Signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: Signalkabel

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabel

Jeg var innom Oslo Hi-Fi Center i ettermiddag, og fikk en merkelig forklaring på hvorfor en signalkabel bør være 1m.

Selgeren sa at en lydbølge er 4 meter, og trives best med signalkabel på 1 meter, ikke 60 eller 75 cm.

Jeg synes dette hørtes rart ut, for slik jeg har forstått det så er ikke en lydbølge konstant 4 meter!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Signalkabel

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Jeg var innom Oslo Hi-Fi Center i ettermiddag, og fikk en merkelig forklaring på hvorfor en signalkabel bør være 1m.

Selgeren sa at en lydbølge er 4 meter, og trives best med signalkabel på 1 meter, ikke 60 eller 75 cm.

Jeg synes dette hørtes rart ut, for slik jeg har forstått det så er ikke en lydbølge konstant 4 meter!
    Du skal ikke tro alt du hører, spesielt når det er i strid med din egne fornuftige tenkning. Enten har du og selgeren misforstått hverandre, ellers hører nevnte selger stort sett på entonemusikk...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert kjempegøy å bare høre på 86hz tone.

Og hvorfor en 4 meters lydbølge skulle like 1 meter bedre enn 75cm eller 60cm er jo en annen stor gåte?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det reagerte jeg på også, men nikket bare av medynk

Jeg var innom for å kikke på nordost-kabler. Han prøvde nok bare å få meg til å kjøpe 1m istedenfor 0.6..

Jeg misforstod ingenting..han sa faktisk at lydbølger er 4 meter :P

Han forklarte deretter at lydbølgene, som ALLE er 4m, har det best med 1m signalkabel.

Han var vel ung og uskolert..dette er jo fysikk fra barneskolen :!:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha ha.

Vet ikke hva du tenkte på Whoopas med hvor fikk du 86Hz ifra?.

Med tanke på at at vi ikke snakker om lydsignaler men om, elektriske signaler så kan jeg garrantere deg at de lydsignalene som har en bølgelengde på 4 meter ikke er hørbare for oss mennseker eller noe annet levende vesen. (lysthastigheten er tross alt 299 792 458 meter i sekundet )

299 792 458/4 = ca 74 mHz.(eventuelt halvparten hvis han snakket om halvbølger)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fire meters lydbølge er 86hz. Vel 85-88hz litt avhengig av luftfuktighet, temperatur og høyde over havet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    En fire meters lydbølge er 86hz. Vel 85-88hz litt avhengig av luftfuktighet, temperatur og høyde over havet.
    Hva prater du om? Hvilke typer signalkabler har du?

Kanskje du sov i fysikktimen. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er det du som sover? Vi snakker om LYDbølger. Ikke lys.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva jeg snakker om, du gjør det ikke tydeligvis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du full?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lydsignal på 86 hz som sendes i en signalkabel har en bølgelengde på ca 3500 km. Noe lengre enn dine 4 meter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du full?
    Seriøst. Skjønner du ingenting.

Mener du virkelig hvis du sender inn en sinuskurve på 86 hz inn på en signakabel så får en bølgelengde på 4 meter.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du overser noe vesentlig. Vi snakker om lydbølger. Hva er så lyd? Lyd er noe som dannes i hjernen ved at luft i bevegelse kommer inn i øret. Altså det er ingen lyd inni en kabel! Det som er inni en kabel er et elektrisk signal. Og personen på OHFC snakket om lengden på lydbølger, ikke bølgelengden på elektiske signaler.

Skjønner du nå????????

Et ikke ukjent begrep i placebo-bransjen er at lydbølger setter igang vibrasjoner i kablene og at dette skal ha negativ innvirkning på lyden. Visse lengder med kabler skal være mer immune mot slike vibrasjoner. Det var sannsynligvis denne luftige teorien som personen på OHFC siktet til.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare ro så mye du vil, men vi snakket om signalkabler som overfører lyd via elektriske signaler som beveger seg med lysets hastighet.

Og begynne å blande inn lengden i forhold til lydbølger i luft vil være helt uaktuellt. Hvis det i det hele tatt skulle vært tatt hensyn til så måtte da kabelen strekkes rett uten bøyning av noe slag mellom komponentene. Kablene ligger jo som regel kveilet bak utstyret uansett.

Hvis det var det selgeren tenkte på så burde han også argumentere for at man ikke måtte ha forsterkere som var 44 cm bred , men 100 cm bred. (det samme med høyttalere osv)

Vet ikke hva selgeren tenkte på, men jeg tipper at det er antenneteknikk som han blander inn. (da er det normalt med halvbølge eller kvartbølge lengder).

Uansett var du lengre på viddene. (om det overhodet var mulig)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen at folk skulle begynne å krangle.

Presiserer én gang til:

OHC-selgeren sa at en LYDbølge er 4 m, noe jeg ikke skjønte da disse varierer. Han mente at en lydbølge bare var 4m, og at en signalkabel på 1m ville overføre denne 4m bølgen bedre enn 0.6m..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi krangler ikke. Vi har bare en liten morsom diskusjon. :-)

Syns vi burde invetere fyren til forumet slik han kan forklare hva han mente.

Jeg kom til å tenke på en ting. Det kan være bredden til lydbølgen han tenkte på. For den er ifølge barnelærdommen 3.84 m. :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Var ikke meningen at folk skulle begynne å krangle.

Presiserer én gang til:

OHC-selgeren sa at en LYDbølge er 4 m, noe jeg ikke skjønte da disse varierer. Han mente at en lydbølge bare var 4m, og at en signalkabel på 1m ville overføre denne 4m bølgen bedre enn 0.6m..
    Og siden den OVERFØRER elektrisitet så snakker vi om lysets hastighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ror absolutt ikke. Signalkabler overfører ikke lyd, de overfører elektiske impulser. Og de går ihvertfall ikke med lysets hastighet. Det kalles nemlig superleder.

Uansett så skjønner jeg absolutt ikke hvorfor du blander inn bølgelengden til elektiske impulser. Det er jo bare tull.

Og selv om du tilsynelatende går på NTNU så kan du prøve å være litt mindre arrogant. Det undervises faktisk i fysikk andre steder i verden også.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ror absolutt ikke. Signalkabler overfører ikke lyd, de overfører elektiske impulser. Og de går ihvertfall ikke med lysets hastighet. Det kalles nemlig superleder.
    Ok. Det er greit du mener det, men elektrisitet overføres med lysets hastighet.(noen få meter mindre).

Uansett så skjønner jeg absolutt ikke hvorfor du blander inn bølgelengden til elektiske impulser. Det er jo bare tull.
    Når et lydsignal overføres via en signalkabel så blir det satt på en spenning mellom polaritetne i kabelen. Ved f.eks 86Hz sinuskurve vil denne spenninge variere 86 ganger i sekundet. Hvis man tar utgangspunkt i det punktet hvor spenningen er på topp den og man måler hvor langt unna enden den forrige toppen på kabelen befinner seg så vil den befinne seg 3500km unna. (hvis man hadde så lang kabel). Derfor blander jeg inn lyshastigheten. Når man sender radiobølger (som er lyd med høyere frekvens) så bruker man å tilpasse lengden på kablene slik at de stemmer med frekvensen. Da er frekvensen mye høyere og bølgelengden mye kortere. Derfor er f.eks alle GSM antenne et vist multiplum av bølgelengden.

Og selv om du tilsynelatende går på NTNU så kan du prøve å være litt mindre arrogant. Det undervises faktisk i fysikk andre steder i verden også.
    Beklager hvis jeg opplevdes arrogant. Jeg har faktisk aldri hatt fysikk på ntnu så det er iallfall ikke pga av det jeg virket det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hastigheten i signalkabler ligger som regel mellom 65 og 80% av lyshastigheten.

Det om bølgelengden på elektiske signaler er jeg forøvrig ikke uenig i. Det virker å være helt korrekt, men jeg kan ikke se at det er relevant for denne saken.

Selgerens uttalelse virker like flertydig som uforståelig så det er vel egentlig ingenting som egentlig er relevant.

Jeg bare tenkte på den nevnte teorien om vibrasjoner i kabler fordi jeg har hørt den fra en av Nordosts misjonærer. Tenkte kanskje at han hadde hørt samme visa. Noe som ikke er helt usannsynlig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •