BiAmping - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55

Tråd: BiAmping

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Nå har jeg allerede en 200w'er (og hadde dengang ikke råd/behov for mer) og kan supplere med en til. Mye enklere (og rimeligere) enn å finne seg en 400w'er..
    Hmmm, om du biamper med 200 watt får du 200 watt, ikke 400 watt egentlig.

Til Magron, bare så der ikke er noen misforståelser, du kan ikke drive én høyttaler med én forsterker, og den andre høyttaler med en annen forsterker, medmindre forsterkerne er identiske, men dette vet du sikkert.
    Du kan heller ikke biampe med den receiver du har nå, du trenger pre out terminaler på din receiver.
    Ellers se mine svar lengere nede i tråden.
    Har du ikke surround, da kjøp deg en integrert stereo forsterker istedet for en surround receiver. Stereo forsterkere banker livet ut av enhver rimelig surround sak......Nad har en 100 watter der får liv i dine høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje litt off topic, men tar det her alikevel.

Hvilke billige stereoforsterkere anbefaler dere som drar Dynavoice Dynamite 10 godt?

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jerg har ett lite spørsmål som hører litt til i denne diskusjonene.

har 2 stk. Vincent SP991 Pluss , en til hver front.

Bak på denne har jeg samme oppstilling av HT-terminaler som overstående SP993.

På høyttalerene mine har jeg mulighet for bi-amp eller bi-wire (m/bro).

Vil jeg ha noen utnyttelse av å bruke 2 sett med kabler?
    Altså, latt broen stå i terminalen på høyttaleren, og benyttet meg av alle utgangene på forsterkeren.

Fårstålig?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yawa - om det strides vel de lærde. Du vil jo øke tverrsnittet på kablene og dermed få mindre motstand i allefall. Om det er hørbart i praksis er vel noe omdiskutert.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umuligt å vite, prøv med noe billig kabel først.
    Du kan la broen sitte, bruke de fire terminaler fra forsterkeren til single terminaler på høyttalerne (forsterkeren har doble sett terminaler for å gjøre biwiring enklere)
    Eller, du kan fjerne broen og bruke 4 kabler til hver høyttaler....se side 5-6 her for eksempler : http://www.us.martinlogan.com/pdf/ma...ual_aeon_i.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm..

Går det an å bi-ampe med en forsterker?
    Jeg tenker ikke på bi wiring, jeg tenker på å bruke utgang A og B fra forsterkeren til høytalerne.
    vis dette går uten å ødelegge noe, ville det hatt noen effekt på kvalitet eller lydstyrke?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen vits i det nei...
    Er du ikke fornøyd med måten din forsterker driver dine høyttalere på kan du jo sette en ekstern effektforsterker på via Front PreOut terminalene på din surround receiver og tilslutte høyttalerne effektforsterkeren. I mange tilfelde vil selv en billig effektforsterker drive dine høyttalere bedre enn en surround receiver.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pedith
    Går det an å bi-ampe med en forsterker?
    Jeg tenker ikke på bi wiring, jeg tenker på å bruke utgang A og B fra forsterkeren til høytalerne.
    vis dette går uten å ødelegge noe, ville det hatt noen effekt på kvalitet eller lydstyrke?
    Dette blir det samme som bi-wire. Så lenge du ikke har 4 separate sluttrinn så får du ikke bi-ampa.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som veldig gjerne vil biampe må det vel også presiseres at du i utgangspunktet ikke får spesielt mye mer effekt ved å gjøre dette, da bassen tar mye mer effekt enn mellomtone og diskant, så total lydnivå vil uansett begrenses av den forsterkeren som driver bassene.

2x200W eller 4x200W gir altså omtrent samme lydnivå.

Du kan derimot oppnå høyere lydkvalitet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke noen vits i det nei...
    Er du ikke fornøyd med måten din forsterker driver dine høyttalere på kan du jo sette en ekstern effektforsterker på via Front PreOut terminalene på din surround receiver og tilslutte høyttalerne effektforsterkeren. I mange tilfelde vil selv en billig effektforsterker drive dine høyttalere bedre enn en surround receiver.
    fra PreOut front kjører jeg en splitt hvor den ene går til lowlevel på sub og den andre går tilbake til receiveren til main in. Kabelene til frontene har jeg kjørt gjennom highlevel på suben.
    8)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der er mange veier til Rom, men har du en surround receiver skjønner jeg ikke helt hvorfor du kjører signalet igjennom subben.
    På receiveren har du en LFE utgang der skal brukes til subben, du bruker bare en rca kabel. LFE er et separat lydspor på film og derfor har det egen utgang på en receiver.
    Er det fordi du vil subben skal spille i stereo også du har koblet slik?
    Om den ene split der går inn i Main Inn igjen driver dine fronter, da har du ikke koblet via high level på subben som du tror. Tror du forveksler dette med "split"....
    Du har sikkert en kabel fra Front Pre Out til subbens Line Inn, og fra subbens Line Out til Main Inn på din Denon......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, der er mange veier til Rom, men har du en surround receiver skjønner jeg ikke helt hvorfor du kjører signalet igjennom subben.
    På receiveren har du en LFE utgang der skal brukes til subben, du bruker bare en rca kabel. LFE er et separat lydspor på film og derfor har det egen utgang på en receiver.
    Er det fordi du vil subben skal spille i stereo også du har koblet slik?
    Om den ene split der går inn i Main Inn igjen driver dine fronter, da har du ikke koblet via high level på subben som du tror. Tror du forveksler dette med "split"....
    Du har sikkert en kabel fra Front Pre Out til subbens Line Inn, og fra subbens Line Out til Main Inn på din Denon......
    Det er en stereo sub og en mono subutgang på reciveren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stereo sub og en mono subutgang på reciveren.
    en stereo sub? Skal det være stereo må du i hvertfall ha to stykker. Er det to RCA innganger (rød/hvit) betyr ikke dette at suben er stereo av den grunn. Bare bruk et y-ledd ut fra subutgangen på forsterkeren så går det fint.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    en stereo sub? Skal det være stereo må du i hvertfall ha to stykker. Er det to RCA innganger (rød/hvit) betyr ikke dette at suben er stereo av den grunn. Bare bruk et y-ledd ut fra subutgangen på forsterkeren så går det fint.
    den er stereo eller bipolar. dvs. den har elementer på sidene og ikke foran sånn som på en vanlig sub. det gir en litt annen kino følelelse men det er egentlig utrolig tøft selv om det kansje kan høres litt rart ut.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er stereo eller bipolar. dvs. den har elementer på sidene og ikke foran sånn som på en vanlig sub. det gir en litt annen kino følelelse men det er egentlig utrolig tøft selv om det kansje kan høres litt rart ut.
    Hm, høres jo spesielt ut. Deler du den høyere enn 80hz også da eller? Ellers blir det vel ikke så retningsbestemt uansett?

Link til informasjon om subwooferen?
    --
    Thorbjørn

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •