Fjerne jord på anlegget total?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fjerne jord på anlegget total?

Er det noe betenkligheter ved å fjerne jord totalt fra anlegget?

Jeg har idag kun 1 komponent som er koblet til jord, forforsterkeren min.
    Det er faktisk ingen av de øvrige komponentene som har jord-leder til strømforsyningen.
    Hadde tidligere noen effektforsterkere som også hadde jord, men så fort jeg hadde mere enn ett jordingspunkt i anlegget så kom Ole Brumm på besøk.

Jeg skal forsøke å kjøre forforsterkeren uten jord ikveld for å prøve å drepe noe høyfrekvent direktestøy fra forforsterkeren. Hvis dette hjelper så har jeg kanskje en løsning.

Er det noen som vet om det er en bra løsning å kjøre uten jord når man har jord tilgjengelig?
    Skal også forsøke å fjerne koblingene til canal digital sitt nett, men får man galvanisk skille for radio og internett over kabel?

Strømmen som anlegget spiser kommer fra en jordet 16A kurs som desverre også mater diverse andre ting, har bekreftet at støyen jeg plages med ikke kommer fra noe av de andre tingene på kretsen.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording er vel kun for overspenning, så er jo bare å ta ut anlegget når det er tordenvær. Og det kan jo være en betenklighet
    Du kan få galvanisk skille i allefall til TV/Radio...
    Elfa har i allefall, men du kan sikkert få tak i de andre steder også...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i blokk så tordenvær er jeg ikke så veldig bekymret for ;-)
    Har undersøkt litt med kvalifisert personell siden jeg skrev innlegget også, og det er ikke noe stor fare å kjøre det uten jord, men dersom det ikke hjelper mot støyen så kommer jeg til å gå tilbake til jord igjen ganske kjapt.

Har egentlig større mistanker om at det kan komme fra canal digital,
    TV-signal er ikke noe issue siden jeg ikke har TV :roll: Men radioen, og et par PC'er (ujordet) er koblet til (c)anal digital og anlegget. Det er jo sånn nettverk inn/ut på endel overspenningsvern men de inneholder vel neppe galvanisk skille også.

Forforsterkeren min er amerikansk så jeg skal prøve å kjøre den på 110V 60hz for å se om det kan hjelpe, er jo tross alt denne spenningen den er designet for i utgangspunktet, har trafo allerede og 110v kabel har jeg også fått tak i nå, skal hente den etter helgen.
    Det er mekanisk støy som er problemet, så vidt jeg har klart å finne ut så kommer støyen fra ca der strømforsyningen er, og den forsvinner hvis jeg velger en inngang der det ikke er koblet til noe utstyr, og den dipper litt i frekvens ettersom lyset for akseptert IR kommando lyser. Virkelig merkelig problem dette, har vært borti mange slike tilfeller tidligere men da har det som regel vært støv eller gamle/defekte kondensatorer som var årsaken. Innvendig er forforsterkeren renere enn samvittigheten til en nyfødt baby men jeg har ikke begynt å feilsøke med lokket av (ennå) siden den er helt tyst når den ikke er koblet opp i anlegget.

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •