stereo forsterker + aktiv sub = sant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

stereo forsterker + aktiv sub = sant?

Hei igjen

sikkert tonnevis med folk der ute som er pisslei slike som meg, altså nybegynnere innen emner. Men kan ikke så mye for det egentlig.. interessen startet tross alt for 3 uker siden ;p

Det jeg lurer på er om det er tilkoblingsmuligheter for en aktiv suv på en vanlig stereo forsterker (eks. NAD 370)..? Eller MÅ jeg ha en surround forsterker?

(ps. har prøvd å søkt på forumet lenge nå, men finner ingenting om dette)

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste (i hvert fall mange) nyere stereoforsterkere har utgang til subwoofer. Se etter utganger som SUB-Out Pre-Out osv

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har alle vært nye og nysgjerrige, og er det vel egentlig enda jeg ihvertfall

Mange suber har også såkalt høynivå-inngang, der du kopler høyttalerkablene inn på subene, den filtrerer bort bass signalet den spiller selv, og sender resten videre til frontene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    De fleste (i hvert fall mange) nyere stereoforsterkere har utgang til subwoofer. Se etter utganger som SUB-Out Pre-Out osv
    Jeg sjekket om det var noe ved navn som du oppgav.. se selv:

Hvilke av disse skal jeg bruke?

takk for alle svar=)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre out 2 ser veldig grei ut å bruke her.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan er det med kabelvalg? noen som kan anbefale noe ?

subwooferkabler er ikke det slike "single" kabler da? med bare en plugg, men PRE OUT 2 er jo en dobbel sak.. en slags adapter trengs da eller?

*følesegdum*

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suber kommer med både 1 og 2 innganger,alt etter som hvilken sub det er.
    Men har suben bare 1 inngang så setter du bare en Y i forsterkeren.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til det CV-Sether (det finnes bare dumme svar ), Bruk Pre-out 2 (den har volumkontroll ut, dvs. den kan regulere mengen av signalet INN til din aktive sub. Sett den til MAX og senk volumet dersom du må det. Du vil uansett ha en Volum knapp på din aktive sub å leke med.

En helt vanlig Kabel (RCA kontakt i begge ender) kan benyttes her. Om du har en med to ledere (vanlig), så bruk en av de...

Delefrekvens og FASE kommer du nok til å måtte bruke noe tid på. Anskaff et SPL meter f.eks. (Velkommen til L-Sound!) og da har du noe å kalibrere mot (last ned bass toner fra samme sted eller sett på en plate med mye jevn bass). Anbefalt delefrekvens er ca. 80Hz (THX standard).

Håper du fikk noe ut av dette

/L

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvis noen sub'er kommer med 1 eller 2, hvorfor er alle subwooferkabler bare 1 ? :S bruke noe alternativt da eller?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Suber kommer med både 1 og 2 innganger,alt etter som hvilken sub det er.
    Men har suben bare 1 inngang så setter du bare en Y i forsterkeren.

Hvorfor i alle dager er det bruk for en Y kobling her hvis sub har en inng ?
    EN kabel fra Pre-out2 til inn på sub er mer en nok (En Y vil kunne forgrene signalet til TO subber hvist det er ønskelig da...)

/L

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som tenkte feil her...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-sether
    men hvis noen sub'er kommer med 1 eller 2, hvorfor er alle subwooferkabler bare 1 ? :S bruke noe alternativt da eller?

Ikke heng deg opp i dette. Min SVS sub har TO innganger. I praksis kan jeg mao. kjøre TO kilder til EN sub (det er ikke snakk om stereo her).

Mao. hvilke av de to inng. som benyttes er irrellevant (de blir til EN kanal internt i sub``en uansett).

Hvorfor det lages egne kabler med bare en leder er vel greit, så slipper man å ha hengende ubrukte phono bøssinger i hver ende...

/L

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha killroy.. :-D nå er jeg litt klokere enn jeg var for 15 min siden har du ikke kabler å anbefale?

å når vi er inne på kabler vil jeg mase litt til Når jeg skal kjøpe kabler til mine CV! v-12f skal jeg ha 2.5 mm eller 1.5 mm? drukner i hifi-verdenens evige shopping-lister^^

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp så tjukk som mulig. Spiller ingen rolle om den koster 1 kr meteren eller 50 000.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Kjøp så tjukk som mulig. Spiller ingen rolle om den koster 1 kr meteren eller 50 000.

He, he, ja i utgangspunktet så er vel dette en grei anbefaling, men ikke alltid.

Eksempel:
    For noen år siden hadde jeg noen Patos HT (doble 8" og en Morell diskant). Mr. Dynamic Presission himself anbefalte i dette tilfelle å bruke en spesiell Microfon kabel fra ELFA som HT kabel. Jeg fulgte hans råd og kjøpte inn endel meter (to ledere med skjerm rundt, ca. 0,75 kvadrat). Minus leder ble kobet til skjerm fra forsterker, men ikke på HT siden. Impedansen på disse kablene er ca. 100 Ohm !!

Resultat, silkemyk diskant (var litt spiss før det med vanlig "biltema" HT kabler i 4 kvadrat klassen...

Jeg ville satset på normalt gode kabler, i normal prisleie. I dag bruker jeg Kimber "installasjons" kabel kjøpt på ELTEK (ELTEK AS)

KI060 er det vel den heter, 42,- pr. meter.

/L

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    He, he, ja i utgangspunktet så er vel dette en grei anbefaling, men ikke alltid.

Eksempel:
    For noen år siden hadde jeg noen Patos HT (doble 8" og en Morell diskant). Mr. Dynamic Presission himself anbefalte i dette tilfelle å bruke en spesiell Microfon kabel fra ELFA som HT kabel. Jeg fulgte hans råd og kjøpte inn endel meter (to ledere med skjerm rundt, ca. 0,75 kvadrat). Minus leder ble kobet til skjerm fra forsterker, men ikke på HT siden. Impedansen på disse kablene er ca. 100 Ohm !!

Resultat, silkemyk diskant (var litt spiss før det med vanlig "biltema" HT kabler i 4 kvadrat klassen...

Jeg ville satset på normalt gode kabler, i normal prisleie. I dag bruker jeg Kimber "installasjons" kabel kjøpt på ELTEK (ELTEK AS)

KI060 er det vel den heter, 42,- pr. meter.

/L
    Du har sikkert rett, jeg gjengir bare det jeg har blitt fortalt

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må iaff med strømhungrige anlegg bruke noe med litt tykkelse, da man ikke vil ha effekttap og varmgang i kabel..

Men som det er sagt tidligere her på forumet, så må man tenke litt på hvilke detaljer man vil fremheve! Tykkere og færre ledere for å ta fram bassen, mens flere og tynnere med eventuelt tilsvarende kvadrat for å hente frem det øvre registeret.. Ikke at jeg har prøvd dette i stor grad, men det kan jo hende det ligger noe i det!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil forøvrig ha ett Y-ledd så du får brukt både høyre og venstre ut fra forsterkeren din, så sant du kun har en (mono, LFE) inngang på subben din. Bruker du kun en singel kabel, får du kun sub fra venstre eller høyre kanal, og dette kan jo være veldig uheldig til tider.

Har subben din stereo-inngang (2 stk rca-plugger, en rød og en hvit/svart) så bruker du en vanlig signalkabel av ok kvalitet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Du vil forøvrig ha ett Y-ledd så du får brukt både høyre og venstre ut fra forsterkeren din, så sant du kun har en (mono, LFE) inngang på subben din. Bruker du kun en singel kabel, får du kun sub fra venstre eller høyre kanal, og dette kan jo være veldig uheldig til tider.

Har subben din stereo-inngang (2 stk rca-plugger, en rød og en hvit/svart) så bruker du en vanlig signalkabel av ok kvalitet.
    Du værden, er det ingen ende her, LFE (Lav Frekvent ...) ER MONO !
    Det finnes ingen stereo Sub Out (for det gir ingen mening) , Lav Fekvent er i utgangspunktet IKKE retningsbestemt.

EN kabel, EN sub (eller flere det er greit), men dropp dette "Y" leddet dere har hørt om, finito ?

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Man må iaff med strømhungrige anlegg bruke noe med litt tykkelse, da man ikke vil ha effekttap og varmgang i kabel..

Men som det er sagt tidligere her på forumet, så må man tenke litt på hvilke detaljer man vil fremheve! Tykkere og færre ledere for å ta fram bassen, mens flere og tynnere med eventuelt tilsvarende kvadrat for å hente frem det øvre registeret.. Ikke at jeg har prøvd dette i stor grad, men det kan jo hende det ligger noe i det!

Allo ;!
    Varmegang i kabel ??????
    Du er på feil jorde, sorry men vi snakker ikke om høyspenning her
    Om en kabel utgjør x eller y Ohmsk belastning er det mikroskopisk fra hva HT belastninng er og den er ikke liniær (impedans er ikke en Fast reaktiv motstand, men forandrer seg meg altså med påført frekvens....).

Så BIG is better er ikke alltid sant, sant ?

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •