-Forvrengning i øra, faktisk...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

-Forvrengning i øra, faktisk...

Jepp. Satt og så på Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest i kveld, og plutselig begynner lyden å skurre og knitre i bakhøyttalerne. Til slutt blir det såpass plagsomt at jeg setter på pause, og går rundt og sjekker koblinger/kabler. Setter på filmen igjen, og etter en stund kommer det igjen. Reiser meg opp og står ved siden av den ene bakhøyttaleren, og da skurrer/knitrer det ikke. Setter meg i 'sweetspot' igjen, og ved høyt volum i filmen knitrer det i diskanten...

Fant til slutt ut at det ikke var noe feil med receiver/høyttalere, men når jeg gapte høyt (alá gjespet) knitret det også i ørene. Og etter å ha gjort det, forsvant også forvrengningen.

Det var altså ørene som forvrengte!

-Det bør vel legges til at jeg er forkjøla for øyeblikket.

Andre som har opplevd noe lignende?

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok opplevd noe av det samme etter russetiden i 2005, hadde knitring i ørene og veldig vondt. kanskje ikke så rart siden jeg var på en russebuss med konstant høy lyd i 20 dager. var også forkjølet når jeg merket det første gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mmm... brendt spole :P, kansje ørene ikke tåler like my effekt som høyttalerne? sikkert bare sjuka som gjør det

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er velkjent at undertrykk/overtrykk i ørene kan gi mange rare effekter. Trykkutligning kan bl.a. gjøres ved gjespende bevegelser og låter litt knitrende. Forkjølelse kan med alle sine bivirkninger påvirke hørselen og noen ganger er den knitrende trykkutligningen vanskeligere når man er syk.

Jeg har mange ganger hevdet at helsa og dagsvariasjoner i hørselen er like viktige for lydopplevelsen som lytterommet og høyttalerne.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber som sonaroperatør i marinen, og jeg støtter 100% oppunder det roffe sier her... dagsform og helse har MYE å si...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - det fortsetter i dag. Ved klirring i glassflasker, rasling i nøkkelknippe og andre, harde lyder i de høye frekvenser, skurrer/spraker det i ørene mine.

På den ene siden er jeg glad det ikke er noe galt med anlegget, men selvsagt er ørene mine mer verdt enn annlegget, så jeg håper dette går over...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikkert over når du blir frisk igjen ;-)

Har selv opplevd slik 'forvrengning' og jeg skal skrive under på at dagsformen har mye å si :-D Jeg er spesielt ømfintlig tidlig om morgenen rett etter at jeg har stått opp, øra er liksom ikke spilt inn ennå og alle lyder høres sinnsvakt høye ut, sånn er det nesten hver dag men det gir seg temmelig fort.

A

edit: har også opplevd at det virkelig spraker i øra når junior har satt igang for fullt inne på badet feks, utrolig mye trøkk i mellomtonen ved slik skriking :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    edit: har også opplevd at det virkelig spraker i øra når junior har satt igang for fullt inne på badet feks, utrolig mye trøkk i mellomtonen ved slik skriking :roll:
    Jeg holdt lydtrykksmåleren 20 cm fra minstemann da han var på sitt mest høylydte for noen år siden. Målte faktisk 120dB fra den lille krabaten (men på kort hold).

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde spraking og forvrengning i flere måneder etter en flytur noen år tilbake. Da ble jeg litt nervøs, men det gikk over til slutt. Tror ørene fikk seg en liten smell ved nedstigning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv noen runder med nesedråper og tyggis. Bruker å få løst opp en del bakgjennom. Har hatt dette litt for mange ganger selv, nok til at hørselen er permanent noe ødelagt :-(

Knitring og skigåere inne i ørene er plagsomt å gå med over tid, men jeg bruker å bli bortimot døv for alle andre lyder i tillegg når jeg har en runde øreverk også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er bihulene som gjør det...
    Har hatt det samme men da har det som regel gått over med litt behandling med ett "Neshorn"..

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg holdt lydtrykksmåleren 20 cm fra minstemann da han var på sitt mest høylydte for noen år siden. Målte faktisk 120dB fra den lille krabaten (men på kort hold).
    Fantastisk ! Slik kan bare en skikkelig AV-entusiast finne på. :-D

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt øra !

Du burde gå får DALI Ear x2
    har de selv, og de funker som en drømm

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og med roomgain på et 4kvm flislagt bad så snakker vi skadelig volum ;-)
    Morsomt at du har målt, 20cm er jo ganske realistisk avstand når man skal trøste en liten en som er lei seg :cry:
    Egentlig ganske utrolig at en så liten kropp klarer å presse ut så mye lyd..

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •