Bruke PC som cdspiller - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    "Fra konklusjonen:
    "Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.
    "
    -k
    Har lest testen ja. Metodikken er bra. Resultatene viser jo jevnt over veldig små forskjeller og er interessante. Problemet er at antall deltakere skulle vært ganget opp med omlag 70 og antall spor til evaluering skulle vært ganget med tolv. Med litt sunn fornuft og finger'n i jorda er det lite sannsynelig at alle som påberoper seg "gullører" faktisk har det. Det er vel heller det en slik mini-test viser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    Har lest testen ja. Metodikken er bra. Resultatene viser jo jevnt over veldig små forskjeller og er interessante. Problemet er at antall deltakere skulle vært ganget opp med omlag 70 og antall spor til evaluering skulle vært ganget med tolv. Med litt sunn fornuft og finger'n i jorda er det lite sannsynelig at alle som påberoper seg "gullører" faktisk har det. Det er vel heller det en slik mini-test viser.
    Det spørs jo hva man vil finne ut. Denne testen avslører jo ingenting nytt, den bare repeterer det fagfolk har visst lenge, mens de audiofile lever i tåka.

Hvis hensikten er å finne ut om noensomhelst hører slike forskjeller så er jeg enig i at omfanget er alt for lite.

Hvis hensikten er å beskrive den "typiske" hifi-forum-leser som er engasjert nok til å henge mye på slike forum og oppgi adresse for å motta en test-CD så tror jeg at antall deltakere kan være nok.

Det er også verdt å merke seg at konsensus på disse forumene er at CD-spiller må vatres opp, CD-plater må vaskes i løsemidler etc for å kurere den skrukkete digitale lyden som bestemora klager over når hun ringer fra vest-landet. Når man samtidig ikke greier å bekrefte noensomhelst forskjell når man gitt eget anlegg og "uendelig" tid får teste en sang med og uten et 600-kroners hovedkort med innebygd lyd og lakris-snøre så er det for meg tilstrekkelig indikasjon på at mange av utsagnene om fenomener i hifi er BS.

-k

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde noen komt med en stabel gammel tørka hifikomponenter og en cdplate som de påstår SIMULERER denne store floken i anlegget hadde jeg flira de oppi trynet. plata gjør INGENTING med komponentene i segselv.
    det er en fundamental forskjell på å faktisk koble denne cdspilleren og 5 meter lakrisskabel I selve anlegget og å digitalisere sporet slik som her. f.eks nivåforskjeller og lignende blir normalisert...

det er likevel interesant, skulle gjerne motatt en plate med ulike mp3 dekodinger selv.. aner det ikke hadde utgjort enorme variasjonene.
    men... at jeg hører forskjell på digitalutgangen fra de ulike drivverkene i huset er klinkende klart.. så å utelukke alt gjør jeg IKKE.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det spørs jo hva man vil finne ut. Denne testen avslører jo ingenting nytt, den bare repeterer det fagfolk har visst lenge, mens de audiofile lever i tåka.

Hvis hensikten er å finne ut om noensomhelst hører slike forskjeller så er jeg enig i at omfanget er alt for lite.

Hvis hensikten er å beskrive den "typiske" hifi-forum-leser som er engasjert nok til å henge mye på slike forum og oppgi adresse for å motta en test-CD så tror jeg at antall deltakere kan være nok.

Det er også verdt å merke seg at konsensus på disse forumene er at CD-spiller må vatres opp, CD-plater må vaskes i løsemidler etc for å kurere den skrukkete digitale lyden som bestemora klager over når hun ringer fra vest-landet. Når man samtidig ikke greier å bekrefte noensomhelst forskjell når man gitt eget anlegg og "uendelig" tid får teste en sang med og uten et 600-kroners hovedkort med innebygd lyd og lakris-snøre så er det for meg tilstrekkelig indikasjon på at mange av utsagnene om fenomener i hifi er BS.

-k
    Hehe Ja, mistenker at vi egentlig er ganske enige
    Den vikigste tingen Ivar sier i testen er vel egentlig budskapet om den forholdsvise prioritering folk gjør mellom høyttalere og annen elektronikk. Der er det mye å hente for mange tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hadde noen komt med en stabel gammel tørka hifikomponenter og en cdplate som de påstår SIMULERER denne store floken i anlegget hadde jeg flira de oppi trynet. plata gjør INGENTING med komponentene i segselv.
    det er en fundamental forskjell på å faktisk koble denne cdspilleren og 5 meter lakrisskabel I selve anlegget og å digitalisere sporet slik som her. f.eks nivåforskjeller og lignende blir normalisert...

det er likevel interesant, skulle gjerne motatt en plate med ulike mp3 dekodinger selv.. aner det ikke hadde utgjort enorme variasjonene.
    men... at jeg hører forskjell på digitalutgangen fra de ulike drivverkene i huset er klinkende klart.. så å utelukke alt gjør jeg IKKE.
    Hvor mange 1000 er du villig til å betale for nivåforskjeller så lenge du har volumkontroll?

Det finnes blindtester på Hifisentralen og Hydrogenaudio Forums hvis du vil lytte til forskjellige codecer.

Hva er den fundamentale forskjellen mellom å koble en CD til pre-amp til forsterker, kontra å koble en CD til opptaker, og avspiller til pre-amp? Merker kabelen om du sitter i rommet?

-k

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det har vært stilt spørsmål om avspillingsprogramvare har noe å si på lyden.

Og det kan hende, har funnet flere tråder på blant annet hydrogenaudio forumet der folk utveksler meninger om hva slags "sound" f.eks winamp gir kontra foobar2000 o.l. Selv har jeg ikke lagt merke til de helt svimlende forskjellene, og du har alltids en equalizer som du kan leke litt med.

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall koblet til mitt Creative audigy 2 ZS til min reciver med coax. Jeg får extremt mye bedre lyd fra min Denon 3910 dvd-spiller! Tidligere tenkte jeg at det var mest fordi jeg hørte på mp3 fra dataen og cder fra dvd-spilleren.

For en stund siden testet jeg med de tre første sporene på "Dire Straits - Brothers in arms". Jeg brant over på en cd en god 320bits mp3-rip mot en god flac-rip og satte de etter hverandre. Etter en lytterunde sammen med madammen førte vi at flac-rippen var bedre men slettes ikke så stor forskjell som når vi hørte de det samme fra dataen.

Lydkortet hadde ikke en sjanse mot dvd-spilleren.

Lydkortet mitt er vel en 4, 5 år gammelt men det var vel noe av det bedre man fikk fra creative på den tiden.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Jeg har ihvertfall koblet til mitt Creative audigy 2 ZS til min reciver med coax. Jeg får extremt mye bedre lyd fra min Denon 3910 dvd-spiller! Tidligere tenkte jeg at det var mest fordi jeg hørte på mp3 fra dataen og cder fra dvd-spilleren.

For en stund siden testet jeg med de tre første sporene på "Dire Straits - Brothers in arms". Jeg brant over på en cd en god 320bits mp3-rip mot en god flac-rip og satte de etter hverandre. Etter en lytterunde sammen med madammen førte vi at flac-rippen var bedre men slettes ikke så stor forskjell som når vi hørte de det samme fra dataen.

Lydkortet hadde ikke en sjanse mot dvd-spilleren.

Lydkortet mitt er vel en 4, 5 år gammelt men det var vel noe av det bedre man fikk fra creative på den tiden.
    Flac fra DVD spilleren?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss ikke volumet i lydkontrollern fra windows er på fullt er det en sjanse for at det ble foretatt digital bitredusering.. da låter det dårligere ja.

er enig i at digitalkilden kan ha litt å si, (alt etter hvilken dac), men når forskjellen er "ekstrem" som påpekt her må nesten noe være feil

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    Flac fra DVD spilleren?
    Jeg er dårlig til å forklare

Kjørte alle filene tilbake til vanlige lydfiler i nero når jeg brant de. Men det bør jo ikke ha noe å si på kvaliteten.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få lov til å si det, selv om mange sikkert er ganske uenige:
    knutinh´s argumenter og synspunkter er svært fornøyelige å lese! Han tør å røre ved en "helligdom" som de fleste fortier; synsingen.
    Man kan synes og mene i hytt og gevær, og gjerne det!
    Det jeg for min del generelt savner. er målbare og bevislige forskjeller / forbedringer i slike sammenheng? Hvorfor ikke legge frem en graf eller et bilde fra et spektrometer / lydanalyse?
    Finnes de?
    Med all mulig respekt for de som mener å høre forskjell: Blindtester har jo ikke sjelden bevist at synsing og meninger ganske ofte faller platt til jorden....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ute etter referanselyd fra PC'en som kan konkurrere med CD-spillere i aller øverste klasse kjøper du en Stello USB DAC til ca 15K og kobler på PC'en.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Er du ute etter referanselyd fra PC'en som kan konkurrere med CD-spillere i aller øverste klasse kjøper du en Stello USB DAC til ca 15K og kobler på PC'en.
    Ja, sikkert et kjempegodt alternativ. Har jo fått gode omtaler både her på berget og i utlandet, i sær england. Av DAC'er finnes det jo masse å ta av. Jeg begynner å helle mot det at en løsning hvor du spiller av bitperfekt materiale fra harddisken i enten 16/44 eller 24/96 og kjører det rått (og urørt av windowslag) via usb eller fiber (har ikke noe imot coax, bare gammel vane) til en ekstern DAC av topp kvalitet vil være en lydmessig ultimat løsning. Ethvert drivverk, uansett prisklasse, vil være en den reneste equalizer i forhold. Da kan de som ikke eier mer avansert måleutstyr enn et centiliterglass si hva de vil

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microfilm,

Jeg ser at du har en HP nx9420. Hvordan spiller du musikken din ? Via coax (SPDIF) eller via ekstern lydkort.

Jeg spør fordi jeg har en HP nw9440 (ikke likt men ikke langt unna) og ønsker å bruke den som HTPC.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Microfilm,

Jeg ser at du har en HP nx9420. Hvordan spiller du musikken din ? Via coax (SPDIF) eller via ekstern lydkort.

Jeg spør fordi jeg har en HP nw9440 (ikke likt men ikke langt unna) og ønsker å bruke den som HTPC.
    Først brukte jeg pcmcia kortet fra creative, men fikk masse klikkelyder som jeg etterhvert fikk bekreftet var en inkompabilitet i selve pcmcia grensesnittet. Nå tester jeg ut dette creative usb lydkortet

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •