spørsmål fra nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål fra nybegynner

Hei jeg er en gutt på 15 som skal handle annlegg etter helgen. høyttalerne jeg skal ha er cerwin vega ve8f og nad eller denon forsterker til 2700 og 3100 kr. jeg skal koble dette sammen med pc. dvs spille musikk og filmer fra pc`n. så jeg har noen få spørsmål:

1. Har lydkort på pc`n stor betydning?
    2. bør høyttalerne stå på noe spessielt?
    3. hvordan spille inn anlegget best mulig?

sry for at jeg ikke søker på gamle tråder men tror ikke det er noe problem da mine spørsmål tvilsomt er like.

PS! gidder ikke masse masing om bedre, større dyrere utstyr da jeg ikke har mer penger.

takk på forhånd.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mange som bruker NAD til CV, men sønnen min har en Denon receiver til sine, og det synes jeg høres bra ut. Tror nok at du vil bli fornøyd uansett hvilken du velger.

Generelt kan man sikkert si at NAD har mer trykk/power, mens Denon spiller litt penere.

Kvalitet på lydkort har mye å si, men dersom du skal bruke dette til musikk er en CD spiller å anbefale. Du kan jo bruke PC nå, ohg heler spare til en CD spiller senere, evt. brukt.

Spille det inn kan du gjøre best med å spille musikk/lyder som varierer mest mulig over hele frekvensområdet, og kanskje ta det litt med ro de første timene. Trenger ike spille veldig lavt, lyden bedrer seg gradvis til den blir "topp".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk.. har pris og kvalitet på cd-spilleren mye å si? gi og med at lyden først skal gjennom forsterkeren tenker jeg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og kvalitet på CD spiller har mye å si. (Eller andre kilder om du bruker det). Du må tenke på at det er her signalet "starter" og er det ikke bra i utgangspunktet kan det ikke bli bra ut i høyttalerne dine heller.

Når det er sagt må man ha en bra forsterker og gode høyttalere også, og de fleste begynner i den enden du gjør nå. Og CD spillere er ofte greiere å få tak i brukt, siden de lettere kan sendes enn høyttalere og tunge forsterkere. Ofte går de ganske billig også når de er et par år gamle.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar mann, gode råd. kan man bruke vanlige møbelknotter under høyttalerne elelr skal de stå rett på gulvet? jeg har et ganske gammelt tregolv skjønner dere.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du kjører digitalt fra pc'n så har det lite og si hvilket lydkort du har.
    Jeg ville ihverfal kjørt det digtalt gjennom en optisk eller en coax kabel, tror det vil gi bedre resultat enn og kjøre det analogt fra pc'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av screwdriver
    takk for svar mann, gode råd. kan man bruke vanlige møbelknotter under høyttalerne elelr skal de stå rett på gulvet? jeg har et ganske gammelt tregolv skjønner dere.
    møbelknotter funker sikkert greit nok det=)

innspillingslyder: http://www.flageborg.no/SVSpatruljen/burn_in.wma

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne gummiknotter, slik at ikke høyttalerne sklir fremog tilbake, noe de gjerne gjør om du har filt under. Litt avhengig av hvor tung høyttalerne er selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk.. alle på av-forum er så koselige i forhold til andre forum.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg er en gutt på 15 som skal handle annlegg etter helgen. høyttalerne jeg skal ha er cerwin vega ve8f og nad eller denon forsterker til 2700 og 3100 kr. jeg skal koble dette sammen med pc. dvs spille musikk og filmer fra pc`n. så jeg har noen få spørsmål:

1. Har lydkort på pc`n stor betydning?
    2. bør høyttalerne stå på noe spessielt?
    3. hvordan spille inn anlegget best mulig?

sry for at jeg ikke søker på gamle tråder men tror ikke det er noe problem da mine spørsmål tvilsomt er like.

PS! gidder ikke masse masing om bedre, større dyrere utstyr da jeg ikke har mer penger.

takk på forhånd.

Om høyttalerne burde stå på noe veit jeg ikke (det følger med sånne dotter når du kjøper VE-8F, det fulgte i hverfall med sånne på mine VE-12F).

Men du kan sånn sett sette de der du vill, setter du dem utifra veggen blir bassen "myk" tror jeg mens setter du de intill veggen blir det myyyyye mer bass og punch.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne du skal kjøpe har slike gummiknotter som følger med tror jeg.
    Jeg hadde samme høyttalere for rundt 1-2 år siden og da fulgte dem med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    orkanger
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Det jeg fant ut med data opp mot anlegg var at jeg fikk endel brumming når jeg dro på litt. Det fikset jeg med en liten sak fra HIFI klubben. se link

XITEL Ground Loop Isolator TV/video tilbehør

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkort gir mye lyd for penga!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tifosi69
    Det jeg fant ut med data opp mot anlegg var at jeg fikk endel brumming når jeg dro på litt. Det fikset jeg med en liten sak fra HIFI klubben. se link

XITEL Ground Loop Isolator TV/video tilbehør
    Se der du, den kan sikkert fjerne noe brumming fra noen anlegg rundt om det ganske land. Noen som vet frekvensområde til denne? Siden det er trafo kan det hende den ruller av nedover i frekvens?

Intermediate JanThomas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    902
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thore
    møbelknotter funker sikkert greit nok det=)

innspillingslyder: http://www.flageborg.no/SVSpatruljen/burn_in.wma

Funker denne innspillingslyden noe bedre en vanlig musikk?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er sikret å få med hele frekvensspekteret med slike "ulyder". Vil nok gå kjappere, siden enkelte element får kjørt seg litt mer enn ved vanlig musikk.

Er mer behagelig å bruke musikk da :-)

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dele det lille jeg har av erfaring fra dette området.

Har selv en en stasjonær maskin og laptop som jeg har testa så vidt med.

I stasjonærmaskina står det ett "Creative Live! 1024" pci-kort. Har prøvd og kobla opp dette på anlegget som står i signaturen, og det låter mildt sagt ræva. Og du trenger hverken være feinschmekker eller ingeniør for å høre det. Lydnivået er merkbart lavere, og musikken blir heeelt flat! Så og si ikke-eksisterende bass, og diskanten blir platt og kjedelig.

Har prøvd å grave opp hva slags lydkort som sitter i laptopen, men det har jeg ikke klart. Det er forsåvidt en forholdsvis ny HP dv9060 med Intel hovedkort, og innebygget lydkort med SPDIF og analog utgang. Har prøvd å bruke samme kabel som jeg gjorde på ovnennente forsøk, mellom laptop og samme NAD-forsterker. Lyden ble noe helt annet, høyere volum generelt og mye mer fylde i lyden! Så fremt jeg bruker "høykvalitets-mp3" (320kbps) eller flac, hører jeg så og si ikke forskjell på dette og Kenwood-spilleren min. Men litt forskjell er det nok.

Har også prøvd og se film fra laptop, og kobla da opp via SPDIF og inn på fadern sin Sony-receiver, dette fungerte såklart utmerket da lyden blir sendt i "råformat" :-)

Lykke til!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enten er creative live 1024 et fælt kort eller er noe feil en plass...
    lydkort som står i laptopèr er nesten alltid AC97 fra realtek. ca på høyde med en grei discman.. men koster nærmest ingenting.
    AC97 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Realtek

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC97 vil jeg vel beskrive som noe av det dårligste jeg har hørt av integrerte lydkort.. Det finnes sikkert verre, men da jeg har laptop med akkurat dette, så bruker jeg aldri laptopen min som lydkilde! Da er det faktisk bedre med en dårlig, billig, matsui dvd-spiller som lydkilde! Hehe!

Sier litt bare det liksom.. :P

Audigy 2 eller senere er iaff ikke spesielt dyre kort, men uendelig mye bedre lydkvalitet ut fra disse kortene! Eksterne usb-kort er en ting jeg lurer litt på å teste! Har hørt mye fint om XFi iaff..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra for å være "gratis". bedre enn pioneer 370 f.eks.
    ellers er nok creative extrememusic eller lignende noe annet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •