Hjelp til kjøp av receiver og høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hjelp til kjøp av receiver og høyttalere

Ok.

Jeg er helt ny, men jeg er ikke helt grønn. Eller jo, glem det.

Det er slik at jeg skal investere i nytt anlegg. Mine prioriteringer (iht anlegget) er best mulig musikklyd, men samtidig så bra filmlyd som mulig. Ideelt sett vil jeg investere noe rundt 10.000. Dvs, hvis en ivestering på 12.000 gir meg skikkelig value-for-money, så er det greit.

Har forsøkt å lete etter bra brukt utstyr lenge, har funnet litt her og litt der, men klarer ikke å finne en skikkelig kombo, eller rettere sagt, jeg har ikke kompetanse nok til å kunne vurdere det jeg leter etter. Hvis du skjønner.

Har snakka litt med selgere her og der, Hi-Fi klubben anbefaler meg Denon AVR-2807 med et sett Dali Concept 8 høytalere. Bare der er jeg oppe i 15.000. Da trenger jeg i tillegg sub, center og to bak. Ikke etter mitt budsjett altså, men det er den lyden jeg vil ha. Har jeg forstått.

Så kom jeg over denne pakken:
    Yamaha RX-V657 Proson Kevlar MKII Sub

Kan noen gjøre livet mitt enklere, og si "Kjøp den pakken, da får du like bra lyd når du spiller en vanlig CD, og i tillegg fet filmlyd"..?

a

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Du kan jo ta en nærmere titt på cerwin vega kanskje. De er jo rå på film, mye bass og trykk. Men ikke så gode på alle musikk typer. En skal vel klare å få kjøpt en grei nad forsterker, front, center og bakhøytalere fra cw til en grei pris.
    Det er ganske mye å velge i. Er du litt mer spesefikk om hva du vil ha så blir det nok endel lettere for gutta her å anbefale deg den beste løsningen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av De La Patos
    Hei.
    Du kan jo ta en nærmere titt på cerwin vega kanskje. De er jo rå på film, mye bass og trykk. Men ikke så gode på alle musikk typer. En skal vel klare å få kjøpt en grei nad forsterker, front, center og bakhøytalere fra cw til en grei pris.
    Det er ganske mye å velge i. Er du litt mer spesefikk om hva du vil ha så blir det nok endel lettere for gutta her å anbefale deg den beste løsningen.
    Vel, jeg vil ha bra lyd når jeg spiller musikk. Altså en reciever som klarer å spiller musikk bra også. Og fronthøytalere med bra lyd. Det er prioriteringene. I tillegg til dette så skal jeg altså kjøre surround selvfølgelig, så da trenger jeg også gjerne sub, center og to bak i samme serie som frontene. Eller? Noen tips?

Hvilke av de to alternativene jeg skisserte opp i den første posten synes dere er den beste?

a

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro du får veldig mye for penga med Yamaha RX-V657+Proson Kevlar
    MKII+Sub. Virket som et bra tilbud, høyttalerne har jo fått gode tester
    også. Med andre ord, det vil bli vanskelig å finne tilsvarende pakke noe
    særlig rimeligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nå at jeg leste ikke posten din nøye nok. Fikk ikke med meg linken til den pakka du har der. Ser ut som et meget gunstig tilbud det, men er selv skeptisk til proson. Dette er vel egentlig kun fordi jeg liker lyden i klipsch mer enn de fleste andre merker. Så dette gjør at jeg ikke kan si at du burde gjøre det ene eller det andre. Beklager.

Hvis jeg var deg ville jeg nok ha reist rundt til forskjellige hifi butikker i området ditt og fortalt gutta som jobber der hva du er ute etter. De vil nok komme opp med en rekke forslag. Hør på de forskjellige pakkene de tilbyr og finn ut av hvilken lyd du liker best. Ta gjerne med egne cder, fordi oftest har de ikke musikk av din smak liggende, uten at jeg vet hva din smak er, men snakker av egene erfaringer.

Vet at Lsound tilbyr en ganske fin 5.1 pakke fra svs, som har fått endel skryt. De har pakken med både 10" og 12" sub. prisen er 10990 for pakken med 10" og 11990 for pakken med 12". mulig dette går litt over budsjettet ditt, men finner du deg en grei brukt 5.1 reciver med litt muskler, så tror jeg du vil bli ganske fornøyd.

Ta deg i alle fall tid til å høre litt rundt, evt. hør på den proson pakken hvis du har muligheten til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    10-12k er ikke all verden med penger, så jeg ville gjort det sånn som dette:
    1) kjøpt en reciever for ca. 5000kr
    2) kjøpt noen gode høyttalere fremme, feks. Dynavoice (surprise, surprise).

Høyttalerene du kan kjøpe, vil jo variere på kvaliteten du vil ha da.
    Du kan jo kjøpe dynavoice F-6, som du får under tusenlappen for paret, eller du kan kjøpe M65 som du får for ca. 2100-2500kr forskjellige steder.

På så billige høyttalere, bør du prøve å finne noen som har lokal "Pickup"; så du slipper frakten, da frakt lett blir 500kr for ett par! (27kg per m65 høyttaler).

F-6 har jeg ikke hørt selv, men de ble jo lovprist av lyd og bilde. M65 eier jeg selv og bruker på Pioneer 1016 reciever, som fungerer knall!

Som centerkanal, bruker jeg en Mission 70C2 som jeg kjøpte brukt på QXL, den fungerer knall, men jeg solgte den i går for kr. 800.

Mitt forslag:
    5000-6000 på reciever (ja, da har du sprengt halve budsjettet).
    1000-2000 på fronthøyttalere (dynavoice f-6 eller m65)

Da er du gjerne i "worst case", eller kanskje "best case"(?) oppe i 8500kr allerede! Om du da kan strekke deg til 12k, ville jeg enten kjøpt en god sub, eller kjøpt enda et par M65 og en Senterkanal i tilsvarende serie.

t.d.:
    M65 (pris i bergen): 2126kr x 2 sett = 4252 Kr
    Pioneer 1016: 5500kr + frakt fra netshop = 5630kr elns.

Sum: ca. 10.000kr

De resterende 2000kr, kan du bruke på:
    Senterkanal (ca. 1000kr for dynavoice C-6)
    Kabler (4 kvadrat, 10 meter): 500kr på biltema x 2

Sum: 12.000kr

--

Annen skisse:
    Reciever: 5630kr
    Dynavoice M65: 2126kr
    Dynavoice F-6: 970kr
    Dynavoice C-6: 1000kr

Sum: 9726kr

Om du da kan "strekke" deg til 12k, får du kanskje en "ok" brukt sub, evnt. kan du spare litt til du får råd til en ny XTZ sub.

Jeg personlig ville heller først kjøpt en god reciever, gode fronthøyttalere, etc. og heller oppgradert til øvrige surroundhøyttalere etterhvert.

Det er kjedelig om du får et komplett anlegg som egentlig er litt dårligere enn du vil ha.

Om du ikke er så "superhighend", kan du kanskje klare deg med:
    2 x dynavoice f-6: sum=> 1940kr
    1 x dynavoice center: 1000kr
    1 x god reciever: 5600kr

Sum: 8540kr

12.000 - 8540kr = 3460kr

Såvidt jeg vet, holder 3460kr til en xtz 10" iallefall(?), nært prisen på 12" faktisk.. Men jeg vet ikke ang SPL på F-6.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,
    10-12k er ikke all verden med penger, så jeg ville gjort det sånn som dette:
    1) kjøpt en reciever for ca. 5000kr
    2) kjøpt noen gode høyttalere fremme, feks. Dynavoice (surprise, surprise).

Høyttalerene du kan kjøpe, vil jo variere på kvaliteten du vil ha da.
    Du kan jo kjøpe dynavoice F-6, som du får under tusenlappen for paret, eller du kan kjøpe M65 som du får for ca. 2100-2500kr forskjellige steder.

På så billige høyttalere, bør du prøve å finne noen som har lokal "Pickup"; så du slipper frakten, da frakt lett blir 500kr for ett par! (27kg per m65 høyttaler).

F-6 har jeg ikke hørt selv, men de ble jo lovprist av lyd og bilde. M65 eier jeg selv og bruker på Pioneer 1016 reciever, som fungerer knall!

Som centerkanal, bruker jeg en Mission 70C2 som jeg kjøpte brukt på QXL, den fungerer knall, men jeg solgte den i går for kr. 800.

Mitt forslag:
    5000-6000 på reciever (ja, da har du sprengt halve budsjettet).
    1000-2000 på fronthøyttalere (dynavoice f-6 eller m65)

Da er du gjerne i "worst case", eller kanskje "best case"(?) oppe i 8500kr allerede! Om du da kan strekke deg til 12k, ville jeg enten kjøpt en god sub, eller kjøpt enda et par M65 og en Senterkanal i tilsvarende serie.

t.d.:
    M65 (pris i bergen): 2126kr x 2 sett = 4252 Kr
    Pioneer 1016: 5500kr + frakt fra netshop = 5630kr elns.

Sum: ca. 10.000kr

De resterende 2000kr, kan du bruke på:
    Senterkanal (ca. 1000kr for dynavoice C-6)
    Kabler (4 kvadrat, 10 meter): 500kr på biltema x 2

Sum: 12.000kr

--

Annen skisse:
    Reciever: 5630kr
    Dynavoice M65: 2126kr
    Dynavoice F-6: 970kr
    Dynavoice C-6: 1000kr

Sum: 9726kr

Om du da kan "strekke" deg til 12k, får du kanskje en "ok" brukt sub, evnt. kan du spare litt til du får råd til en ny XTZ sub.

Jeg personlig ville heller først kjøpt en god reciever, gode fronthøyttalere, etc. og heller oppgradert til øvrige surroundhøyttalere etterhvert.

Det er kjedelig om du får et komplett anlegg som egentlig er litt dårligere enn du vil ha.

Om du ikke er så "superhighend", kan du kanskje klare deg med:
    2 x dynavoice f-6: sum=> 1940kr
    1 x dynavoice center: 1000kr
    1 x god reciever: 5600kr

Sum: 8540kr

12.000 - 8540kr = 3460kr

Såvidt jeg vet, holder 3460kr til en xtz 10" iallefall(?), nært prisen på 12" faktisk.. Men jeg vet ikke ang SPL på F-6.

Veldig bra, Da Butcher!
    Takk for bra info.

Det er bare en ting jeg ikke skjønner.
    Dynavoice M65 koster 2126 kroner. Ok, fett.
    Hvordan er disse høytalerne i forhold til Dali Concept 8? Jeg har nemlig gått å siklet på disse i det siste, men problemet er jo som tidligere nevnt, hvis jeg kjøper Dali C8, så må jeg ha resten i samme serie, og da har vi det gående.
    Får jeg like bra lyd i Dynavoice M65? (Hvis lyden er 98% av Dali C8, så er jeg helt klart fornøyd).

a

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •