Hva er viktig? Signalkilde, for/effekt, kabler og/eller høyttaler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 79
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kilden skal selvsagt være i orden, men de store forbedringene på denne siden får man som regel når man bytter til en signalkilde som farger lyden litt på en sånn måte som gir god synergi til oppsettet forøvrig. Spesielt med høyttalere som har en del avvik i frekvensgangen blir oppsettet ekstremt sensitivt for ulike kilder. Det betyr ikke at man ikke hører forskjell på kilder i de virkelig gode oppsettene, men man blir nærmest bare sittende og kostaterer forskjellene uten at de egentlig er avgjørende for hva man opplever som bra og dårlig.

Kilden er den eneste som har en "lukket oppgave" av komponentene i et oppsett. Feilene i et oppsett oppstår først og fremst i koplingen mellom høyttaler og rom. Deretter i koplingen mellom effektforsterker og høyttaler, og til sist i koplingen mellom pre og effekt. Koplingen mellom kilde og pre er også viktig men som regel langt mindre sensitv. Det er altså pre, effekt og høyttaler sin oppgave å sørge for en så god som mulig kopling til det neste mediet om man kan si det sånn. Med andre ord kan man ikke skylde på lytterommet dersom høyttalerne låter langt under pari. Enkelte oppgaver er uoverkommelige, men jo bedre konstruert høyttaler jo bedre skal den håndtere rommet. Forsterkeren skal i prinsippet levere fullkommen kontroll ved alle frekvenser, og det skal forforsterkeren også.

De største feilene oppstår i koplingen mellom høyttaler og rom. De nest største mellom forsterker og høyttaler. De som oppstår i koplingen mellom pre og effekt er signifikant på nivå med de som oppstår i avspillingsmediet, selv om det finnes verstinger på begge områder. Men det meste fungerer ganske bra og selv om kilden som regel måler klart bedre enn mange av de andre komponentene i oppsettet så har denne noen ulinjære forvrengningsformer som kan være en del mer hørbar enn de harmoniske. Heldig vis ligger disse på et matematisk mye lavere nivå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hmpf.

Er det noen her som har prøvd å kople billige høytalere til dyr elektronikk? Jeg hørte et par Klipsch B2 til 1800 kroner her om dagen tilkoplet komponenter til 6-7 ganger av den prisen, og jeg ble forbauset over hvor god lyd det kunne komme ut av dem.

Jeg mener fortsatt at høytalerne ER viktigst, men å si at det ikke er forskjell på signalkilder eller forsterkere (da mener jeg ikke bare antall watt, men også klangkarakteren!),- det vil etter mitt syn være meningsløst!

Hvis du hadde et par høyttalere til 20000.- og en dvd-spiller til 2000.- og hadde 6000.- disponibelt til oppgrderinger,- hvor ville det vært mest fornuftig å bruke pengene da? Jeg for min del hadde heller lagt pengene i en cd-spiller enn å gå opp til høyttalere til 26000.-! Bare for å eksemplifisere hva jeg mener.

Syns forøvrig Cybervision har sagt mye fornuftig her.
    Har du forsøkt disse Klipsch B2 på passende elektronikk i den aller laveste enden av prisskalaen?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du forsøkt disse Klipsch B2 på passende elektronikk i den aller laveste enden av prisskalaen?
    Ja. Jeg har hørt dem på 2 ulike anlegg.
    Det ene anlegget besto av en Densen DM10 (kostet 14k for 5-6 år siden) og Marantz CD7300. Det andre anlegget var en Rotel RA01 (en av de bedre forsterkerne i budsjettklassen) med en Pioneer DVD-spiller til ca 1200kroner og de tynneste kablene fra Clas Olson. Forskjellen på hva høyttalerne presterte var STOR! Det var overraskende å se hvor bra selv billige høyttalere kan spille med gode komponenter!

Det skulle vært interessant å sammenlikne hva et anlegg med motsatt kostnadsforhold (billige komponenter og 5 ganger dyrere høyttalere) hadde prestert i forhold.

Nå forsket jeg ikke nok på dette til å kunne konkludere med hvilke ledd i rekka (kilde-kabler-forsterker) som hadde mest å si, men min erfaring er at både valg av cd-spiller og forsterker har betydning for hvor tilfreds en blir med anlegget i det lange løp.

Jeg for min del tror ikke det er lureri når erfarne hifi-selgere anbefaler komponenter som ikke ligger så alt for langt unna høyttalerne i pris. Prioriteringen må vel også avhenge litt av hvilke egenskaper en vil at anlegget skal ha, både i forhold til rom og musikksmak. Tror ikke jeg ville prioritert cd-spilleren høyest om jeg skulle hatt lyd i en idrettshall, for å sette det på spissen. Når det gjelder kabler er jeg mer usikker. Det er vel en egen avdeling for diskusjon om akkurat det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men selv om det er pris og høyst sannsynlig kvalitetsforskjeller på de nevnte komponentene er det jo helt klart at det er store klangbalansemessige forskjeller på disse komponentene også. Om du klarer å finne komponenter med tilsvarende klangbalanse og spillestil i lavere prisklasse vil jo sammenlikningen bli langt mer relevant.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men selv om det er pris og høyst sannsynlig kvalitetsforskjeller på de nevnte komponentene er det jo helt klart at det er store klangbalansemessige forskjeller på disse komponentene også. Om du klarer å finne komponenter med tilsvarende klangbalanse og spillestil i lavere prisklasse vil jo sammenlikningen bli langt mer relevant.
    Av de forsterkerne jeg har hørt i budsjettklassen (Denon, HK og Rotel), så mener jeg faktisk at Rotel er den som ligger desidert nærmest Densen i klangkarakter. Jeg tror det her var summen av en forsterker med litt mindre kontroll, en dårligere signalkilde og kabler som gjorde den store forskjellen.

Utsagnet om at et anlegget ikke er bedre enn det svakeste leddet er kanskje også en sannhet med modifikasjoner. Om en har et anlegg med antatt jevnbyrdige komponenter, så vil jo fortsatt lyden bli enda bedre om en bytter ut en av komponentene i en enda bedre. Utbyttet av å bytte komponent vil selvsagt uansett være størst om en bytter det svakeste leddet.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min personlige mening her, som kanskje jeg er alene om. Men jeg tenker det silk at det er mine ører som bestemmer og jeg har hele tiden letet etter lyd som skal vere morro. Jeg sitter ikke med skriveblokken om skribler ned feil på lyden ( feil som jeg ikke vet om det skal vere der eller ikke, da jeg ikke var der under innspillingen. ) men jeg er med og tramper takten og digger til musikken min som jeg liker. Kanskje jeg er alene om det. men...

Det jeg har kommet frem til er at, for meg, så er det bedre at billige høytalere og dyr elektronikk ( 5000 for HT og si 20.000 for komponenter ) vil gi meg det jeg vil ha, Menst andre veien så blir ting trøtt og kjedelig. Så min konklusjon på dette er at det er mye å hente på elektronikk opp til en viss sum, så vil det bli mindre og mindre oppover i prisklassene. Høytalere som spiller opptimalt i "sin kvalitet" med gode kilder, vil spiller bedre enn dyre høytalere som kun spiller kanskje 20% av sitt potensiale.

Jeg var på en demo hos en hifi guru som har brukt mye av sitt liv på den ultimate lydopplevelsen. Kari Bremmnes osv... Har har idag et godt sammensatt anlegg til over 150K som er nøye satt sammen. Jeg hørte at dette låt "rettere" dvs jeg hørte hvor vokalisten sto i lydbilde, trommisen sitter litt bak og til venstre og jeg hørte at bacing vokalene har to damer og 1 mann der, MEN etter en 20-30 min så ble ting fryktelig kjedelig og tørt.

Så for å dra en konklusjon på det trådstarter startet med så må det vere at det må vere opp til dine ører hva det er best å legge penger i. Og det er det bare dine ører som kan bestemme. For meg er det ingen tvil.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fint innlegg som viser at vi legger vekt på forskjellige aspektere. Det kan bli endel uenigheter om HiFi komponenter av den grunn. Jeg for min del nyter musikken mye, mye bedre når jeg hører nøyaktig hvor lydkildene kommer fra, hvor klart og tydelig de står i rommet og kan ha en god fornemmelse på opptaksrommet i tillegg. Det er vel nettopp der den største forskjellen er mellom dyrt og billig? Men det har ekstra betydning da jeg pleier å lukke øynene og sitte meget nøyaktig i riktig posisjon.. Er det mange som lukker øynene mon tro?

For å dra diskusjonen litt lengre har jeg for min del ikke funnet noen høyttaler jeg syntes var komplett nok under 15k. Jeg synes høyttalere først blir virkelig gode fra 20k og opp til 50k. Deretter er det mindre å hente? Vi får kanskje for mest for pengene mellom 20-25k?

Mens for elektronikk tror jeg en tilstrekkelig kvalitet begynner endel tidligere på prisskalaen. Forsterkere og CD-spillere begynner å bli gode nok fra 10k?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det at det er ulike krav til kvalitet på hver enkelt "lytter" jeg har liker også at jeg hører hvor musikerene står plassert i et lydbilde, men jeg personlig ønsker ikke / kan ikke bruke 60-80K på "bare litt mere enn det jeg har nå" så jeg bruker heller penger på musikk.

Jeg har selv et anlegg idag som jeg er godt fornøyd med, som samlet kostet meg ca 35K har byttet mye mye mye utstyr siste året. Høytalerene mine koster ca 30% av totalpris. Jeg vet jeg har mere og hente på å kjøpe høytaleren i samme serie men da et nr større ( Dyrere ) men om det er vert 8000k... ja det er jeg ikke sikker på. Nr etter der igjen koster meg 13.

Dette jeg skriver er helt personlige meninger og er ikke ment for å tråkke noen på tærne. Men min konklusjon på hva som er viktigest i et hifi oppsett, så er det gode kilder som spiller godt ilag. Jeg mener også det er lettere å få høytalere til å spille godt sammen med gode kilder enn å måtte lete etter kilder i forhold til hva men har av høytalere.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    (snip) For å dra diskusjonen litt lengre har jeg for min del ikke funnet noen høyttaler jeg syntes var komplett nok under 15k. Jeg synes høyttalere først blir virkelig gode fra 20k og opp til 50k. Deretter er det mindre å hente? Vi får kanskje for mest for pengene mellom 20-25k?

Mens for elektronikk tror jeg en tilstrekkelig kvalitet begynner endel tidligere på prisskalaen. Forsterkere og CD-spillere begynner å bli gode nok fra 10k?
    Enig. Om du leste mitt tidligere innlegg m.h.t. hva som var normen: Dobbelt så dyre høyttalere som signalkilde(r) er det som skal til. Eks: Høyttalere til 20, elektronikk til 10.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel mange forskjeller inn fra produkt til produkt her da. Men er enig i at rundt 20 lapper så begynner det å skje ting i høyttalerverdenen. Men finnes mange høyttalere til 30 lapper som jeg ikke liker. Så er jo litt med smak og hva man er ute etter av lytteopplevelser.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd for oss som har høyttalere til bare 2 stk slike da:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Synd for oss som har høyttalere til bare 2 stk slike da:

Vi må jo alle begynne et sted. Jeg begynte med en platespiller/forsterker/høyttaler til kr. 195,-. Vet ikke hvor gml du er, men ta tiden til hjelp.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de jeg bruker nå koster og bare 2 lapper men ikke mange ferdigvarer under 10-15 som handler opp med de, på alle områder iallefall..

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Kommer vel mange forskjeller inn fra produkt til produkt her da. Men er enig i at rundt 20 lapper så begynner det å skje ting i høyttalerverdenen. Men finnes mange høyttalere til 30 lapper som jeg ikke liker. Så er jo litt med smak og hva man er ute etter av lytteopplevelser.
    Helt klart. Det finnes også dem til 100, 200, ja 500 (og mere) som ikke låter bra til prisen.

Man kan jo lure litt når man vet at komponentene koster 40.000 og prisen på systemet koster 500.000. Er kassa belagt med gull?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=jblfan]Helt klart. Det finnes også dem til 100, 200, ja 500 (og mere) som ikke låter bra til prisen.

QUOTE]

Men da snakker vi kanskje om veldig kompromissløse konstrusjoner. Da vil innspillingskvaliteten være meget, meget viktig. Er vel bare å kaste mesteparten av platene da?

Det kan synes som om jo bedre produktene er jo mere nøytralt, gjennomsiktig og kompromisstløst vil det låte?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Enig. Om du leste mitt tidligere innlegg m.h.t. hva som var normen: Dobbelt så dyre høyttalere som signalkilde(r) er det som skal til. Eks: Høyttalere til 20, elektronikk til 10.
    Ja, men er høyttalerene veldig gode er det derifra mye å hente med dyrere forsterker/spiller..

I mitt tilfelle var jeg så fornøyd med høyttalerne og integrering med rommet at jeg hadde mest å tjene på forsterker og spiller bytte. Nå er min CD-spiller klart dyereste komponent.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Vi må jo alle begynne et sted. Jeg begynte med en platespiller/forsterker/høyttaler til kr. 195,-. Vet ikke hvor gml du er, men ta tiden til hjelp.
    å, jeg er en voksen mann - sikkert eldre enn deg også

men budsjettet mitt var 25000 til komplett AV anlegg m/Plasma TV så da ble det å lete etter supre høyttalere til en billig penge og det fant jeg på Netthandelen - fine og velspilte Dynavoice. Faktisk kostet de UNDER to slike ovennevnte lapper

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ja, men er høyttalerene veldig gode er det derifra mye å hente med dyrere forsterker/spiller..

I mitt tilfelle var jeg så fornøyd med høyttalerne og integrering med rommet at jeg hadde mest å tjene på forsterker og spiller bytte. Nå er min CD-spiller klart dyereste komponent.
    Helt ok. Kjøper den. Hos meg er det vel omtrent slik fra dyrest til rimligst: Høyttalere, forsterker(e) og CD spiller. + noe "kjafs" til DVD spilling/opptak. ... Og ... har faktisk en VHS spiller enda.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg