Hvordan koble opp en forforsterker? Får ikke til =/

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble opp en forforsterker? Får ikke til =/

Har en Harman/Kardon AVR 240 som jeg bruker som receiver så idag fikk jeg en Fisher RS-580 som jeg tenkte å bruke som forforsterker.

Problemet er at jeg ikke vet helt åssen det skal kobles mellom de to.
    Er det ikke bare å koble phonokabel fra Pre-Out på receiver til forforsterkeren?

Har prøvd å kobla phono pluggene fra receiver til forforsterkerens AUX, Cd spiller, Phono og Video uten noe lyd. Hvor skal phono pluggene fra receiveren kobles??
    Trenger hjelp, desperat etter å prøve nåååå :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, nå er jeg litt forvirret, hvorfor vil du gjøre dette ? I din receiver sitter der jo forforsterker...
    Begge dine apparater må bak på ha Main In og Pre Out rca. Har din Fisher dette kobler du rca på Pre Out fra denne til Main In på din H/K. Nå fungerer Fisher som forforsterker, du tilslutter alle kilder til denne, regulerer volum osv. H/K vil da fungere som effektforsterker hvor kun høyttaler velgeren og av/på vil fungere.

Dette er normalen, men jeg kjender ikke dine produkter.....

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke Fisher RS-580 som forforsterker og kun effektforsterker trinnet i Harman/Kardon AVR 240'n din, så må du ha en Pre in. Jeg vet ikke om det er dette på HK'n din, men det ser du jo fort. Mulig det sitter noen bøyler bak på HK'n som forbinder for og effekforsterker i reciveren. Da må du ta ut disse bøylene, og så koble på inngangen til effektforsterkeren(Pre In).

Pre Out på HK'n din er signalet fra forforsterkeren i HK'n din, så det hjelper lite å koble til Fisher forfor der.

EDIT: Der var du litt raskere Niels Nielsen.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker at kanskje trådstarter blander forforsterker med effektforsterker, da lyden strengt tatt antageligvis vil høres "likedan" ut, så lenge det er effektrinnet i H/K'en som vil bli brukt i begge tilfeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm da tror jeg at jeg ikke har skjønt dette helt :P
    Tenkte at jeg kanskje bare skulle prøve å bruke Harmon/Kardon som stereo receiver og Fisher som en "annen forsterker".

Men uansett da.
    Er det da heller ikke mulig å ha en kabel fra Fisher forsterkeren til Harman/Kardon som sender signal fra cd-spiller, kasettspiller og LP spiller? Alle disse 3 komponentene går via Fisher forsterkeren akkurat nå så derfor hadde det vært fint om det gikk kun en kabel fra den til receiveren.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg akkurat noe ekspert, men kan nå prøve å forklare litt på min klønete måte

En forforsterker har ikke noe effekttrinn, men tar kun imot signal, og sender det videre. Dvs at du kan koble alle signalkildene dine (cd-spiller, pc, etc) på Fisheren din, men den vil ikke kunne drive noe høyttalere, da den ikke har hverken høyttalerutganger eller effekttrinn.

Derfor trenger du da en effektforsterker i tillegg. Hvis du ser i profilen i signaturen min så ser du ett eksempel på en ren effektforsterker. Nad C272'en har kun en enkel signal-inngang samt høyttalerutganger..

Det som derimot KAN hende, er at H/K'en din har en signalinngang som heter "Pre in". Om den skulle ha det, vil du kunne benytte den som ren effektforsterker. Dvs at alle signalkilder står koblet til Fisheren, også har du videre en signalkabel inn i H/K'en. Også høyttalerene inn i H/K'en så klart.

Du vil da kun benytte effektrinnet i H/K'en, og ingen av knappene eller volumhjulet vil fungere.. Akkurat hvorfor du ønsker dette kan ikke jeg skjønne men

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Mistenker at kanskje trådstarter blander forforsterker med effektforsterker, da lyden strengt tatt antageligvis vil høres "likedan" ut, så lenge det er effektrinnet i H/K'en som vil bli brukt i begge tilfeller?
    Ehm, *FORVIRRA*
    Ja altså det jeg tenkte var å bruke Fisher forsterkeren som forsterker til 2 høyttalere. Samtidig som jeg hører samme musikk på de forskjellige høyttalerene.
    Dermed må man nesten ha en kabel imellom receiver og forsterker så det jeg lurer på er hvordan den skal kobles? (om dette går)

Takk for forklaring men Fishern min har:
    Utgang for 4 høyttalere.
    PHONO
    CD
    AUX
    Tape-1 \\ Rec out \\ P.B
    Tape-2 \\ Rec out \\ P.B
    Video-1 \\ Inn og utgang for lyd og bilde.
    Video-2 \\ Inngang for lyd og bilde.
    Monitor ut

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du KAN bruke Tape Out fra Fisher til en AUX inngang på H/K, da vil du høre dine komponenter, men kan kun høre din kassetspiller når den spiller av, du kan ikke spille inn med den.
    Jeg ville hellere tilslutte disse komponenter til din H/K receiver da, mye bedre, og lettere. Alt du trenger da er en løs riaa, NAD f.eks. fra hifiklubben hvis din H/K ikke har Phono inngang. Fisheren trenger du egentlig ikke, eller har du tenkt å satse på ren stereo ? ( H/K er vel en kino receiver...)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspONE
    Ehm, *FORVIRRA*
    Ja altså det jeg tenkte var å bruke Fisher forsterkeren som forsterker til 2 høyttalere. Samtidig som jeg hører samme musikk på de forskjellige høyttalerene.
    Dermed må man nesten ha en kabel imellom receiver og forsterker så det jeg lurer på er hvordan den skal kobles? (om dette går)

Takk for forklaring men Fishern min har:
    4 høyttaler utganger
    PHONO
    CD
    AUX
    Tape
    + en del flere utganger/innganger.
    Nå tror jeg at jeg henger med! Du ønsker å drive to høyttalerpar på to forsterkere?

Hvis du ikke har hverken pre in eller pre out på forsterkerne dine, så kan du bare bruke en linjeutgang fra H/K'en (Hvis det er den alle signalkildene er tilkoblet til), og inn på feks AUX på Fisheren. Fisheren vil da spille samme lyd som du har i H/K'en Dog med induviduel volumjustering!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK har Pre-out.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du bruke en signalkabel mellom Pre-out på H/K, og inn på AUX i Fisher-ampen din. Dette forutsetter da at alle signalkilder er tilkoblet H/K'en fra før av.

Fisheren din vil nå få samme signal som H/K'en, uansett om du hører på CD eller ser film fra pc etc. Men du må som sagt juster volum induviduelt på begge forsterkere

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK har Pre-out.
    Ja, men det hjelper dig ikke når du har alle komponenter tilsluttet Fisher.
    Se mitt svar litt oppe, den med Tape Out.
    Tror jeg står av her før det blir endda mer forvirrende, les mine øvrige svar ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen da er jeg også med men det er så jeg ikke helt forstår.

For jeg har kobla fra pre-out på receiver til AUX på Fisher men får ingen lyd i de høyttalerene som er kobla til den =/
    Har skifta til AUX på Fisher og høyttalerutgangene vet jeg virker for jeg hørde musikk på den istad.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, men det hjelper dig ikke når du har alle komponenter tilsluttet Fisher.
    Se mitt svar litt oppe, den med Tape Out.
    Tror jeg står av her før det blir endda mer forvirrende, les mine øvrige svar ellers.
    Altså skal prøve å svare bra for jeg ble forvirra sjøl mellom effektforsterker og forforsterker.

MEN.
    Jeg har signalkabel fra PC til receiver(H/K)
    Fra receiver har jeg kobla til 2 høyttalere.
    Fra forsteker(Fisher) har jeg også koblet til 2 høyttalere.

Og jeg vil at disse 4 høyttalerene skal spille den samme musikk derfor skulle jeg hatt en kabel mellom receiver og forsterker. HVOR denne skal kobles er spørsmålet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen da er jeg også med men det er så jeg ikke helt forstår.

For jeg har kobla fra pre-out på receiver til AUX på Fisher men får ingen lyd i de høyttalerene som er kobla til den =/
    Har skifta til AUX på Fisher og høyttalerutgangene vet jeg virker for jeg hørde musikk på den istad.
    Look here my friend, der er masse variabler her avhengig av hvordan dit utstyr fungerer.
    Vanligvis kan du ikke bruke en pre out utgang som en linje utgang fordi pre out gjerne styres av volumen kontrollen, signalet varierer. En linje utgang (som Tape Out) har fast utgangs signal og kan IKKE brukes i en Main Inn inngang, da vil du få full effekt og høyttalerne dine sikkert brenne sammen.

Du bruker den veiledning med Tape Out som jeg beskrev, prøv den.
    Vil du bruke pc lyd til Fisher også, da må du bruke Tape Out på H/K til en Aux inngang på Fisher. Da må du velge Aux på fisher når du vil høre pc via H/K og H/K må være innstilt på pc selvfølgelig.

Hvorfor kan du ikke bare tilslutte alt til enten H/K eller Fisher, en av de må da ha tilsluttning for 2 sett høyttalere ?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralala, nå er det jeg som har vært litt kjapp i vendingen her gitt.. Hvis du følger min bruksanvisning, men istedet for pre-out på H/K'en bruker en vanlig linjeutgang.. Da blir det som du vil ha det tipper jeg

Skjønner ikke hvorfor du Niels driver og prater om tape out på Fisheren, når signalkilden er tilkoblet H/K'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh, jeg må le litt.

Takk for hjelpa, stor takk!!
    Fikk det til til slutt.
    Phono fra pc til receiver CD inngang, fra Tape ut til P.B på Fisher.
    Og etter litt spilling nå var det kult med en liten equalizer men ble slitsomt :P

Men det er ikke mulig å koble Fishern på HK så det blir mere effekt av anlegge mitt da? :-D
    EDIT: UTEN å måtte koble høyttalere i Fisher. Om dere skjønner, hehe. Alle høyttalere koblet til receiveren mens Fishern er med å gir mere effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh, jeg må le litt.

Takk for hjelpa, stor takk!!
    Fikk det til til slutt.
    Phono fra pc til receiver CD inngang, fra Tape ut til P.B på Fisher.
    Og etter litt spilling nå var det kult med en liten equalizer men ble slitsomt :P

Men det er ikke mulig å koble Fishern på HK så det blir mere effekt av anlegge mitt da? :-D
    EDIT: UTEN å måtte koble høyttalere i Fisher. Om dere skjønner, hehe. Alle høyttalere koblet til receiveren mens Fishern er med å gir mere effekt?
    jeg har aldri vært så forvirra av noe emne som dette her.......

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha. Bare glem det du, er ordnet :P

Det ble litt kluss fordi jeg monga på forforsterker og effektforsterker.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm da tror jeg at jeg ikke har skjønt dette helt :P
    Tenkte at jeg kanskje bare skulle prøve å bruke Harmon/Kardon som stereo receiver og Fisher som en "annen forsterker".

Men uansett da.
    Er det da heller ikke mulig å ha en kabel fra Fisher forsterkeren til Harman/Kardon som sender signal fra cd-spiller, kasettspiller og LP spiller? Alle disse 3 komponentene går via Fisher forsterkeren akkurat nå så derfor hadde det vært fint om det gikk kun en kabel fra den til receiveren.
    twelve : Jo, men han skriver her, skjønner jeg det rett da, at han har 3 kilder koblet til Fisher, disse skulle da videre til H/K...., det kunne han fått med tape out fra Fisher, men jeg har sikkert misforstått hele greia....

Ellers, les manualen, eller se bak på din H/K, det må da være mulig å koble 2 sett høyttalere til den....
    Og nei, det er ikke muligt med mere effekt via Fisher. Er din H/K ikke sterk nok da ? Da er det bedre å selge din Fisher, kjøbe en effektforsterker og slenge på. Stereo fungerer uansett bedst med 2 høyttalere.
    Har du D/A konverter i din H/K ? bruker du da digital ut fra pc´en ?
    Bruker du ikke din H/K som hjemmekino ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •