Duger ikke rom med skråtak til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Duger ikke rom med skråtak til hjemmekino?

Hei, jeg har et rom med skråtak, og tv'n er plassert i midten forran i rommet med høyttalerne på hver sin side. Høyttalerne har veldig dårlig klaring til taket og til bakvegg, avstanden fra sidevegg er heller ikke spesielt stor, så alt i alt så har høyttalerne ganske lite luft rundt seg.

Bassen er liksom ikke noe særlig fysisk, man kjenner den ikke noe særlig på kroppen selvom jeg hører at det er mye bass, men det virker som bassen går et helt annet sted enn dit jeg sitter, og diskanten/øvre mellomtone virker det som om spiller litt ifra bassen, altså det virker som det er så høyt iforrhold til bassnivået. Når jeg prøver og spille litt trance som jeg vet har godt med bass i seg og prøver og spille høyt så kan jeg uten problem få diskanten og mellomtonen til og bli forferdelig høy (altfor høy) men uansett hvor høyt jeg spiller så kjenner jeg aldrig at bassen liksom slår litt i brystet/magan, jeg bare hører bassen er der, og det å spille lavt er nytteløst det låter så kjedelig og flatt at jeg aldrig har hørt makan. I motsetning til en annen jeg kjenner sitt anlegg som består av en onkyo reciver og et par patos høyttalere, men dette er en helt annen prisklasse så prøver og unngå og sammenligne med han.

Når jeg prøver og gå litt rundt i rommet så virker som det er mer bass i de to bakre hjørnene i rommet, og spessielt bak høyttalerne er det mye bass, men det skal det vel kanskje være uansett.

Før for en stund tilbake så hadde jeg et par Dali concept 6 høyttalere, disse var jeg svært misfornøyd med pga samme problemene (bare mange hakk verre) Jeg solgte de til onkelen min som plasserte de i et rom der det er høyt under taket, å det er god avstand fra bakvegg og sidevegg. Du verden for en forskjell det var, det virket ikke som samme høyttalerne engang, det ble mye bedre bass, bassen ble betydlig strammet opp og den var mye mer fysisk enn hos meg, samtidig som at lydbildet med ett ble mye mer komplett, diskanten/mellomtonen spilte ikke lenger ifra bassen og lyden virket mye mer sammensatt, hadde de låtet slik hos meg så hadde jeg uten tvil beholdt de.

De samme problemene har jeg da med dynavoice høyttalerne, men ikke i like stor grad. Og jeg har ikke fått testet Dynavoicene noe annet sted enn hos meg. MEN legg merke til at disse problemene ikke er der når jeg ser film, bare når jeg hører på musikk i stereo.

Så spørsmålet er vel. Er det rommet som har skylden, er rommet rett og slett udugelig til denne type bruk? Iogmed at dali høyttalerne låt så fantastiskt mye bedre et annet sted? (ikke en overdrivelse)

Legger ved noen dårlige tegninger for å sammenligne mitt rom, men onkelen min sitt hjemmekino rom.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det duger hos Flageborg...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det gjør det helt sikkert, men så har jo også han en del bedre utstyr enn meg da. iogmed at De daliene jeg hadde låt mye bedre i et annet rom så gjør sikkert mine dynavoice det også. Jeg er jo klar over at jeg ikke kan forvente altfor mye godlyd fra så billige høyttalere, men alle andre er jo så godt fornøyd med disse høyttalerne. Jeg er jo ikke helt ufornøyd heller, på film så synes jeg det låter supert, og det låter jo ikke sååå dårlig på musikk heller, men jeg skulle gjerne likt at de hadde låtet bedre på lavere volum, samt at jeg skulle ønske de hadde en mer fysisk bass.

En kammerat av meg har noen små eltax høyttalere som blir drevet av en gammel technics forsterker, dette har en mye mer fysisk bassgjengivelse av meg selvom jeg setter bassen på max på forsterkeren. jeg har jo klart en mye mer riktig lyd, og bassen er jo mye mer presis enn hos meg, samt at detaljer og resten av lyden er mye bedre hos meg enn hos han, så ville jeg gjerne hatt den samme harde bassen som han har når han spiller slik musikk.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er mange her på AVF som har det. Vil nok fungere meget bra.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er mange her på AVF som har det. Vil nok fungere meget bra.
    Hæ? problemet er jo det at det ikke funker så bra. (her ihvertfal):-P

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Hæ? problemet er jo det at det ikke funker så bra. (her ihvertfal):-P
    Nobleman, bwa og Flageborg har skråtak. Ser ut til å funke for dem.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det duger hos Flageborg...
    Labbetuss er forferdelig lei av sitt skråtak. Men det er jo ikke formet slik som mange andre loft.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...Hvor stort er rommet ditt,hvilke Dynavoice har du og hva bruker du til å drive dem med?
    Er ikke sikkert det er skråtaket som er problemet her.

Er det en trappenedgang som er bakerst i rommet der?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer med bassen når du åpner døren bakerst i rommet?

Hvor langt er det mellom fronthøytalerne - senter av diskant vf. til senter av diskant hf.?

Hvor langt er det fra senter av hver diskant og fram til nesetuppen i SweetSpot?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste litt på patos.no at jeg har den dårligste plasseringen av høyttalerne.
    Men jeg har ikke mulighet til å plassere de noe anderledes.

er det ikke noe jeg kan gjøre for å prøve og få et litt mer sammenatt lydbilde og en litt mer fysisk bass som jeg ihvertfal kjenner litt i mellomgulvet:razz:

jeg er overbevist om at hvis jeg hadde hatt et rom der høyttalerne fikk litt mer pusterom rundt seg så ville problemet blitt løst slik som det ble med daliene.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor langt er det mellom fronthøytalerne - senter av diskant vf. til senter av diskant hf.?

Hvor langt er det fra senter av hver diskant og fram til nesetuppen i SweetSpot?
    Hvilke avstander bruker du/anbefaler du?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring med skråtak,men har samme erfaring som deg med elendig romakustikk.Hadde en Dali/denon kombo som jeg solgte pga det spilte dårlig hjemme hoss meg.lite bass og skarp diskant når volumet ble høgt.Solgte disse til min far som fikk di plassert i en stor og godt dempet stue og anlegget var ikke til og kjenne igjen.Bassen satt og man kunne spille høgt med varm og behagelig lyd.Du får prøve og flytte litt rundt på anlegget hvist det er plass til det.Demping av lyden med matter og akustikkplater er vell og en mulighet.Er litt kjedelig og oppgradere hvist romakustikken/plassering gjør at man ikke får utnyttet potensialet i utstyret..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hvilke avstander bruker du/anbefaler du?
    Høytalerne bør ha 30cm til 50cm avstand fra skråtak til topp av høytaler.

Når avstanden til skråtak/plassering mellom høytalerne er gitt, må man flytte sofan til man oppnår SweetSpot.

Når det er gjort må de nye avstandene plottes inn i Receiver - eller auto-kalibrering kjøres på nytt.

Legger ved et lite forslag:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg bryet med å svare på sp. fra Flageborg du, dette kan han

Jeg har selv en loftstue kino, men spiller på "tvers" og bassen har en lei tendens til å ligge litt opp i rommet. Klinte inn en SVS sub i ett hjørne, men måtte i tillegg ha en Sub i tillegg for å få det trøkket jeg ønsket. Jeg vil tro at mange slike rom kan være litt problematiske, men ikke umulige.

Mål opp du ...

/L

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen alle, skal prøve ut det du sa flageborg
    skal måle litt og gi svar tilbake når jeg får alt klart.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Høytalerne bør ha 30cm til 50cm avstand fra skråtak til topp av høytaler.

Når avstanden til skråtak/plassering mellom høytalerne er gitt, må man flytte sofan til man oppnår SweetSpot.

Når det er gjort må de nye avstandene plottes inn i Receiver - eller auto-kalibrering kjøres på nytt.

Legger ved et lite forslag:

Mener du da TOPP (front) og opp til tak og vil dette gjelde "på tvers" av rommet også (jeg har HT plassert i lengderetning og har konsentrert meg mest om avstand til bakvegg (80 cm fra front til bakvegg). Avstand fra TOPP (front = 55, mens TOPP (bak = 35).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstand fra Ct-Fr= 120cm

Avstand fra Ct-Fl= 115cm

Avstand fra Fl-Fr= 125-135cm ca

Avstand fra Fl-Taket= 40cm

Avstand fra Fr-Taket= 40cm

Avstand fra Fr/Fl-sidevegg= 60cm

Avstand fra Fr/Fl-bakvegg= 25cm

Avstand fra Ct- bakvegg= ca35cm

Avstand fra Ct-sitteplass= mellom 260-270cm ca

Avstand fra Fl-sitteplass= ca 270cm

Avstand fra Fr-sitteplass= ca 270cm

Høres dette helt på trynet ut?
    Dette er det jeg kom fram til, er ikke helt nøyaktig, men sånn ca, de tre siste på lista er tatt ut ifra hva målemikrofonen til forsterkeren mener, også har jeg målt sånn ca og det ser ut til og stemme sånn ca. Skal prøve og få tak i en lenger tommestokk og måle igjen om det er nødvendig.

Det du sa med a-b=c-d tror jeg vil fungere meget dårlig, da blir jeg sittende nesten oppi høyttalerne, og jeg kommer altfor nerme tv skjermen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Hmm...Hvor stort er rommet ditt,hvilke Dynavoice har du og hva bruker du til å drive dem med?
    Er ikke sikkert det er skråtaket som er problemet her.

Er det en trappenedgang som er bakerst i rommet der?
    Jeg har Dynavoice challenger m85, de største fra Dynavoice.
    Jeg driver de med en Harman kardon avr 435.
    Som cd spiller bruker jeg en vanlig dvd spiller som er koblet til digitalt med en Coax kabel. Det er ingen trapp i rommet, men det er en utenfor rommet.

Men lurer litt på noe, kan det kanskje hjelpe noe i det heletatt og kjøpe spikes?
    Nå står høyttalerne oppe på en tynn treplate sånn at de ikke skal stå rett på gulvet, kan det hjelpe noe å fjerne denne?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Dynavoice challenger m85, de største fra Dynavoice.
    Jeg driver de med en Harman kardon avr 435.
    Som cd spiller bruker jeg en vanlig dvd spiller som er koblet til digitalt med en Coax kabel. Det er ingen trapp i rommet, men det er en utenfor rommet.

Men lurer litt på noe, kan det kanskje hjelpe noe i det heletatt og kjøpe spikes?
    Nå står høyttalerne oppe på en tynn treplate sånn at de ikke skal stå rett på gulvet, kan det hjelpe noe å fjerne denne?
    Tror ikke det vil utgjøre noen forskjell å fjerne platen under høyttalerne,men spikes kan forbedre lyden.Her hos meg så løftet de bassen opp fra gulvet og mot sweetspot samtidig som den ble strammere og mer definert.
    Prøv med noen rimelige fra proson eller lignende så ser du fort om det hjelper hos deg.

Har du forsøkt med mer effekt på frontene dine?
    Nå kjenner ikke jeg høyttalerne dine,men det kan godt vær at recieveren din er i minste laget for å sparke de skikkelig igang.Det var iallfall som natt og dag på mine med mer effekt.Verdt ett forsøk om du har mulighet til å låne en effektforsterker.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har et rom med skråtak, og tv'n er plassert i midten forran i rommet med høyttalerne på hver sin side. Høyttalerne har veldig dårlig klaring til taket og til bakvegg, avstanden fra sidevegg er heller ikke spesielt stor, så alt i alt så har høyttalerne ganske lite luft rundt seg.

Bassen er liksom ikke noe særlig fysisk, man kjenner den ikke noe særlig på kroppen selvom jeg hører at det er mye bass, men det virker som bassen går et helt annet sted enn dit jeg sitter, og diskanten/øvre mellomtone virker det som om spiller litt ifra bassen, altså det virker som det er så høyt iforrhold til bassnivået. Når jeg prøver og spille litt trance som jeg vet har godt med bass i seg og prøver og spille høyt så kan jeg uten problem få diskanten og mellomtonen til og bli forferdelig høy (altfor høy) men uansett hvor høyt jeg spiller så kjenner jeg aldrig at bassen liksom slår litt i brystet/magan, jeg bare hører bassen er der, og det å spille lavt er nytteløst det låter så kjedelig og flatt at jeg aldrig har hørt makan. I motsetning til en annen jeg kjenner sitt anlegg som består av en onkyo reciver og et par patos høyttalere, men dette er en helt annen prisklasse så prøver og unngå og sammenligne med han.

Når jeg prøver og gå litt rundt i rommet så virker som det er mer bass i de to bakre hjørnene i rommet, og spessielt bak høyttalerne er det mye bass, men det skal det vel kanskje være uansett.

Før for en stund tilbake så hadde jeg et par Dali concept 6 høyttalere, disse var jeg svært misfornøyd med pga samme problemene (bare mange hakk verre) Jeg solgte de til onkelen min som plasserte de i et rom der det er høyt under taket, å det er god avstand fra bakvegg og sidevegg. Du verden for en forskjell det var, det virket ikke som samme høyttalerne engang, det ble mye bedre bass, bassen ble betydlig strammet opp og den var mye mer fysisk enn hos meg, samtidig som at lydbildet med ett ble mye mer komplett, diskanten/mellomtonen spilte ikke lenger ifra bassen og lyden virket mye mer sammensatt, hadde de låtet slik hos meg så hadde jeg uten tvil beholdt de.

De samme problemene har jeg da med dynavoice høyttalerne, men ikke i like stor grad. Og jeg har ikke fått testet Dynavoicene noe annet sted enn hos meg. MEN legg merke til at disse problemene ikke er der når jeg ser film, bare når jeg hører på musikk i stereo.

Så spørsmålet er vel. Er det rommet som har skylden, er rommet rett og slett udugelig til denne type bruk? Iogmed at dali høyttalerne låt så fantastiskt mye bedre et annet sted? (ikke en overdrivelse)

Legger ved noen dårlige tegninger for å sammenligne mitt rom, men onkelen min sitt hjemmekino rom.

skrå tak skal gi forbedring i lyden.... ikkje vet eg korleis eller kvifor.. men sånn er det vertfall..... men om så masse skråtak gir forbedring av lyden eller "forverring " vet eg ikkje....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •