Högtalarkabel / signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Högtalarkabel / signalkabel

Hej,

Hoppas att jag inte blir idiotförklarad för följande frågor.

P.g.a möbleringstekniska skäl (jag är inte ensam i hemmet att bestämma över var möblerna ska stå, även kallat kärlek);-) så befinner sig elektroniken i ett hörn av rummet medan högtalarna befinner vid motstående väggs hörn.
    Detta gör att avständet mellan förstärkare och höger högtalare är ungefär 4,5m (6m kabel) samt till vänster högtalare ca 9m (10,5m kabel)
    Att dra kablarna "fågelvägen" är INTE ett alternativ. ;-)
    Jag använder idag en 4mm2 kabel av god kvalitet. Har läst en del om Svalanders flätor mm. men inte orkat ge mig på detta ännu.

1* Hur mycket förlorar man på att ha så här långa högtalarkablar.
    2* Ska man kapa kablarna till rätt längd (6m resp. 10,5m) eller ska de vara lika långa till båda kanalerna?
    3* Jag går i planerna att skaffa 2 st monoslutsteg istället för den intregrerade förstärkare jag kör med idag. Ska jag då placera slutstegen vid högtalarna och dra lågnivåkabel till stereobänken (samma längder som ovan) eller ska jag placera slutstegen där jag har elektroniken idag och fortsätta med långa högtalarkabler??

Fredrik

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 : Ingenting
    2 : Nei, det trenger du ikke
    3 : Jeg ville plasere forsterkerne ved høyttalerne, men legger du nu opp god skjermet høyttalerkabel kan du plasere de i racket.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    1 : Ingenting
    Er ikke dette litt diskutabelt? Finnes vel ganske forskjellige meninger om dette...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3: Dersom du plasserer effektforsterkeren ved høyttalerne, ville jeg benyttet balanserte kabler hvis det er mulighet for det. Har ca 6 meter fra forforsterker til effekt, samtidig som jeg hadde litt støy i høyttalerne. Byttet til balansert og nå er alt rolig:-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Er ikke dette litt diskutabelt? Finnes vel ganske forskjellige meninger om dette...
    Meninger ja, men ikke fakta

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad spørsmål 3, så hersker det en utbredt mening om at lange signalkabler er å foretrekke, fremfor lange høytalerkabler. ...Uten at jeg kan bidra med en god begrunnelse for dette, dessverre. Men dette er det helt sikkert mange andre som vil ;-)

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    10m med 4mm2 kobberkabel av genrelt god kvalitet og uten noen form for defekter har null og niks å si på signaloverføring. Men ja, jeg vet det er enkelte som vil hevde noe annet, ukjent til verden hvorfor

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av microfilm
    10m med 4mm2 kobberkabel av genrelt god kvalitet og uten noen form for defekter har null og niks å si på signaloverføring. Men ja, jeg vet det er enkelte som vil hevde noe annet, ukjent til verden hvorfor
    Mener bare jeg har hørt snakk om signaltap ved store avstander, og at kortest mulig kabler er det beste.. men men.. :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •