Tweaking av Yamaha - Kef combo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tweaking av Yamaha - Kef combo

Oppsettet mitt består av en Yamaha RX-V659 og Kef KHT 3005. Som dvd-spiller bruker jeg en Oppo digital. Dette låter veldig bra, men når jeg av og til ser film hos en kompis så synes jeg det låter enda bedre. Han har en Denon AVR-1906, B&W MT-10 høyttalersystem, og en eller annen rimelig Cambridge dvd-spiller. Han ligger altså i ca samme prisklasse som meg, kanskje litt lavere.

Det jeg typisk legger merke til hos ham er at det virker som om det er mye mer trøkk. Dette gjelder ikke bare ved kraftige lyder, men også ved f.eks knirking i dører, rasling i blader og andre svake lyder. Det blir likssom mye mer detaljert/markert og livaktig i hans oppsett. Jeg tror vi har ganske like rom, og vi har begge kjørt gjennom romkorreksjonen til forsterkerne.

Før vi gikk for små høyttaleranlegg hadde begge litt større varianter. Han hadde Dali Concept 6, mens jeg hadde Focal Chorus S. Her mener jeg også at jeg skulle hatt bedre høyttalere, men likevel låt det mye bedre hos ham. Forskjellen da var det samme som den er nå. Mer detaljert og mer trøkk.

Hva kan det være som er differensiatoren her? Er det Denon som danker ut Yamaha, eller kan jeg ha falt i en konfigurerings-fallgruve? Jeg mener likssom at Yamaha skulle ha det som trengs for å gi god lyd i Kef'ene mine, men det høres likssom litt slappere ut enn jeg synes det burde.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du stillt inn crossover på?
    Kef anbefaler 80hz, men den bør være mellom 100-120Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde yamaha rx-v659 hjem til prøving i etpar dager, samtidlig som jeg fikk lånt med meg en pioneer vsx-1016. Jeg spillte begge på Mission 782 høyttalere og kom fram til følgende konklusjon:

Pioneer'n var myye mere detaljert, spillte mye mer behagelig bass samt ble ikke ubehagelig å høre på når man skrudde på litt volum. Pluss når jeg bi-amp'a høyttalerne var det enda en markant forbedring. Jeg kjøpte derfor pioneer'n fordi om den kosta etpar tusen ekstra.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover står nok på 80 tror jeg, siden det var det romkorreksjonen til Yamaha fant ut at den burde være. Jeg skal overprøve den og se om jeg blir mer fornøyd med 110ish.

Ellers har jeg mistenkt at det kanskje ville vært bedre lyd med en annen forsterker. Egentlig skulle jeg vel hatt en Denon eller en Pioneer til 7-8k, men det er ikke første prioritet på budsjettet :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også prøve å fjerne skumpluggene i høytalerene.
    Kef har visst puttet de der for å bedre integrere høytalerene med suben ved 80hz crossover... men når crossover ved 80hz ikke er noe særlig så..

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg også teste. Satte crossover til 110 og spilte starten på Ice Age 2, og jeg synes det hørtes mye bedre ut. Kanskje ønsketenkning :-)

Hva er det teoretiske resultatet av å fjerne de skumpluggene?

Så at autosetup'en til Yamaha har endt opp med Large på front og senter, og Small på bakhøyttalerne. Høres dette greit ut for et sånt sett?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks, ikke i det hele tatt faktisk
    Small hele veien rundt.

Ved å ta ut skumproppene skal høytalerene teoretiskt produsere frekvenser ned mot et lavere nivå. Nøyaktig hvilket nivå det er vet jeg ikke, men det er jo verdt å prøve siden det tar så innmari kort tid.

Personlig ente jeg opp med å putte de inn igjen da jeg ikke hørte noen forskjell.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Nå har jeg noe å gjøre på 1. mai :-)

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte likegodt en mail til Kef support i går jeg, og fikk følgende svar:

If you set the system up manually it will give you more control over the
    settings. If you set up all speakers as small and send all of the bass to
    the subwoofer. This will allow you to run the speakers harder with less
    distortion. I would set the crossover to about 110 Hz. Do not remove the
    foam from inside the speakers as it will minimise any internal vibrations.

Tviler vel på at det er noe bedre at jeg setter opp alt manuelt, men det kan sikkert være lurt å sjekke om noe bør endres etter at autokalibreringa er kjørt.

Kom på at jeg har et spørsmål til. Jeg kjører jo digitalt signal fra dvd-spiller til receiver. Har kvaliteten på dvd-spilleren da noe å si? Blir det vanligvis gjort noe signalbehandling i dvd-spilleren før den sender signalet til receiveren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •