Sliter litt med ulyd i forbindelse med LP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter litt med ulyd i forbindelse med LP

Ey,

Jeg sveiva her forleden igang den gamle platespilleren (marantz som var forholdsvis dyr i sin tid) til fatter som er vel 30 år godt å vel nå. Koblet den opp til en nad 312 som er en vanlig forsterker som er koblet med nad 272 effekt. koblet altså i phono inngangen.

Men når jeg drar litt på ikke så mye, så kommer det en jævla ooooooooooooooooooooooooooooom lyd så elemente er på vei ut av høytalerne:P så går dne over når jeg skrur lyden ned.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

platespilleren står ca en halvmeter\meter fra høytalerne og står rett over forsterkeriet.

takk for svar

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spilleren plassert på en veggmontert hylle?

Hva skjer hvis du "tapper" med fingertuppen på chassiset til spilleren - ved siden av tallerkenen ?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må få den lenger vekk i fra høyttalerne så blir det bedre,jeg har vært borti samme problem hjemme hos meg.
    Mvh bigtor

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok snakk om såkalt akustisk tilbakekobling.
    Platespilleren eller helst platetallerkenen har en egenresonans som gjerne ligger nokså lavt i frekvensområdet.
    Når høyttalerne spiller toner i dette frekvensområdet lik tallerkenens egenresonans, settes denne i svingninger.
    Pickupen plukker opp disse svingningene, som sendes tilbake til forsterker og høyttaler.
    Dermed får man en "runddans" som forsterker seg selv, inntil høyttalerelementene begynner å "synge" for alvor!
    Jeg er ganske sikker på at om du har mulighet for å regulere ned bassvolumet på forsterkeren, så forsvinner problemet.
    Men det er en dårlig løsning, for et visst trykk i bassen vil vi jo ha!

Flytt spilleren til et annet sted, eller eksperimenter med å sette f.eks en tung kaffekopp på hodet, i senter av plata. Dette vil senke egenresonansen for platetallerkenen, og sannsynligvis løse problemet.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En type feedback som oppleves da eller? Hørtes litt sånn ut iaff..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, feedback er det samme som akustisk tilbakekobling. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

Nei spilleren står rett å slett oppå forsterkeriet mitt. å når jeg "tapper" på spilleren kommer det små "banke" lyder i høytalerne. må nok prøve å ta spilleren lenger vekk fra høytalerne som bigtor foreslo, for å sette en kaffekopp oppe på senteret av plata er jo nærmest umulig. apropo den banke lyden det kommer når jeg "tapper" på spilleren, hva skyldes dette egentlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æææ, kan den komme av at du tapper på platespilleren? Bare et forslag :-)

Newcomer Ram1s sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    apropo den banke lyden det kommer når jeg "tapper" på spilleren, hva skyldes dette egentlig?

Det er nok helt normalt,når du tapper i platespillern så forplanter lyden seg og du hører den i høytalerne.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pdkorva
    takk for svar
    for å sette en kaffekopp oppe på senteret av plata er jo nærmest umulig. apropo den banke lyden det kommer når jeg "tapper" på spilleren, hva skyldes dette egentlig?
    Ikke umulig, om du settet koppen på hodet! ;-)

Ellers trenger du antakelig en liten innføring i hvordan en platespiller virker?
    Platespillerens pickup og stift, fungerer i prinsippet som en mikrofon. Stiften fanger opp svingningene i rillene på plata, og omsetter disse til lyd.
    Om stiften / pickupen utsettes for andre svingninger, som de du forårsaker når du tapper på spilleren, så vil også disse forsterkes på samme måte som for rillene på plata!
    Ellers kan det tyde på at pickup og arm er relativt dårlig isolert fra selve platespilleren, ettersom "tapping" gir lyd i høyttalerne.
    Antakelig er det her snakk om en relativt "billig" spiller, med en ganske middelmådig konstruksjon. :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •