Test! FLAC vs MP3 vs Ogg Vorbis! Hør selv! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Signalet du får ut på digital ut fra Windows er det mye feil på. Eneste måten å unngå at Windows ødelegger signalet er ved å benytte et lydkort som støtter bit-perfect S/PDIF og ASIO drivere

Problemet er tosidig:
    1. Windows resampler alt til 48khz (CD er på 44.1) og gjør det dårlig
    2. Windows har en elendig volumkontroll, som fungerer ved å fjerne bits, og dermed dynamikk

Følgende valg er tilgjengelige på lydkortet mitt:

44,1kHz
    48kHz
    96kHz
    192kHz

Jeg har valgt 44.1kHz (noe som surround-receiveren min også indikerer - hvis jeg mater til den), mener du at windows omdanner til 48kHz først også omdanner lydkortet tilbake til 44,1kHz?

Volumkontrollen skjønner jeg kan være et problem - greit å kjøre på full?

Leser at lydkortet støtter ASIO - noe jeg kan gjøre der?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Ikke for hånden, men jeg mener det var på AVSforum jeg har lest noen tråder om dette, hvor Microsoft-insideren/ansatte Amir har postet en del innlegg.
    Han har forøvrig skrevet mye om de nye lydegenskapene i Vista her: Audio Processing in Vista Explained - AVS Forum
    Jeg mener at informasjonen jeg postet tilbakeviser påstanden din.

-k

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har oversett det, men ved streaming av data med SlimServer fra HD, da er vel ikke lydkortet aktivt på noen måte ? Bruker Firewire til routeren.
    Jeg har bare et simpelt standard Realtek AC97 i min pc. Tror ikke jeg har noen digital ut, bortsett fra usb da...

Men knutinh, jeg rippet en hdcd på vanlig måte, og med 24/44.1 som anbefalt på Slim Forum. de to filer ser vanvittig forskjellig ut i Audacity, den ene er jo tre ganger større enn den andre, men jeg synes ikke jeg hører forskjell på de to, men nå har jeg ikke lyttet via høyttalerne da....

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mulig jeg har oversett det, men ved streaming av data med SlimServer fra HD, da er vel ikke lydkortet aktivt på noen måte ?
    Nei.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg mener at informasjonen jeg postet tilbakeviser påstanden din.
    -k
    Jeg videreformidler bare det jeg har lest. Hvis kmixer ikke forringer lydkvaliteten, hvorfor eksisterer da løsninger for å omgå denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker forskjellene godt, og min erfaring er denne:

Om jeg hører komprimert musikk over hodetelefoner samt i bil o.l., da er ikke forskjellene så store fra eller til...

Men... Kjører jeg musikken på anlegget så er det veldig stor forskjell. Lånte en spiller som kunne spille av MP3-formatet brent på CD av en kamerat, koblet det hele opp og spilte noen av de samme sangene jeg har på CD som en test...

Mitt anlegg er følsomt i bassen, og man kunne tydelig oppleve mer bass dess mer komprimert filen var. Har en plate som er min favoritt å sette på når jeg virkelig skal føle dype frekvenser, den høres råere ut med en bitrate på 128 enn på 192 - setter man på den orginale CD'en så opplever man mye mindre bass men føler likevell at den bassen fra CD'en er den mest riktige likevell.

Men for all del, det er ikke bare bassen som blir foringet, også mellomtone og diskant hører jeg forskjeller i - men som sakt er mine høytalere spesielt følsome i de lave frekvenser og man merker her VELDIG STORE forskjeller og det låter tøffere men dog ikke så opplevd riktig jo mer komprimert filen er.

Virker som om dem har lagt en klump (samling av info) i en viss frekvens mellom 50-100 Hz ett sted på MP3-formatet, i alle fall oppleves det som en fremhevet informasjon der i forhold til CD-formatet eller mindre komprimert format her..

sant, min spiller kan ikke spille formatet og jeg bruker i liten grad PC'en til annet enn å høre over headset og da kan jeg fint leve med bitrate på 128 (noe som irriterer meg litt på annlegget da den bassen ligger der og svulmer mer)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Følgende valg er tilgjengelige på lydkortet mitt:

44,1kHz
    48kHz
    96kHz
    192kHz

Jeg har valgt 44.1kHz (noe som surround-receiveren min også indikerer - hvis jeg mater til den), mener du at windows omdanner til 48kHz først også omdanner lydkortet tilbake til 44,1kHz?

Volumkontrollen skjønner jeg kan være et problem - greit å kjøre på full?

Leser at lydkortet støtter ASIO - noe jeg kan gjøre der?
    Nei, windows resampler ikke alt til 48khz dersom du har satt lydkortet til å kun outpute 44.1 bit-perfect. Problemet er at ordinære forbrukerkort som regel ikke støtter dette, og dermed resamples alt til 48khz. Imidlertid så er det også en annen grunn til at kmixer resampler alt til 48khz, og det er fordi Windows skal kunne spille av flere lyder samtidig fra flere forskjelle programmer. Da sier det seg selv at det ikke kan sendes ut flere forskjelle samplerates samtidig over s/pdif. ASIO bruker du for å omgå volumkontrollen i windows, slik at du må bruke volumkontrollen på receiveren.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, windows resampler ikke alt til 48khz dersom du har satt lydkortet til å kun outpute 44.1 bit-perfect. Problemet er at ordinære forbrukerkort som regel ikke støtter dette, og dermed resamples alt til 48khz. Imidlertid så er det også en annen grunn til at kmixer resampler alt til 48khz, og det er fordi Windows skal kunne spille av flere lyder samtidig fra flere forskjelle programmer. Da sier det seg selv at det ikke kan sendes ut flere forskjelle samplerates samtidig over s/pdif. ASIO bruker du for å omgå volumkontrollen i windows, slik at du må bruke volumkontrollen på receiveren.
    Nå har jeg lest masse i tråden nevnt i innlegg over fra avsforum om lydbehandlingen i Vista. Der kommer det frem at lyden i Vista uansett er overlegen lyden i Xp.

Selv om jeg ikke har "gullører" var dette noe jeg hørte lett etter oppgradering til Vista. Bruker nå WMP11 som avspiller og selv om ikke denne benytter såkalt "exclusive mode", kan jeg ikke høre noe "nedgradering" av lydkvaliteten.

Har testet litt frem og tilbake mellom cd-spiller og pc, hørte forskjell når jeg benyttet XP, men ikke nå lenger.

Etter en del testing kjører jeg nå 24bit/96Hz inn i dacen, noe jeg synes høres veldig bra ut.

Hadde bare pcen kunnet spille sacd plater så hadde cd-spilleren havnet på loftet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, siden denne tråden allerede er litt avsporet... Hva med linux? Jeg tenkte å sette opp en mediaPC med Ubuntu eller Debian - hvordan prosesseres lyden der i forhold til Windows?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Jeg videreformidler bare det jeg har lest. Hvis kmixer ikke forringer lydkvaliteten, hvorfor eksisterer da løsninger for å omgå denne?
    Poenget er at med et greit lydkort og en enkelt lydstrøm så bør normalt ikke sampleratekonvertering (SRC) inntreffe ved avspilling av CD i Windows.

Hvis du bruker et veldig dårlig lydkort, eller avspiller andre lydstrømmer samtidig som CD så kan SRC skje, og dette kan tenkes å gi hørbare artefakter.

Hvis du har bruks-scenarier eller hardware/drivere som fører til at SRC blilr koblet inn selv ved CD-avspilling så kan det være grunn til å se på kernel-streaming eller ASIO for å omgå problemet.

En god (streng) test for å se om man har biteksakt avspilling er å finne en CD med dts lydspor og koble en surroundreceiver til via spdif. Siden Windows ikke forstår at dts er "data" og ikke "lyd-samples" så vil strømmen behandles som en vanlig lydstrøm hele veien. Og dts-strømmen tåler ikke at verdiene fikles med.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har ikke hørt på filene men jeg tror 128k er mer enn rikeligt, men som alltid er selve masteringen av kilden avgjørende for den gode lyden.
    Alt kommer an på hvordan type musikk som spilles. Noe musikktyper trenger høyere bitrate enn andre.
    Jeg selv hører som oftest stor forskjell fra 128kbit og 192kbit. Det blir verre når man kommer over 192k..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet du får ut på digital ut fra Windows er det mye feil på. Eneste måten å unngå at Windows ødelegger signalet er ved å benytte et lydkort som støtter bit-perfect S/PDIF og ASIO drivere

Problemet er tosidig:
    1. Windows resampler alt til 48khz (CD er på 44.1) og gjør det dårlig
    2. Windows har en elendig volumkontroll, som fungerer ved å fjerne bits, og dermed dynamikk
    Hva med Linux?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er det egentlig å hente på å kjøre digitalt istedenfor analogt ut fra lydkortet? Har et meget bra lydkort som støtter ASIO, S/PDIF osv...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken til trådstarter fungerer ikke lengre.

Men en annen ting:
    SACD er visstnok ikke mulige å rippe, er det korrekt?
    I så fall - hvorfor gies ikke alle CD'er ut i SACD format for å unngå "hjemmebrenning" og peer-to-peer nedlastning?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •