Dipp i volum - spenningsfall?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipp i volum - spenningsfall?

Et problem jeg har hatt en stund, både på forrige og denne forsterkeren er at noen ganger kan musikken få "dipp" i volumet. Har ikke plaget meg så mye før, men nå med den nye ampen er det musikk på nesten døgnet rundt her og jeg merker at typisk 1 gang hver 2-3 time kan musikken plutselig dempe volumet, selv om jeg spiller nokså middels høyt. Musikken demper seg og er lav noen minutter og kommer så tilbake. Jeg har da ikke rørt fjernkontroll eller noe. Jeg bor på et kollektiv med mange hybler som sitter på samme nettet: Kan det rett og slett være en form for spenningsfall her?

Lyden er klar og fin hele tiden, er bare volumet som dempes. Har hatt en "ekspert" på besøk, og han mente det måtte være strømmen da vi ikke fant andre feil, løse koplinger eller noe. Jeg må kanskje finne multimeteret frem...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje den letteste måten å se om det er spenningsfall er om lyspærene i huset lyser svakere. Men et multimeter som du sier er jo ikke dumt heller

Det skal vel ikke mer enn ca. 10-20 volt nedgang i strømmen før du kan se det på lyspærene så vidt jeg vet.
    Har bodd i et hus i oppveksten hvor vi hadde slike spenningsforskjeller og det er ganske synlig for det blotte øyet.
    Som du også nevner så har du hatt samme problemet på to forskjellige forsterkere så de må jo ligge i el-nettet en eller annen plass.

Kan det være at strømmen går opp i steden for ned? Altså at forsterkeren skrur ned effekten hvis den oppdager at den får for mye spenning inn fra veggen? Kanskje en liten overledning eller dårlig isolasjon en eller annen plass. Prøv å kanskje bytte til en annen kurs i huset hvis du har mulighet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er det som er probelemet, jeg studerer og bor i et kollektiv på ca 60 enheter, og jeg har følelsen av at det elektriske her ikke er bedre enn det må være.

Nå oppdaget jeg at multimeteret mitt var FUBAR så jeg må få kjøpt et nytt et til uka og sjekke. Er som sagt noen som forekommer sjelden, men er jo greit å sjekke opp i.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldrig opplevd dette, men min UPS siger "klikk" noen ganger uten jeg kan se det på skrivebordslampen, tyder jo på et meget "hurtigt" strømbrud kanskje.
    Jeg har 237 volt nå....
    Jeg har et ND overspenningsvern, kanskje man skulle begynne å bruke det...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lurte på om jeg skulle få tak i noe slikt, men synes det er så utrolig rart fenomen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •