Spørsmål angående volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående volum

Hei

Nettopp kjøpt meg en reciever (Denon 1507), og har den for øyeblikket på mine to Kirksaeter Prisma 60. Skal hente Dynavoice surroundpakke på posten i morra.

Men det er en ting jeg lurer på: jeg synes jeg må så fordømt langt oppe på volumet skal det bli skikkelig lyd! Normalt ligger jeg på -30db når jeg hører på musikk via phonokabel fra PC, noe som da er helt grei lyd. Skikkelig høyt blir det ikke før jeg kryper over -10db grensa. Nå leser jeg jo om folk som synes -25/-20 er veldig høyt og alt jeg kan tenke på er at de må høre utrolig dårlig. Eller? Enten er det noe gæli her, eller så vet ikke jeg.

Er dette normalt, og kan det være så store forskjeller mellom forskjellig oppsett?

Kan det være problemer mellom reciever og høyttalere? Blir det sull hvis +/- er feil? Hva med ohm? Kirksaeterne er på 4-8 ohm, recieveren har grense på 6-16 ohm hvis jeg ikke husker helt feil.

Håper på vettuge svar, for er rimelig grønn på Hi-Fi ennå

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,. dette er vel fordi forsterkeren ikke er særlig stor tror jeg.

Når jeg hadde min 2807 så trengte jeg ikke skru opp mer enn til -45 før det var greit lyttevolum...

Kan det være pcen som sender ut lavt signal?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er akkurat samme fra DVD også... Faktisk høyest lyd fra PC'n nesten... :-?

Skal prøve Dynavoicene i dag nå, så får se åssen det blir

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Noen høyttalere er mer følsomme enn andre, du ser det oppgitt i db/w/m.
    En høyttaler på 100db/w/m spiller dobbelt så høyt som en på 94db/w/m, med 1 watt.

Om den på 100db/w/m får 100 ekte watt inn, mener jeg det er sånn at den på 94db/w/m trenger da 400 ekte watt inn, for å få samme lydstyrke.

Har du liten reciever, som du har, må du ha følsomme høyttalere, gjerne høyt i 90-tallet++, feks 97-103db spiller høyt selv på 50w.

Om du kobler feil av + og - på en høyttaler, vil du få motfase, så bassen vil på en måte "oppheve" hverandre (lyd er svingninger i luften).

ps. gratulerer med gode høyttalere :-) Du kan kjøre bi-amp på de høyttalerene også, om du vil oppgradere i fremtiden iht. forsterkerdrift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se i dag. Fikk jo anbefalt den forsterkeren til Dynavoicene, så får se om det blir liv i stua

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sannsynelig lav gaine på forforsterker delen, og har ingenting med forsterkeren og gjøre.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,
    Noen høyttalere er mer følsomme enn andre, du ser det oppgitt i db/w/m.
    En høyttaler på 100db/w/m spiller dobbelt så høyt som en på 94db/w/m, med 1 watt.

Om den på 100db/w/m får 100 ekte watt inn, mener jeg det er sånn at den på 94db/w/m trenger da 400 ekte watt inn, for å få samme lydstyrke.

Har du liten reciever, som du har, må du ha følsomme høyttalere, gjerne høyt i 90-tallet++, feks 97-103db spiller høyt selv på 50w.

Om du kobler feil av + og - på en høyttaler, vil du få motfase, så bassen vil på en måte "oppheve" hverandre (lyd er svingninger i luften).

ps. gratulerer med gode høyttalere :-) Du kan kjøre bi-amp på de høyttalerene også, om du vil oppgradere i fremtiden iht. forsterkerdrift.

Du har nok missforstått, heldigvis

En HT med følsomhet på f.eks. 86dB er med 1Watt (ikke 100). Dette hører muligens merkelig ut, men slik er det. 1W er faktisk mye mer enn det folk tror. Men så starter moroa. For at du skal oppleve en endring i at det blir litt høyere, så må du DOBLE effekten osv... dB skalaen er altså logaritmisk, så en 100W forsterker er altså ikke dramatisk mye "høyere" enn en på 200W...

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Settepotet
    Hei

Nettopp kjøpt meg en reciever (Denon 1507), og har den for øyeblikket på mine to Kirksaeter Prisma 60. Skal hente Dynavoice surroundpakke på posten i morra.

Men det er en ting jeg lurer på: jeg synes jeg må så fordømt langt oppe på volumet skal det bli skikkelig lyd! Normalt ligger jeg på -30db når jeg hører på musikk via phonokabel fra PC, noe som da er helt grei lyd. Skikkelig høyt blir det ikke før jeg kryper over -10db grensa. Nå leser jeg jo om folk som synes -25/-20 er veldig høyt og alt jeg kan tenke på er at de må høre utrolig dårlig. Eller? Enten er det noe gæli her, eller så vet ikke jeg.

Er dette normalt, og kan det være så store forskjeller mellom forskjellig oppsett?

Kan det være problemer mellom reciever og høyttalere? Blir det sull hvis +/- er feil? Hva med ohm? Kirksaeterne er på 4-8 ohm, recieveren har grense på 6-16 ohm hvis jeg ikke husker helt feil.

Håper på vettuge svar, for er rimelig grønn på Hi-Fi ennå
    Dette er ikke unormalt, da de fleste receivere har en slik volumkontroll.
    Ved 0dB ( på ditt display, skal det være 1:1 forhold mellom inngan og utgang signalet. Dette er normalt Høyt. I tillegg så har de fleste Receivere en ekstra forsterkning (Gain) som stopper på typisk +10dB. Dette høres ikke mye ut, men som du sikkert vet er denne scalaen Logaritmisk (du husker nok fra skolen en kurve som er flat, så litt større, etc, for til sist å gå nesten rett opp).

Men du kan sansynligvis også justere "gain" på dine repektive innganger, slik at det blir relativ t likt (fra DVD, Tuner, TV, PC etc), så du kan jo sjekke dette i tillegg.

/L

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dB-nivået du ser på forsterkeren kun referer til hvor mye forforsterkeren demper (hvis tallet er negativt) eller forsterker (hvis man kommer opp i positive tall) signalet før det sendes til effektforsterkerdelen. (som Killroy sa)

Hvis du har tungdrevne høyttalere og en halvpysete forsterker må du fort "dra på" litt for å få brukbare lydnivåer. Større forsterker og mer lettdrevne høyttalere er det som må til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for opplysende svar. Merker at Dynavoicene dras lettere enn Kirksaeterne i alle fall

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har har en NAD T726 på mitt B&W sett. Front høyttalerne er B&W DM 603, og for å spille høyt i stereo må jeg opp i ca. 0 db, + 10 er maks.
    Når jeg ser film i surround, må jeg opp i -15 eller -10 for å få litt trøkk, vet det har noe å si med at jeg mangler sub men det skal jo ikke ha noe å si på hvor høyt det spilles.
    Har lest her inne at det anbefales å ikke skru volum mer enn til klokken 11, men er dette skadelig på noen måte eller kan det forringe lyden?

Sub og effektforsterker er i tankene, men en stund til enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •