Lite effekt i Harman Kardon recievere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Lite effekt i Harman Kardon recievere?

Hvorfor har H/K's surroundrecievere så lav effekt i forhold til sine konkurrenter? Er det design som koster eller?

a

Newcomer steinm sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

effekt

de tar det igjen på strømforsyning, noe som er mer avgjørende
    mvh:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinm
    de tar det igjen på strømforsyning, noe som er mer avgjørende
    mvh:-D
    Hva mener du med det?

Jeg vurderer å kjøpe en Harman/Kardon AVR 245, men 7x50W virker skremmende når konkurrentene i samme prisklasse kan skilte med alt fra 7x110W til 7x150W! Kan du være så snill å forklare meg hvordan dette henger sammen, så er jeg deg evig takknemlig =)

a

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske enkelt fordi H/K er blandt de ytterst få recieverprodusentene som oppgir realistiske effektmålinger, så her er en enkel oppskrift på hvordan du kan finne ut hva en recivere faktisk levere per kanal:

Se på baksiden av reciveren eller i manualen, der vil det være oppført maksimalt strømforbruk. Med noen få unntak er alle recivere i salg klasse A/B-forsterkere, og denne typen forsterker har et varmetap på omlag 50%. Så, om det oppgis maksimalt strømforbruk på 700watt, vil omlag halvparten av dette forsvinne i varme, og man sitter igjen med 350watt til å faktisk drive høyttalerne. Er så revieceren 7-kanals betyr det at hver kanal har 50watt.
    En reciever som reklamerer med f.eks. 7x120watt, må derfor kunne trekke ca.1680watt fra strømnettet.
    En annen ting som må tas med er ved hvilke frekvenser, motstander(ohm) og forvrengning målingene tas. Her er det lett å jukse litt og få imponerende, men ubrukelige effektmålinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I noen tilfeller er det vel bare oppført gjennomsnittsforbruket til reciveren. Mener og ha lest dette om bla. annet de fleste Pioneer modellene, uten å vite om dette er 100% rett.
    Uansett en fin pekepinne på hvor mye en reciver yter sånn ca;-)

Ser man på Nad`s modeller, så oppgir de på samme måte som HK.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som Kakehode sier det! Så enkelt. Men man betaler sikkert litt for design og navn også men det gjelder vel de fleste "merkenavn"

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det er som Kakehode sier det! Så enkelt. Men man betaler sikkert litt for design og navn også men det gjelder vel de fleste "merkenavn"
    Yes, bow down to the power of my brain Men uansett, ihvertfall i for recievere under 20000 er markedet så presset, utstyrstyrkrigen så intens og oppdateringene så hyppige, at jeg er neimen ikke sikker på om noen har råd til å ta seg ekstra betalt for merkenavnet i nevneverdig grad.

Sitat Opprinnelig postet av Ninjaspliff
    Hvorfor har H/K's surroundrecievere så lav effekt i forhold til sine konkurrenter? Er det design som koster eller?

a
    Hvilke recievere er du har oppe til vurdering og hva skal skal vinneren kobles til?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er det også slik at H/K presenterer effekt med alle kanaler i drift, mens andre presenterer hva en kanal maks greier, og mulipliserer sdet med antall kanaler.

Dersom H/K sier at en forsterker er 7x55W er den det, mens en annen kan være oppgitt til 7x120W, men ikke leverer mer enn H/K med alle lkanaler i drift. (Gitt at de har like mye forvrengning)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YES. men jeg tenker litt slik. hk gir "ærlige" watt som ikke ser bra ut, dette må bety at de tenker mer på en som har dette som interesse og hobby ( som meg ) og ikke den "vanlig elkjøp kunde " og dette mener jeg er et bra tegn. Eller tar jeg feil??

PS. Jeg er HK mann ( til de som ikke skjønte det )

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er minst 100 måter å oppgi effekt på, H/K er nok blant dem som gjør dette på den mest ærlige måten.

Det som er viktig er ofte vilkårene for antall watt.
    -Hvor mange ohms last?'
    -Hvor mye forvregning
    -Hvilken/hvilke frekvens/frekvenser, evt. frekvensområde?
    -Hvor mange kanaler i drift? En, to eller alle?

Videre er det kanskje greit å vite hvor stor maks strøm man kan trekke, ofte er det bare teoretisk interressant. 80 ampere i en høyttaler er ganske heftig...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange ord her, men det burde mennesket i butikken forklare deg med letthet.
    og kan han ikke det, så må du enten vere veldig sikker på det produktet du skal køpem slik at ekspeditøren ikke lenger har noe å si. å dette er ikke i ditt tillfelle ser jeg. ellers så gå til en annen butikk som kan svare på dine spørsmål. å spør om alt. de burde kunne svare på alt unntatt navnet på katten din....

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Hvilke recievere er du har oppe til vurdering og hva skal skal vinneren kobles til?
    Hehe, takk for bra forklaring, Kake.
    For å være helt ærlig så har jeg tenkt på en "pakke" som L&B satte sammen og anbefalte:

-------> H/K + Infinity

Hva synes du om denne løsningen, sett i lys av at dette:
    1. Dette er mitt første "skikkelige" anlegg
    2. Budsjettet mitt er 12-13.000 (skal ikke kjøpe DVD-spilleren, har fra før)
    3. Jeg prioriterer musikklyd høyt, og dermed må jeg ha et anlegg som spiller bra musikklyd
    4. Surround må jeg ha, og da er hovedpriotiteten min centeren, vil ikke legge så mye vekt på bakhøytalere nå

Ok, hvorfor har jeg ikke satt sammen mitt eget anlegg da? Fordi jeg er for grønn til at jeg vil klare å finne komponenter som passer sammen. Hadde Dali suite 2.8 på hånda med c0.8 for 9000,- men da trengte jeg reciever, bak og sub i tillegg.

Hva tror du om dette?

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kommer til å bli kjempe bra jeg, hk er ihvertfal knall forsterkere, og infinity passer sikkert bra sammen med hk.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for bra forklaring, Kake.
    For å være helt ærlig så har jeg tenkt på en "pakke" som L&B satte sammen og anbefalte:

-------> H/K + Infinity

Hva synes du om denne løsningen, sett i lys av at dette:
    1. Dette er mitt første "skikkelige" anlegg
    2. Budsjettet mitt er 12-13.000 (skal ikke kjøpe DVD-spilleren, har fra før)
    3. Jeg prioriterer musikklyd høyt, og dermed må jeg ha et anlegg som spiller bra musikklyd
    4. Surround må jeg ha, og da er hovedpriotiteten min centeren, vil ikke legge så mye vekt på bakhøytalere nå

Ok, hvorfor har jeg ikke satt sammen mitt eget anlegg da? Fordi jeg er for grønn til at jeg vil klare å finne komponenter som passer sammen. Hadde Dali suite 2.8 på hånda med c0.8 for 9000,- men da trengte jeg reciever, bak og sub i tillegg.

Hva tror du om dette?
    Hvorfor ikke bare kjøpe stereoanlegg heller om du verdsetter musikken så høyt? Nuvel, skjønner godt at du vil ha litt filmlyd også
    Grovt sett er Harman/Kardons recievere bedre til film enn musikk, selv om dette har bedret seg kraftig i det siste.
    Arcams flerkanalere derimot, meget gode på musikk i tillegg til film, og du kan få snop som AVR200 på bruktmarkedet til meget betalbare penger, se bare her: Finn Torget - Arcam Avr200 Surround reciever

Nei, den er ikke siste modell, nei den har ikke alt av nymotens knask, men hvor mye må du ut med for å få en ny H/K for å få alt det der? Nettopp...
    Dessuten kan du regne med at alt av HD-formater, både lyd og bilde, implementeres i neste generasjon recivere fra de forskjellige produsentene, og bites du av hjemmekinobasillen bytter du uansett reciever i løpet av høsten tipper jeg. Derfor ville jeg ikke kjøpt ny reciever akkurat nå, men med tanke på hvor viktig musikken er for deg, og hva du får for pengene har du her et meget godt alternativ i AVR200.

Angående Infinity-høyttalerne kan jeg ikke uttaler meg, de har jeg ikke hørt, men angående subwooferen...Blir ikke mye kinofølelse av en 8" sub, så har du ikke råd til kraftigere saker i første omgang, bruk heller budsjettet på bedre høyttalere og spar til en subwoofer som faktisk har noe i en hjemmekino å gjøre.

Vil ikke legge så mye vekt på bakhøyttalerne? Som i at det venter du med å kjøpe, eller du kjøper bare en rimeligere modell?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Vil ikke legge så mye vekt på bakhøyttalerne? Som i at det venter du med å kjøpe, eller du kjøper bare en rimeligere modell?
    Takk for tipset!

Em, regner med å kjøpe et par rimelige, ja. Det var i alle fall planen, så med mindre du eller et annet orakel sie at det er en dårlig idè, så er det det som skjer.

Hvordan tror du den Arcamen vil funke med et par Dali Suite 2.8?

a

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klarer nok ikke å drive 2.8 helt ut, men vil nok funke greit.

Litt OT: Leste en test en gang hvor de faktisk målte effekten til reciverne med alle kanale drevet samtidig over hele frekvensområdet. NAD 743 (5x50w) ble målt til 5x50 watt, mens (husker ikke merket) en annen som "hadde" 7x110watt ble målt til 7x12watt..

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart fra Patos:
    Billigwatt som ikke finnes

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!

Em, regner med å kjøpe et par rimelige, ja. Det var i alle fall planen, så med mindre du eller et annet orakel sie at det er en dårlig idè, så er det det som skjer.

Hvordan tror du den Arcamen vil funke med et par Dali Suite 2.8?

a
    Null og niks problem, Arcam er blandt de veldig få som oppgir reelle effektmålinger. Klart, og som alltid, med mer tilført effekt vil du oppnå størrekontroll, høyere lydtrykk osv., men AVR200 vil ikke ha noen som helst probelemer Suite 2.8!

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

a
    h/k er ein av de absolute sterkest reviverene/forsterkerene i sinn klasse og litt til... watt'en hjelper det ikkje å se på.. den må høres....feks. min pioneer vsx-915 skal yte 7x100 watt, og ein h/k 140 skal yte 7 ( ? ) x45 watt, og den er strekere enn min..... og ein h/k 240/5 er MYE sterker en min med sine 7x50watt...MYE sterkere.....

men h/k er ikkje de som har best lyd kvalitet, litt mørk ( tror eg ), men det er jo smak sak...det er jo den ultimate kino maskinen...vurderer derfor ein slik selv....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •