatte det slik.;-)

Tenk deg et techno dypbass dunk mot et slag på skarptromme, begge uten forvrengning. Ville du ikke oppfatte dypbassen som tregere enn ett slag på skarptromma?

Hvis vi skal ta ta det helt ut da, tenk deg at du kjører 1 hel sinuskurve på 20Hz og en 1 hel sinuskurve på 100Hz, hvilke tror du da oppfattes som kjappest?

Er helt enig med deg at en 10" kan spille fint når den har riktig forsterker og er kalibrert riktig. Jeg er meget fornøyd med mine.:-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Tenk deg et techno dypbass dunk mot et slag på skarptromme, begge uten forvrengning. Ville du ikke oppfatte dypbassen som tregere enn ett slag på skarptromma?

2. Hvis vi skal ta ta det helt ut da, tenk deg at du kjører 1 hel sinuskurve på 20Hz og en 1 hel sinuskurve på 100Hz, hvilke tror du da oppfattes som kjappest?
    1. Nei, de oppfattes som 2 forskjellige instrumenter.

2. Dette må være å misbruke begrepene fullstendig. En sinus er en sinus - eneste forskjellen er bølgelengden

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at dypbass oppleves som treigere er jo også at lyden gjør at ting rister (tenker på rundt 20hz) etter at tonen er spilt. Derfor får man en følelse at tonen fortsatt spiller etter at den egentlig har stoppet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil kalibrering ja, det kan jo ødelegge alt.
    Sier ikke at lyden ER treg bare fordi sinustoppene har lengre avstand, men at noen KAN oppfatte det slik.;-)

Tenk deg et techno dypbass dunk mot et slag på skarptromme, begge uten forvrengning. Ville du ikke oppfatte dypbassen som tregere enn ett slag på skarptromma?
    Nei, jeg vil si dypere, men bassen oppfatter du kanskje som "tregere" fordi basslyder ofte vedvarer lengre i sanger enn lyder som "high-hat" osv...

Hvis vi skal ta ta det helt ut da, tenk deg at du kjører 1 hel sinuskurve på 20Hz og en 1 hel sinuskurve på 100Hz, hvilke tror du da oppfattes som kjappest?
    Jeg vil tippe rått på den på 100hz, da pitchen er 5 ganger så høy og lengden mellom hver sinustopp er kortere. Er du helt sikker på at du skjønner hva du snakker om her forresten?

Er helt enig med deg at en 10" kan spille fint når den har riktig forsterker og er kalibrert riktig. Jeg er meget fornøyd med mine.:-)
    Godt.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående tråder om subber til stuebruk som koster en del stusser jeg ikke over i det heletatt. Er mer inne i bilstereomiljøet og der bruker jo folk gjerne 20 000 på 20-80hz og 0 kroner til resten, de bruker de orginale pappelementene til 10 kroner stk, det er sykt de!. Folk sier at jeg var tullete som kjøpte frontsett i bil til 3000 og sub til 1500, menmen.

Er jo selv enig i at bass er morsomt, men det får jo være måte på. Men som sagt, folk prioriterer forskjellig.

Angående diskusjonene på frekvens kontro lyd her. Jada, folk kan vel oppfatte 20hz "tregere" enn 100hz, men det er ikke subben som er "treg". En 15" som skal spille 50hz spiller 50hz og det samme gjør en 6,5" om den skal spille 50hz.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at dypbassen vil fremstå tregere enn toner lenger opp i registeret. Jo dypere bassen skal være jo mer luft må flyttes på. Det må til bevegelse i en større flate, og dermed også tregere.

Dypbass, slik vi kjenner det i suber og store høyttalerelementer er jo i grunn også en litt kunstig tone. Det er ikke mange steder i det naturlige liv, ei heller av instrumenter (unntatt ellektroniske da), at en kan høre så dype toner vedvare over slik tid.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett det i en gammel amerikaner(bil) så har du dyp bass.
    Veldig god feeling

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Enig, derfor jeg gjerne skulle byttet ut mine dynavoice høyttalere, jeg skulle gjerne hatt frem detaljene litt mer, det låter liksom så "standard" over 50hz synes jeg. Men slik tenkte jeg ikke da jeg kjøpte de, da var det bass som gjaldt, men nå så angrer jeg nesten litt på at jeg ikke sparte litt lenger og kanskje hadde kjøpt noe litt dyrere brukt kanskje.

men men, skal vel handle inn noe nytt etter sommeren eller noe sånt kanskje. Da går jeg opp litt i prisklasse og satser på at mellomtonen og diskanten er litt mer engasjerende da. (rundt 10k)
    Er det M65 du har? I så fall skjønner jeg ikke helt hva du savner. Jeg har disse sammen med en Proson 12'' og det spiller fletta i alle frekvenser.
    Har hørt på annet og dyrere utstyr og til mitt bruk er ovennevnte helt utmerket. Kanskje jeg ikke fikk utdelt nok frekvensområder i ørene mine da jeg ble født

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Det er klart at dypbassen vil fremstå tregere enn toner lenger opp i registeret. Jo dypere bassen skal være jo mer luft må flyttes på. Det må til bevegelse i en større flate, og dermed også tregere.

Dypbass, slik vi kjenner det i suber og store høyttalerelementer er jo i grunn også en litt kunstig tone. Det er ikke mange steder i det naturlige liv, ei heller av instrumenter (unntatt ellektroniske da), at en kan høre så dype toner vedvare over slik tid.
    Jo høyere jo mer luft.

Ehhh... det finnes da flere instrumenter som rekker så dypt, og en sub spiller jo normal bass også. En normal bass i et band når jo f.eks. 40 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg vil si dypere, men bassen oppfatter du kanskje som "tregere" fordi basslyder ofte vedvarer lengre i sanger enn lyder som "high-hat" osv...
    Det var slik jeg mente det ja. Ikke alltid lett å sette ord alt. ;-)

Jeg vil tippe rått på den på 100hz, da pitchen er 5 ganger så høy og lengden mellom hver sinustopp er kortere. Er du helt sikker på at du skjønner hva du snakker om her forresten?
    Helt sikker er jeg ikke. Håper bare at noen er enig I at dette med frekvens-spekteret sammen med toner og instumenter kan være en
    liten del av det totale inntrykket av en "treg" sub.
    Meningen var å få frem at folk har forskjellig smak av lyd, og når det kommer til de laveste frekvensene, så kan det være med å ødelegge sitt personlige "ideal" lydbilde og da fremtre som "treg" når en sub i virkeligheten ikke er det.

Håper du er inne på noe her fordi det høres fornuftig ut.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Nei, de oppfattes som 2 forskjellige instrumenter.

2. Dette må være å misbruke begrepene fullstendig. En sinus er en sinus - eneste forskjellen er bølgelengden
    1. Hmm, jeg spurte vel ikke om instrumenter her, men hurtighet.
    Når jeg skal prøve å fokusere på om en høyttaler er hurtig eller ikke,
    så prøver jeg å skille mellom "hurtig" og "treg" og ikke tuba eller skarptromme. Respons er vel kanskje heller ordet.

2. Ja, forskjellen er bølgelengden. og siden lyden er fast verdi så blir det vel snakk om 2 forskjellige tider der en lav frekvens bruker lengre tid på å kjøre en sinuskurve?

-----------

Det er som sagt vanskelig å sette ord på sine tanker, men meningen var
    å få frem at selv om at det virker som at sub'en er treg så kan det være mange andre faktorer som spiller selv om sub'en kan være riktig satt opp.

Noen ganger ER subben'treg og da kan det være mange andre ting som spiller inn. f.eks. dårlig sub, liten/dårlig forsterker, ugunstig rom, feil korrigering, feil plassering+++

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en udødelig myte blandt folk at store elementer, eller å flytte store mengder luft, medfører treghet. Det å få bass til å fungere bra kan være svært krevende og kostbart, og folk som ikke får det til er ofte ute i den vide verden og sprer vranglære om hvordan dette ikke kan la seg gjøre. Dessuten er det for mange "logisk" at noe stort og tungt ikke kan bevege seg like uanstrengt som noe lite og lett, på lik linje med at de tror tunge ting faller fortere til bakken enn lette ting. Jeg vet om en adlet engelsk fysiker som vrir seg i grava

Det er ingen ting i veien for at et 18" basselement gir samme responsen og hurtighet ved f.eks 50 hz som et 6,5" element, så lenge element og forsterker er tilpasset membranstørrelsen... Problemet er at dette som oftest blir svært kostbart. Og når man da ser åssen enkelte mennesker henger seg opp i mest mulig membranstørrelse uten å øke budsjettet tilsvarende, blir det lett å forstå hvordan slike myter oppstår...

En lastebil eller brøytebil kjører forbi huset ditt, en dør som tungt slenges igjen i en trappeoppgang, en kran som setter ned en tung blokk på asfaltunderlag, etc... Eller i musikkens verden, en pauke eller annet tungt slagverk, orgel, flygel, slag på mikrofon, takttramping, etc...

Mange som hører dypbass for første gang beskriver det som luftighet. Man hører de samme tonene og lydene uten, men med dypbassen får de en dimensjon til, det låter mer naturlig og realistisk...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios

Det er ingen ting i veien for at et 18" basselement gir samme responsen og hurtighet ved f.eks 50 hz som et 6,5" element, så lenge element og forsterker er tilpasset membranstørrelsen...
    Jeg er enig i dette, men da forutsetter du at begge elementene skal gjengi like dyp bass (50hz). Det jeg mente var at dypere bass er tregere enn ikke så dyp bass. En lys tone i et diskantelement kan startes og stoppes på en mikrodel av et sekund. Dypbassen tar lenger tid å starte og lenger til å stoppe. Tviler på at det er noen fysikere som snur seg i grava av den påstanden.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Ja, forskjellen er bølgelengden. og siden lyden er fast verdi så blir det vel snakk om 2 forskjellige tider der en lav frekvens bruker lengre tid på å kjøre en sinuskurve?

-----------

Det er som sagt vanskelig å sette ord på sine tanker, men meningen var
    å få frem at selv om at det virker som at sub'en er treg så kan det være mange andre faktorer som spiller selv om sub'en kan være riktig satt opp.

Noen ganger ER subben'treg og da kan det være mange andre ting som spiller inn. f.eks. dårlig sub, liten/dårlig forsterker, ugunstig rom, feil korrigering, feil plassering+++
    hehe, herlig det her:

Forskjellen ER bølgelengden, men hva mener du med at lyden er fast verdi?

En tone ved 30 hz har tretti sinus-svingninger på et sekund, mens 100 hz betyr 100 svingniger på et sekund. Hz betyr per sekund, altså 100 hz betyr 100 per sekund.

Mange faktorer spiller inn og god bass er vanskelig, men lyden fra en basstone har vel ikke noe større fysisk hinder enn en diskanttone?

Men men, jeg skal helle nyte noen sinustoner nå sammen med en kopp nytrukket kaffe, ha en herlig dag enn så lenge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C2 på piano/flygel skal riktig stemt ligge på 16,3516Hz

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    C2 på piano/flygel skal riktig stemt ligge på 16,3516Hz
    Riktig stemt i henhold til hvilket tonesystem?
    Engelsk std. Amerikansk osv, det varierer faktisk...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen ER bølgelengden, men hva mener du med at lyden er fast verdi?
    Hmm, skriveleif: Lyden har fast hastighet.

En tone ved 30 hz har tretti sinus-svingninger på et sekund, mens 100 hz betyr 100 svingniger på et sekund. Hz betyr per sekund, altså 100 hz betyr 100 per sekund.
    Hehe, godt å se at du mener det samme som meg. :-)

Mange faktorer spiller inn og god bass er vanskelig, men lyden fra en basstone har vel ikke noe større fysisk hinder enn en diskanttone?
    Fysisk hinder på en tone? nei, ikke etter at lyden er laget/produsert av elementet.
    Bassmembranen pleier i våre dager å være tyngre enn diskantmembranen og da skulle vel fysikkens lover tilsi at man trenger mer kraft og kontroll på en bass enn et diskant-element.
    Ikke forstå meg feil, jeg synes diskanter fortjener en god forsterker, det er jo mye av informasjon i det området. ;-)

Som det tidligere i tråden så er det helt mulig å få tilnærmet full kontroll på et bass-element, men jeg mener at når det er gjort, så er det mange lyder som oppfattes som trege, selv om bassen jobber på sitt riktig.
    Jeg tenker da på forskjellge låter og ikke selve sub'en eller resten av anlegget.

Men men, jeg skal helle nyte noen sinustoner nå sammen med en kopp nytrukket kaffe, ha en herlig dag enn så lenge
    Ja, det synes jeg du skal gjøre. Håper bare at det ikke blir rene kurver. ;-)
    Jeg holder på å pusse opp hjemmekinorommet og jeg har vært uten det i en måned nå. Jeg lengter..... :-(

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •