Strømaggregat til anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømaggregat til anlegg

Hei! Helt ny her, men håper på svar! Jeg har kjøpt meg et anlegg jeg skal ha i campingvognen min. Det er 2x cerwin-vega cls215, en peavey cs 850 (?) og en NAD forsterker. Det jeg lurer på er dette: Kan jeg drive dette med et strømaggregat?

Dette anlegget trekker vel ikke mer en 14A uansett, så et på 3200w skal klare det i teorien, men jeg har hørt noe annet. Jeg har hørt at et aggregat ikke leverer jevn nokk strøm til dette, at det vil ligge å jage hele tiden, (200-250v) og da vil etterhvert noe gå i stykker, anlegg eller aggregat.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg her!!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tutigard
    Hei! Helt ny her, men håper på svar! Jeg har kjøpt meg et anlegg jeg skal ha i campingvognen min. Det er 2x cerwin-vega cls215, en peavey cs 850 (?) og en NAD forsterker. Det jeg lurer på er dette: Kan jeg drive dette med et strømaggregat?

Dette anlegget trekker vel ikke mer en 14A uansett, så et på 3200w skal klare det i teorien, men jeg har hørt noe annet. Jeg har hørt at et aggregat ikke leverer jevn nokk strøm til dette, at det vil ligge å jage hele tiden, (200-250v) og da vil etterhvert noe gå i stykker, anlegg eller aggregat.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg her!!
    Hvis du skal gjøre det så skaff deg for all del et spenningsrele - et rele som for eksempel vil bryte kretsen hvis spenningen kommer under 210V. Det burde du kunne få tak i hos en installatør.

Jeg brant min gode gamle integrerte Kenwood forsterker på et 2000W aggregat, forsterkeren tok fyr !?! Matet et par gamle Jamo høytalere - den med 5 diskanter i toppen og en 15 tommers bass. Full guffe på en holme i Sandefjords-fjorden, vel det var moro så lenge det varte.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg ikke helt hva du skal med dette i en campingvogn, men det får være din sak ;-)

Det kan hende at du får problemer med at spenningen varierer, men hva står det på komponentene? Bruker gjerne å stå noe slikt som "200-250V 50/60Hz" på baksiden. Dersom spenningen i dette tilfellet ligger innenfor det angitte området skal alt gå greit. Normalt vil du heller ikke trekke så stor strøm, bare når du skrur opp, da vil antakelig spenningen variere i takt med musikken. Mulig et strømfilter kan hjelpe litt på dette, men ikke dersom du skal trekke 3kW.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil være safe OG ønsker et stille aggregat kan jeg anbefalle deg Honda EU serien. De er svært stillegående og chip styrt spenning.
    De er så stabile at man faktisk kan parallellkobble 2 stk.

I norge er det vel Berema.no som er importør av Honda-greier.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    De er så stabile at man faktisk kan parallellkobble 2 stk.
    Som gammel "aggregatmann", vet jeg hva som ligger i dette. Og tar av meg hatten for Honda!
    Det er nemlig ingen enkel oppgave å få til dette, så det sier jo litt om EU-serien!
    Og bare så det er avklart; jeg har ingenting med Berema eller Honda å gjøre, ble bare imponert over å lese at det finnes slike muligheter.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ide å montere bilstereo istedet ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noen ide å montere bilstereo istedet ?
    Kanskje noe mer praktisk i en campingvogn det ja ;-)
    Må ha en skikkelig batteribank da, men plutselige spenningsfall blir antakelig ikke noe problem med noen kondensatorer i tillegg.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar!!

Hva jeg skal bruke det til? Gatebil, festivaler osv.

Så det blir ikke akkurat kosespilling på de. Veldig bekymret over dette, har hørt snakk om noe ups-dings, jeg kansje kan bruke, hva er det?

Har et eu 2kw aggregat, helt enig der, aggregatet er av beste sort, sinnsykt stilegående og bensingjerrig! Men prisen deretter! Dette jeg nå skal ha blir brukt kansje 3-5 ganger i året, da bruker jeg ikke nesten 20`000 på aggregat. Må jo ha et på minimum 3kw. Håper virkelig noen kan hjelpe meg. Slikt er mye enklere i bilstereo-verden, kondensator kondensator kondensator...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kanskje noe mer praktisk i en campingvogn det ja ;-)
    Må ha en skikkelig batteribank da, men plutselige spenningsfall blir antakelig ikke noe problem med noen kondensatorer i tillegg.
    Hehe, jeg driver MYE med bilstereo, så vist du finner noe som lager tilsvarende lyd og lager like mye lydtrykk som 4x15", til en pris på UNDER 40`000,- kan jeg vurdere det!

Tanken med bilstereo er vel og fin, men jeg skal bruke dette anlegget til å spille litt ute med også. Veldig greit og bare dra ut høyttalerene. Det er heller ikke mulig å bygge noe tilsvarende med bilstereo..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til. Vil jeg få problemer vist jeg bruker et aggregat på, la oss si 5kw?

Håper på flere innspill på denne tråden, da jeg virkelig trenger litt hjelp her. Har lite lyst til å ødelegge anlegget mitt.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noen sinna effektforsterkere for bil og CLS215?
    De er vel 4ohm så det burde vel gå?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Hva med noen sinna effektforsterkere for bil og CLS215?
    De er vel 4ohm så det burde vel gå?

A
    Joda, det skal gå fint i teorien, men det byr fort på problemer.. Du skal bygge ganske heftig for å drive 1 15" med bilstereo, tør ikke å tenke på hvordan det blir når jeg skal drive 4.. Så det ser jeg på som ganske uaktuelt. Skal ha strøm til å drive et tappetårn, kjøleskap osv også. Så det må bli aggragat.

Det er jo selvsagt en mulighet å leie et større diselaggregat men det koster flesk, og tar STOR plass. Lurer vedlig på om det funker med et aggregat på 5kw, håper noen smarte hoder har svaret på det.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det skal gå fint i teorien, men det byr fort på problemer.. Du skal bygge ganske heftig for å drive 1 15" med bilstereo, tør ikke å tenke på hvordan det blir når jeg skal drive 4.. Så det ser jeg på som ganske uaktuelt. Skal ha strøm til å drive et tappetårn, kjøleskap osv også. Så det må bli aggragat.

Det er jo selvsagt en mulighet å leie et større diselaggregat men det koster flesk, og tar STOR plass. Lurer vedlig på om det funker med et aggregat på 5kw, håper noen smarte hoder har svaret på det.
    Det er uteservering med "fulle rettigheter" på hjul du planlegger her med andre ord?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det er uteservering med "fulle rettigheter" på hjul du planlegger her med andre ord?

A
    Her blir det liv å røre på 2 hjul ja, det skal være sikkert! Men ikke servering, (Det er jo til andre.. ) her er det mest til eget bruk! (Og en gjeng kompiser selvfølgelig!)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til. Vil jeg få problemer vist jeg bruker et aggregat på, la oss si 5kw?

Håper på flere innspill på denne tråden, da jeg virkelig trenger litt hjelp her. Har lite lyst til å ødelegge anlegget mitt.
    "Problemet" med et 5Kw aggregat, vil i enkelte tilfelle være relatert til hva du belaster aggregatet med, i den forstand som at en (for) liten last vil kunne få regulatoren i aggregatet til å "pendle".
    Reguleringen, eller "speed governor" om du vil, sliter av og til med å holde turtallet konstant ved lave belastninger, noe som i sin tur vil bety varierende frekvens, og i noen grad spenning, dog avhengig av hvor sofistikert reguleringen på aggregatet er.
    Det påkoblede utstyret (forsterker etc) vil som regel kunne tåle avvik på 5 til 10%, frekvens- og spenningsmessig.
    Det du imidlertid skal være klar over, er at alt frekvensavhengig utstyr vil "lide" ved varierende frekvens. En platespiller er et eksempel på dette, ettersom den i mange tilfelle er avhengig av 50Hz konstant, for å gå riktig.
    Men det er neppe en aktuell lydkilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    " En platespiller er et eksempel på dette, ettersom den i mange tilfelle er avhengig av 50Hz konstant, for å gå riktig.
    Det blir brukt en vanlig cd-spiller ja.. Men nå vet jeg snar ikke hva jeg skal gjøre, vurderer å leie diselaggregat, men det er så sinnsykt dyrt..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    " En platespiller er et eksempel på dette, ettersom den i mange tilfelle er avhengig av 50Hz konstant, for å gå riktig.
    Det blir brukt en vanlig cd-spiller vil jeg tro, ikke noe platespiller ihverftall.. Men nå vet jeg snar ikke hva jeg skal gjøre, vurderer å leie diselaggregat, men det er så sinnsykt dyrt..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette jeg nå skal ha blir brukt kansje 3-5 ganger i året, da bruker jeg ikke nesten 20`000 på aggregat. Må jo ha et på minimum 3kw.
    3-5 ganger i året = leie for hver gang. Det blir billigere og du slipper alt papirarbeidet med forsikringer, service og de andre uforutsette utgiftene.

Bare fis og kjør :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann,, vi har kjørt cerwin høytalere på 2x peavey cs400 forsterkere, på vanlig honda aggregat (2,2 kw tror jeg) mange ganger,, 3 år på gatebil på rad! aldri hatt problemer!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •