Rør vs Transistor - lydmessig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denne tråden er veldig interessant (bortsett fra et par unødvendige innlegg ...).

Snickers-is: takk for at du deler din kunnskap med oss. Det er meget interessant og lærerik å lese det du skriver. Har du skrevet en bok eller noe white papers om forsterker teknologi som vi kunne lese ? Jeg får bare lyst å lære mer og mer :-D

Hvis jeg skulle kjøpe en rør forsterker (til ML Vista for eks.), hvordan burde jeg gå fremover ? Prøve mange til jeg finner den lyden jeg liker best eller finnes det spesielle tekniske krav som gjør at en forsterker passer bedre til elektrostater enn andre ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir vel et veldig generellt spørsmål,først og fremst til snickers;Det er fler jeg vet om som er av den bestemte mening at å bruke rør-pre og transistor-effekt er den beste og antagelig billigste veien til lydnirvana.Den kombinasjonen har jeg ikke hørt selv ennå.Får anta at det er snakk om utstyr i øvre middelklasse dette her,selv om jeg ikke er sikker.
    Pleier dette å være en vellykket kombinasjon,på generell basis?
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Dette blir vel et veldig generelt spørsmål,først og fremst til snickers;Det er fler jeg vet om som er av den bestemte mening at å bruke rør-pre og transistor-effekt er den beste og antagelig billigste veien til lydnirvana.
    Ja, det er riktig. Dere kan ignorere mitt innlegg hvis dere mener at det er OT.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    jblfan, kan du ikke skrive litt mer om hvordan du oppfatter rør kontra transistor osv?
    Har nettop laget et innlegg på dette, også klikker linja. skal skrive det på nytt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jblfan, kan du ikke skrive litt mer om hvordan du oppfatter rør kontra transistor osv?
    Prøver på nytt å skrive det jeg hadde gjort ... før krasjet.

Rør oppfattes stort sett som en "varm" of "riktig" lyd, men har etter min mening ikke noe å gjøre med realistisk lyd. Hvorfor? Sjekk signalet inn, og sjekk signalet ut av er rør. En firkantpuls går inn og kommer ut som en slange. Nå er jo vårt øre veldig mottagelig for den "snille" forvrengning som røret gir enn den forvrengning en transistor gjør.

Til instument bruk der man ønsker å ha en bestemt (forvrengt) lyd er dette noe annet.

En transistorforsterker derimot leverer dette uten problem, under forutsetning at man ikke oversyrer den. Inntil det nivå er den "ren".

Mitt råd er derfor: ha en forsterker som du bruker 10W av, og som har reserve på 200W. Da vil du aldri oppleve forvrengning.

Så kan man spørre: "gjelder ikke dette også for rør"? Til en viss grad, men rørets egenskaper er ikke lik trasistorens, og forvrengningen vil øke fra 0,000001W til 10W slik at man vil få det uansett, og under 10W vil det låte "pusefint" uansett hvilke høyttaler man har.

Det bør vel nevnes at jeg har hatt en rekke rør og transistor forsterkere i mitt hus, og har ikke funnet noen rør som greier det jeg vil ha.

For å svare på det Snickers-is egentlig spurte om, så oppfatter jeg rør lyd som urealistisk, i likhet med analoge systemer, som f.eks. platespillere med lp'er som signalkilde.

EDIT: Klart at pris også har med dette å gjøre, men det har jeg ikke tatt hensyn til i dette inlegget.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les testen av 8 watt per kanal Cayin A-300B i Stereophile Februar...."You could live with this forever"
    Hører du en demo med utstyret bak et gardin vil du sikkert vanskeligt kunne høre om det er rør eller transistor, og er det high end tviler jeg på noen vil høre forskjell...., men ja, jeg kunne IKKE tenke mig transistor forsterker til mine Stax, det passer ikke helt inn....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ...., men ja, jeg kunne IKKE tenke mig transistor forsterker til mine Stax, det passer ikke helt inn....
    Hvordan klarer du/dere å finne at et par høyttaler passer bedre til en transistor forsterker enn en rør forsterker ?

Siden du sier at lyden blir veldig likt med begge to, det er noe her jeg klarer ikke helt å forstå.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev at var utstyret gjemt ville du sikkert ikke høre ha noen formening om hvad du lyttet til.
    Da skrev jeg også at i high end segmentet er der veldig liten forskjell på signaturen i transistor og rør, dette fordi idealet av neutral lyd rammes ganske bra av begge typer.
    Matching av en liten rør, eller transistor forsterker med en høyttaler krever litt omtanke idet det kreves et samspil forsterker/høyttaler for at lyden blir levende.
    Alle har et ideal om lyden man vil ha, og rommet spiller inn her, da forsøker man å finde ut, enten ved å låne utstyr hjem eller lytte til andre brukere hvilket utstyr vil passe idealet. Det er som Snickers skrev, veldig vanskeligt å vite hvilket utstyr passer sammen, er det kanskje ikke derfor de fleste av oss skifter en gang iblant ? Litt nye boller, litt nytt krydder....
    Jeg havde f.eks. litt problemer med å finde forsterker til mine ML, også fordi jeg ikke havde mulighet til å kjøre rundt til butikker der havde det jeg kunne tenke mig å teste, men jeg fandt da ut at Thule og Cary integrert ikke passet høyttalerne i det hele tatt....
    Til elektrostater, der kan være en prøvelse for normale forsterkere, er det meget viktigt at du lytter til andre med samme høyttalere og da prøver å danne dig et bilde av hvad de siger. Kjøber du noe må du prøve å ordne med retur hvis det er muligt. Du hører indenfor et split sekund om det er match eller ikke...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jblfan er inne på noe vesentlig i dette med impulsrespons.

Imidlertid er det jo sånn at jo bedre konstruert høyttaleren er jo bedre vil en god firkantpuls gjengis i rommet (man er selvsagt ikke interessert i å høre på firkantpulser, men en slik puls inneholder informasjon om alle frekvenser og tidsaspektet fra teoretisk DC til teoretisk uendelig høy frekvens.). Da vil også alt annet gjengis bedre.

Imidlertid er det konstruert mange rørforsterkere og høyttalere som spiller bra sammen, og som isolert sett måler råttent. Det er bare nok en bekreftelse på at de parametrene som kan se mest skremmende ut ikke vektlegges i like stor grad ved lytting.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bob Carver har uttalt at utgangsimpedansen står for ihvertfall 80-90% av det som gir rør forsterkere deres særegne lyd-signatur.
    Noen tanker rundt dette??

Les forøvrig hele denne artikkelen som omhandler forsterkerteknologi, og da spesielt angående Sunfire.. interessant lesning.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Bob Carver har uttalt at utgangsimpedansen står for ihvertfall 80-90% av det som gir rør forsterkere deres særegne lyd-signatur.
    Noen tanker rundt dette??
    Dette ser jeg på som helt korrekt. Det samme gjelder transistorforsterkere med tilsvarende egenskaper. De blir også ofte beskyldt for å ha "rørlyd".

Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Les forøvrig hele denne artikkelen som omhandler forsterkerteknologi, og da spesielt angående Sunfire.. interessant lesning.
    Dette minner unektelig om "BASH", teknologien til Indigo. Slik jeg forstår det ligger det et PWM-trinn før forsterkertrinnet og med en margin på 6V kan dette trinnet ha høy THD før man er nede på minimumsspenningen.

Imidlertid brukes BASH kun til subforsterkere med begrunnelse i at de ikke er egnet til fullrange mens Sunfire er beregnet til å brukes fullrange.

Litt forenklet kan man si at man plasserer transistorer mellom utgangen på en forenklet klasse D-forsterker og selve høyttaleren, og forsøker å korrigere de feilene som den forenklede klasse D-kretsen gir ved å tilføre et differansesignal til utgangstransistorene.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Snickers-is

Dette med forsterker teknologi synes jeg er meget interessant, og må samtidig få si at jeg synes det er veldig bra at det finnes folk med så mye kompetanse innenfor området her inne på forumet, og som atpåtil bruker såpass mye tid på å svare og utdype alle mulige spørsmål. Takk, Takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jblfan er inne på noe vesentlig i dette med impulsrespons.
    Jeg oppfatter det slik at i deler av hifi-miljøet skapes et skille mellom impulsrespons og frekvens/fase-respons som jeg ikke kjenner meg helt igjen i.

Utsagn av typen "selv om mennesker ikke kan nyttiggjøre seg frekvenser over 20kHz så er transienter (tilsvarende båndbredde på 100kHz) viktige for oppfattelsen" er vanskelig å si seg enig i så lenge alle komponenter opererer i kvasi-lineært område.
    Imidlertid er det jo sånn at jo bedre konstruert høyttaleren er jo bedre vil en god firkantpuls gjengis i rommet (man er selvsagt ikke interessert i å høre på firkantpulser, men en slik puls inneholder informasjon om alle frekvenser og tidsaspektet fra teoretisk DC til teoretisk uendelig høy frekvens.). Da vil også alt annet gjengis bedre.
    *Flisespikkermodus*
    En firkant inneholder (påtrykker) vel bare et sett harmoniske med fallende signalstyrke (og dermed ofte SNR) for lave frekvenser (dvs ikke alle frekvenskomponenter som hvit støy eller en impuls).

Dermed vil en ikke-ideell firkant bety at frekvensresponsen er ikke-ideell, men en ideell firkant beviser ikke at frekvensresponsen er ideell.

Nok om det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jeg på som helt korrekt. Det samme gjelder transistorforsterkere med tilsvarende egenskaper. De blir også ofte beskyldt for å ha "rørlyd".
    Hvis jeg forstår det riktig så kan en SunFire forsterker, TGA-7400/7200 for eks, ha samme lyd signatur som et rørforsterker hvis man bruker utgangene som er beskrevet som "Current Source". Stemmer det ?

Er det noen som har hørt både TGA-7400/7200 or en rørforsterker med elektrostater (ML for eks.) eller Focal Electra ? Blir lyden like varm med begge forsterkerne ?

Etter å ha lest spec'ene til SunFire og et par dokumenter om TGA'ene, er jeg litt overasket at det finnes ikke flere som eier en SunFire. De leverer masse strøm, tåler veldig lav impedans, blir ikke varme, lydsignatur som ligner rør, ...
    Ha dere noe forklaring på det ?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •