Er vi snobbete? Har vi helt feil fokus? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 163
    Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eksempel: Ringenes herre: Kom ikke å si at det blir deet samme å se filmen på en 28" mono som på storskjerm med fullt surround. Ser aldri den omigjen f.eks når den surrer å går på canal +, men kan dra den igang på anlegget.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er nok en del folk som ser film på 14".

Tenk bare på alle studentene som ikke bryr seg om slikt, eller nevrotiske kvinnfolk som har full kontroll i stuen.
    ...og tenkt på de studentene som faktisk bryr seg om slikt. Hva gjør de? De bruker studielånet på anlegg istedenfor bøker, tar seg enda en ekstrajobb eller går mye på kino.... eller aller tre.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er egentlig en svært interessant diskusjon.

Hvor skal det ende? Hva skjer underveis?

Før så syntes jeg det var kult å høre på musikken (og film) ekstremt høyt. Lydkvaliteten tenkte jeg ikke på, så jeg kjøpte Cerwin Vega. Det spilte vannvittig høyt og flyttet luft. Jeg var lykkelig i 5 år.

Så skjedde det noe.... jeg flyttet i egen leilighet, måtte ta hensyn til naboer, kunne ikke lenger spille så høyt at taklampa dinglet...

Da ble det kjedelig å spille musikk, rett og slett... men hvorfor? Bare fordi det ikke ble høyt? Er det ikke musikken i seg selv som er gleden?

Jo, jeg mener det er det, men for at denne gleden skal oppleves, kreves det utstyr som evner å formidle akkurat dette.

Mine Cerwin's evnet å formidle musikken høyt, svært høyt, dette likte jeg og syntes det var tøft. Men det er fordi jeg spilte høyt og likte opplevelsen av høy musikk. Når jeg ikke lenger kunne spille høyt, ble gjengivelsen fra høyttalerne kjedelig. Høyttalerne passet meg ikke lenger, FORDI de ikke evnet å gi meg opplevelsen jeg var ute etter...

Hva gjør jeg så?
    Ser meg om etter noe annet... noe som gjør musikken attraktiv igjen...

Jeg fant ut at lydkvalitet er avgjørende for opplevelsen. Når du spiller lavt må det likevel kunne være noe i musikken som gjør det til en opplevelse likevel, dette klarte ikke Cerwin'ene å gi meg.

Anlegget jeg nå har klarer nettopp dette. Jeg kan spille på helt folkelig volum og kose meg med musikken. Jeg føler at artisten plutselig "er i rommet" i langt større grad enn tidligere.

Og så er jeg plutselig hekta, jeg må finne ut om det er mulig å gjøre musikken enda mer engasjerende..... og søken etter den perfekte lyden kommer i fokus.. da begynner pengene å rulle, og så begynner man å tweake og flytte og stille inn, diskutere elektronikk, løsninger for lyddiffusering, absorbering, ombygging av stua, dempeføtter, spikes, elektronisk/magnetisk skjerming, kabler, støyredusering fra vifter, kjøleløsninger for optimal temperatur, flytende gulv, avkobling av anlegget fra resten av rommet, isolering osv.

Når tar det slutt? Når vet en at en har det perfekte? OG HVA GJØR MAN NÅR MAN IKKE KOMMER VIDERE?
    Vet man etterhvert hva som faktiske ER bedre, eller hva man TROR er bedre?

Så til poenget... hva skjer med musikken og filmen oppi alt dette? Den blir dessverre ofte "glemt" i søken etter ulyder eller noe som burde kunne låte bedre. Jeg tok meg i det en gang jeg så film, at jeg irriterte meg over manglende bruk av bakkanaler. Lyden fra en tanks som kjørte "forbi" lytteposisjonen forsvant umiddelbart etter at den var ute av bildet, slik at følelsen av å bli forbikjørt forsvant og ble unaturlig. Det var dette jeg merket meg, ikke hva som skjedde i selve scenen.

Det er nok derfor viktig å ha i tankene, at det ikke er AV utstyret alene det hele dreier seg om, men også hva som formidles.
    Actionfilmer formidler mye fart og liv, her er innholdet forholdvis meningsløst og da er det naturlig at opplevelsen av utstyret er den viktigste gleden (synes jeg).
    Men når det gjelder "dype" filmer og musikk (iallfall en god del musikk) er det viktig å bruke dette riktig. Nyt filmen og musikken for det det er, og kos deg heller over at det hele låter bra, fremfor å finne ut hva som ikke låter bra. Jeg jobber med nettopp dette, jeg må legge all tweaking til side og glemme "besettelsen" for en stund, og nyte litt i stedet.

Så kan jeg heller tweake litt igjen når jeg har lyst til det...

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Selvsagt, enhver tenker ut i fra sitt ståsted her i livet. Det er LENGE siden jeg var student. :wink:
    Jeg er student med 21 tommer. Tv'en er også stor :lol:
    Den der var litt skitten :lol:

Men fra kanon til alvor, filmen kan være gøy og underholdene på kompisen min sin 28" widescreen. Hjemme derimot er det en skikkelig opplevelse! Og sinnsykt mye mer underholdende og engasjerende. Min menig.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fort gjort å bli "blasert" etter hvert.

Har flere ganger merket at jeg sitter og irriterer meg over dårlig komprimering på en DVD plate eller en eller annen ulyd i steden for å nyte filmen / musikken.

Når jeg var student hadde jeg et ganske typisk studentanlegg med noen svære høyttalere som ikke akkurat spilte pent.
    Men jeg hørte MYE på musikk og jeg koste meg skikkelig.

Jeg har ikke like lett for å leve meg inn i musikken eller filmen nå som før.

Kanskje det er fordi utstyret er såpass dyrt ( i forhold til min økonomi ) at jeg stiller så store krav til ytelsen for å rettferdiggjøre kjøpet?

Har kamerater med billigere utstyr enn meg som koser seg like mye med anlegget som jeg gjør.

Noen ganger ønsker jeg at man kunne få kjøpt en " vær fornøyd med det du har " pille slik at ikke suget etter enda bedre utstyr ødelegger for opplevelsene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier han som gleder seg til filmene kommer på DVD, fordi lyden og bildet på kino var middelmådig. :wink:

Finnes ingen pille som er kraftig nok for deg Arendal.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at vi bruker mye tid på utstyret. Hvis noe er litt plagsomt mister vi tilliten til utstyret og dets ytelser. Vi er nødt til å ha full tillit til utstyret for å nyte det fullt ut. En irritasjon har den irriterende evnen til å vokse seg større med tiden.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sier han som gleder seg til filmene kommer på DVD, fordi lyden og bildet på kino var middelmådig. :wink:

Finnes ingen pille som er kraftig nok for deg Arendal.
    Nei, jeg vet det.
    Jeg tar de rosa i dag, men har hørt om noen lilla som skal komme til høsten og de skal være MYE kraftigere :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En irritasjon har den irriterende evnen til å vokse seg større med tiden.
    Er det kvinnfolk du snakker om nå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, forskjellen på det området er vel ikke helt ulik :lol:

OT: har du noen sinne blitt beskyldt for å ha ensporet tankegang? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurte jeg og på Snickers is :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier han som gleder seg til filmene kommer på DVD, fordi lyden og bildet på kino var middelmådig.
    Hehe

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Svært mange vil si å bruke 1 million på en skapning som uansett ikke kommer til å besøke deg på aldershjemmet er totalt sløsing. Da virker 50.000 på en projektor som en mye bedre investering.
    Hva skal jeg si... For å snu det litt på hodet, tenk om mora eller faren din hadde tenkt det samme...HVOR hadde annlegget ditt vært hen da? Du hadde nemlig ikke eksitert, og uten eksitens, er det rimelig vanskelig å kjøpe seg noe som helst. Tenk deg om neste gang...Selv har jeg en krabat på 6 mnd. Han skriker, hyler, griner, drar i ting, driver oss til vanvidd om natta, men alikevel så er han verdens beste gutt! Når han smiler og ler, VET jeg det slår opplevelsen av å kjøpe en projektor til 50 000 kr. Får satse på at han besøker oss på gamlehjemmet da.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting a´la hifi, er vel mer som en dessert i livet. Og du kan ikke bare leve av dessert - men du kan leve utmerket godt uten...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode innlegg i denne tråden, men jeg vil gjærne legge til et par synspunkter som ikke har blitt nevt.
    Forskere i USA har et eget begrep på den tilstanden vi nermer oss; cocooning. Ønsket om ha alle adspredelser hjemme f.eks kino, gym, biljardsalong, bar osv. Dette fenomenet har som dere sikkert vet bredt om seg i store deler av USA, ikke fordi det er praktisk eller bekvemt å ha alle hobbyene sine under ett tak, men mere pga. redselen for å gå ut (overfall osv.) og fordi man da tvinges til å sosialisere, stå i kø osv. Jeg regner med at ingen her i Norge har slike fobier, men vi har alikevel plukket opp bekvemlighets faktoren i cocooningen. Personlig har jeg både hjemmekino, treningsrom sammt 3 pc`er hjemme så jeg har helt klart gått i fella.
    Det andre momentet er utstyrsfetisjisme. Alle hobbyer jeg har eller har hatt har blitt trukket ganske langt, enten det dreier seg om sykkler, hi-fi, pc`er, kjøkken ting osv. jeg må bare ha det beste, eller ihvertfall noe som er lang mere eksotisk enn hva gjennomsnitts nordmannen har. Av de mindre inteligente kjøpene kan jeg f.eks nevne Bulthuap søppelbøtte 14K! Nomos kontorbord 30K! Lamper på kjøkkenet 30K! osv. Når noen i familien er på besøk lyver jeg om prisen fordi jeg selv skjønner at søppelbøtter til 10.000+ ikke lar seg forklare. :lol: Men alikevel fortsetter jeg med å kjøpe slike ting, jeg tror det er en slags sykdom :wink: Men så lenge jeg ikke tar opp forbrukslån og heller sparer til det jeg vil ha lar dama det gå.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: Følger det med fjernkontroll til søppelbøtta di? Prøv å gi meg en forklaring på hvordan en søppelbøtte kan koste 14000,- :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du være så utrolig omtenksom og poste et bilde av denne søppelbøtta?

Dersom jeg hadde 14K å regelrett sløse bort og ikke visste helt hva jeg skulle bruke det til så kanskje 14K for en søppelbøtte hadde vært så absurd at jeg kunne nyte det fullt ut? :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og som du ser så er jeg for lengs blitt avhengig, og befinner meg godt inne i min kokong.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa; jeg har ikke noe godt svar som kan rettferdigjøre et slikt kjøp, men alikevel så kjøper jeg den. Den ser forøvrig slik ut
    http://www.glt-cuisine-bulthaup.com/img/17.jpg
    Får desverre ikke paistet bilde rett inn på forumet, trykk på url`en

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0