Duger ikke rom med skråtak til hjemmekino? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Satte HT på nøyaktige mål i går og fikk det lille ekstra i bassen som jeg har savnet. Nå er suben avslått i stereo. Drit i hvordan det ser ut i rommet når du spiller, flytt de heller tilbake etter bruk. Sett A-B = C-D, nøyaktig. Prøv deretter vinkling. La oss så høre hvordan du har det:-D

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flyttet rundt på ting nå, så nå står høyttalerne 270cm ifrahverandre, og lytte posisjonen er også 270cm ifra høyttalerne, og WOW for en forskjell det utga, hadde aldrig trodd at å flytte litt rundt på høyttalerne skulle gi en så stor forskjell i lyden, nå må jeg bare kjøre den "room equalizeren" på nytt så blir det sikkert bra.

men nå står høyttalerne 32cm ifra sidevegg og 22cm ifra taket, er dette egentlig alt for lite? hva er egentlig anbefalt her? Men mens jeg drev og flyttet rundt på høyttalerne så tenkte jeg at jeg skulle sjekke noe som var nevnt tidligere i tråden, og det var om det var mer bass oppe i toppen av rommet. Det var det, jo høyere man er i rommet jo mer bass er det. Jeg fant det ut ved å stå på en stol midt i rommet, så fort jeg gikk ned igjen ble det litt mindre trykk igjen, er det noe jeg kan gjøre med dette?

Må også takke til alle som har hjulpet, spesielt Flageborg, dine tips har hjulpet veldig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Men mens jeg drev og flyttet rundt på høyttalerne så tenkte jeg at jeg skulle sjekke noe som var nevnt tidligere i tråden, og det var om det var mer bass oppe i toppen av rommet. Det var det, jo høyere man er i rommet jo mer bass er det. Jeg fant det ut ved å stå på en stol midt i rommet, så fort jeg gikk ned igjen ble det litt mindre trykk igjen, er det noe jeg kan gjøre med dette?

Må også takke til alle som har hjulpet, spesielt Flageborg, dine tips har hjulpet veldig.
    Det er deilig når ting faller på plass, ikke sant:-D

Jeg har hengt doble lag med Rockwool Akustikkplater(=10cm tykkelse) horisontalt langs hele skråtaket for å bryte av spissen. Dette hjalp på de fleste frekvensene inkludert mellombassen. Jobber fortsatt med å hente fram noe av bassen rundt 100Hz helt tilbake til lytteposisjon. Skal legge ut litt info når jeg får testet videre(vil ta litt tid).
    Lydbildet er mye roligere nå. 8x12Tom var innom på en liten demo i dag og mente det var veldig god bredde og dybde i anlegget. Dette er mye takket være plassering og demping rund baut.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg brått fått et mye større problem, jeg får ikke den målemikrofonen til å fungere ordentlig, har prøvd å kjøre romkorreksjonen 10 ganger nå, men den plasserer høyttalerne helt merkelig, den mener på at venstre høyttaler står 5m unna mens den andre står 2m unna osv, den bare roter det til, og jeg har ingen mulighet til å få tilbake lyden jeg hadde før, for hver gang jeg kjører den testen så endrer den bass nivå, diskant nivå osv. selvom jeg prøver og rette det opp igjen med å endre på instillingene tilbake til der de sto før så forsvinner all lyden ut på høyre side av rommet, jeg må stille opp venstre kanalen til +10! før lyden kommer i midten. og likevel da så ligger all bassen samlet i høyre hjørne av rommet.

jeg kan ikke skru av equaliseren heller, for da forsvinner alt av bass, og diskanten høres verre ut enn et anlegg til 1000kr på elkjøp!

I instruksjonsboka til h/k så står det at jeg skal plassere miccen 1m over ørehøyde, er det noen som har erfaring med hk her? plasserte dere miccen så høyt når dere kjørte testen?

Når ting endelig begynner og falle på plass så går det ikke 1dag engang før alt går til helvette igjen! **** eller!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I instruksjonsboka til h/k så står det at jeg skal plassere miccen 1m over ørehøyde, er det noen som har erfaring med hk her? plasserte dere miccen så høyt når dere kjørte testen?
    Har du prøvd å plassere mic'n på toppen av sofan? i midten, slik at den peker rett oppover?

Det er slik de FLESTE Receivere's målemicrofoner skal plasseres......

Når du utfører målingen - bør du stå bakerst i rommet - unngå å stå i veien for "lyden" fra noen av høytalerne

Legger ved en skisse for deg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt H/K, men både Yamaha og Pioneer. Der seig jeg dypt ned i stolen, satte mic`en på det flate(?) partiet på hodet og kjørte RK med kroppen på ca( ) rett plass. Kjører alltid RK 3 ganger etterhverandre for å sjekke resultatet. Hender det forandrer seg til 3`de gangen, men da til det positive.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Når du utfører målingen - bør du stå bakerst i rommet - unngå å stå i veien for "lyden" fra noen av høytalerne
    Jeg bruker å ha kroppen der den skal være ved avspilling. Gode erfaringer med det. Garantert psykisk men det blir luftigere lyd da:?

By the way så er bildet du la ved likt utformet som bakenden av rommet mitt. Har jobbet litt med lyden pga den utformingen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd og plassere den slik som vises på det bilde ja, er der jeg har prøvd mest, men studerte boka, og der sto det at micen skulle minst 1m over ørehøyde, men har aldrig gjort det før, og før så har det virket helt perfekt, nå stiller den alt helt merkelig, som er så langt ifra og stemme som det kan få blitt, virker nesten som om micen har gått istykker eller noe.

Pleier og stelle meg helt bakerst i rommet når jeg kjører testen, da står jeg ikke i veien for noen høyttalere.

By the way så er bildet du la ved likt utformet som bakenden av rommet mitt. Har jobbet litt med lyden pga den utformingen.
    Mener du at den formen gjør noe negativt med lyden? har du gjort noe spessielt på det området?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem solved! Nå er bassen på plass slik den skal være, og romkorreksjonen fungerer igjen, vet ikke hvordan det gikk seg til, men prøvde litt til, og etter en del forsøk så virker det som om den har stilt inn alt ganske riktig.;-)

Så videre til neste "problem" hehe. Når jeg hører på musikk så klarer jeg liksom ikke helt og slappe mens jeg hører på musikk, lyden virker liksom litt anstrengt, det er ikke den roen i anlegget at jeg liksom kan slappe ordentlig av med musikken. Etter å ha lest det Mor10 skrev om akustikkplater så tror jeg at jeg skal kjøre noen slike, men duger det med slike fra biltema? de er jo en del billigere, eller kanskje jeg burde legge litt mer penger i det?

Og en ting til, Høyttalerne jeg har har bi-wiring terminaler, samt mulighet for å stille mellomtonen og diskanten tror jeg det er mellom -2 til +4db. Jeg bruker en Taralabs bi wire kabel, og har den instillings saken satt til 0db. Men alle andre jeg ser som har denne høyttaleren bruker vanlig kabel (ikke bi-wire) også ser jeg de aller fleste har den instillingssaken på +4db, kan dette ha noe med at de ikke bruker bi-wire? Hvis jeg setter den på +4db så blir det ihvertfal aaaltfor skarpt, men det har vel kanskje mest med rommet å gjøre?

Og siste spørsmål, Når jeg spiller musikk fra pc'n eller ifra Xboxen så ser jeg at det står 48khz i displayet til forsterkeren, men når jeg spiller ifra dvd spilleren så står det 44,1khz, hva er forskjellen? og hva er best?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem solved! Nå er bassen på plass slik den skal være, og romkorreksjonen fungerer igjen, vet ikke hvordan det gikk seg til, men prøvde litt til, og etter en del forsøk så virker det som om den har stilt inn alt ganske riktig.;-)

Så videre til neste "problem" hehe. Når jeg hører på musikk så klarer jeg liksom ikke helt og slappe mens jeg hører på musikk, lyden virker liksom litt anstrengt, det er ikke den roen i anlegget at jeg liksom kan slappe ordentlig av med musikken. Etter å ha lest det Mor10 skrev om akustikkplater så tror jeg at jeg skal kjøre noen slike, men duger det med slike fra biltema? de er jo en del billigere, eller kanskje jeg burde legge litt mer penger i det?

Og en ting til, Høyttalerne jeg har har bi-wiring terminaler, samt mulighet for å stille mellomtonen og diskanten tror jeg det er mellom -2 til +4db. Jeg bruker en Taralabs bi wire kabel, og har den instillings saken satt til 0db. Men alle andre jeg ser som har denne høyttaleren bruker vanlig kabel (ikke bi-wire) også ser jeg de aller fleste har den instillingssaken på +4db, kan dette ha noe med at de ikke bruker bi-wire? Hvis jeg setter den på +4db så blir det ihvertfal aaaltfor skarpt, men det har vel kanskje mest med rommet å gjøre?

Og siste spørsmål, Når jeg spiller musikk fra pc'n eller ifra Xboxen så ser jeg at det står 48khz i displayet til forsterkeren, men når jeg spiller ifra dvd spilleren så står det 44,1khz, hva er forskjellen? og hva er best?
    Mye moro med hjemmekino:-D Fra den ene nedturen, til den beste oppturen på samme dag.
    Godt at alt er tilbake til normalen.

Jeg også hadde en følelse av at lyden ikke var helt som den skulle, selv om det virker som det blir bedre og bedre for hvert lille steg man gjør. Jeg fikk ikke roen i lydbildet før jeg begynte med akustikkplatene. Det du føler som uro, er nok en del refleksjoner fra skråtaket. Lyden fra høyttalerne treffer deg først og så kommer lyden fra refleksjonene. Hjalp veldig med 4 plater rundt hver høyttaler, men den store roen kom når jeg satt opp det ekstra "taket" horisontalt langs spissen i skråtaket.
    Nå sitter jeg og hører etter dybde og spesielt bredde i musikken og merker ikke at det er noe anstrengt i det hele tatt. Du kan forsøke med mattene fra Biltema, men jeg tror ikke de er så gode som platene fra Acoustic Tuning eller f.eks. Rockwool Aksutikkplater som nevnt. Du kan jo legge flere lag med Biltema-plater og prøve. I spissen er det bare positivt å ikke tette for mye, da lyden slipper inn, men ikke kommer seg ut av mattene igjen.
    Du kan også prøve med skumgummi-madrasser eller materiale som har lav tetthet, hele poenget med platene er at lyden skal spre seg inne i de i alle lagene med fibre.

Har ikke sjekket hvor du bor, men du er hjertelig velkommen til en prøvelytt, slik at du kan se hvordan jeg har gjort det og høre på lyden. Bor i Nittedal like ved Oslo.

Til sammenligning så har 8x12Tom(snekkeren fra referansekinoen) 42 stk. med Rockwool 120x60cm i 10cm tykkelse i loftet sitt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål 1: Tror ikke det har så mye med bi-wire eller ikke, men mere med at du må dempe refleksjonene i diskanten/mellomtonen for at den ikke skal bli for skarp. B&Wene mine synes jeg var altfor skarpe før jeg foretok dempingen, men nå er de akkurat sånn jeg vil ha de.

Spørsmål 2: 44/48khz er samplingfrekvensen ut fra kilden. Jo høyere, jo bedre. Tror det finnes DAC'er som upsampler helt opp i 192khz. Sånn jeg har forstått det, jo høyere frekvensen, desto mer detaljert blir det. Dette er selvfølgelig avhengig av resten av anlegget også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig kurven min før og etter demping:

-medutendemping1-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene mor10, tenker jeg kjøper en haug med biltema matter først, så hvis det hjelper så kjøper jeg acoustic tuning matter som sikkert hjelper enda mer, mattene fra biltema koster 100kr for 5stk så de er nok ikke på høyde med de fra acoustic tuning, men noe forskjell burde det bli. ;-)

Det ble ihvertfal bra med forskjell hos deg etter at du satt inn akustikkplater, så satser på at det blir det hos meg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile På tvers

Hei, dere
    Mye interessant lesning i denne tråden

I min loftstue spiller jeg "på tvers". Jeg har ingen sub og en relativt puslete forsterker (SONY STR-DE 695)
    Front HT er Proson R62MkII

Etter nøye plassering og inntasting av avstander (har ikke auto romkorr) synes jeg det låter riktig så bra.
    Kari Bremnes ("Gåte ved Gåte" som jeg bruker mye til referanse) er dønn i midten, med instrumentene pent "rundt seg"
    Mellombassen slår godt- både i brystet og i sofaryggen.
    På Red Hot Chili Peppers "Slow Cheetah" gjør den akustiske bassen en kongeoppvisning!!
    Har litt problemer med refleksjoner og etterklang (ekko) i rommet- om jeg sitter i stille rom og klapper i hendene er det (for mye) etterklang. Dette forsøker jeg å løse med møblering. Teppe er utelukket pga en hund som røyter fælt i perioder :?
    Vurderer nå å dempe med plater rundt HT, men er litt bekymret for utseende....

- Lykke til videre med jakten på godlyden!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •