Bitperfekt 24bit/96Khz PCM "CD" fra harddisk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bitperfekt 24bit/96Khz PCM "CD" fra harddisk

Har drivi å lekt meg litt frem og tilbake den siste tiden med ymse alternative måter å få all musikk inn i et mediaspillerkonsept, samtidig som jeg ikke inngår noen kompromisser når det gjelder lyd.

Her hjemme har jeg to forskjellige cd-spillere som jeg måler det hele opp mot, Cambridge Azur 640C og Arcam CD73. På harddiskfronten (mediaspiller) har jeg to alternativer. En billig dedikert hd basert mediaspiller med digital coax ut fra China og en bærbar HP nx9420 hvor jeg har kjøpt et Creative USB 24/96 lydkort med optisk og coax ut. Jeg venter på en ny ekstern DAC så all testing jeg har gjort er via den interne dac'n i min Onkyo receiver. Fra cd-spillerene har jeg kjørt både analogt og optisk.
    Musikk cd'ene jeg har brukt(bruker) konsekvent er John Lee Hooker "Mr Lucky", Temple of the Dog "Temple of the Dog", Roger Waters "The Pros and Cons of Hitchiking", Font242 "Tyranny for You", Buddy Guy "Blues Singer" og i det siste har jeg lagt til Marilyn Mazur "Daylight Stories" Alle cd'ene har jeg kopiert ut bitperfekt med dbPoweramp Reference, ukomprimert PCM.

Resultatene mine er jo høyst subjektive og ltt foreløpige. Den forskjellen som udiskutabelt er tilstede, HD basert kontra CD-spiller, er et roligere lydbilde i harddisken sin favør. Målt mot Cambridge spilleren var det mye roligere faktisk. De første rundene med lytting var med "std" 16bit/44,1Khz PCM. Siden både chinaspilleren og creative boksen kan arbeide med 24bit/96Khz PCM så kopierte jeg i neste omgang ut musikken direkt til 24/96 med hjelp av dbPoweramp. Filene ble omlag 3 ganger så store, men det får ikke hjelpe. Gigabyte koster jo en slikk og ingenting nå om dagen. Både creative kortet og AC3filter (bruker den som std. for mange formater) ble satt til å sende 24/96 digitalt ut. Displayet på Onkyo'n bekrefta også at formatet faktisk var PCM 24/96. OK, hvordan låt det? Ett ord, knallbra :-D Det rolige lydbildet var fortsatt der, men nå var også mikrodetaljeringen et hakk bedre. Om det kan kalles doping eller ren prostitusjon å kopiere ut signalet til 24bit/96Khz vet jeg ikke, men det låt supert. Ingen av cd-spillerene klarer å reprodusere en så klar definisjon av instrumenter som harddiskene var i stand til i 24/96 modus. Jeg opplever musikken mer avslappende å lytte til når jeg spiller fra harddisk. Noen vil kanskje si litt mer "pertentelig" med kanskje litt mindre "trøkk", men jeg lurer på om denne "trøkken" faktisk er en slags litt ullen støy som jeg ikke helt klarer å forklare. Er ikke i tvil om hva jeg foretrekker ihverfall.

For meg ser det ut til at jeg heller mot å konvertere musikken min over til et hd basert system og kjøre digitalt mot en DAC av høy kvalitet. Før jeg bestemmer meg 100% så vil jeg gjerne få testet mot cd-spillere i virkelig high-end klassen. Får se om noen tørr ta opp hansken

Det som gjenstår er jo å få gjort dette på en brukervennlig måte. Det må være minst like enkelt som å legge en cd i spiller'n. USB lydkortet fra creative pluss tilhørende software kan styres via en fjernkontroll så det er jo et alternativ

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende - dette må testes ut! :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjempespennende. 24/96 rett inn på dac'n var en aldrig så liten øreåpner for meg. I det minste produserte det et resultat som mine ører helt klart foretrekker fremfor mine 2 cd-spillere.

For de som ennå ikke har snust seg frem til dBpoweramp så kan jeg anbefale å bruke den til kopiering og konvertering. Den er basert på og en videreutvikling av EAC. Det er fortsatt et løst sammarbeid mellom de to. Etter det jeg har skjønt så lever folket bak dBpoweramp av å utvikle proffesjonelle digitale lydsystemer til radio og tv markedet. dBpoweramp er en spinnoff av dette som de selger til en billig penge.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig spennende, jeg må jo bare teste dette. Kan delvis allerede skjønne at dette har noe for seg:

I går så testet jeg Creative x-FI kort (analog ut til EC 4.7 pre, videre til Zapsolute mk2 4.2 powe amp (klasse A) videre Electra 926). Det låt helt OK. Vanskelig å høre forskjell på Org CD og HD.

Så koblet jeg inn "24 bit Crystalizer" modus på x-Fi musik kortet og jeg skjønner allerede nå at 24bit har noe for seg. Mange flere detaljer og dette er på vanlige lossless format MP3 filer via EAC (Lame). Så nå har jeg ikke tid lenger let finn, installer, test og det er allerede sent...

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gikk raskt
    Roger Waters "The Pros and Cons of Hitchiking" inn i skuffen og 24/96 ukomprimert ut fra dBpoweramp. Skrudde av 24 Crystaize (kunstig effekt) og ut kom selveste Roger Waters i helt kjent stil. PENT.

Driver å A/B tester CD (Pioneer 686) mot HD lyd:
    Nå kjører jeg altså følgende,
    Ripping fra CD via dbPoweramp i 24/96 kvalitet (ukomprimert),
    spiller av med J.River Media Center 11.1 gjennom
    Creative x-FI Extreme Music Lydkort (Analog utgang) til
    EC 4.7 preamp til
    ZapSolute mk4.2 Effektforsterker (klasse A) til
    Electra 926 HT

Mao. helt usminket og det låter likt eller bedre enn orginalen
    Litt kort evaluering dette, men det spørs om ikke EAC har en verdig konkurrent her ja

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal tidlig opp i morgen desverre, men dette ga mersmak
    The Pros and Cons of Hitchiking er en meget godt likt CD i min mangefoldige samling. Slikt lages ikke lenger, desverre..

Pioneer 686 kontra HD via dbPoweramp i 24/96 format ?
    La meg si det slik, jeg lytter og lytter og er i tvil om hvilke kilde jeg lytter til.
    Jeg tror faktisk at HD er tråden kvassere. Årsak; Ennå større "rom", veldig avslappet men presis lyd (har hørt dette før, endel PCèr kan få bit strømmen fra en HD levert mere stabilt enn fra et CD drivverk (mindre jitter, altså tids støy..). Dette funker, abeselutt. Gir meg for i kveld, men fortsetter test i mårra..Fredda (Ok Tiger, my bad )

/Lasse

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ripper man en vanlig cd giver det ca 850 kbps, med 24/96 materiale ligger den på ca 2500 kbps når jeg streamer til SB3....
    Jeg har ikke prøvd å rippe i 24/96, det er vel det dere driver med nå, jeg bruker vanlig AppleLossless....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dbPoweramp er et fantastisk verktøy for gutter som liker å leke med CD kopiering. Testet å komprimere med Flac i går og det er ikke mulig for meg å høre noe forskjell på Flac (lossless) og org. CD fra Pioneer 686. Spiller jeg via HD og 24/96 er det sannerlig mere ro over avspillingen.

Et must for alle dette

/L

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    dbPoweramp er et fantastisk verktøy for gutter som liker å leke med CD kopiering. Testet å komprimere med Flac i går og det er ikke mulig for meg å høre noe forskjell på Flac (lossless) og org. CD fra Pioneer 686. Spiller jeg via HD og 24/96 er det sannerlig mere ro over avspillingen.

Et must for alle dette

/L

Mulighet for å skrive inn navn på sang og artist med dette programmet? Jeg har en demoplate fra HifiCenter-Kjeden jeg gjerne ville testet med men får ikke opp annet info enn dette:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tror da det (se selv her):
    Vedlegg 18350

Jeg har ikke testet dette, men vil tro at man kan skrive inn
    egen tekst dersom denne mangler...

/L

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ITunes skrives bare inn manuelt om ikke cd info finnes på nettet.
    For en stund siden satte jeg i Usher test cd´en, 25th Taipei High End osv., og jeg fikk opp info om tracks, artister osv slik jeg kunne skrive dette ut, men jeg husker egentlig ikke hvilket program jeg brukte slik jeg fandt denne info, skulle ønske jeg husket det...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Mulighet for å skrive inn navn på sang og artist med dette programmet? Jeg har en demoplate fra HifiCenter-Kjeden jeg gjerne ville testet med men får ikke opp annet info enn dette:
    Ja, du kan mappe hvilken info som helst til eksisterende eller egendefinert id3 tagge. Eller til "industri" tags.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Spiller jeg via HD og 24/96 er det sannerlig mere ro over avspillingen.
    Ja, det mener jeg også. Ikke noe revulosjonerende, men jeg tror alikevel jeg våger meg utpå med den påstanden at lydbildet blir noe roligere.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    Ja, du kan mappe hvilken info som helst til eksisterende eller egendefinert id3 tagge. Eller til "industri" tags.

Hvordan da? Alt jeg får opp av info om filen er:

Det nytter heller ikke å endre filnavn i Windows.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vet nesten ikke om jeg tørr prøve å rippe til 24/96 til min SB3. Blir resultatet bedre, må jeg jo rippe mine 500-600 cdplater pånytt!
    Arbeid-arbeid-arbeid

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Hmm, vet nesten ikke om jeg tørr prøve å rippe til 24/96 til min SB3. Blir resultatet bedre, må jeg jo rippe mine 500-600 cdplater pånytt!
    Arbeid-arbeid-arbeid
    Det tror jeg ikke der er noen vits i. Forøvrigt ser jeg ingen vits i å konvertere til 96 Khz da dette ikke korresponderer med cd formatet, da skal man bruke 88.2 Khz, men denne valgmulighet har ikke DBPowerAmp.
    Kjører man flac eller annen lossless ser jeg liten grunn til å upsample. Er musikken spilt inn i 24/96 snakker vi helt andre boller.
    Jeg hører ingen som helst forskjell på upsampling med min cd spiller, 24/96 eller 192, og jeg hører ingen forskjell på en wav med 1411 kbps eller en AAC med 850 kbps.
    Vil man ha det ultimative bare som en ekstra sikkerhet, eller ro i sjelen kan man gjøre hvad man vil jo.....
    Jeg nedlasted DBPowerAmp og Music Converter, og jeg skal leke litt med den, men jeg er ganske happy med ITunes og Lossless, også fordi jeg ikke har lyst å kjøbe eksterne harddisker bare til musikk, min pc kan brukes først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •