Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 163
    Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus?

Mange stiller seg sikkert uforstående til hobbyen vår og synes det er bortkastede penger. Selv om graden av "galskap" varierer mellom de enkelte er det stadig en fellesnevner hos de fleste av oss: Vi vil ha mest mulig ut av komponentene våre i forhold til våre preferanser.

Spørsmålet jeg går litt og lurer på innimellom er om vi i det hele tatt verdsetter filmene og musikken for det de er, eller om vi i større grad enn "ikke-audio/videofile" er mer opptatt av å lytte på og analysere formidlingen av den i form av elektronikk og høyttalere?

Noen sitter sikkert i midten og er fornøyd når de først har fått til det de ønsket, mens andre "aldri blir ferdige".. Hvor går grensen? Bruker vi like mye penger på plater/filmer/cd'er som vi gjør på utstyret? Hva slags mennesker er det som kjøper en enkelt signalkabel til over tjue tusen kroner?

Er det andre som har tenkt liknende tanker, eller er jeg fullstendig på jordet?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vært oppe, :-)

Noen bruker en mill på hytta og noen en mill på HK. Økonomisk er det liten tvil hva som er lurt, men hva som gir mest glede er helt personlig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kjenner jeg meg igjen i. Postet en gang i tiden et liknende innlegg på HiFi Sentralen, hvor jeg etterlyste mer fokus på nettopp det å nyte musikken. Skal si den tråden døde ut fort. :?
    Jeg tror at nytelsen over film og musikk svinner hen proporsjonalt med at interessen og utstyret vokser. Man må i hvert fall ha det i bakhodet, hvis ikke tar tweakingen til slutt overhånd og man glemmer å "kose" seg med resultatet.
    Dette er selvsagt satt litt på spissen, men er likevel en felle det er enkelt å falle ned i.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig enig, Hifil.
    det å ha det i bakhodet er viktig.
    skrev et lignende innlegg for lenge siden, ble ikke så langt det heller...
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...ht=opplevelsen

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forsåvidt enig, selv om film og særlig musikk er mye større lidenskaper for meg enn HK. Det er bare det at jeg har kommet til et stadium der jeg stiller visse krav (egentlig ganske ubevisst) til gjengivelsen. MP3 klarer jeg knapt ta i lenger, og noen annen bildeoverføring enn RGB er utelukket.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg står musikk/film i sentrum i allefall.. Bruker ikke x antall kr på å la ting stå å forfalle.. Men kan si meg tildels enig i at utstyrshysteriet aldri tar slutt.. Men her kan jo interesser være forskjellige.. Noen samler på Ferrari, Aston Martin eller kunst.. Så hvorfor ikke AV...

Mvh

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett tankekors att man noen ganger tar seg selv i å sitte å se på bildet og ikke på filmen.

Når jeg var på Ringenes herre maraton sammen med to her på forumet og en kollega som IKKE er på forumet :wink: sa jeg etter ANK: Jeg gleder meg til denne kommer på DVD sånn at jeg får sett den på ett skikkelig anlegg.
    To av dem nikkket anerkjennende mens en satte brusen i halsen, gjett hvem

Når jeg nettopp har kjøpt meg noe nytt som jeg er veldig fornøyd med går det fint en god stund, helt til jeg leser ett blad eller forum om noe nytt og MYE bedre, da begynner jeg automatisk å lete etter feil eller rom for forbedringer.

Det ender som regel opp med at en eller annen får kjøpt noe nesten nytt utstyr billig 8)

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på smak.... Men de fleste som er på dette forumet liker nok AV produkter.
    Mens andre synes det er helt dumt å bruke så mange penger på akkurat dette.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke gamle karen så de fleste i familien min eller venneflokken synes det er galskap at jeg har tenkt (og bruker) så mye penger på AV.
    Dem synes fortsatt det er morsommere og se film på kino enn hjemme, mye av grunnen er selfølgelig at dem ser på hjemmekino som små 4000 kr`s Elkjøp anlegg

Jeg skal nok overbevise dem :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er interessen for musikk helt overordnet alt annet. Teknologien er derimot svært fasinerende, men til kino så ser jeg helt klart et stort potensiale i billigutstyr for jeg har en egen evne til å glemme hva jeg ser og hører på. Dersom jeg ikke glemmer det er det noe galt med filmen. Forskjellen kommer når man har sett en film mange ganger. Da er det kulere når utstyret er av ypperste klasse.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat vært og satt opp et hjemmekinoanlegg. Det består av eltakshøyttalere, inkl 15" sub, projektor og lerrett på 2,20 bredde. Alt er nytt og prisen med kabler ligger på under 20 000,-

Som audiofil må jeg legge den interessen litt til side, men det er liten tvil om at opplevelsen pr krone er helt ekstrem, og jeg kan ikke forestille meg at noen her på forumet kan skilte med et bedre "value for money"-forhold.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et foredrag om hjemmekino i klassen (vk1 automasjon). Etter foredraget fikk jeg mange positive tilbakemeldinger. Men også noen litt kjipe som feks. Du må være forferdelig usosial...
    Vi er da ikke så usosiale hvis vi ber venner på en hyggestund med en god film sier jeg....

En klassekamerat som jeg har vært mye sammen med som aldri har vært audiofil før synes det er stas og komme hjem til meg å se på en film og at det er en ganske annerledes opplevelse. Han ser ingen ting galt med det jeg driver med. Han har da mest sannsynlig opplevd god lyd hos meg og har antakeligvis funnet ut at det faktisk er forskjell på lyd fra et dårlig og et (relativt) bra anlegg.

Min nærmeste familie og spesielt mamma kommer iblandt på rommet mitt og kikker med et oppgitt blikk på anlegget mitt og sier: Så flott et anlegg du har Andreas, sånn hadde ikke jeg da jeg var på din alder. Men det er nok nå (=lov meg at du ikke kjøper mer).
    Tullekjerring sier jeg, hun sier det jo mest pga. summene som er brukt men det kan jo også ha noe med at rommet er vanskelig å rengjøre da 1/3 av rommet er bedekt av anlegg...

Synes det er en fin og lærerik hobby som forhåpentligvis vil følge meg hele livet og gjøre meg til en guru etterhvert 8)

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjemmekino som små 4000 kr`s Elkjøp anlegg
    Man skal ikke mobbe dem som har slike anlegg :cry:

For meg er det viktigste bilde, ikke lyd.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns personlig det er alt for mange som bruker enorme mengder på å kjøpe seg utstyr uten å bruke penger på film i det hele tatt. Syns vel forholdet burde vært 50%.

Jeg har selv ca dette forholdet mellom film og anlegg (ca 400 DVD)

Mens andre ser ut som bruker 50.000 på en projektor og liksom 1500,- på film.

Se f.eks her på Rinn sin hjemmeside:

http://home.smartcall.no/rom357/shack/movies.html

Kan ikke skjønne hvorfor man skal investere så mye i anlegg når man ikke bruker det til annet enn Dagsrevyen og sporten.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    hjemmekino som små 4000 kr`s Elkjøp anlegg
    Man skal ikke mobbe dem som har slike anlegg :cry:

For meg er det viktigste bilde, ikke lyd.
    Kan godt hende de har mere glede av anleggene enn vi har som bruker 20 ganger så mye.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns vel forholdet burde vært 50%.
    Er litt i mot å skrive at man burde bruke 50% på film/musikk..
    Musikk kan nytes MANGE ganger... Slik at det må da være bedre å skrive hvor mye utstyret brukes og ikke ant filmer man eier.. Filmer kan også leies (selv om det er dyrt osv). En annen ting er at filmer/musikk akkumuleres slik at etterhvert vil plate/filmsamlingen bli stor... Blir litt rart hvis man kjøper en hjemmekino til si 100k (finnes nok endel kinoer i forumet her som har det), da skal man altså kjøpe filmer for 50k.. La oss si man kjøper filmer/cder til en snitt pris på 150kr... Da må man minst ha 300 cd'er/dvd'er...

Poenget mitt er at slik er vanskelig å kvantifisere..... (Som en jeg kjenner sier; Han trenger ikke DVD spiller fordi han har jo ingen dvd'er... Blir jo som å si hvem kom først; høna eller egget)

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman skrev "Jeg syns personlig det er alt for mange som bruker enorme mengder på å kjøpe seg utstyr uten å bruke penger på film i det hele tatt. Syns vel forholdet burde vært 50%. "
    Er litt enig i dette.Prosenten vil vel variere noe naturligvis.Har selv
    ett anlegg som jeg er godt fornøyd med.Selv om jeg vet at det kan bli bedre både på det ene og det andre nyter jeg mine DVD'er, DVD-A'er
    SACD'er og CD'er uten å irritere meg over ytelsen. For meg er lyden det viktigste, særlig dynamikk og bassgjengivelse er viktige parameter.
    DVD-A og SACD er gode kilder for dette,derfor har jeg ca.5o DVD-A og 30 SACD.

AE

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner selv en type med stereoannlegg til 80.000, cd-samlingen består av ca 15 cd'er av typen "absolute music". Synes sånt er pinlig, nærmere sinnslidelse enn hobby spør du meg.

Det bør vel også legges til at fyren er 26, aldri har vært i jobb i mer enn et halvt år av gangen, for det meste arbeidsledig, og bor i kjelleren hos mor og far.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er dette med AV en hobby. Og hobbyer skal man ikke regne kroner og øre på. For mange er prosessen å bygge en hjemmekino viktigere enn selve målet. Noen av oss ønsker aldri å komme i mål, noe som i seg selv kan virke "tragisk", men på den annen side stimulerer de kreative evner, samt evnen til å stadig lære nye ting.

På jobben er det enkelte som ler når jeg snakker om hjemmekino, og det er to typer; Den ene er det dere har vært inne på. Det er å kunne glede seg over det man har å se film (målet). Den andre er de som har andre hobbyer, som f. eks. amerikanse biler. De kan bruke "tid og rom" for å få tak i en gammel original forgasser, selv om den uorginale yter vel så bra.

Selv er jeg vel en av dem som tipper mellom "å aldri bli fornøyd" og "er nå i mål".

Til slutt: Dette med kroner og øre er en meningsløs debatt. Utgifter man har står i forhold til inntektene. Hvis ikke bør de i alle fall det :lol: . Tjener man 1.500.000 kroner i året og har normale utgifter, kjøper man seg gjerne høyttalere til 50.000 kroner. For andre kan det virke som "overkill". Sånn er det bare 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig om at hvor mye penger man velger å bruke er helt opp til hvilke prioriteringer man har.

Velger man å ødelegge livet med å få kone og unger som sluker penger så vil man ikke få råd til like stort anlegg/flott bil som når man er ungkar og singel.

Svært mange vil si å bruke 1 million på en skapning som uansett ikke kommer til å besøke deg på aldershjemmet er totalt sløsing. Da virker 50.000 på en projektor som en mye bedre investering.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •