Bruke PC som cdspiller - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Vi prøvde med forskjell hos Tiger for litt siden.. Vil si det var ganske forskjell fra htpc'n til DrErling og den ..dyre cd-spilleren som g-h tok med seg.. Stor forskjell..
    Under DrErlings hjemmekino står det at han har ESI Juli@ lydkort. Dere sammenlignet altså en CD-spiller til 28K med et lydkort til under 2K, og konkluderte altså med at CD-spiller fungerer bedre enn PC til lydavspilling. Kanskje en ide å sammenligne produkter i noenlunde samme prisklasse før man setter en endelig konklusjon?

Frode

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. jeg setter bare konklusjoner opp mot det jeg selv har hørt, noe annet kan jeg vell ikke gjøre.. eller hur?? Synes dere det er rart at en cd-spiller skulle ha gitt ut bedre lyd en en pc.. Da kan dere mene det, mine konklusjoner er ikke endelig, jeg forteller bare det som jeg selv har erfart.. Men hvis det er feil så...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. jeg setter bare konklusjoner opp mot det jeg selv har hørt, noe annet kan jeg vell ikke gjøre.. eller hur?? Synes dere det er rart at en cd-spiller skulle ha gitt ut bedre lyd en en pc.. Da kan dere mene det, mine konklusjoner er ikke endelig, jeg forteller bare det som jeg selv har erfart.. Men hvis det er feil så...
    Det er helt riktig å fortelle om dine erfaringer, men det er viktig at du forteller hvilket utstyr disse erfaringene er gjort på. I de første postene nevnte du ikke noe om dette, og da er det ikke lett for leseren å vurdere hvor mye vekt han skal legge på dine utsagn.

Frode

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vell egentlig bare svart på trådens ordlyd

"Kan man få bra lyd ved å bruke PCen som cdspiller?"

Ut i fra det jeg har hørt så fungerer pc'en dårlig som en cd-spiller...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vell egentlig bare svart på trådens ordlyd

"Kan man få bra lyd ved å bruke PCen som cdspiller?"

Ut i fra det jeg har hørt så fungerer pc'en dårlig som en cd-spiller...
    Da får vel bare jeg svare ut fra min erfaring at ja, man kan få bra lyd ved å bruke pc'en som cd-spiller.

Frode

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint! Så hører han på dine råd.. Og blir skuffet

Spøket, Det finnes vell ikke noen fasit da..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde tråden handlet om hva som fungerte best??
    Jeg tolket det som om trådstarter kun lurte på om en pc duger til å spille cd`er, noe jeg mener den kan gjøre bra mtp prisen. Et brukbart lydkort koster fra 500kr og oppover og i den prisklassen finnes det vel knapt cd-spillere å velge i. Da blir det isåfall en dvd-spiller, noe ala det man får på Rimi, som er nærmeste konkurrent og da ville jeg heller brukt pc`n.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test en PC med lydkort som f.eks:

Creative E-MU 1820M
    Creative E-MU 1616M
    Lynx L22 / Lynx 2B
    RME HDSP 9632

Mot cd-spilleren som er nevnt, så får dere nok ganske sikkert en annen vurdering av cd-spiller mot pc /m bra lydkort.

Men kortene som er nevnt, ESI Juli@, Creative E-MU 0404, X-Fi Xtreme Music vil nok ikke fungere helt optimalt nei. (ESI Juli@ er vel det mest habile av disse kortene..).

Synes det er OK at en Marantz til 28k spiller bedre enn disse kortene, ellers hadde jeg blitt litt sjokkert over "svindling på høyt plan".

Bruker selv Creative E-MU 1820M og er lyden er ganske formiddabel i forhold til cd-spillere jeg har hørt på mitt anlegg.

Benytt gjerne EAC for en "perfekt" kopi av cd-platen som du lagrer på harddisk for en "perfekt" avspilling i ettertid.

Ulempen med en PC er at du ikke får skikkelige lydkort som spiller av DVD-Audio med høy oppløsning. I tillegg er det null støtte for SACD..

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kjøpe for en stund siden HTPC komponenter fra Komplett og da fulgte det med dette kortet:

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music - lydkort
    Komplett.no - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Bulk

Dette skal etter det jeg forstår være et OK kort i budsjettklassen og jeg hadde tenkt å koble dette digitalt (SPDIF) mot receiver, men neida.
    Bare digital inngang ;(

Har aldri prøvd analog utgangen fra dette da jeg vil tro at "onboard" digitale utgang gjør en bedre jobb (med RXV2500 som DAC).

Noen som vet om det går an å skaffe ekstra moduler m/SPDIF utgang til dette kortet og om dette har noe for seg ?

EDIT:
    Fant denne etter en stund leting:
    Creative SB X-Fi Digital I/O Modul (250,-) så da for vi prøve denne da

/L

Hæh?

Har da eksakt det samme kortet selv og bruker da vitterlig den digitale utgangen... Mini-jack kontakten øverst på baksiden av kortet er digital S/PDIF ut. Du trenger bare en overgang fra mono mini-jack til coax, og dette finner du overalt. Det finnes forøvrig ingen digital inngang på baksiden av kortet, så hvor så du dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Bare litt kaldt vann i blodet:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

"Fra konklusjonen:
    "Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.
    "

Omtalt her:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...light=l%F8kken
    Veldig bra dette Knut ! Forsett den god jobben du gjør, det er meget interessant :-D

For å gå tilbake til tråden: jeg har en ganske ny laptop (HP nw9440), så intern kort er ikke noe for meg. Jeg så at Procom og andre har USB 2.0 lydkort. Er de like bra som andre PCI intern kort ? Hvis jeg skal bruke analoge utganger for stereo og SPDIF for 5.1/7.1 hjemmekino, hva bør jeg velge ? (Jeg forstår at jeg må ha et lydkort med minst bit-perfect og ASIO).

Er det noen her som har prøvd Linux for å spille CDer ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bra svar her. Så for å oppsumere så fungerer det bra å bruke PCen som cdspiller hvis man har et bra lydkort som støtter ASIO og bitperfect. Også skal man bruke den analoge utgangen..

Til film har avspillingsprogram mye å si for kvaliteten. Har det også noe å si når man spiller av musikk?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen for data hi-fi?

SXD2 USB DAC : Silhouette Series :: Perreaux

Recommended Retail Price (Euro): € 999.00

Norge:

Infinite Resolution

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Løsningen for data hi-fi?

SXD2 USB DAC : Silhouette Series :: Perreaux

Recommended Retail Price (Euro): € 999.00
    USB dac er nok en god løsning for de som vil ha golyd fra PC'en.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi testet ut cd-avspilling fra en dedikert cd/dvd spiller kontra en PC i stua hjemme.

- NAD T562 cd/dvd spiller (Toppmodellen til NAD for et par-tre år siden) over digital optisk utgang
    - Dell Inspiron analog lydutgang med lakristråd-kabel
    - 5.1 Hjemmekinoanlegg basert på NAD / DALI til ca 20000

Vi (kona og jeg) hadde absolutt ingen problemer med å høre forskjell på PC'en og NAD'en. Det første man la merke til var et lavere utgangssignal fra PC'en. Greit nok. Når vi justerte for dette var det forstsatt stor forskjell. På de lavere frekvensene var det ikke lett å skille. De høyfrekvente delene av teksten på sangene, som s-lyder, låt ekstremt mye klarere og mer distinkt på NAD'en. Det samme gjaldt genrelt for alle deler av musikken som bevegde seg i området 1-2khz og oppover, for å gjøre et forsiktig anslag.

Etter det var det INGEN tvil for får del. PC'en ble øyeblikkelig vraket som CD-avspiller i stua.

Det er mulig vi ville fått et bedre resultat fra PC'en med et eksternt lydkort, evt. med digital utgang, men så blir også stua desto mer full av dingser og kabler.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lokbjo
    Vi testet ut cd-avspilling fra en dedikert cd/dvd spiller kontra en PC i stua hjemme.

- NAD T562 cd/dvd spiller (Toppmodellen til NAD for et par-tre år siden) over digital optisk utgang
    - Dell Inspiron analog lydutgang med lakristråd-kabel
    - 5.1 Hjemmekinoanlegg basert på NAD / DALI til ca 20000

Vi (kona og jeg) hadde absolutt ingen problemer med å høre forskjell på PC'en og NAD'en. Det første man la merke til var et lavere utgangssignal fra PC'en. Greit nok. Når vi justerte for dette var det forstsatt stor forskjell. På de lavere frekvensene var det ikke lett å skille. De høyfrekvente delene av teksten på sangene, som s-lyder, låt ekstremt mye klarere og mer distinkt på NAD'en. Det samme gjaldt genrelt for alle deler av musikken som bevegde seg i området 1-2khz og oppover, for å gjøre et forsiktig anslag.

Etter det var det INGEN tvil for får del. PC'en ble øyeblikkelig vraket som CD-avspiller i stua.

Det er mulig vi ville fått et bedre resultat fra PC'en med et eksternt lydkort, evt. med digital utgang, men så blir også stua desto mer full av dingser og kabler.

Takker.. Det er det jeg har prøvd å fortelle også..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol desse sammenligningene her altså.. onboard lyd fra hovedkortet til en dell pc er kanskje verdt 20-30kr og blir like håpløs som "28k cdspiller - 1700kr lydkort" sammenligningen over.
    dere får folk til å tro at lyd fra pc er samme dårlige greia uansett hva de benytter.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet mot blant annet min gammle Rotel RCD 02 også jeg.. den koster ikke 28k.. Mener selv med denne at lyden har blitt bedre en htpc'er som jeg prøvd mot.. Med lydkort til ca. 2k.. (for 1,5 år siden, kan være det er det som er feilen..) Så dette er ikke en enkelt test som jeg anbefaler ut i fra, men flere (ca. 5 tester htpc'er mot cd-spillere)

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett har dere i denne tråden slått fast at det går greit å spille musikk fra PC. Det var vel det trådstarter spurte om. Resten er jo den evige diskusjonen om hva som er best til en gitt pris.

Det jeg setter stor pris på ved musikk fra HTPC er den helt geniale brukervennligheten. Man kan lage alle mulige playslists, spille av alle mulige formater og bruke den spilleren man vil (anbefaler Foobar).

Videre er jo musikk fra PC reneste hobbyen. Man begynner med et rimelig lydkort og koser seg med det. Senere når oppgraderings spøkelse herjer skaffer man seg bedre lydkort og ekstern DAC.

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke noe superdyrt lydkort. Eksternt lydkort med en toslink sender som har båndbredde nok holder. En god dac i den andre enden så er man igang Forutsetter da at man ikke bruker cd-drevet, men spiller direkte fra hd.
    Analogdelen til et pc-lydkort er vel ikke så interessant å diskutere, hvis man ikke er interessert i å ha en hobby i hobbyen da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    Analogdelen til et pc-lydkort er vel ikke så interessant å diskutere, hvis man ikke er interessert i å ha en hobby i hobbyen da
    "Fra konklusjonen:
    "Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort.
    "
    -k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •