Rør på B&W?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Rør på B&W?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rør på B&W?

Hei folks,
    Jeg leker litt på tanken med å kjøpe en rør-dac til min Squeezebox. Ikke fordi jeg er misfornøyd med lyden på SB'n, men fordi jeg rett og slett bare har lyst til å prøve rør, fordi det har jeg aldri hørt!
    Leser jo andres erfaringer med rør, der feks hornht som Klipsch passer godt, men hvordan er det med mine B&W 602 S3 ? Er jo en helt annen type ht, så spørsmålet er jo om disse vil egner seg til rør, eller vil de falle igjennom?

Erfaringer mottas med takk

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør på 600-serien låter bra, meget detaljert og pent.
    Det eneste er at 600 serien er nokså "tungdrevent", så det hender du kan få problemer med å spille veldig høyt. Men, stort sett - så spiller det høyt nok for de fleste. Dette varierer selvfølgelig veldig fra hva slags rør du velger. Løp å kjøp:wink:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk kid,
    da høres det ut som om dette kanskje er tingen for meg. Hører mye musikk ala Dire Straits, Mike Scott, Van Morrison, Bob Dylan osv + endel akustisk... hvis det har noe å si?
    Må påpeke at det her er snakk om en rør-dac matet fra en Squeezebox. Effekten skal Rotel stå for.
    Flere erfaringer ønskes... og, noen som har noen anbefalinger på en rør-dac? Er jo en million forskjellige ute der...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir litt som å dømme en bil etter dekka som står på.
    en dårlig dac blir aldri bedre med et rør. og man får heller ikke rørlyd når alt annet er transistor.
    smartere å se på type dac, analogdel osv
    men her er en da 6moons audio reviews: Scott Nixon TubeDac+ and 3XAC power supply

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, du må absolutt ha en dac på din SB3, det blir så mye bedre....
    Vet egentlig ikke om der er så mange dacs med rør derute....
    En sikker vinner med SB3 ser ut til å være Benchmark DAC 1....
    Audiophiles - Slim Devices : Community : Forums
    Ellers kan du se etter NOS dacs, kanskje det er det du er etter...

EDIT, Scott Nixon ER en NOS og den fås også med USB hvis du vil bruke den med pc´en...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den TubeNac+ blir nok uaktuell, da jeg har en 2-åring i huset med verdens lengste klåfingre... tenker da på rør som stikker ut av chassiet.

einis: Forstår jeg deg rett, så får man ingen rørlyd med bare en rør-dac? MÅ man ha en rør-amp, da i tillegg for å "oppnå" rør-lyd?? Eller missforstår jeg deg nå... Jeg kjører analog inn på en Rotel 1068 i bypass.

Har nå skummet endel forum, og en rør-dac som heter Lite Dac60 går igjen som en som høster mange lovord. Pacific Valve Digital Products

EDIT: For de interesserte, her er bla en tråd som omhandler denne dac'en. Mange som også bruker denne på SB3. DAC 60 new thread

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke si for sikkert, men tviler på du får noe rørlyd av et enkelt signalrør i en dac.
    i min rørforsterker er det 8 rør. 4 på størrelse med den i scott nixon der, og 4 store som driver høyttaleren:

da kan man kanskje begynne å prate rør..

noen mener jo selv at det ikke låter helt som rør før man er oppe på svindyre singelended 300B greier på 8-10watt og over tusen kroner røret:

viss du er ute etter noe som låter fyldig og varmt osv kan du like godt kjøpe transistorbasert. de kan jo låte som "hva som helst" alt etter kretsdesign..

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg først og fremst ville gått for en god dac til din SB uavhengig om den har rør eller ikke. SB har jo potensiale utover det den innebygde dacen kan dra frem.

Hør på einis og ikke vær for opphengt i rør eller ikke rør :-)

Edit: Forøvrig har jeg den DAC-60 du snakker om og er fornøyd med den. Har ikke A/B testet så nøye med andre i prisklassen, men planlegger å gjøre det om et par uker.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si jeg er direkte opphengt i rør, men ble bare bitt litt av tanken på å prøve dette med en rørbasert dac, da rør som sagt tidligere, er noe jeg aldri har prøvd. Å kjøpe en egen rør-forsterker er nok uaktuellt, da jeg ikke har et dedikert kinorom, og anlegget står i stua. Bruken er ca 50/50 film/musikk.
    Får følge tipset til einis og finne en transistordac med rette ship for min smak. Slipper kanskje litt billigere unna med det også.
    e-h: En tilbakemelding fra lyttetesten din hadde uansett vært interessangt å høre, og ikke minst hva du testet imot

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet pga dobbelposting*

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diykits.com
    denne skal være veldig god. og koster nesten ingenting! lurer på å bytte ut min doxa med den faktisk.. tror det låg en tråd på diyaudio.com hvor de sammenlignet den med benchmark dac til 10k. var ganske jevnt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •