Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 163
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    No offence, men hadde jeg brukt 14 000 kr på noe som har med søppel å gjøre, hadde jeg frivillig lagt meg inn. Mannen, du har en sykdom! Oppsøk en psykolog før det er for sent! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en litt annen approach på dette teamet enn trådstarter. jeg ser på meg selv som en vanlig ola nordmann, med mer eller mindre uviktige og uinteressante filmkunnskaper (dog interessant i mine øyne).

jeg har en samling på omtrent 120 dvd'er per dags dato, og er svært kritisk da jeg kjøper film (og ser film).

for meg er det visuelle viktigst. lyd er riktignok halve opplevelsen av en film, men ser man en gammel "kunsterfilm" fra sent 40-tallet får man bare monolyd, er man heldig kanskje 2-kanals stereo.

årsaken til at jeg bruker penger på a/v-utstyr er fordi jeg vil nyte den muligheten jeg har til å dyrke hobbyen min "in the comfort of my own home", som amerikanerene sier det så fint.

det er grunnen til at jeg bl.a. har kjøpt meg en pioneer 868 (state of the art under 10k per dags dato iflg. mange på dette forum).

det samme argumentet kommer til å forsvare mitt innkjøp av en dlp matterhorn+ pj på nyåret.

bottom line: min hobby, mine penger, mitt valg.

alt er og blir et enkelt spørsmål om prioritering. :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Den var bare helt sjef!
    :shock: :lol: :shock:
    er det maskiner inni som resirkulerer, sorterer og lager mat til mons av dine matrester?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Kongekul den. Men seriøst... 14K? :shock:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg f. eks. det er villere å kjøpe seg en flott båt til 2.3 millioner kroner og bruke den effektivt 15 dager i året, enn et søppelspann til 14K man bruker 365 dager i året.

Men oppfatninger om kostnader, henger som oftest alltid sammen med hva man tjener. :?

Så:

Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    Enig.

Skulle vi være ordentlig "noble" kunne jo hver av oss gitt 1% av hva hjemmekinoen vår koster til Frelsesarméen.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh ja 14K ops: Som sagt jeg er utstyrfetisjist.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Tiger"]Selv synes jeg f. eks. det er villere å kjøpe seg en flott båt til 2.3 millioner kroner og bruke den effektivt 15 dager i året, enn et søppelspann til 14K man bruker 365 dager i året.
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    et improvisert søppelspann t noen hundrelapper gjør samme jobben da, mens en jolle til 5000 slett ikke gjør d samme som en båt til 2million.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel mer en påstand enn et faktum einis.

Imidlertid er jo en replikk på Fight Club om at tingene begynner å eie deg etter hvert svært god. Det gjelder oss alle tror jeg så lenge det er ting.

For meg er det fort gjort å sitte og drømme om en sinnssyk rå kino, også tenker jeg på lyden i denne, og hvor deilig det vil være å høre på musikk der, også plutselig står jeg der og merker at jeg egentlig bare er i stand til å nyte musikken og eventuellt filmene. All den tid jeg blir sittende å drømme om utstyr for tingenes skyld gir det liten eller ingen mening.

Et svært godt eksempel på dette er når vi kjøper toppmodellen av ett eller annet. Så kommer det en ny toppmodell året etter som ikke egentlig er noe bedre. Støtter kanskje en eller 2 nye formater, men spiller ikke penere og gir neppe noe høyere underholdningsverdi. Alikevel vurderer vi å selge den vi har til halv pris og kjøpe den nye til full pris :shock: Snakk om å være slave av sine ting!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Kanskje løsningen hadde vært at Thorn åpnet en egen avdelig for oss her på forumet, så kunne vi ha byttet ut modellene etterhvert som de kom. Kun leie, og ikke eie

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Snickers: Kanskje løsningen hadde vært at Thorn åpnet en egen avdelig for oss her på forumet, så kunne vi ha byttet ut modellene etterhvert som de kom. Kun leie, og ikke eie
    jeppz. enig med snickers. prøver å ha så lite ting som mulig, hvor mye av det man eier har man egentlig bruk for? men når jeg skal selge, så har jeg ikke hjerte til å gjennomføre det :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Forskere i USA har et eget begrep på den tilstanden vi nermer oss; cocooning.
    Jeg tror ikke dette gjelder oss alle. Mitt viktigste poeng med å ha hjemmekino er IKKE å ikke gidde å gå på kino. Det har med at tiden ikke strekker til å se filmene når de går på kino. Og da er ikke en liten TV med tilnærmet monolyd noen god opsjon. Det har rett og slett med å nyte film på en måte som gir kinofølelse.

For meg er det altså filmen som er det viktige. Ikke å har en hjemmekino i seg selv...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe som jeg skrev i inlegget er bare hjemmekino en del av bekvemmlighetene folk "over there" ønsker seg. Det dreier seg om å være mest mulig selvforsynt, og da er jo f.eks kino, bar, golf bane, treningsrom osv. godt å ha. Du må også huske at takeaway er en mye større geskjeft der enn i Norge, så paranoide Amrikanere ikke trenger å møte andre. Skal man til jobben tar man jo som regel bilen som er en forlengelse av det personlige rom.
    Gated comuneties er jo også ganske stort der borte. Da får man liksom enda en barriere mellom seg selv og omverdenen.
    Hvis du tror jeg overdriver Amrikanernes paranoia ta en tur forbi den Amrikanske ambasaden :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å ikke gå på kino? selv om du har verdens beste hjemmekino vil du nok gjøre dette. er noe helt annet å gå UT enn å sitte i samme rottehullet hjemme

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi er forskjellige det. Jeg går aldri på kino, fordi jeg liker det ikke, av mange grunner.

1. Du bruker mye tid på å vente på at filmen skal starte, også å komme seg fra og til kino.

2. Det er mye behageligere å sitte hjemme. Bedre komfort, og noe av det viktigste: ro. Ingen andre prater eller taster på mobilen.

3. Fleksibilitet. Du bestemmer selv 100% hvordan og når en vil ha det.

4. Folk generelt. Jeg liker ikke å være ute blant masse folk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    4. Folk generelt. Jeg liker ikke å være ute blant masse folk.
    :shock: ikke rart når du sitter hjemme hele tiden :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mange som har en slags sosial angst. Jeg har ikke noe problemer med masse folk, men liker ikke å være så innmari sosial.
    Har ingen venner som "renner ned dørene". er blitt 25 år nå, og behovet for venner avtar. De jeg hadde før har flytta ut av hjembyen, og de som er igjen, møtes av og til. Deilig å ha det sånn. Slippe "Hva driver du med da" meldinger på mobilen. Har en sønn på 6 mnd og samboer, og tiden til hjemmekino er svært liten i disse dager. Skulle kanskje vært mer sosial, men liker meg best hjemme. Er enig med Kim Olav her. Bortsett fra at jeg drar på kino kanskje 2-3 ganger i halvåret. Da nesten kun for å være litt sosial.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. jeg tror jeg kjøper en signal-ledning for 10000,- :roll:

nei.. for noe tøv. En ledning leder strøm uansett hvor billig den er, det er det! eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en sannhet med meget store modifikasjoner. Det er ofte sånn, spesiellt i kabelverdenen, at de teknikkene som er dyre ikke nødvendigvis betyr noe for lyden, mens det å lage en god kabel mer dreier seg om ulike valg innenfor produksjonsmetoder som i utgangspunktet koster det samme. Bruker du en høyspentkabel som signalkabel (for å sette det på spissen) koster det skjorta, men resultatet blir håpløst. De som kjøper kabler i disse prisklassene uten å ha testet dem grundig mot mange billigere og like dyre alternativer i sitt eget oppsett, eller som ikke har vurdert andre oppgraderinger til 10K har virkelig mistet fokus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et av de mest interessante og morsomme temaene jeg har lest på Forumet. Det får deg virkelig til å tenke på om hva som er viktig, se film/høre musikk eller bruke tiden til å bygge anlegg og irritere seg over at det finnes noe bedre der ute.

Jeg synes begge deler er gøy, dvs at jeg har hatt stor glede av søkeprosessen etter projektor. Jeg har tenkt på anskaffelse i minst 2 år, og har endelig tatt skrittet fullt ut. Da jeg kun hadde en 32 tommer widescreen så jeg mye mer på film og gledet meg over god lyd. Irriterte meg dog litt over lite bilde. Problemet nå er at jeg avventer med å se filmer til ALT er komplett. Dvs jeg har montert projektor, men mangler lerret (har kun IKEA Tupplur). Irriterer meg allerede over litt dårlig sortnivå, og er redd for utstyrsjaget er igang.

Min kone fatter ikke hvorfor jeg leser HI FI blader når jeg endelig har komplett anlegg. Trenger vel ikke å besvare dette spørsmålet her på Forumet. Uansett håper jeg at gleden av å se en god film (alt fra drama til popcornfilmer) kommer igjen, og ikke blir overskygget av overdreven perfeksjonisme. Husker tilbake da jeg så en dårlig utgave av James Bond på 20 tommers TV med monolyd, og kunne glede meg over dette. Det er lenge siden jeg har vært på kino uten å finne noe å irritere meg over, enten lyd eller plassering, evt plagsom klapping på slutten av actionfilmer. Tror ikke jeg vet om noe dummere !

Akk ja, gleder meg til helgen for da får jeg lerret. Håper på en god film helg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F: Du har et poeng der. Den beste filmopplevelsen jeg har hatt, var den gangen jeg var rundt 10-11 år, gjemte meg under en stol og tjuvkikket på Dr.No som atpåtil var dubbet på tysk! Har også sett mange gode filmer da jeg var rundt 16 år og hadde en eldgammel 24" TV. På den tiden hadde jeg Cerwin Vega 10" og så film i stereo eller Dolby Pro Logic. Tror de fleste av oss bør se mer film i stedet for å hele tiden jakte på noe bedre. Sitter du og irriterer deg over vertical banding, regnbuer, sort nivå etc, da følger du rett og slett ikke med på filmen! Jeg ble interessert i hjemmekino for å gi de filmene jeg ser et "ekstra løft" selv om jeg på langt nær har noe sinnsykt annlegg. Før jeg fant AV-Forum var jeg veldig mye inne på www.dvdarkivet.no og diskuterte film osv. Jeg har 219 filmer, og hadde en periode hvor jeg kjøpte ekstremt mye film. Så fant jeg en link hit fra DVD arkivet, og så har filmkjøpingen nesten stoppet opp, og fokuset har gått over til utstyr. Jeg har tenkt å bruke mer tid på DVD arkivet igjen og kjøpe mer film. Har på en måte slått meg til ro på utstyrssiden. Hadde jeg f.eks funnet AV Fourm før, hadde jeg nok hatt mindre filmer, og et bedre annlegg. Poenget med hjemmekino er jo å se mye god film på et ålreit annlegg som kan konkurrere med en kino sett i forhold til plass til rådighet. Jeg tror vi alle må stoppe opp litt og tenke oss litt om. Man er jo interessert i hobbien man har, men av og til, sett på en god film og glem regnbuer/vertical banding eller hva det måtte være og nyt filmen! Snurr film!

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •