Test! FLAC vs MP3 vs Ogg Vorbis! Hør selv!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test! FLAC vs MP3 vs Ogg Vorbis! Hør selv!

Heisann folkens! Etter en lang og små irreterende diskusjon på ett vorspiel i
    påsken om lossless vs mp3 og andre komprimerte format, så fant jeg ut at vi
    skulle ha en blindtest! Jeg skulle bruke samme masteren komprimere dem med
    de mest brukte codec's så skulle han sjekke om han hørte forskjell. (Dette
    gjore vi selvfølgelig dagen etterpå i edru tilstand! hehe..) Reslutatet av
    blindtesten var lærerik for å si det sånn! Derfor bestemte jeg meg for å legge
    testen ut her :-) (Det beste er å få en til å spille filene i random
    rekkefølge mens du sitter i sweetspot å hørere, så skriver du ned hva du tror
    det er komprimert i og bitrate).

Her er litt info om testen og utstyr:

Lydklipp: 90 sec av Trk 01 Pink Floyd - Wish You Were Here (Master Sound Edition)
    Codec: FLAC v1.1.4, LAME MP3 v3.97, OggEnc v2.83-1.1.2

Trk 01: Dirkete kopi av cd (ingen kompresjon)
    Trk 02: FLAC (høyeste kvalitet)
    Trk 03: MP3 128-320k VBR (Variabel bitrate)
    Trk 04: MP3 320k CBR (konstant biterate)
    Trk 05: MP3 256k CBR
    Trk 06: MP3 192k CBR
    Trk 07: MP3 160k CBR
    Trk 08: MP3 128k CBR
    Trk 09: MP3 96k CBR
    Trk 10: Ogg Vorbis (Quality 10)
    Trk 11: Ogg Vorbis 350k VBR

LAST NED TEST FILENE HER (Var nødt å legge filene på en annen server pga størrelsen)

Testen ble spillet ifra htpc med digital coax.
    Håper dere liker denne lille testen, alltid artig å få teste ørene litt :-)

Lykke til folkens!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kjører denne testen bør man kjøre tracksene på random. Hvis ikke er det fort å ane et mønster...

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det bør man, gjerne spill samme track to ganger på rad. Artig hvor mye forskjell du "tror" du hører! :-P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt på filene men jeg tror 128k er mer enn rikeligt, men som alltid er selve masteringen av kilden avgjørende for den gode lyden.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har ikke hørt på filene men jeg tror 128k er mer enn rikeligt, men som alltid er selve masteringen av kilden avgjørende for den gode lyden.
    Har erfart det samme etter at jeg begynte å bruke pcen som kilde til anlegget. Sliter noen ganger med å høre den store forskjellen mellom cd og 128k mp3 filer. Pioneer 668'en er ikke mye i bruk om dagen.

Skal laste ned disse filene og teste - men jeg har en anelse om hva resultatet blir.... :
    )
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken mediaplayer støtter alle disse filformatene?
    EDIT: Er vel bare FLAC jeg ikke får til med iTunes.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvilken mediaplayer støtter alle disse filformatene?
    EDIT: Er vel bare FLAC jeg ikke får til med iTunes.
    DBPowerAmp, den spiller alt, mulig du må laste ned noen plugins også. Da kan du brenne en cd med filene.
    Audacity og vlc spiller og konverterer 24/96 også. jeg lastet ned de 24/96 kodede demoer, disse er lagret som en vlc fil og spilles via SB3.

Ja, flac spiller ikke i ITunes men har du SB3 f.eks. spiller den det uansett, da vil flac filen bare ligge i "Min Musikk" , ikke i ITunes biblioteket.

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker WinAmp med flac og ogg vorbis plug-in.. Fønker som fjell det

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har dere funnet ut av testen da? Hva mener dere er best?

Jeg kan ikke få utført testen fordi internett ikke virker hjemme på ei stund, men hadde vært fint å hørt hva folk mente, selv hører jeg forskjell, med at ogg virker litt elektrisk, og mp3 hører jeg at er dårligere, men 192kbs er greit nok. men foretrekker cd, da musikken blir mere dynamisk og sånn. Men føler ikke jeg får virkelig liv ut av musikken gjennom dataen uansett pga støy.

Har aragon kabeler fra data til forsterkeren, og en coax, men ingen av dem blir helt tilfredsstillende.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis du hører dette på dit anlegg da må jeg skifte noen komponenter i min stereo tror jeg....

Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At noen kan påstå de ikke hører forskjel på mp3 128 kbs og original cd,klarer jeg ikke helt å forstå.

Forskjellen er etter mine ører VELDIG stor,jeg takler ikke 128kbs æsj fysjam det låter jo bare fælt:cry: .

Om vi beveger oss opp til en 192kbs ja da begynner det å ligne no syns jeg,ikke godt å høre forskjell her alltid,men kommer jo veldig ann på låtmatrialet da.

Jeg for min del har mer eller mindre gått over til flac,om det er psykisk eller om det virkelig låter bedre går helt sikkert ann å diskutere,men så lenge jeg syns det låter bedre så er jeg fornøyd jeg:-D

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut av litt ork med nedlasting av codek's til samtlige mediaplayere fikk jeg bare tatt testen med .MP3 filene og .WAV filen. Jeg er ikke misfornøyd!

Hva random playlist i winamp ble / Hva jeg skrev ned underveis

Trk 07: MP3 160k CBR | 320 ops:
    Trk 08: MP3 128k CBR | 128-320 VBR
    Trk 05: MP3 256k CBR | 192
    Trk 01: Dirkete kopi av cd | 256
    Trk 06: MP3 192k CBR | 128
    Trk 04: MP3 320k CBR | CD
    Trk 03: MP3 128-320k VBR | 160
    Trk 09: MP3 96k CBR | 96k

Kilde: Digital coax fra PC til Yamaha RX-V2500 i pure direct på Focal Profile 918.

Det gikk mye bedre enn jeg hadde fryktet.. Bortsett fra en liten bommert i starten. VBR var klart mest vrient å avgjøre under testen. Morsomt å få konstatert at jeg ikke er way off.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ViewMaster
    At noen kan påstå de ikke hører forskjel på mp3 128 kbs og original cd,klarer jeg ikke helt å forstå.

Forskjellen er etter mine ører VELDIG stor,jeg takler ikke 128kbs æsj fysjam det låter jo bare fælt:cry: .

Om vi beveger oss opp til en 192kbs ja da begynner det å ligne no syns jeg,ikke godt å høre forskjell her alltid,men kommer jo veldig ann på låtmatrialet da.

Jeg for min del har mer eller mindre gått over til flac,om det er psykisk eller om det virkelig låter bedre går helt sikkert ann å diskutere,men så lenge jeg syns det låter bedre så er jeg fornøyd jeg:-D
    Hvis jeg bytter frem og tilbake så hører jeg forskjell - men fælt? Nei det synes jeg ikke.

Har en overført noen cd med forskjellige bithastighet til pc'en - har en mappe til Sony mp3 spilleren - greit med 128kps - spiller dette i bilen også. Bruker en mappe med 320kbs til hifi i stua.

Vel ved noen tilfeller har jeg tatt feil og kjørt 128kbs i stua - har da vært veldig fornøyd - helt til jeg har merket feilen.... har gjort dette ved besøk også - har ikke hatt noen klager.

Men det sier vel mest om mine "gullører" eller mangelen på de. Mine Kappa 600 er jo ganske avslørende også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe :-) Han som hørte på mitt annlegg blander enda mer, han klaget på at
    han vare "ute" dagen før og at mitt anlegg ikke var hi-end nok..

MEN alle har rett på sine meninger.. og folk har forskjellige ører

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg syns ikke det er å legge skjul på at det er fullt mulig å høre forskjell på mp3 og cd. Og spesielt mp3 fra 128 og nedover. Det høres lett at der er dårligere.

Selv burker jeg bare MP3 fordi jeg bruker mesteparten av den komprimerte musikken min både i bilen og på dataen, har mp3 spiller i bilen også, og det er veldig greit synes jeg.

Men det Niels kansje tenkte på var hva jeg mente med støy fra datan, og det toror jeg kommer av at lydkortet mitt har litt psykiske problemer. Det har sluttet å virke et par ganger å slikt, og er litt støyete generelt sett.

Men det som overrasket meg mest var en gang jeg var på hifiklubben i ålesund og lyttet på noen BoW høyttalere. Da hadde jeg med meg mine mp3 cd'er og spilte noen av disse i den denon 2390 tror jeg det var, opp mot en hdcd fra mark knopfler, og da manglet musikken så masse dynamikk og liv at jeg ble helt tafatt.... Huff det var trist, men det overbeviste meg i allefall veldig om hvor mye dårligere komprimert musikk er.

Veldig fint å hører resultater i allefall mattman.

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vel, hvis du hører dette på dit anlegg da må jeg skifte noen komponenter i min stereo tror jeg....
    hehe, kan jeg kjøpe dem billig av deg da ?

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Ja, jeg syns ikke det er å legge skjul på at det er fullt mulig å høre forskjell på mp3 og cd. Og spesielt mp3 fra 128 og nedover. Det høres lett at der er dårligere.

Selv burker jeg bare MP3 fordi jeg bruker mesteparten av den komprimerte musikken min både i bilen og på dataen, har mp3 spiller i bilen også, og det er veldig greit synes jeg.

Men det Niels kansje tenkte på var hva jeg mente med støy fra datan, og det toror jeg kommer av at lydkortet mitt har litt psykiske problemer. Det har sluttet å virke et par ganger å slikt, og er litt støyete generelt sett.

Men det som overrasket meg mest var en gang jeg var på hifiklubben i ålesund og lyttet på noen BoW høyttalere. Da hadde jeg med meg mine mp3 cd'er og spilte noen av disse i den denon 2390 tror jeg det var, opp mot en hdcd fra mark knopfler, og da manglet musikken så masse dynamikk og liv at jeg ble helt tafatt.... Huff det var trist, men det overbeviste meg i allefall veldig om hvor mye dårligere komprimert musikk er.

Veldig fint å hører resultater i allefall mattman.
    Tror NESTEN ingen haddde hørt forskjell på en cd og en komprimert mp3 i 320k. Det kommer helt ann på masteren, har du en god master, så får du også en god komprimert fil. Ta blindtesten å sjekk selv..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gjort en desidert test, men tok på elektrostatiske hodetelefoner og skummet igjennom filene, spilte bare de første 7-8 sekunder av hver, ville lytte etter bakgrunns detaljene i begynnelsen av låten.
    Jeg begynner å lure på om der er noe galt i systemet mitt.....Hrmmmf !
    Tagget konverterings formatene jeg manglet i SlimServer, Ogg Vorbis var ikke huket av, og da spilte alle filer via SB3.
    Som sagt, ingen notater, men der var 2 filer jeg syntes var litt "borte" mht til disse detaljer.
    Dette er med streaming wireless til SB3 og Stax telefoner. Har ikke lyttet over høyttalere.
    Lydkortet er da totalt utkoblet når musikken hentes fra harddisk , sant ?

Ellers, dette med dynamikk er noe rart noe, jeg tror mye musikk holder sig ganske bra ned til 96k, mens annet avsløres fort, som det er nevnt. Og jeg må tilføye at Pink Floyd sin lyd har jeg aldrig funnet god ! Hørte på The Wall her om dagen, slog det av etter noen sekunder..., gi mig noe 80 talls Supertramp, "Crime of The Century", DET er god lyd det....

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får gjøre det når jeg kommer hjem, og får tak i noen med tang så jeg kan fikse kontakta i veggen hjemme hos meg, så jeg får internett da, men 320kbs er jo bra brukbart, mp3'ene på den cd'en jeg hadde med var vell 160 tror jeg.
    HDCD høres jo uansett ennå litt bedre ut, jeg syns det er synd ikke dette brukes mere da du kan bruke di cd'ene i alle cd'spillere som finnes.

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har kjørt testen og vil poste resultatene ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •