Et par dumme spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par dumme spørsmål

#1 Effekt forsterkere: En effektforsterker på 100watt, vil den gi 100watt ut eller øker den effekten fra f.eks recieveren med 100watt?

#2 Klasser: Hva er forskjellen på en klasse A,B,C,D effektforsterker?

Beklager disse teite spørsmålene, men jeg har virkelig ikke peiling. Har lest en masse på dette forumet, masse bra info her, men kunne ikke finne svar på overstående. ops: ops:

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    #1 Effekt forsterkere: En effektforsterker på 100watt, vil den gi 100watt ut eller øker den effekten fra f.eks recieveren med 100watt?

Beklager disse teite spørsmålene, men jeg har virkelig ikke peiling. Har lest en masse på dette forumet, masse bra info her, men kunne ikke finne svar på overstående. ops: ops:
    HEi.
    Jeg er heller ingen ekspert, men når en effektforsterker er på 100watt så får høytaleren 100 watt selv om receiveren har 150 watt, receiveren fungerer som en forforsterker og gir signaler til effektforsterker.
    Håper jeg sier riktig her nå, ellers kommer det nok noen og retter meg.

Forskjellen på klasse a,b,c,d, er jeg egentlig ikke sikker på jeg heller.
    Men en forsterker som har 50watt klasse A er vel en enormt kraftkar etter som jeg kan forstå.
    og en som har 400 watt klasse D er noe i likheten av 50 watt klasse A.

Men som sagt, jeg er ikke sikker, jeg bare tror det er sånn, har aldri tengt noe særlig på det selv.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec

Watt skulle vært watt, men det er ikke alltid sånn da :/

Når det gjelder klasse, så er det forskjellig oppbygning av forsterkerkretsen.

*klasse A amp har en transistor som jobber heletiden. Altså alltid åpen.
    *Klasse AB har 2 transistorer som overlapper hverandre, så på lavt volum leder de heletiden.
    *Klasse B har en perfekt overgang mellom 2 transistorer.

Klasse D er en litt tullete betegnelse. Det er somregel en PWM amp. Pulsbreddemodulasjon isteden for spenningsmodulasjon.

Dette er ikke barnemat så kanskje ikke så lett å forstå. Men de lærde mener at en transistor som leder heletiden og ikke veksler som en AB eller B-klasse amp låter bedre.

Eller noe sånnt

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til hansam sin beskrivelse kan tilføyes at en effektforsterker på 100W gir ut 100W så lenge for-forstrekeren (det du kaller reciever) gir ut den nødvendige signalstyrke som skal til for å gjøre dette. Vanligvis ikke noe problem.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke dumme spørsmål - bare dumme svar.

Det lærte jeg i militæret.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les setningen din noen ganger og prøv å forstå hva det er du spør etter, dette er ikke ment som kritikk, men det blir litt "ullent", uansett så kan du gå ut fra følgende:

En E.F. som er på 100W, gir jada 100W men er det i 2, 4, eller 8 Ohm ?
    Her er det store avvik. P (effekt) = Spenning*Spenning(u*2) / Belasting i Ohm (R) altså en ren Resistanse (ikke en HT spole), men teoretisk så dobler man altså effekten, dersom du halverer belastningen osv.

100W/8Ohm, eller 200W/4Ohm, eller 400W over 2Ohm (teoretisk, men noen kraft plugger fixer dette, ikke pinglete receivere). Dette krever mye av stømforsyningen og hvordan det er dimensjonert ellers til å takle slike store strømmer gjennom HT spolen.

Klasse A, ALLE (ikke bare en) Utgangstranistorer leder ved null inn signal.
    Dvs. den bruker mest strøm uten inn signal...

Dette er for å ikke ha forvregning i "crossover" området dvs. mellom + og - området. Klasse A låter derfor litt "bedre" enn klasse AB som er vanlig.

D=Digital (Basert på Puls Code Modulasjon). Veldig effektiv, men det strides selvsagt om lydkvaliteten...

/L

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoff. Liker ikke at folk sammenligner klasse D med digital. Klasse D amper er ALT annet enn digitale. Det kan bare se sånn ut om man ser på en osilator og det ikke er noe signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var før i tiden slik at klasse d var kjent som "digitalforsterker" fra bilverden og de ble anerkjent pga:
    • Høy virkningsgrad (gjerne 80%+)
    • Liten fysisk størrelse
    • Mindre varmeutvikling

Virkningsgrad er jo utrolig viktig i en bil, hvor du har en dynamo som kjører på motoren som da skal generere nok strøm. Videre, har det jo en del å si for kabling, o.l., såvel som da selvsagt varmeutvikling, m.m.

Det er ikke uvanlig å finne en klasse d forsterker til bil på 2000w, som gjerne er uten vifte og i tillegg er ganske kompakt.

Problemet med klasse d., til bil, er at de spiller bare lave hz.
    Jeg vet ikke om vi skal si det er et problem, da det somregel er basselementene i bilanlegg som er de mest krevende oppgavene systemet har.

Nå har det seg sånn at du får noe som heter ucd, en forbedret utgave av tradisjonelle klasse d.

UCD'en kan spille 20-20.000hz og det sies i diverse tester at det er prima lydkvalitet.

Du får da fremdeles fordeler som virkningsgrad, lav varmeutvikling og kompakt størrelse. Somregel får du også mer watt for pengene.

Klasse A/B: Sløser gjerne 40-60% av effekten ut i varme!
    Klasse d: sløser gjerne 10-20% av effekten ut i varme!

Klasse a.. Ja.. hehe.. Den trenger vi ikke å snakke om, om watt er viktig argument for deg å velge forsterker.

Om vi tar da en klasse d på 80% virkningsgrad, gir denne gjerne reèlle 800-900w ut, mot en a/b som gir gjerne 400-600w ut.

Det er da to forsterkere som trekker 1000w fra strømnettet.
    Sier seg selv hva som er best til å drive iallefall sub med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Les setningen din noen ganger og prøv å forstå hva det er du spør etter, dette er ikke ment som kritikk, men det blir litt "ullent", uansett så kan du gå ut fra følgende:

En E.F. som er på 100W, gir jada 100W men er det i 2, 4, eller 8 Ohm ?
    Her er det store avvik. P (effekt) = Spenning*Spenning(u*2) / Belasting i Ohm (R) altså en ren Resistanse (ikke en HT spole), men teoretisk så dobler man altså effekten, dersom du halverer belastningen osv.

100W/8Ohm, eller 200W/4Ohm, eller 400W over 2Ohm (teoretisk, men noen kraft plugger fixer dette, ikke pinglete receivere). Dette krever mye av stømforsyningen og hvordan det er dimensjonert ellers til å takle slike store strømmer gjennom HT spolen.

Klasse A, ALLE (ikke bare en) Utgangstranistorer leder ved null inn signal.
    Dvs. den bruker mest strøm uten inn signal...

Dette er for å ikke ha forvregning i "crossover" området dvs. mellom + og - området. Klasse A låter derfor litt "bedre" enn klasse AB som er vanlig.

D=Digital (Basert på Puls Code Modulasjon). Veldig effektiv, men det strides selvsagt om lydkvaliteten...

/L
    Konsekvens av å spør folk med for mye peil. :P

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^ Qft!! LOL!!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse C og B (som ingen har nevnt) trenger du ikke tenke på, de blir ikke brukt i hifi sammenheng, så vidt jeg vet ihvertfall?

Men hva med klasse G og H forsterkere, er det noen som kjenner til slike?
    Jeg har en klasse H forsterker, den låter bra og må være ganske effektiv siden den nesten aldri blir varm..

A

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    D=Digital (Basert på Puls Code Modulasjon). Veldig effektiv, men det strides selvsagt om lydkvaliteten.../L
    Hmm...som Hansam sier så er det nok litt begrepsforvirring ute og går her. Klasse D dreier seg hovedsakelig om pulsbreddemodulasjon (PWM) (det er også noen andre typer). PCM er en kodingsform for digitale signaler slik som det du finner på cd-platene, .wav filer eller i telenettet.

Newcomer Bareare90 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    ...Sier seg selv hva som er best til å drive iallefall sub med.
    Er du så sikker på det?

Etter hva jeg har hørt/erfart med Midgard blokkene, leverer ikke kl. D så mange amper(Målt mine til ca 11a ved stor beleasting ved lav frekvens)
    Mens en kl a, ab eller b, klarer å levere mange fler amper. En kamerat av meg har kjøpt seg en Hegel effekt nå, og den skal klare å levere over 150A:-?

Poenget er at det ikke bare er watt som teller, f.eks. Kapa serien... På Midgard blokkene(2*600) spilte de ikke mye før forsterkeren kuttet, men med Hegelen(2*350) spiller de helt syk.

Noen som kan fortelle mer om dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et evigt tema dette med watt, og det er diskutert så mange gange.
    En forsterker ser en last, og skal arbeide med denne. Uansett om forsterkeren er på 600 watt kan den med en forferdelig last klippe veldig fort.
    En bra konstruert forsterker skal klare vanskelige laster uten å knele, vanligvis koster disse forsterkere mange penge, og er tunge, derfor siger vi gjerne at man får hvad man betaler for.
    Hadde klasse D vært den perfekte forsterker hadde alle jo gått over på det.
    Klasse A har fordeler, og strømforbruket tenker man ikke på når man skal nyte musikk !
    Og bare så det er sagt, klasse D er veldig bra til subs, og Kappa er i en klasse helt for sig selv når det gjelder å finde høyttalere det nesten er umulige å drive !

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også den oppfatning at klasse D er "mindre" enn andre klasser, har en klasse D forsterker og jeg merker at denne ikke gir like mye effekt som konvensjonelle forsterkere. Men det varierer ganske mye med hva man kobler på forsterkeren, laster man den lavt så gir den veldig lite..

A

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipp fra "der man vet alt";

A switching amplifier or class-D amplifier is a power amplifier where the active devices (especially in the output stage) are operated in on/off mode (i.e., as switches). The term "Class-D" is often assumed to mean "digital" amplifier. The quantization of the output signal implies sampling like that done in A/D conversion, but such amplifiers' input and output signals are still analog.

Output stages such as those used in pulse generators are examples of class D amplifier

Transistor amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Ikke så uventet info dette, men ha en fin Påske

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •