Kjøpe DAC eller ny CD-spiller? Trenger ekspertise!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe DAC eller ny CD-spiller? Trenger ekspertise!

Vurderer å gå til innkjøp av enten en DAC til rundt 3 lapper eller ny CD-spiller til rundt samme pris.

Per idag har jeg ikke en dedikert CD-spiller, men en gammel DVD-spiller som var top-notch for 5-6 år tilbake i tid - Pioneer DV646A. Det er forsåvidt en forholdsvis bra musikkformidler for å være DVD-spiller.

Den største fordelen med en DAC vil vel være bedre lydkvalitet på musikk som jeg kjører fra PCen. Men jeg lurer litt på om jeg totalt sett vil få mer glede av en DAC til 3 lapper kontra eksempelvis en Xindak CD-spiller til en pris rundt 3k? Jeg har jo tross alt en del CDer også, Kjekt å kunne sette på en CD en gang iblant.

Hva mener dere jeg bør gå for, og hvorfor? Setter stor pris på tilbakemeldinger her, er i villrede......

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søkerfunksjonen, masse tråder ang. dac inne på forumet!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er klar over det. Har lest en god del om det på forhånd blant annet på dette forum, er likevel svært usikker på hva jeg kommer best ut med.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Joda, er klar over det. Har lest en god del om det på forhånd blant annet på dette forum, er likevel svært usikker på hva jeg kommer best ut med.
    Ingen mulighet å låne og evt teste en mot de bedre integrerte innenfor prisklassen?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et skikkelig lydkort i PC`n muligens ?
    Flere på forumet benytter dette som "kilde". Jeg spiller mest musikk fra PC selv i "Lossless MP3" format via "J.River Mediacenter 11.1" og bruker et rimelig Creative x-FI Music lydkort. Dette er mye mere flexibelt enn å løpe frem å tilbake til CD spiller. Denne bruker jeg til litt mere kritisk "natt" lytting via en EC4.7 preamp.

En separat DAC er selvsagt ikke noen "feil", men bruker du 1000,- på et skikkelig lydkort i PC`n, så vil du bli overrasket (Har mange favoritt CDèr rippet til PCèn i ukomprimert format og i Lossless MP3 format og det er sannerlig ikke lett å si hva som er best...

Kun et forslag

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn Torget - Xindak Dac 3 Mk II
    Kan dette være noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm..?
    hele poenget med dac er at den kan kobles til hva som helst. en dvdspiller som din pioneer, en cdspiller, og pc.

her er noen som skal være gode
    1545 DAC Kit
    diykits.com
    dac.htm

den siste der har jeg hjemme no.. spiller ganske greit. ikke like fast og detaljert som min doxa dac, men naturlig og "lettflytende"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau, det er et godt poeng einis. Så man får jo på en måte i pose og sekk med en grei DAC. Har sett litt på den DACen som du ref. til der ja jakv. Kan være et bra alternativ det.

Når det gjelder et nytt lydkort så vil det fort bli et par lapper og vel så det da jeg har laptop og må derfor gå for et eksternt lydkort. Kjøper jeg et eksternt billig-lydkort til 500,- så er jeg nok like langt. Dette her kunne muligens vært noe, men ser ikke at dette selges i Norge.... ser ut for at prisen ligger rundt tusenlappen i statene. USB SB Digital Music SX

Det hele koker ned til om jeg skal bruke 3000-3500,- for en anvendelig DAC og da koble den til min gamle Pioneer DV646A DVD-spiller + laptop, eller om jeg skal kjøpe meg en ny Xindak CD-spiller til 2000-2500,-.

Går jeg for sistnevnte alternativ så blir det å kjøre evt musikk som fra laptop direkte til forsterker som vel vil forringe lydkvaliteten relativt mye (kun analoge innganger på forsterker) kontra å kjøre gjennom en DAC? Eller vil jeg med lossless format ikke høre så stor forskjell uansett?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo mest praktisk med en dac som kan brukes på begge kilder
    jeg ville prøvd den kinesiske der til bare 195dollar. flere tråder om den på hifisentralen.no, diyaudio.com, headfi.com.
    den har både optisk og coax + hod.tlf ut

ellers er det flere usb lydkort å velge i fra procom.no, de har også det meste av inn/ut og kan brukes som standalone dac ofte..
    f.eks Procom Music
    Procom Music

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa Dac014 (tror den het det) testet jeg for mange år siden og den var bra og det skyldes nok utgangstrinnet (klasse A) og ikke noen billige OP amper som desverre ofte blir benyttet. "Monica2" ser jo fin ut da
    Noen som har testa ?
    /L

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en brukt RME dac for 3k for en stund siden. Mater den med en gammel JVC cd-spiller, Pioneer 668 dvd-spiller og optisk fra pc'en. Bruker en optisk switch (Biltema ) for å utvide optiske tilkoplinger.

Den får det meste til å høre veldig bra ut. Faktisk høres til og med 128kbps mp3 filer fra pc'en mer enn brukbare ut - kanskje sier mest om mine ører, hehe.

Med dacen kjører jeg balansert til forforsterker og balansert videre til effekt.

Tror du vil få et bedre resultat med å skaffe deg en dac. Bruker du 3k i en dac så vil det høres bedre ut enn en cd-spiller for samme beløpet - samtidig kan du bruke flere kilder.

Her brukes pc'en stadig mer til musikkspilling (mediaplayer 11 grensesnittet er utrolig bra) og 668'en stort sett til sacd og dvd-audio.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel utvilsomt mest praktisk med DAC om man skal velge, men hva tror dere jeg får best lyd med?

- Den nye Xindak C06 CD-spilleren ("...Instead of the ordinary 44.1 KHz sampling frequency with 16bit sampling precision, this CD-player adopts design as 176.4 Khz sampling frequency...TDA1543 DAC chip")

eller

- Xindak DAC-3 MKII sammen med min Pioneer DV646A ? ("...transfers and upgrades 16Bit/44.1KHz digital signal of common CD to 24Bit/96KHz, and then decodes 24Bit/96KHz to improve quality of sounds...")

Prismessig kommer jeg omtrent likt ut, men lydmessig?? Skal parres med Xindak forsterker. Håper på tilbakemelding om noen skulle ha noen formening om dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville ha gått for ekstern DAC. Min erfaring med slik type avspiller er at laseren tar kveld lenge før resten av elektronikken, og den er dyr å få skiftet. Å kjøpe en relativt rimelig DVD spiller som drivverk vil nesten bestandig bli billigere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sto overfor samme problemstilling, bare at jeg vurderte ny dvd-spiller også. Valget falt til slutt på en Musical Fidelity X-24k DAC, som jeg er godt fornøyd med. Ga 2k for den inkl. frakt (finn.no). Valgte DAC fordi det gir flere muligheter, færre komponenter i anlegget, og har i tillegg tro på at en ekstern DAC til 2-3k vil gi bedre lyd enn en cd-spiller som i tillegg til DAC inneholder drivverk, bilde-del, osv.

Lydbildet ble mye bredere og dypere, diskanten fikk flere detaljer - ble mer oppløst. Legger også merke til mer informasjon i hele frekvensregisteret nå enn jeg gjorde før.

Lykke til hva enn valget blir

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Heller nok mot en DAC ja, så får jeg heller bare beholde den DVD spilleren jeg har som drivverk enn så lenge. Spørs vel om ikke den må byttes ut snart likevel, begynner å bli en del år...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Takker for innspill. Heller nok mot en DAC ja, så får jeg heller bare beholde den DVD spilleren jeg har som drivverk enn så lenge. Spørs vel om ikke den må byttes ut snart likevel, begynner å bli en del år...
    Det skal du ikke være så sikker på at du trenger; jeg har en JVC som kostet 900,- kr på Elkjøp for bortimot 5 år siden, og den duger glimrende! Er delte meninger om hvorvidt det har noen hensikt å benytte et dyrere drivverk, men etter det jeg har lest meg fram til skal en ha et rimelig dyrt anlegg, og et rimelig dyrt drivverk før man hører forskjell på det dyre drivverket og en ok dvd-spiller.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok heller ikke at du vil merke forskjell på lyden med en nyere DVD spiller, men det kan kanskje være andre ting som spiller inn. HDMI etc.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 3000 kr vil jeg absolutt anbefale å kjøpe en DAC på bruktmarkedet. Du må nok høyere opp i pris for å få en anstendig CD-spiller.

Kanskje den gamle, men dog så gode, Holfi IDA. Ikke ofte på bruktmarkedet, men vær tålmodig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å gå for en DAC, mulig Xindak DAC5, men drøyer litt enda...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •