Duger ikke rom med skråtak til hjemmekino? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann!

Skjønner problemet ditt, har akkurat samme plassering som deg i loftstua mi. Det er litt utfordring å få til demping av et slikt rom, men med riktig kalibrering låter det fantastisk. Har en veldig bra oppløsning og en holografi jeg aldri har hørt før i loftstua mi nå:-D
    Ta en kikk i denne tråden for tips om demping av skråtak i loftstue:
    Minitest Akustikkplater

Du blir helt dust i huet når du begynner å tune et rom, men når du begynner å skjønne det, er det skikkelig moro.

F.eks. så får jeg hentet fram bassen rundt 80-100Hz ved å plassere dempematter FORAN høyttalerne. Altså det blir mere bass i sweetspot når jeg setter doble lag med 5cm aksutikkplater 10cm fra høyttalerne slik at de blir skjult fra sweetspot.

Kommer til å skrive litt mer om bassen i skråtak etterhvert, men litt info ligger i denne tråden:
    Kledning av akustikkplater

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest litt i den testen og tenkte jeg skulle prøve med noen slike plater etterhvert. si jeg kjøper 6stk av de som selges på finn.no da, (995kr tror jeg det var) Burde jeg da henge de på denna måten her?:

en i skråtaket litt over og på siden av høyttaleren, en plate direkte ved siden av høyttaleren, og en på sideveggen litt lenger fram i rommet. (første refleksjonen er der tror jeg, prøvde det å gå rundt med et speil.)

Og bare gjøre det samme på andre siden av rommet?
    Litt slik som du har med andre ord, bare uten de som henger helt oppe i taket.

Er det noe spessielt med disse platene, eller duger det egentlig med slike fra biltema også? ser at de er mange ganger billigere:razz:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen

1. Avstand fra Fl-Fr= 125-135cm ca

2. Avstand fra Fr/Fl-bakvegg= 25cm

3.Avstand fra Ct-sitteplass= mellom 260-270cm ca

4. Avstand fra Fl-sitteplass= ca 270cm - Avstand fra Fr-sitteplass= ca 270cm

5. Skal prøve og få tak i en lenger tommestokk og måle igjen om det er nødvendig.

6. Det du sa med a-b=c-d tror jeg vil fungere meget dårlig, da blir jeg sittende nesten oppi høyttalerne, og jeg kommer altfor nerme tv skjermen.
    1. Det er for kort avstand mellom høytalerne

2. Høytalerne må trekkes lenger ut i rommet

3. Du sitter for langt unna

4. Det betyr at avstanden mellom høytalerne må være 270cm

5. Skaff deg et målebånd på minimum 5 meter - tommestokk er tungvint - få hjelp når du skal måle.

6. A til B = C til D er oppskriften på SweetSpot - der hvor godlyden er - Valget er ditt

Du bør ikke ha et avvik/usymmetrisk oppsett på mer enn 1 cm. Gjør en skikkelig jobb med plassering og oppmåling - før du lar Receiveren kalibrere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest litt i den testen og tenkte jeg skulle prøve med noen slike plater etterhvert. si jeg kjøper 6stk av de som selges på finn.no da, (995kr tror jeg det var) Burde jeg da henge de på denna måten her?:

en i skråtaket litt over og på siden av høyttaleren, en plate direkte ved siden av høyttaleren, og en på sideveggen litt lenger fram i rommet. (første refleksjonen er der tror jeg, prøvde det å gå rundt med et speil.)

Og bare gjøre det samme på andre siden av rommet?
    Litt slik som du har med andre ord, bare uten de som henger helt oppe i taket.

Er det noe spessielt med disse platene, eller duger det egentlig med slike fra biltema også? ser at de er mange ganger billigere:razz:
    Det vil nok hjelpe litt med 6 plater, men litt av problemet med skråtaket er at lyden forsvinner opp i toppen av mønet og formerer seg der. Hadde til å begynne med 2 stk ved siden av høyttaleren i førsterefleksjonen fra diskanten og tilsvarende bare lenger opp helt øverst i skråtaket. Altså 4 på hver side, hvor de 2 øverst i spissen møtte hverandre fra hver sin side.

Skal også legge min 2 stk. Rockwool akustikkplater i taket over og på siden av lytteposisjon.

Nedsenkningen i skråtaket ga meg ganske mye mer i mellombassen, kanskje det er veien for deg og gå også?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Det er for kort avstand mellom høytalerne

2. Høytalerne må trekkes lenger ut i rommet

3. Du sitter for langt unna

4. Det betyr at avstanden mellom høytalerne må være 270cm

5. Skaff deg et målebånd på minimum 5 meter - tommestokk er tungvint - få hjelp når du skal måle.

6. A til B = C til D er oppskriften på SweetSpot - der hvor godlyden er - Valget er ditt

Du bør ikke ha et avvik/usymmetrisk oppsett på mer enn 1 cm. Gjør en skikkelig jobb med plassering og oppmåling - før du lar Receiveren kalibrere.
    Helt enig med deg flageborg. Det var sånn du gjorde det hos meg og det var en utrolig Holografi, dybde og bredde i musikken. Enda bedre nå etter litt demping:-D

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå etter å ha lest ditt forrige innlegg "Du bør ikke ha et avvik/usymmetrisk oppsett på mer enn 1 cm". Deretter sjekket mitt avvik som var på hele 4cm. Dette bør vel justeres og sjekkes på ny.

Hva med vinkling av frontene? Det er vel en filosofi der òg tenker jeg. Hva sier du Flageborg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har nå etter å ha lest ditt forrige innlegg "Du bør ikke ha et avvik/usymmetrisk oppsett på mer enn 1 cm". Deretter sjekket mitt avvik som var på hele 4cm.

1. Dette bør vel justeres og sjekkes på ny.

2. Hva med vinkling av frontene?

3. Det er vel en filosofi der òg tenker jeg.

4. Hva sier du Flageborg?
    1. Ja

2. Godt spørsmål - veldig viktig

3. Helt klart

4................må lage den først! - Nei, jeg fant - jeg fant.................

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå etter å ha lest ditt forrige innlegg "Du bør ikke ha et avvik/usymmetrisk oppsett på mer enn 1 cm". Deretter sjekket mitt avvik som var på hele 4cm. Dette bør vel justeres og sjekkes på ny.

Hva med vinkling av frontene? Det er vel en filosofi der òg tenker jeg. Hva sier du Flageborg?
    På Matrixene(som forøvrig både Flageborg og jeg har) så oppnår man ikke Nirvana(neida, litt å ta i) før de står helt vinkelrett på lytteren. Overdelen med mellomtone og diskant kan vris på Matrixene, så bassen står rett frem og hodet på toppen peker mot lytteposisjon. Har hørt at dette kan være litt forskjellig fra høyttaler til høyttaler, hvor noen skal litt "toe out" for å få riktig lydbilde. Du hører det når den står riktig:-D Alt faller liksom helt på plass. Musikere står fjellstøtt på scenen og instrumentene blir fordelt på sin plass.
    Hvis du ikke har testlåter for In focus-out of focus, kan Flageborg hjelpe deg med et par, tenker jeg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få samboeren med på mest mulig musikk og film så sitter jeg en halv meter til venstre for sweetspot. Her har jeg til nå vinklet frontene så jeg såvidt ser innsiden av de fra min plass. Resten har romkorr. tatt seg av. Jeg synes ikke dette er bra, men samboeren sitter da tilfredstillende i forhold til lerretet. Ja, jeg har prøvd meg med lureri og flytte stolen hennes et par cm i uken. Etter noen uker ops: merker hun at "alt var så meget bedre før". Så er det på`an igjen...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja

2. Godt spørsmål - veldig viktig

3. Helt klart

4................må lage den først! - Nei, jeg fant - jeg fant.................
    1. Ferdig.

2. Vinkling utprøves utover dagen.

3. Filosofien settes på prøve.

4. Fint du fant.

:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle rom har egenskaper. Negative og positive. Man må eksprementere. Hos meg har jeg ikke noe valg, de (høyttalerne) må stå der de står, men ved aktiv lytting drar jeg dem frem ca 40-50 cm fra bakvegg. Feller av forskjellige slag kan hjelpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A til B = C til D er oppskriften på SweetSpot
    Hva betyr dette egentlig?
    Sitter på jobb og har ikke tid til å tenke så mye så fint om noen kunne hjelpe meg å fylle tiden

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hva betyr dette egentlig?
    Sitter på jobb og har ikke tid til å tenke så mye så fint om noen kunne hjelpe meg å fylle tiden
    Det betyr vel at avstanden fra A til B bør være identisk med avstanden fra C til D.
    http://avforum.no/forum/attachments/...-avstander.jpg
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tenkte jeg riktig, greide bare ikke får det ut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4. Fint du fant.

:-D
    Her er den............. :-D

http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen folkens, men når man måler avstand til høyttalerne, måler man da skrått fra sitteplass og helt bort til høyttaleren? elller strekker man den rett ut til den er i midten av høyttalerne?

men er det viktig at høyttalerne står riktig på centimeteren? det kan vel ikke ha så mye å si om det er et avik på +/- 5cm?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen folkens, men når man måler avstand til høyttalerne, måler man da skrått fra sitteplass og helt bort til høyttaleren? elller strekker man den rett ut til den er i midten av høyttalerne?
    Utifra denne tegningen ser det ut til å være fra midten:
    http://avforum.no/forum/attachments/...-avstander.jpg
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg endret litt på plasseringene, høyttalerne står nå ca 260cm ifra hverandre, og jeg sitter 270cm ifra, også satte jeg høyttalerne 35cm ifra bakvegg istedenfor 25cm. Nå ble bassen litt mer frempå, men fortsatt ikke helt oppe på det nivået jeg ønsker, samt at diskanten ble hakket høyere, med andre ord en liten forbedring, men ikke store greiene, diskanten spiller fortsatt ifra bassen, og bassen er litt lite fysisk. Er det noe mer jeg kan prøve nå da?

Men musikk låter fortsatt like dårlig på lavt volum, men dette tror jeg egentlig er pga høyttalerne er billige og at de ikke klarer og få ut godlyden før det spilles høyt med de, det er ganske irriterende siden jeg begynner og bli ganske lei av og bare måtte spille høyt. Hva tror dere?

Jeg kan ikke flytte høyttalerne lenger ut i rommet for da blir det seendes helt elendig ut, de kan heller ikke stå noe særlig lenger fra hverandre for da kræsjer de nesten i veggen, og de kommer veldig nære taket. Sitte posisjonen kan heller ikke være noe spessielt nermere for da blir det elendig når jeg ser på tv'n jeg kommer altfor tett innpå den.

Er det noe mer jeg kan prøve ut her? eller er det bare og gi opp å gå til innkjøp av ny subb og nye høyttalere når budsjettet rekker så langt? Onkelen min har anlegget sitt på et rom som er ganske likt mitt, bare litt mindre, han har ikke gjort noen inngrep med noen matter eller noe slikt, og han har heller ikke så nøyaktige målinger som nevnes i denne tråden, likevel så synes jeg lyden hos han er perfekt, bassen er bra, og hele lydbilde låter så komplett og ordenlig, allle lyder er i riktig lydnivå i forrhold til hverandre, og man trenger nesten ikke volum før det begynner og bli bra lyd.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg endret litt på plasseringene, høyttalerne står nå ca 260cm ifra hverandre, og jeg sitter 270cm ifra, også satte jeg høyttalerne 35cm ifra bakvegg istedenfor 25cm. Nå ble bassen litt mer frempå, men fortsatt ikke helt oppe på det nivået jeg ønsker, samt at diskanten ble hakket høyere, med andre ord en liten forbedring, men ikke store greiene, diskanten spiller fortsatt ifra bassen, og bassen er litt lite fysisk. Er det noe mer jeg kan prøve nå da?

Men musikk låter fortsatt like dårlig på lavt volum, men dette tror jeg egentlig er pga høyttalerne er billige og at de ikke klarer og få ut godlyden før det spilles høyt med de, det er ganske irriterende siden jeg begynner og bli ganske lei av og bare måtte spille høyt. Hva tror dere?

Jeg kan ikke flytte høyttalerne lenger ut i rommet for da blir det seendes helt elendig ut, de kan heller ikke stå noe særlig lenger fra hverandre for da kræsjer de nesten i veggen, og de kommer veldig nære taket. Sitte posisjonen kan heller ikke være noe spessielt nermere for da blir det elendig når jeg ser på tv'n jeg kommer altfor tett innpå den.

Er det noe mer jeg kan prøve ut her? eller er det bare og gi opp å gå til innkjøp av ny subb og nye høyttalere når budsjettet rekker så langt? Onkelen min har anlegget sitt på et rom som er ganske likt mitt, bare litt mindre, han har ikke gjort noen inngrep med noen matter eller noe slikt, og han har heller ikke så nøyaktige målinger som nevnes i denne tråden, likevel så synes jeg lyden hos han er perfekt, bassen er bra, og hele lydbilde låter så komplett og ordenlig, allle lyder er i riktig lydnivå i forrhold til hverandre, og man trenger nesten ikke volum før det begynner og bli bra lyd.
    Jeg vil tippe at du har litt utfasinger på bassen din. Dvs at lydbølgene treffer hverandre i nærheten av sweetspot og lyden blir rett og slett borte. Flyttingen av høyttalerne slik at de står symmetrisk hjelper ikke så mye på bassen, men diskanten og mellomtonen din låter antagelig bedre fordi du får musikken presentert på riktig måte.

Det du kan prøve for å få fram bassen er hvis du har noen skumgummimadrasser eller enda bedre noe Glava eller Rockwool isolasjon liggende. Plasser de ca 10 cm rett foran bassen på høyttaleren din og sjekk om du får mere bass av det. Hvis du spiller en låt med mye bass mens du plasserer platene, vil du kjenne en risting i platene når du har truffet riktig.

Du kan også prøve å stå på et eller annet og høre om det er mye mer bass oppe i spissen av skråtaket og ute ved kneveggene. Da er ihvertfall bassen tilstede i rommet ditt, og demping er nok eneste veien å gå, hvis du ikke kan snu hele oppsettet og spille på tvers. Det går ikke hos meg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men er det viktig at høyttalerne står riktig på centimeteren? det kan vel ikke ha så mye å si om det er et avik på +/- 5cm?
    Hvis du laster ned demoen som Flageborg viser til, så skal du høre stemmen midt i fronten din på fasesjekken og da står høyttalerne OK plassert. På out-of-phase skal lyden være jevnt fordelt rundt deg.

Avstanden skal være lik mellom høyttalerne som avstanden fra senter mellom høyttalerne til sweetspot.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •