Lydbilde forandres med frekvens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Lydbilde forandres med frekvens

Hei,

Etter å ha flyttet anlegget inn i en ny leilighet har jeg hatt en noe merkelig effekt. Jeg har ikke tenkt mye på det før jeg leste en tråd på hifisentralen.

Følgende var å lese (av Rotekroken):
    "..stemmer skal ikke vandre den ene veien selv om vokalisten går opp noen oktaver, den plata kjenner jeg såpass godt at jeg vet at vokalisten skal stå i senter, det gjorde hun ikke her...
    ...feilen var forøvrig et rør som ikke var helt i form.. "

Selv har jeg dette problemet på endel damestemmer og lurer på om dette kan ha noen som helst sammenheng med rommet siden jeg ikke har hatt dette problemet tidligere med samme utstyr.

Rommet ser ut som følger:

Skal selvfølgelig teste de originale rørene for å være sikker på at det ikke er Golden Dragon som er problemet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert bare fordi du har et a-symmetrisk rom, da får du a-symmetrisk lyd.
    Havde du hatt samme avstann på mm til bak-, side- og frontvegg havde du sikkert ikke hatt det problem.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntringen

Skal prøve å tegne rettere neste gang

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåh, det er ikke pga tegningen.
    det jeg mener er at høyttalere må settes opp 100 % symmetrisk, har man en vegg til ene siden, og åbent til andre siden får man automatisk problemer med lyden da den siden der har vegg vil forsterke/reflektere lyd. det kan den andre siden ikke gjøre, derfor får du forskjell på kanalene ved en del frekvenser...

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkuratt samme problemet her med at den ene høytaleren mangler vegg ved siden av seg, har tenkt å henge opp et skille som fungerer som en slags vegg.
    Men det er ikke noe stort problem akkuratt.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, takk for informasjon begge to! Er ikke et meget stort problem, men kvinnestemmer kan flytte seg 10cm fra midten og det høres jo unektelig litt rart ut når stemmen "sprekker" på den måten :???:

Høyttalerne er jo forøvrig ikke satt opp symmetrisk siden hjørnet forsterker all lyd litt mer generelt. Derfor har jeg endt opp med å ha den høyre ht litt nærmere lytteposisjon også.

Men konklusjonen hvis jeg forstår dere rett er å ikke tenke på dette siden jeg ikke kan endre på rommet likevel. Får bare fortssette å dagdrømme om nytt hifi-rom som ikke er kombinert med stua. Blir nok en stund til, men en gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er å dempe førsterefleksjonen på veggen som er nærmest. Ved å absorbere mesteparten av refleksjonene fra den nære veggen vil den 'forsvinne' i akustisk forstand for de frekvensene som gir mest retningsinformasjon. 5cm akustikkplate eks. skulle hjelpe mye på dette.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg må legge en eventuell fiks død. Takk for tipset! Har lært en del av denne tråden likevel. Problemet mitt er det at nesten hele førsterefleksjonsveggen er et stort vindu og jeg får ikke lov av bedre halvdel å gjøre noenting med demping av refleksjoner noe sted.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens,

Jeg har nå funnet litt av årsaken til problemet mitt. Det som gjorde at ting ble slik de ble er at jeg har plugget bassrefleksporten på mine 805S. Dette resulterte i bevegelsen av fokuspunktet for stemmer. Grunnen til at jeg plugget portene i første omgang var at rommet gir tendenser til "joming" på noen sanger. Nå ble vel konklusjonen at jeg får leve med jomingen som ikke er like fremtredende på lave volum og heller ha bedre fokus på stemmer :-?

Så om noen kan lære av mine feil med faseforskyvning osv så er det bare å lese ;-)

PS! Takk til g-h for hjelp til oppklaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har bassporter bak og du er singel,kan du gjøre som meg:
    Stifte opp lyddemping bak høyttalere på veggen!

Ps.Jeg er ikke singel,men det er jo min leilighet,haha...

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine høyttalere har bassporten foran og det er ikke min leilighet så det er ytterst lite jeg kan gjøre av slik tweaks. Skal prøve nye stativer i nær fremtid og se om det kan gjøre noe med bassen. De jeg har nå er ikke stabile nok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •