Lydbildet heller mot høyre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbildet heller mot høyre

Hei

I Kinoen heller lydbildet til høyre. Front høytalerne står like langt fra bak og sidevegg.
    Den venstre sideveggen er murstein og den høyre veggen er panel(buet). Det virker som om det er mer energi og futt i den høyre høytaleren. Jeg har byttet rundt på høytalere og forsterker innganger med samme resultat. Akustikk er ikke min sterke side, så hva kan jeg gjøre for å rette på det?
    Se bilder for bedre forklaring av rommet.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som står i høyre hjørnet bak høyttaleren?
    Er dette skikkelig massivt?

Hvis du hører i hjørnene bak høyttalerne, er det mer bass i venstre hjørne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din forsterker har balanse kontroll, det er i en sak som denne du kan bruke den. Helt normalt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Som Niels sier så er ikke dette unormalt. Jeg må også løfte 2dB på venstre høyttaler pga. at sideveggene ikke er i samme materiale.

2) Ellers synes jeg du hadde vinklet frontene litt for mye, og da spesielt den venstre høyttaleren. Ser jo "utsiden av den". Mulig du har noe å hente der.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint poeng fra Tiger, prøv dine høyttalere litt tettere sammen, og da ikke vinklet, eller meget lett vinklet.
    Noen høyttalere skal vinkles, andre ikke for bedst lyd.
    Det ser ut til du har mye plass, da kan du prøve www.cardas.com for høyttaler set-up i et rektangulært rom, du finder linken under "Links", da måler du bare opp dybden i rommet, dividerer med tallet, og plaserer fronten av høytttaleren dér, samme med bredden. Da kan du justere litt. Pass opp for at din lytteposisjon er korrekt !

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips jeg fikk ang. vinkling av HT er at du så vidt skal se innsiden på HT`ene når du sitter i lyttepos. Sitter du litt skeivt i rommet så pass på å se like mye av innsiden på begge. Og vær nøyaktig med målene fra div. vegger. Se ellers denne tråden: TRÅDEN
    Les spesielt de fra Flageborg...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likner veldig på det problemet som Tiger hadde.
    Bare her er panelene problemet. Mursteinen er veldig ujevn, mens panelene er jevne og reflekterer lyd på en helt annen måte. Demping av høyre vegg vil rette i det minste litt på problemet;-)

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Høytalerne er satt opp der de pr. idag låter best, vinklingen er prøvd fra rett frem til 45 grader. Dette låter klart best. Nå er de satt opp slik at jeg ser så vidt innsiden av de når jeg sitter i sweetsp. Bildet er tatt drøyt 2 meter bak sweetsp. Med mindre vinkling føler jeg at jeg mister litt av det TRIANGLE er best på, samt at jeg får enda mer skjevhet i lydbildet. Lydbildet er også ganske høyt opp, jeg sitter på en måte og ser opp på vokalisten. Høytalerne er 250 cm fra hverandre, jeg sitter 250 cm fra når jeg lytter til musikk.

Jeg kan seff bruke balanse kontrollen, men jeg liker best å la vær. Spør meg ikke hvorfor.
    Like før jeg gikk og sjekket om 8 år som infanterist ødela litt av hørselen på skudd øret.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Like før jeg gikk og sjekket om 8 år som infanterist ødela litt av hørselen på skudd øret.
    Det er selvsagt et relevant poeng. Her hjemme så har en som har vært på demo og jeg opplevd at vokalen står ulike plasser. Så at du bør benytte balansekontrollen for å tilpasset sentrert lydbilde i ditt rom OG dine ører er ikke dumt. Det er vel derfor balansekontrollen er der.

Rent psykisk så skjønner jeg at du ikke liker å gjøre dette, da du sikkert får en følelse av å "manipulere" signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørselen kan være en god ide å sjekke hvis du mistenker at den er dårlig. jeg har selv litt nedsatt hørsel på høyre øre etter at trommehinnen har sprukket flere ganger pga ørebetennelse når jeg var liten. Og det er påvirker først og fremst høye frekvenser. Lyden er bred og er fokusert i senter, men det blir liksom litt mer fyldig til venstre. Har rotet litt rundt med plassering og vinkling før og det har vært det samme i andre rom og på annet utstyr, så det er sannsynlig at det er hørselen. Hvis du har nedsatt hørsel på ett øre spørs det om det finnes noen god løsning for å ordne det er jeg redd.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er hørselen, da dette ikke er et problem når jeg lytter på andre oppsett i butikker, hos kompiser o.likn. Samt at det er i nedre mellomtone/mellombass jeg føler at det er mest energi på høyre siden.
    Jeg skal montere dvdhyller på høyre langvegg, det bør ta litt av dette håper jeg.

Det er dette psykiske med å endre balansen , men Primare i likhet med Meridian har en genial balansekontroll da, så jeg tyr til det som enkleste løsning.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at den høyre høytaleren "heller" innover mot midten, regner ikke med at det har så mye med lydbildet å gjøre. Er litt plagsomt rent estetisk, så hva kan jeg gjøre med dette?
    Kommer ikke til å bruke spikes, men dempeføtter, det gir meg den beste bassen fra disse.

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Jeg kan seff bruke balanse kontrollen, men jeg liker best å la vær. Spør meg ikke hvorfor.
    Fikk bare skyte med Glock og mp5 jeg, AG small for høyt. Mitt problem er at jeg har "superhørsel" på høye og lave frekvenser, men sliter i mellomtonen.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Fikk bare skyte med Glock og mp5 jeg, AG small for høyt. Mitt problem er at jeg har "superhørsel" på høye og lave frekvenser, men sliter i mellomtonen.
    Har nok skutt med alt fra glock til tow, men var alltid superflink med dobbelt hørselvern. Var redd for øra mine i den tiden også heldigvis.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei kefcam!

Grunnen til at jeg spurte om hva som var i hjørnet var ikke for at jeg ville ha noe sånt selv:-D
    Tenkte kanskje at den er med på å myke opp hjørnet og at lyden da ikke baller seg opp i hjørnet like mye som i et spisst hjørne.
    Har du sjekket om det er mere lyd i venstre enn høyre hjørne?
    Dersom det er det, kan du prøve å "knekke" av det andre hjørnet også, slik at lyden blir likere. Bruk f.eks. en skumgummimadrass eller en Glava/Rockwoll isolasjonsplate.
    Har nok litt med materialet å gjøre selvfølgelig, men kanskje det er flere ting.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei kefcam!

Grunnen til at jeg spurte om hva som var i hjørnet var ikke for at jeg ville ha noe sånt selv:-D
    Tenkte kanskje at den er med på å myke opp hjørnet og at lyden da ikke baller seg opp i hjørnet like mye som i et spisst hjørne.
    Har du sjekket om det er mere lyd i venstre enn høyre hjørne?
    Dersom det er det, kan du prøve å "knekke" av det andre hjørnet også, slik at lyden blir likere. Bruk f.eks. en skumgummimadrass eller en Glava/Rockwoll isolasjonsplate.
    Har nok litt med materialet å gjøre selvfølgelig, men kanskje det er flere ting.
    Har sjekket bak begge høytalerne, sånn umiddelbart klarte jeg ikke å høre forskjell, men jeg skal flytte høytalerene litt lenger ut og ta en skikkelig sjekk imorgen. Men jeg er rimlig sikker på at kombinasjonen av forskjellig sidevegg og det avrundede høyre hjørnet er synderen. Bør jeg prøve å lage en slags tubetrapp i venstre hjørnet eller likn?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket bak begge høytalerne, sånn umiddelbart klarte jeg ikke å høre forskjell, men jeg skal flytte høytalerene litt lenger ut og ta en skikkelig sjekk imorgen. Men jeg er rimlig sikker på at kombinasjonen av forskjellig sidevegg og det avrundede høyre hjørnet er synderen. Bør jeg prøve å lage en slags tubetrapp i venstre hjørnet eller likn?
    Det kan være nok med en eller to akustikkplater fra Rockwool på skrå i hjørnet, men det må du nesten teste ut.
    Har kledd mine i sort høyttalerstoff fra Biltema og de blir skikkelig fine.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hva er det som står i høyre hjørnet bak høyttaleren?
    Er dette skikkelig massivt?

Hvis du hører i hjørnene bak høyttalerne, er det mer bass i venstre hjørne?
    Ikke veldig pent det der, men bygd opp av rundstokker og et speil? Står godt og lagde ingen lyder, selv med SVS. Den er dessverre lite pen, men det å få den bort er mye jobb. Det er ikke panel bak( det er ikke jeg som har gjort det altså)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar. Høytalerne er satt opp der de pr. idag låter best, vinklingen er prøvd fra rett frem til 45 grader. Dette låter klart best. Nå er de satt opp slik at jeg ser så vidt innsiden av de når jeg sitter i sweetsp. Bildet er tatt drøyt 2 meter bak sweetsp. Med mindre vinkling føler jeg at jeg mister litt av det TRIANGLE er best på, samt at jeg får enda mer skjevhet i lydbildet. Lydbildet er også ganske høyt opp, jeg sitter på en måte og ser opp på vokalisten. Høytalerne er 250 cm fra hverandre, jeg sitter 250 cm fra når jeg lytter til musikk.

Du sier du sitter i sweetspot,men det er jo ikke sikkert at sweetspot er der hvor du hadde tenkt deg! Det er jo ikke alltid at en likesidet trekant er rette fasongen og følge.egentlig burde du kanskje prøve med noen andre høyttalere på samme sted bare for og sjekke at ikke det er høyttalerne som er skrekkelig kresne på plassering. tror jeg ville testet ut flere ulike plasseringer av høyttalerne.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Du sier du sitter i sweetspot,men det er jo ikke sikkert at sweetspot er der hvor du hadde tenkt deg! Det er jo ikke alltid at en likesidet trekant er rette fasongen og følge.egentlig burde du kanskje prøve med noen andre høyttalere på samme sted bare for og sjekke at ikke det er høyttalerne som er skrekkelig kresne på plassering. tror jeg ville testet ut flere ulike plasseringer av høyttalerne.

Jeg skal se om jeg kan prøve noen andre høytalere også, ang. sweetspot så virker det som om problemet blir verre jo lenger vekk jeg sitter. Det lyder best når jeg sitter med godt vinklede høytalere i en likesidet trekant.
    ca 250 cm i alle retninger. FYI så er ht 60 cm fra bakvegg og 50 cm fra sidevegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •