Hva er viktig? Signalkilde, for/effekt, kabler og/eller høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 79
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er viktig? Signalkilde, for/effekt, kabler og/eller høyttaler?

Etter å ha lest mye her på forumet er mitt inntrykk at det er utrolig mange tråder som dekker "Hvilke høyttalere skal jeg velge?", noen færre men dog mange "Hvilken for-/effektforsterker skal jeg velge?" og en del "Hvilke kabler er best?"

Savner egentlig det viktigste, slik jeg nå ser det; "Hvilken signalkilde skal jeg velge?"

Etter å ha hatt en demo hos meg med enkelte her på forumet, så fikk jeg oppleve å benytte en god signalkilde. Dvs. Marantz SA11S1. Med andre ord en CD-spiller til veiledende pris 30.000 kroner. Har aldri hatt bedre lyd i min lille bule. :shock:

Har tøyset mye de siste 2-3 årene med alle andre deler enn akkurat signalkilden, så derfor begynte jeg å tenkte litt á-la Naim; Bruk pengene på signalkilden, og mindre suksessivt deretter (fritt tolket).

Er det ingen andre her som har opplevd det samme, eller flyr "alle" etter den samme populære ballen (dvs. høyttalere og effekt)?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja lite vits med dårlig kilde. men på høyttalersiden snakker man om forvrengningsforskjeller på kanskje titalls prosent

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se deg i denne tråden. Forskjeller på høyttalersiden i "titallsprosent" kan bety så mye...rent matematisk. Praktisk? Og er det enkelte prisgrupper/-klasser du tenker på spesielt?

Hva er din erfaring på signalkilden kontra de andre delene?

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er mye mer og hente ved å optimalisere høytt. enn innsignal. Jeg har hørt mye mer forskjell ved høytt. bytte enn forsterkerbytte CD-spillerbytte.

Eksempler kan komme....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi lytter til alle komponentene samtidig dermed er alle like viktige! Synergien har alt å si i tillegg til akustikken i rommet og hvordan lydbildet henger sammen i sweetspot. Watt sier mest om hvor høyt en kan spille mens strømkapasiteten er mye viktigere. Men høyttalere har ulike behov. Er det ikke normalt å ligget et sted mellom 10-30W et sted ved normal lytting med middels følsomhet og middels rom? Jeg synes altfor mange tror at mange watt=bedre lyd. Kabler kan i beste fall være fintuning. Etter min erfaring synes jeg disse komponentene påvirker lyden mest:

1) Høyttalere
    2) Rommet
    3) Innspillingskvaliteten
    4) CD-spillere
    5) Forsterkere
    6) Kabler og annet tweaks

CD-spillere avviker kanskje minst men er meget viktig for perspektiv/presisjon etter min erfaring.

Ren strøm burde sikker vært på lista men jeg har ingen erfaring annet enn at dyrere strømkabler ikke utgjorde noen klar forskjell.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette har litt å si på hva slags utstyr man har.

Og så er det mye mer imponerende med en feit høyttaler eller en diger 2x500 watts effektforsterker enn litt bedre kilde eller en tynn, liten preamp.

Et begrep innenfor (spesielt britisk hifi) er "Source first". Og det er, IMO, et fint begrep.

Et anlegg er ikke bedre enn sitt svakeste ledd.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilde er heldigvis et enkelt valg dersom man opererer i en brukbar prisklasse.

SlimDevices Transporter.. mer er det vel ikke å si om den saken.

Såklart.. hvis man vil bruke 150 000 på tilsvarende lydkvalitet på CD-spiller så kan man jo det

Verre er det med multikanal formatene og muligens også DVD. Selv om jeg også mener at HTPC er løsningen på filmavspillingsproblematikken med gnistrende bra bilder uten at det skal koste skjorta.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike meninger her, og det er forsåvidt ikke overraskende. Men, er det ikke slik at signalkvalitet man mister i utgangspunktet aldri kan gjennvinnes i de påfølgende ledd? Hvorfor er det ikke da signalkilden som betyr mest?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer "Vidar P" på hifisentralen:

"Jeg må virkelig si at jeg skjønner meg mindre og mindre på gutta som tråler bruktbørsen opp og ned i mente for å finne et produkt som a) har fått god(e) test(er), og b) er tilstrekkelig lavt priset ift veil (vill.) pris... i den tro at det er oppskriften til å oppnå best mulig lyd innenfor et gitt budsjett. Og så må man jo selvsagt bruke brorparten av budsjettet på høyttalere fordi det "betyr mest for lyden" (!) resten på en forsterker som minner mer om et sveiseaggregat enn om en musikkformidler også lydmessig, fordi "watt kan man aldri få nok av".. dersom det blir penger igjen så duger jo en billig cd-spiller, eller gjerne en dvd-spiller, like godt som de "overprisa" prestisjeproduktene fra svindler-produsenter som f.eks Naim og andre. Cd-spillere låter jo nesten helt likt uansett, dessuten måler de likt også... nei, bruker heller neste månedslønn på feite kabler som har fått god test; vel og merke dersom man finner de på bruktbørsen da, det er neppe nødvendig å prøve de allikevel siden de er så gode."

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Et anlegg er ikke bedre enn sitt svakeste ledd.
    Men uansett hvordan man snur og vrenger på det vil høyttaleren aldri være det svakeste leddet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere, rom og innspilling her i huset.

-k

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sagt at rommet og lytteren er de svakeste leddene. Men jeg har faatt meg en ahaopplevelse med en god kilde med stax hodetelefonene jeg akkurat fikk testet foer jeg reiste paa ferie.. Brukte kun linjeutgangen pa en dedikert CDspiller til rundt 4k. (noe som jeg vil si er en god kilde iforhold til prisklassen pa mitt anlegg)

Tror nok en moderasjon med komponenter som staar i stil med andre komponenter man har (prisklasse og matching) er veien til god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil nummer EN hos veldig mange er at de ikke tar i betraktning hva rommet har å si for resten. Jeg er blant dem som har gjort denne feilen, og det er definitivt noe jeg kommer til å gjøre skikkelig når jeg får anledning og råd til det.
    Det er så sant at helteten blir ikke bedre enn det svakeste leddet, men i de fleste tilfeller så er det rommet som utgjør den største flaskehalsen, og er forsåvidt den dyreste, viktigste, og mest kompliserte komponenten for oss almenne entusiaster å gjøre noe med. Derfor har jeg inntrykk av at mange ofte tyr til å kjøpe "enda bedre" og "dyrere" komponenter i håp om at dette vil rette opp det vi savner og si oss fornøyd med det.

Jeg vil også si at matching og valg av komponenter bør være mest mulig basert på at man lydmessig liker produktet, og dets samspill med sine komponenter i sine egne omgivelser og ikke basere seg kun på andres meninger og erfaringer, for vi har som regel ulik smak og behov - ikke minst forskjellig utstyr i forskjellige omgivelser. Det tar naturligvis tid, og hva man legger i valg av komponenter er også veldig forskjellig. Noen skal bare ha noe som produserer grei lyd, noen fokuserer på hvor bra test komponenter har fått, og legger ikke så mye vekt på hvordan komponentene passer sammen, hvilke egenskaper komponenten har (hvordan dette passer inn), eller hvilket potensiale det egentlig bor i deres system (utifra lytterens preferanser og krav)

Nå var vel utgangspunktet til Tiger å lufte temaet om hva signalkilde har å si for resten av systemet, og personlig må jeg si meg enig at det er av stor betydning hvor god signalkilden og kildematerialet er, og hvor bra signalkilden henter ut og bearbeider informasjonen. Har selv erfart hvor dårlig mitt system var med en relativt dårlig kilde. Personlig tror jeg det enda bor veldig mye bedre potensiale i mitt system (spesielt mtp rom), men så er også spørsmålet hvor langt man er villig til å gå, ikke minst hvor god råd man har, hvor man sier seg fornøyd, og hvor god tid man tar seg til å finne komponenter som spiller etter dine krav sammen som helhet.

Snakket med en DIY kar for en stund siden som laget en USB DAC selv. Kilden var en harddisk med lossless materiale. På denne måten slipper man alle ulempene med cd og LP, dog ikke filtreringen som originalt er gjort, og lydkvaliteten var visst på et helt annet nivå enn med noen cd spiller han hadde prøvd ut hos seg. Selv ikke Burmesters CD 001 til over 100k. Det viler jeg egentlig ikke på, men skal ikke uttale meg videre om det siden jeg ikke har hørt forskjellen personlig. Masse snikksnakk nå og jeg har sikkert gått way OT (allerede morgen gitt :???, men poenget er at dårlig lyd ikke kun nødvendigvis ligger i signalkilde, men også kildematerialet og måten signalkilden henter ut denne informasjonen på. Nå som "Loudness krigen" herjer så er det jo enda verre.

Hver komponent gjør sin del i et anlegg, og det er opp til brukeren/lytteren å finne komponentene som best passer sammen for hans lydmessige preferanser og samtidig gjør oppgaven sin på en god måte! :-D

Ville kanskje rangert viktigheten av komponentene slik:

1. Rommet

2. Integrering av høyttalere i forhold til rommet

3. Kildemateriale/Signalkilde

4. Høyttaler(e)

5. Prosessor

6. Forsterker(e)

7. Signaloverføring

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil støtte det innlegget her som sa noe slikt som at "vi lytter da til alle konponentene samtidig"! At bytte av høyttalere er det som umiddelbart kan endre lydkarakteren mest, er det vel ingen tvil om. Men samtidig så er det et faktum at ingen høytaler kan spille bedre enn det signalet den blir foret med. Derfor må en tenke på alle komponentene!

Selv har jeg opplevd stor forandring også ved bytte av signalkilde. Da jeg for min del byttet ut min gamle Marantz CD63Signature med en dyr Pioneer DVD-spiller (som ble kåret til årets cd-spiller i LydogBilde for noen år siden), ble jeg skremt. Lyden ble så dramatisk mye dårligere at jeg ikke kunne leve med det!

Har også opplevd aha-opplevelse med bytte av forsterker. Konklusjon: Anlegget er ikke bedre enn det svakeste leddet.

Hva som er det svakeste leddet derimot, tror jeg ikke nødvendigvis er det billigste. Rimelige cd-spillere i dag er jo vesentlig mye bedre enn tilsvarende billige for 15-20 år siden!

Normalt sett tror det er mest fornuftig å bruke mest penger på høytalere, men at en ikke bør la forsterker og cd-spiller komme langt bak.

Prioriteringen bør kanskje være forskjellig avhengig av romstørrelse også. I et lite rom kan en klare seg med en mindre høyttaler (billigere enn en større med tilsvarende lydkvalitet), men det er jo ingenting som tilsier at et mindre rom klarer seg med en billigere cd-spiller. På en liten hybel kan det derfor være fornuft i å snu prioriteringsrekkefølgen (cd-forst.-høyt.). I ei stor stue vil jeg likevel bruke mest på høyttalere.

Romakustikk forøvrig og innspilling kan ha mer å si for lyden enn noen av komponentene, så å trekke disse faktorene inn blir nesten meningsløst.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare et innspill fra en vintage entusiast,som i løpet av sin audiokarriere har blitt nødt til å se bakover i tid ang utstyr for å komme i mål på lydsiden.Dette hovedsaklig pga alt for høye priser på dagens utstyr,for å oppnå samme,gode lyd.
    I den forbindelse vil jeg nok hevde at signalkilde er den klart viktigste del ang lyd.tett etter kommer forsterkeri.
    Overraskende nok for en del,vil jeg ikke plassere høyttalerene veldig høyt i rekken,men de må passe til anlegget,og man må være bevisst på hvilken lydsignatur man ønsker.(nå vil sikkert mange rynke på nesen og si at INGEN signatur er det optimale,og de har rett!Men det hjelper ikke hvor mange hundre tusen du bruker på høytt,de blir aldri nøytrale uansett.)
    Høyttalerene behøver slett ikke koste skjorta.Det er nå engang slik at det er mye lettere å få det beste ut av en "billig" høyttaler med en god forsterker,enn om du forsøker å hekte på en høytt som er vanskelig å drive.-Og som derved, i de fleste audiokretser blir stemplet som high-end,og som i sin tur setter urimelige krav til forsterker.
    Nå setter jeg kostnad inn som et kriterie for å oppnå god lyd.
    Da finner jeg ikke igjen "min" lyd under hundre tusen i nytt innkjøpt utstyr.Dvs for hele anlegget.
    Nå bruker jeg hovedsaklig vinyl som lydkilde nr 1-så CD.I begge tilfelle er det viktig å velge riktig,i stedet for å velge dyrt.Cd-formatet er begrenset,og spillerne(til gjerne 60 000)høres ut til å endelig hamle opp med LP som kilde.Det kan snart bare måles i lyttetretthet.Jeg nekter å betale så mye,og er henvist til å skille mellom lydkvalitet,(som CD generellt er god på),og lydopplevelse,som LP er mye bedre på.
    På tredjeplass vil jeg sette kabler,men jeg er ingen kabelidiot!En billig kabel er ofte like god som en svindyr en._Men det er viktig å huske at en kabel uansett,ALLTID vil fungere som et slags filter i lydsammenheng._Og det er ALDRI snakk om hva en kabel TILFØRER av godlyd,kun om hva den trekker i fra.Gode kabler kan du like gjerne finne i "lakrissnor-utførelse" som i lillefinger-utførelse.Like gjerne kan du finne effektive lydblokkerere som ser likedan ut,i alle prisklasser.Man må bare prøve.Personlig erfaring heller likevel til at for tykke kabler skjelden er noe særlig bra.Det virker litt som en vannslange dette.Struper du enden vil effekten bli større,men lar du den være helt åpen,blir det bare sildring,og ikke særlig futt!
    Og på fjerde har vi rommet da..,selv om jeg er av den utradisjonelle oppfatning at et godt anlegg skal takle litt vriene rom,og faktisk mener at det er anlegget som skal tilpasses rommet ,og ikke rommet som skal tilpasses anlegget!
    Nyere anlegg er gjerne utrolig vanskelig å matche riktig,og er gjerne avhengig av masse tweaking for at alt skal klaffe.Dette er underlig,og kan vel best forklares med at vi snakker om produsenter som skal selge mest mulig av alskens ekstrasnadder for å overleve.
    Med gode vintage-anlegg er dette bare unntaksvis,et problem.
    Ellers er jo en god høretelefon det beste for å sile ut om høyttalerne ev skulle være problemet.Får du noenlunde samme lyd ut av høyttalerne som av høretelefonene,er det ikke dem som er problemet.-Men det skal absolutt ikke spares når du kjøper høretelefoner!De er den beste anleggs-sensoren du kan få,og kan nesten ikke måles i penger!!
    Bare som en personlig oppfatning,kan jeg jo nevne at jeg synes likevel å høre at på høyttalersiden har utviklingen gått framover.-Og vil dermed ikke uten videre,gå for vintage,selv om det er mange gode gamle høyttalere også.Tror faktisk at høyttalerprodusentene er den ærligste delen av dagens audioindustri,og at de faktisk bestreber seg på å levere så god lyd som mulig innenfor en gitt kostnadsramme.-Men igjen;riktig valg er bedre enn dyrt valg!
    Til slutt kan jeg jo bare sitere Linn-sjefen i hans berømte utagn fra 70-tallet;Shit in=shit out!
    Mvh Rune

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med mye sistemann sier her: Shit in - shit out. Tror mange ikke tenker på hvor viktig bra kildemateriale, og overføring er. Når har ikke jeg noen god CD-spiller, men overgange fra Philips DVD til den var stor, og etter at jeg fikk bedre høyttalere og forsterker har jeg absolutt troen på at det er mer å hente på bedre signal og behandling. Det som kommer ut av høyttalerne er jo aldri bedre enn det som CD-spilleren sender ut.

Så, for å svare på tittelen på tråden: Jeg vil si at kombinasjonen og balanse i systemet er viktig, at hver del fungerer sammen og skaper en helhet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare et innspill fra en vintage entusiast,som i løpet av sin audiokarriere har blitt nødt til å se bakover i tid ang utstyr for å komme i mål på lydsiden.Dette hovedsaklig pga alt for høye priser på dagens utstyr,for å oppnå samme,gode lyd.
    I den forbindelse vil jeg nok hevde at signalkilde er den klart viktigste del ang lyd.tett etter kommer forsterkeri.
    Overraskende nok for en del,vil jeg ikke plassere høyttalerene veldig høyt i rekken,men de må passe til anlegget,og man må være bevisst på hvilken lydsignatur man ønsker.(nå vil sikkert mange rynke på nesen og si at INGEN signatur er det optimale,og de har rett!Men det hjelper ikke hvor mange hundre tusen du bruker på høytt,de blir aldri nøytrale uansett.)
    Høyttalerene behøver slett ikke koste skjorta.Det er nå engang slik at det er mye lettere å få det beste ut av en "billig" høyttaler med en god forsterker,enn om du forsøker å hekte på en høytt som er vanskelig å drive.-Og som derved, i de fleste audiokretser blir stemplet som high-end,og som i sin tur setter urimelige krav til forsterker.
    Nå setter jeg kostnad inn som et kriterie for å oppnå god lyd.
    Da finner jeg ikke igjen "min" lyd under hundre tusen i nytt innkjøpt utstyr.Dvs for hele anlegget.
    Nå bruker jeg hovedsaklig vinyl som lydkilde nr 1-så CD.I begge tilfelle er det viktig å velge riktig,i stedet for å velge dyrt.Cd-formatet er begrenset,og spillerne(til gjerne 60 000)høres ut til å endelig hamle opp med LP som kilde.Det kan snart bare måles i lyttetretthet.Jeg nekter å betale så mye,og er henvist til å skille mellom lydkvalitet,(som CD generellt er god på),og lydopplevelse,som LP er mye bedre på.
    På tredjeplass vil jeg sette kabler,men jeg er ingen kabelidiot!En billig kabel er ofte like god som en svindyr en._Men det er viktig å huske at en kabel uansett,ALLTID vil fungere som et slags filter i lydsammenheng._Og det er ALDRI snakk om hva en kabel TILFØRER av godlyd,kun om hva den trekker i fra.Gode kabler kan du like gjerne finne i "lakrissnor-utførelse" som i lillefinger-utførelse.Like gjerne kan du finne effektive lydblokkerere som ser likedan ut,i alle prisklasser.Man må bare prøve.Personlig erfaring heller likevel til at for tykke kabler skjelden er noe særlig bra.Det virker litt som en vannslange dette.Struper du enden vil effekten bli større,men lar du den være helt åpen,blir det bare sildring,og ikke særlig futt!
    Og på fjerde har vi rommet da..,selv om jeg er av den utradisjonelle oppfatning at et godt anlegg skal takle litt vriene rom,og faktisk mener at det er anlegget som skal tilpasses rommet ,og ikke rommet som skal tilpasses anlegget!
    Nyere anlegg er gjerne utrolig vanskelig å matche riktig,og er gjerne avhengig av masse tweaking for at alt skal klaffe.Dette er underlig,og kan vel best forklares med at vi snakker om produsenter som skal selge mest mulig av alskens ekstrasnadder for å overleve.
    Med gode vintage-anlegg er dette bare unntaksvis,et problem.
    Til slutt kan jeg jo bare sitere Linn-sjefen i hans berømte utagn fra 70-tallet;Shit in=shit out!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaha

Etter 25 år med interesse for musikk og go`lyd er en ting blitt mer og mer klart, høyttaleren har klart mest å si! Andre komponenter rekker ikke over anklene, når det gjelder endring av lydsignatur. Alle andre deler av anlegget håndterer (10Hz-30kHz) musikksignalet med en letthet som får høyttalerene til å bli grønn av misunnelse!
    At den kulørte hifi-presse lager KRIGSOVERSKRIFTER om minimale lydendringer skapt av ymse produkter, gjør at mange forespørsler om valg av høyttaler og plassering med mer er for meg et sunnhetstegn. Når det er sagt bør man velge seg en høyttaler som er bra på din type musikk/preferanser.

Rommet er ett eget tema da dette ikke fåes stykkevis hos nærmeste hifi dealer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg vil støtte det innlegget her som sa noe slikt som at "vi lytter da til alle konponentene samtidig"! At bytte av høyttalere er det som umiddelbart kan endre lydkarakteren mest, er det vel ingen tvil om. Men samtidig så er det et faktum at ingen høytaler kan spille bedre enn det signalet den blir foret med. Derfor må en tenke på alle komponentene!
    Logikken din svikter her. Rett nok kan ikke høyttalere spille bedre enn det signalet de bli foret med, men dersom signalet deblir foret med er likt for de fleste kilder så har valg av kilder tilsvarende liten betydning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som forbedrer lyd hos hver enkelt vil jo varierer etter hvor gode komponenter de har. Har en en meget god høyttaler som passer ens preferanser vil kildebytte gi mest utbytte. I motsatt fall vil høyttalerbytte gi mest utbytte. Dermed vil erfaringene her variere. Jeg lyttet til et dyrt Linn anlegg i Riga i høst i et lite rom med murvegger og ingen demping. De sier seg selv hva som var største forbedringspotensial her. Alså helheten avgjør og hva som kan forbedres i hvert enkelt tilfelle varierer mye. Men klangen varierer mest blant høyttalere etter min mening. Men musikkvalg og hvor kritisk vi lytter har mye å si. Noen er ute etter trøkk og moro med rock andre slår av lyset og lytter til klassisk. Selvfølgelig er det da ulike behov. Ved klassisk er romgjengivelsen, presise plasseringer og naturtrohet meget viktige aspekter. For en rocker er ikke dette så viktig. Dermed vil jeg mene at for en som lytter på rock og ikke så altfor kritisk er ikke en CD-spiller like viktig som høyttaleren. Derimot er kilden meget viktig for presentasjonen til den klassiske lytteren. Min dyreste komponent er med klar margin CD-spilleren, men jeg hadde ikke trengt like god kilde om jeg hadde bare lyttet til rock (som nesten alltid har dårlig lyd desverre).

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •