BiAmping - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55

Tråd: BiAmping

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da lærte man litt om bi-wiring også.

Min effekt ser slik ut bak, går ut i fra at de doble høytalerutgangene er direkte forbundet med hverandre inne i forsterkeren.

Fint for bi-wiring da
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg har for øyeblikket en 5år gammel NAD T753 receiver med 6x70w effektforsterkerdel. Denne har preout- og main-in-kontakter på baksiden.

Om jeg kjøper meg en billig HDMI-kompatibel receiver med preout, for å dekode HD-lydsignaler og fungere som HDMI-switch, kan jeg jeg bruke effektdelen i NAD receiveren sammen med effektdelen i hdmi-receiveren til å drive en Bi-amp-kompatibel høyttaler?

Om jeg legger øret inntil høytalerne min nå hører jeg et svakt sus, noe som jeg har lest er vanlig for denne generasjonen NAD-receivere. Kommer denne susingen fra forforsterkeren i receiveren?

Vil jeg ved kjøp av en ny receiver og tidligere nevnte bi-amp-løsning kunne unngå denne susingen?

Mvh
    Mats Nåvik Hval

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olebr0mm
    Heisann!

Jeg har for øyeblikket en 5år gammel NAD T753 receiver med 6x70w effektforsterkerdel. Denne har preout- og main-in-kontakter på baksiden.

Om jeg kjøper meg en billig HDMI-kompatibel receiver med preout, for å dekode HD-lydsignaler og fungere som HDMI-switch, kan jeg jeg bruke effektdelen i NAD receiveren sammen med effektdelen i hdmi-receiveren til å drive en Bi-amp-kompatibel høyttaler?

Om jeg legger øret inntil høytalerne min nå hører jeg et svakt sus, noe som jeg har lest er vanlig for denne generasjonen NAD-receivere. Kommer denne susingen fra forforsterkeren i receiveren?

Vil jeg ved kjøp av en ny receiver og tidligere nevnte bi-amp-løsning kunne unngå denne susingen?

Mvh
    Mats Nåvik Hval
    Jeg ville holdt meg unna billige recievere.
    Når du skal forsterke lyden, via en effektforsterker, så får du aldri bedre lyd ut, enn du har inn.

SUS / støy kan også være andre ting som påvirker forsterkeren du har.
    Men om du har lest at den pleier å ha problemer med dette, er den mest sannsynlig skyldig ja.

Ellers, til mitt bruk, er en god surroundreciever "bra nok".
    Jeg tror en moderne reciever har mindre støy, enn en eldre effektforsterker, selv om den eldre effektforsterkeren kanskje er bedre til å drive diskotekhøyttalere.

Det er mitt subjektive inntrykk...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Jeg fikk meg ny forsterker i går, en Onkyo TX-SR706 og tenkte muligens å bruke Bi-amping på Proson Reality 63 MK2 frontene mine. Kanskje du har ett eksempel her DaButcher?
    Er det noen som vet noe om disse kan Bi-ampe?
    Jeg får vel kanskje ikke ut så mye ekstra fra de om jeg Bi-amper?

Bi-wire ser jeg ikke poenget i, trur jeg bare er noe fjas.
    Å velge to forskjellige kabel typer til det må jeg spørre hvorfor skal man det? Strømmen går ALLTID den letteste veien, da må man i det minste ta det som betrakning.
    Teori: Ohms lov: I = U/ohm

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står i manualen på din receiver om den kan konfigureres til biamp, og dine høyttalere kan biampes om de har 4 terminaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det står i manualen på din receiver om den kan konfigureres til biamp, og dine høyttalere kan biampes om de har 4 terminaler.
    Vet at Onkyo 706 kan det og Proson høyttaleren min har 4 terminaler, men jeg er bare litt usikker. På siden til proson.se så står det at den har "Bi-wiring-terminaler." Og jeg har lest at det er STOR forskjell på bi-wire og bi-amp derfor vil jeg forsikre meg først. Proson.se og i manualen står det bare at den kan kobles til bi-wire.
    Men når den kan bi-wire så kan den vel også bi-ampes så lenge man har en forsterker til det, er det slik å forstå? Beklager om det er ett dumt spørsmål.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Men når den kan bi-wire så kan den vel også bi-ampes så lenge man har en forsterker til det, er det slik å forstå?"

Det er korrekt ja.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Vet at Onkyo 706 kan det og Proson høyttaleren min har 4 terminaler, men jeg er bare litt usikker. På siden til proson.se så står det at den har "Bi-wiring-terminaler." Og jeg har lest at det er STOR forskjell på bi-wire og bi-amp derfor vil jeg forsikre meg først. Proson.se og i manualen står det bare at den kan kobles til bi-wire.
    Men når den kan bi-wire så kan den vel også bi-ampes så lenge man har en forsterker til det, er det slik å forstå? Beklager om det er ett dumt spørsmål.
    Høytalerne dine må ha mulighet for å fysisk skille terminalene for lave og høye frekvenser. Dette er vanlig iform av en metallbrakett som forbinder terminalene, du skur løs og fjerner disse så er HT klar for å bi-ampes. Dette er meget viktig å gjøre før du kobler til receiveren, ellers risikerer du å ødelegge den.

Bi-wire gir deg ikke noe mer enn det gode høytalerkabler kan gi i utgangspunktet og kan med fordel unngås. Jeg har selv bi-ampet mine front høytalere og er fornøyd med resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Høytalerne dine må ha mulighet for å fysisk skille terminalene for lave og høye frekvenser. Dette er vanlig iform av en metallbrakett som forbinder terminalene, du skur løs og fjerner disse så er HT klar for å bi-ampes. Dette er meget viktig å gjøre før du kobler til receiveren, ellers risikerer du å ødelegge den.

Bi-wire gir deg ikke noe mer enn det gode høytalerkabler kan gi i utgangspunktet og kan med fordel unngås. Jeg har selv bi-ampet mine front høytalere og er fornøyd med resultatet.
    Har vel skrevet at høyttalerne mine har fire terminaler og forsterkeren kan bi-ampes. Fikk uansett gjort det i går og merker kanskje litt forskjell. Vet ikke helt hvordan det skal forklares, men musikken hørtes litt klarere på en måte.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med å bi-ampe mine fronter og har en liten problemstilling.

med en forsterker som ser identisk ut på baksiden (Rotel BR1080)

Med 2 par høyttaler utganger til høyre og venstre. Kan jeg bruke en Bi-wire kabel feil vei ? Altså ha to ledninger bak på forsterkeren og en i høyttaleren ?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal ha ett sett til med Nordost Blue Heaven kabler, da fortrinnsvis brukte, og det blir mye enklere (ikke at det blir enkelt å finne rimelige/brukte Blue Heaven da ) å få tak i et bi-wire par enn ett shotgun par, som jeg egentlig trenger.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg holder på med å bi-ampe mine fronter og har en liten problemstilling.

med en forsterker som ser identisk ut på baksiden (Rotel BR1080)

Med 2 par høyttaler utganger til høyre og venstre. Kan jeg bruke en Bi-wire kabel feil vei ? Altså ha to ledninger bak på forsterkeren og en i høyttaleren ?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal ha ett sett til med Nordost Blue Heaven kabler, da fortrinnsvis brukte, og det blir mye enklere (ikke at det blir enkelt å finne rimelige/brukte Blue Heaven da ) å få tak i et bi-wire par enn ett shotgun par, som jeg egentlig trenger.
    Nå skal ikke jeg si det for sikkert, men jeg trur ikke det. Står det ikke noe smart i manualen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest noe manual, er jo heller ikke noe som er vanlig å behøve å gjøre. Men signalet som kommer ut av disse 2 høyttalerutgangene er vel identisk, så om det sendes inn i to ledninger for så å samles til en burde vel ikke være noe problem ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke noe problem. Bruker du 2 like forsterkere eller 2 forskjellige?
    Bruker du 2 forskjellige må du bruke den ene forsterker til å drive bassen og den andre til mellomtone/diskant. Har du justeringsmuligheter på nivå/gain på den ene forsterker må du sikkert justere nivået litt ned på denne hvis ikke begge forsterkere har samme gain. Ellers vil kanskje f.eks. bassen spille høyere enn mellomtone/diskant seksjonen i høyttaleren.
    Eller kanskje din receiver har justeringsmuligheter om du trenger det.
    Og du tar fail, det er ganske så praktisk å lese manualer på de produkter man eier, der er ganske mange tips, samt funksjoner beskrevet man ikke viste om.....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg Skal bruke en 10 år gammel Rotel RB-993, 3x200w til å drive center og Mid/High på frontene, og en nyinnkjøpt 4 år gammel Rotel RB-1080 2x200w til å drive bassene på frontene.
    Har hørt noe om at effekten på de eldste forsterkerene kan ha blitt redusert over tid, er det evt. noen mulighet å sjekke/måle dette ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zarge
    Nå skal ikke jeg si det for sikkert, men jeg trur ikke det. Står det ikke noe smart i manualen?
    Nå fikk jeg ikke manual med forsterkeren, og alle .pdf maualene jeg finner har kun tegning/bilde av RB-1080 utgave med kun ett sett høyttaler terminaler.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg Skal bruke en 10 år gammel Rotel RB-993, 3x200w til å drive center og Mid/High på frontene, og en nyinnkjøpt 4 år gammel Rotel RB-1080 2x200w til å drive bassene på frontene.
    Har hørt noe om at effekten på de eldste forsterkerene kan ha blitt redusert over tid, er det evt. noen mulighet å sjekke/måle dette ?
    Effekten på forsterkerne benyttet betyr i realiteten forsvinnende lite. Du kan fint bruke en 50 watter til mellomtone/diskant og en 300 watter til bassen. Det der betyr noe at gain på de to forsterkere er det samme slik nivået blir samme.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Effekten på forsterkerne benyttet betyr i realiteten forsvinnende lite. Du kan fint bruke en 50 watter til mellomtone/diskant og en 300 watter til bassen. Det der betyr noe at gain på de to forsterkere er det samme slik nivået blir samme.
    Det kan jeg vel enkelt finne ut av ved å kople en og en forsterker til en høyttaler og teste samme tone/volum med db måler eller ?

Newcomer EGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det egentlig noe for seg? Hva med å kjøpe seg en effektforsterker eller forsterker som driver Høytalerene godt? hmm... bare en tanke... Dog spare penger i et tight budsjett er ikke alltid lett

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg allerede en 200w'er (og hadde dengang ikke råd/behov for mer) og kan supplere med en til. Mye enklere (og rimeligere) enn å finne seg en 400w'er..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om Proson SA-1200 fungerer til å dra Bassene i et par Dynavoice Dynamite 10? for så å dra mellomtoner og diskanter med reciever. Blir det bedre med en slik forsterker på hver høytaler?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •