Hva er viktig? Signalkilde, for/effekt, kabler og/eller høyttaler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 79
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    men dersom signalet deblir foret med er likt for de fleste kilder så har valg av kilder tilsvarende liten betydning.

-k
    Du tror alle kilder låter likt

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart høyttalerne har mye å si, men anlegget spiller ikke bedre enn det svakeste leddet. No matter what.

Nå det er sagt så fikk jeg enorm lydforandring ved å bytte fra Yamaha-reciever til Atollen jeg hadde. Satt bare og måpte i 2 timer mens jeg lyttet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kilden den enorme oppgaven å konvertere strøm til lydbølger og fylle et helt rom med vibrasjon? det er jo helt logisk at signalkilde blir nesten ubetydelig sammenlignet med høyttaler.
    en godt matched cdspiller til 10k kan fint brukes til høyttalere til 100k. omvendt er bare komisk.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har kilden den enorme oppgaven å konvertere strøm til lydbølger og fylle et helt rom med vibrasjon? det er jo helt logisk at signalkilde blir nesten ubetydelig sammenlignet med høyttaler.
    en godt matched cdspiller til 10k kan fint brukes til høyttalere til 100k. omvendt er bare komisk.
    Nei, det er høyttalernes jobb. Men det er stor forskjell mellom forskjellige kilder i deres lyd og evne til å gjøre et godt forarbeid, det hjelper ikke at du har to saker i enden av kjeden som konverterer strøm til lydbølger enormt bra, når ikke strømmen har god kvalitet, og god kvalitet begynner i kilden. Jeg sier ikke at det trenger å koste like mye som en ny A6, men som jeg sa lenger oppe: De må fungere bra sammen, og det er jo klart at det koster litt hvis man skal ha ting som fungerer.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Anlegget spiller ikke bedre enn sitt svakeste ledd" betyr vel ikke allverdens når vi alle er rimelig enige i at alle ledd ikke har de samme betydningene for lydopplevelsen. Jeg tror nok jeg hadde overlevd et high-end anlegg i hundretusenkroners-klassen med biltemakabler til 5 kroner metern. Hvis ett av de viktigere leddene er underprioritert har setningen mer for seg. Jeg har vansker for å høre grensesprengende forskjeller på lydkilder, så derfor har jeg neppe tenkt å investere store summer i dem. Kabler vil også bli underprioritert her i gården. Det er mulig jeg er litt mer primitiv enn andre når det kommer til ting som påvirker lyden og opplevelsen, men det jeg kommer til å jobbe med framover blir høyttalere, elektronikk og rom / tweaks. Har noen prøvd å sette høyttalere med sin fulle underflate rett på parketten? Du kan ha kabler til førti tusen og CD-spiller til hundre, men uten spikes / demping kommer i alle fall ikke jeg meg av flekken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finn din høyttaler, det viktigste hifi valget

Jeg har nettopp gjennomført en totrinns oppgradering på kilde siden .
    Jeg startet med vincent s3 gikk til Marantz SA-11 og nå står det en dCS p8i som kilde og pre. Og helt ærlig, om en tilsvarende oppgradering på høyttaler siden hadde gitt samme forbedring,
    da hadde de hvert på vei ut etter kort tid. Jeg vil tippe mange hadde hatt store problemer med å høre forskjell.
    Når jeg velger å beholde p8i er det delvis fordi jeg bruker den som dac til filmtitting, og at høyttalerne er de beste jeg noen gang har hørt! De fortjener de forbedringene jeg kan gi de, det svir men akk så utrolig bra det låter :-D

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, anlegget er jo ikke bedre enn det svakeste leddet. Jeg skrev da ikke "det billigste leddet". Biltemakabel fungerer nok ypperlig til det meste, og da er den jo ikke et svakt ledd.

Kilder kan man høre greit forskjell på som regel. Hvis ikke er de vel andre ting som holder igjen. Selvfølgelig spiller du på en 5.1 receiver til 2500 så får du ikke like stort utbytte av din dyre cd-spiller som hvis du hadde brukt dyrere amp.

Tror vi egentlig er enige, Mattmann

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

all innmaten i en omtalt god cdspiller til 15k. hva koster komponentene mon tro, 2-300kr?
    sammenlign dette enkle matematiske kretskortet med en diger fullfrekvens høyttaler, og alle feilene den gjør i forhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags musikk hører du på Mattmann? Og hvor kritisk lytter du?

Jeg har ikke en eneste rockeplate som virkelig kan forsvarer lydkvalitetene til min spiller til 40k. Men med de de beste innspillingene? Oh yeah... Du får ikke high-end lyd med en rimelig spiller som Marantz CD 5001 rett og slett. Enorme forskjeller er det ikke men for de som er opptatt av forskjeller i mindre skala er det mye å hente. Det jeg mener er største forskjell fra min Marantz CD 5400 OSE via Jungson Moon Harbour til Cary 303/300 er presisjonen, roen og renheten i lydbildet. Lydblildet blir klarere og instrumenter står mye klarere frem og rommet er mye bedre definert. Mens jeg hadde Marantz og Jungson trodde jeg akustikken i rommet mitt ikke var helt god, men med Cary fant jeg ut at det noe rotete lydbildet kom fra rimeligere CD-spillere.
    Jeg hadde aldri brukt så mye penger på spiller om jeg hadde hørt hovedsaklig på ihjelmiksa og hardtklingene komprimert rock. Hørt disse platene på et high-end anlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    all innmaten i en omtalt god cdspiller til 15k. hva koster komponentene mon tro, 2-300kr?
    sammenlign dette enkle matematiske kretskortet med en diger fullfrekvens høyttaler, og alle feilene den gjør i forhold.
    MF er spesiell i så måte. De får frem god lyd med lite elektronikk ja..
    Man kan lure på hvor mye det koster ja, men hovedsaken er vel kvaliteten på hver enkelt komponenet og hvor vellkykket konstruksjonen er. Låter det minst like bra med mindre elektronikk kan de vel forsvare prisen?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt dyrere CD-spillere innom, og jeg har hørt andre CD-spillere opp imot hverandre i forskjellige prisklasser, og ja, det har vært forskjeller. Jeg tviler ikke på at en såpass dyr CD-spiller med god elektronikk vil høres ganske mye bedre ut enn en billigere CD-spiller, men de kalde harde fakta er at jeg ikke har 40.000 å bruke på en CD-spiller. Vi er enige i at det ikke er enorme forskjeller, og derfor, som jeg skrev tidligere, velger jeg heller å bruke penger hvor jeg mener det er større ting å hente. Det er helt klart at det er mer detaljrike utgangssignal man får av dyrere CD-spillere, men det hele går tilbake til en prioriteringsliste av forskjellge ledd man ønsker å investere i. Jeg kan vel si jeg ikke hører kritisk nok til å nedprioritere romakustikk og bedre forsterkere, (som pr. dags dato står på ønskelisten) og man får vel heller ikke high-end lyd med en CD-spiller til 40.000 hvis de andre elementene / variablene ikke klarer å henge med, eller hur?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, men romakustikken som du sier du prioriterer avhenger jo også av bra innspilling og kilde. Back to square one.

Og bare til sammenligning, Kinafolket må ha en annen filosofi da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nettopp, men romakustikken som du sier du prioriterer avhenger jo også av bra innspilling og kilde. Back to square one.
    Nettopp

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har med stor interesse lest denne tråden. Mange gode innlegg her.

I "hine hårde dager" het det at signalkilde, dvs. forsterker og platestiller skulle koste 1/2 parten av et høyttaler sett. Ville tro det ikke er anderledes i dag.

Etter min erfaring er det slike at signalkilden er meget viktig. Å bruke en Garrard SP25 platespiller på et nesten hvilket som helst anlegg i dag ville gi et meget dårlig resultat.

En "gylden regel" er at dersom man skal forvente å høre forskjell på et komponent i kjeden må man doble prisen, og selv da må man aktivt lytte etter forbedringer. Det finnes selvfølgelig unntak.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fundert på dette med signalkilde en god stund nå. Og siden jeg er på kjøret i forbindelse med oppgradering Så har jeg nå tenkt å få testet akkurat dette. Skal prøve å få hørt på en god del ulike kilder (så mange jeg får tak i helst). Alt fra high-end spillere, til "htpc"maskiner som kilde.
    Håper en AB testing mot dette vil gi meg både bedre vett og bedre lyd på kjøpet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har dere ikke hatt bekjentskap til betongvegger fra Obos anno 1958. Det er nok en dempejobb som må gjøres først. Når tingene jeg har på ønskelisten er i boks, ser jeg frem til å teste hva enn det måtte være av CD-spillere. Det er pr. dags dato nedprioritert, ikke avskrevet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Og bare til sammenligning, Kinafolket må ha en annen filosofi da?
    vel, ingen smd teknologi, overdimensjonering av det meste og et dyrt chassis over det hele for å imponere. typisk kinesisk?
    trolig en grunn til at folket helst holder seg under 10k klassen

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Logikken din svikter her. Rett nok kan ikke høyttalere spille bedre enn det signalet de bli foret med, men dersom signalet deblir foret med er likt for de fleste kilder så har valg av kilder tilsvarende liten betydning.

-k
    Hmpf.

Er det noen her som har prøvd å kople billige høytalere til dyr elektronikk? Jeg hørte et par Klipsch B2 til 1800 kroner her om dagen tilkoplet komponenter til 6-7 ganger av den prisen, og jeg ble forbauset over hvor god lyd det kunne komme ut av dem.

Jeg mener fortsatt at høytalerne ER viktigst, men å si at det ikke er forskjell på signalkilder eller forsterkere (da mener jeg ikke bare antall watt, men også klangkarakteren!),- det vil etter mitt syn være meningsløst!

Hvis du hadde et par høyttalere til 20000.- og en dvd-spiller til 2000.- og hadde 6000.- disponibelt til oppgrderinger,- hvor ville det vært mest fornuftig å bruke pengene da? Jeg for min del hadde heller lagt pengene i en cd-spiller enn å gå opp til høyttalere til 26000.-! Bare for å eksemplifisere hva jeg mener.

Syns forøvrig Cybervision har sagt mye fornuftig her.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av de beste eksemplene på billige høytalere som ikke låter brukbart før man får dem på skikkelig seriøs elektronikk er jo alles elskede Cerwin Vega.

Det dumme er at disse omtrent alltid blir parret med noe billig drit.. men sett dem på skikkelig elektronikk med masse pulver.. det er da man skjønner hva CV dreier seg om!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Hmpf.

Er det noen her som har prøvd å kople billige høytalere til dyr elektronikk? Jeg hørte et par Klipsch B2 til 1800 kroner her om dagen tilkoplet komponenter til 6-7 ganger av den prisen, og jeg ble forbauset over hvor god lyd det kunne komme ut av dem.

Jeg mener fortsatt at høytalerne ER viktigst, men å si at det ikke er forskjell på signalkilder eller forsterkere (da mener jeg ikke bare antall watt, men også klangkarakteren!),- det vil etter mitt syn være meningsløst!

Hvis du hadde et par høyttalere til 20000.- og en dvd-spiller til 2000.- og hadde 6000.- disponibelt til oppgrderinger,- hvor ville det vært mest fornuftig å bruke pengene da? Jeg for min del hadde heller lagt pengene i en cd-spiller enn å gå opp til høyttalere til 26000.-! Bare for å eksemplifisere hva jeg mener.

Syns forøvrig Cybervision har sagt mye fornuftig her.
    Nå er det ikke gitt at høyttalere til 26k spiller bedre enn de til 20k, man får ikke forbedring i % pr. krone ekstra.
    Det er mer en erkjennelse av hvilken del av kjeden som har vanskeligste oppgave......å løse disse koster vanligvis mer penger

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •